La 19.10.2013 Kärpät - JYP

  • 13 959
  • 43

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se oli sitten kolmas peli peräkkäin mikä hävittiin Kärpille rankuissa. Wärn ja Lahti ovat olleet JYPin maalitykit tällä kaudella, mutta jos minä olisin valmentaja, niin en koskaan pistäisi heitä tuohon hommaan. Ja vielä vähemmän Hubaa. Viime vuonna Jaatinen oli jonkinlainen spesialisti, mutta tänä vuonna ei ole päässyt edes kokeilemaan. Samoin Nenonen oli viime kaudella jäätävä rankuissa, mutta sitten tuli kaksi kämmiä ja vastuuta ei sen jälkeen ole enää tullut. Harmittaa, kun tietää että jos rankkuihin mennään, niin aina jää piste saamatta.

No, parempi tämän taisi kuitenkin voittaa. Kolmen pisteen voitolla oltaisiin menty sarjassa Kärppien edelle ja sekös vasta olisi maistunut. Nyt ei maistu mikään. Ei edes kalja.

Pakko muuten kysyä, mistä ihmeestä Aaltonen sai syöttöpinnan tuohon Kärppien 3-3 -maaliin?
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tässä ammutaan vähän yli. Itse olen nähnyt Donskoilta tällä kaudella 8 rankkaria ja laittanut kaikki sisään, maalivahdin näyttäen aina yhtä hölmöltä. Muut yritykset Rajaniemi saikin estettyä.

Nimenomaan sinä olet nähnyt, minä olen nähnyt sekä Rajaniemikin ehti yhden jo nähdä. Toiseen Donskoin yritykseen olisi pitänyt ehdottomasti Rajaniemen reagoida ja tehdä jopa aloite. Ensimmäisessä Donskoin byyrissä Rajaniemi odotteli maaliviivalle saakka mitä rankkarispesialisti tekee. Toiseen yritykseen olisi ehdottomasti pitänyt reagoida riskilläkin röyhkeämmin. Tuolla tavoin Donskoille olisi luotu painetta ja kiirettä. Nk. käärmeenkielikään toisessa yrityksessä tuskin olisi huonompaa lopputulemaa tuottanut.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Noi JYPn rakkarit on ihan naurettavia, Ensi kerralla kun ei tule jatkoajalla ratkaisua voisi ihan saman tien lähteä jo pukukoppiin säästettäisiin aikaan ja jääkoneen polttoainetta.
En tiedä kuinka paljon tuohon kannattaa aikaa uhrata kun joku manili että pitäisi treenata, mitäänhän sillä periaatteessa ei voita, mahdollisesti 5-7 piestettä voisi saada, kukaanhan ei varmaan koskaan ole voittanut kaikkia kisojaan, ja mestaruuttahan ei voiteta rankkareilla kuin olympialaisissa tai MM-kisoissa hätätilassa..
Käsittääkseni rankkareihin ei suoranaisesti määrätä ketään, vaan vapaa-ehtoisista valitaan. JYP on ollut huono, yhdessä vaiheessa Immonen ja Hytönen taisi ratkoa pelejä ja kun näitä ei ole nyt joukkueessa niin voivoi.
Kyllähän se niin on otte tietyllä tavalla kuuma pelaaja jolla itseluottamus kohdillaan pitää ampua rankkarit jolla onnistumisa pohjalla niin silloin voi tulla jotain. Eli Tuppurainen kun ei oikein osu nyt edes ladon seinään sisäpuoleltakaan ampuessaan ja Jaatiseltakin on jyvä hukassa. niin tilanne on aika kinkkinen. Rankkari ampujan pitää olla taitava käsistään ja ulottuva pelaaja. ja JYPssä nämä ei nyt vaan kohtaa. Ulottuvat pelaajat on täysiä puukäsiä. Virtanen nyt ulottuvuudella voisi jotenkin. Mutta eipä nyt silläkään onnistumisa oikein ole, ei nyt yhden leikki harjoitus pelin veivillä kolmen/neljän vuoden takaa pitkälle pötkitä. Ja sitten nämä mahdolliset taitavammat pelaajat on aika pienellä säteellä veivaavia niin tämän päivän moket ylisuurineen suojineen voittaa melko varmasti kunhan vaan peittävät. Suorilla laukauksilla voivat yrittää jos osaavat peittää sitä tarpeeksi paljon mutta vedon pitää olla pirun tarkka. se on sentistä kiinni.
Tai onhan meillä rankkari spesialisti Roine mutta se pelaa akatemiassa. Eli voitto rankkarikisasta on kiinni maalivahdista jos ottaa naapurilta kaikki ja joku osuu vahingossa. niin sääli piste voi tuurilla tulla.
Mutta eipä tuon takia kannata päätä pensaaseen lyödä siinä on 65min aikaa ratkaista se peli joten sinne se energia.
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kieltämättä melko surkuhupaisaa nuo JYPin rankkarit (tai voittolaukaukset whatever), ei varmaan kukaan oikeasti taaskaan yllättynyt siitä että JYP ne kekkerit hävisi. Usein sitä tulee ajateltua "hohhoijaa, taas rankkarit", mutta kyllähän noissa jää loppupeleissä useampi piste haalimatta joista jokainen on paitsi itseltä pois, myös mahdollisesti pisteitä lisää niille joukkueille joiden kanssa keväällä taistellaan esim. kotiedusta.

Tuppuraisen onnistuminen kyllä lämmittää, toivottavasti se tuosta aukeaa pikkuhiljaa.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
En lisää edellisiin muuta kuin että en keksi enää sanottavaa JYPin rankkariesiintymisistä. Olisi kiva tietää montako ollaan voitettu niin kauan kuin noita on lauottu. Lonkalta heitän 5/30.

Liigan sivuiltahan tuon voi tarkistaa, ei tarvitse arvailla.

Nopeasti selailtuna kaudesta 07-08 lähtien 37 turhakerankkarikisaa, joista JYP on voittanut 13. Eli 35 % kisoista, voisin epäillä ettei kovinkaan parempia prosentteja ole monellakaan. Ihmeenä pitäisi jos jollain edes pääsee lähemmäs 50% kuin 40% samalla ajanjaksolla.
 

RuuhkaTukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, sympatiaa Jokereille
Liigan sivuiltahan tuon voi tarkistaa, ei tarvitse arvailla.

Nopeasti selailtuna kaudesta 07-08 lähtien 37 turhakerankkarikisaa, joista JYP on voittanut 13. Eli 35 % kisoista, voisin epäillä ettei kovinkaan parempia prosentteja ole monellakaan. Ihmeenä pitäisi jos jollain edes pääsee lähemmäs 50% kuin 40% samalla ajanjaksolla.

No kyllä logiikka sanelee että jollakin täytyy olla reilusti yli 50% voittoja, jos kerran JYP:llä on reilusti alle 50%. Itse asiassa jos tuo JYP:n 35% pitää paikkansa on se todella heikko.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Nimenomaan sinä olet nähnyt, minä olen nähnyt sekä Rajaniemikin ehti yhden jo nähdä. Toiseen Donskoin yritykseen olisi pitänyt ehdottomasti Rajaniemen reagoida ja tehdä jopa aloite. Ensimmäisessä Donskoin byyrissä Rajaniemi odotteli maaliviivalle saakka mitä rankkarispesialisti tekee. Toiseen yritykseen olisi ehdottomasti pitänyt reagoida riskilläkin röyhkeämmin. Tuolla tavoin Donskoille olisi luotu painetta ja kiirettä. Nk. käärmeenkielikään toisessa yrityksessä tuskin olisi huonompaa lopputulemaa tuottanut.

Rajaniemi reagoi Donskoin 1. rankkariin "tietäen", että Donskoi siirtää rystylle ja nostaa laukaisijasta katsoen vasempaan yläkulmaan. Donskoi yllättikin Rajaniemen ja käänsikin kämmenelle ja pisti avoimeen oikeaan alakulmaan nyt ensimmäistä kertaa, mitä itse olen nähnyt Donskoin tekevän. Toisen rankkarin Donskoi pisti sitten rystyltä oikeaan yläkulmaan. Donskoilta älykästä toimintaa tehdä 1. rankkari poikkeuksellisesti oikeaan alanurkkaan kämmeneltä ja palata sitten 2. rankkarissa "normaaliin" rystypuolen nostoon vasempaan yläkulmaan. Seuraavassa rankkarikisassa Donskoilta voi odottaa maalivahti mitä vain, jolloin Donskoin asema rankkarispesialistina on vahva.
 

Nonhero

Jäsen
Se oli sitten kolmas peli peräkkäin mikä hävittiin Kärpille rankuissa. Wärn ja Lahti ovat olleet JYPin maalitykit tällä kaudella, mutta jos minä olisin valmentaja, niin en koskaan pistäisi heitä tuohon hommaan. Ja vielä vähemmän Hubaa. Viime vuonna Jaatinen oli jonkinlainen spesialisti, mutta tänä vuonna ei ole päässyt edes kokeilemaan. Samoin Nenonen oli viime kaudella jäätävä rankuissa, mutta sitten tuli kaksi kämmiä ja vastuuta ei sen jälkeen ole enää tullut. Harmittaa, kun tietää että jos rankkuihin mennään, niin aina jää piste saamatta.

No, parempi tämän taisi kuitenkin voittaa. Kolmen pisteen voitolla oltaisiin menty sarjassa Kärppien edelle ja sekös vasta olisi maistunut. Nyt ei maistu mikään. Ei edes kalja.

Pakko muuten kysyä, mistä ihmeestä Aaltonen sai syöttöpinnan tuohon Kärppien 3-3 -maaliin?

Virallisessa pöytäkirjassa syöttöpistettä ei ole. Liigapörssin takia olisi voinut saada syötön mutta eihän kaveri edes koske kiekkoon missään välissä. Tulospalvelu vauhdissa jälleen.
 

tallaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No kyllä logiikka sanelee että jollakin täytyy olla reilusti yli 50% voittoja, jos kerran JYP:llä on reilusti alle 50%. Itse asiassa jos tuo JYP:n 35% pitää paikkansa on se todella heikko.

Kyllä vain. 37 rankkariskaban otanta on jo varsin suuri, eli "arpomisesta" ei ole tässä enää kyse. Ero "vähimmistavoitteeseen" eli 50% voittosuhteeseen on jo sen verran iso, että ainakin itse näkisin tällä olevan jo tilastollista merkittävyyttä. Joka kolmannen kisan voitto ei ole kummoinen suoritus, varsinkin kun myös JYPin maalivahdit tänä aikana ovat olleet ainakin yleisesti ottaen liigan mittapuulla laadukkaita. Muistin varassa mentäessä, voittoprosentti on aivan viime vuosina ollut vielä tätäkin heikompi.

Mitä itse peliin tulee, oli se ihan ok molemmilta joukkueilta. Vähän väsynyttä (toki tarkkaa) pari erää, mutta kolmas erä viihdyttävyydellään pelasti paljon. Kärpät on laadukas joukkue, mutta tarjolla olleiden kolmen pisteen "menettäminen" luonnollisesti sylettää. Rajaniemi torjui ihan kelvollisesti, mikä on jatkoa ajatellen hyvä juttu. Ei tainnut vielä gorillojen kuningas kuitenkaan tippua Tuppuraisen harteilta, pahoin pelkään.
 

jusppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä vain. 37 rankkariskaban otanta on jo varsin suuri, eli "arpomisesta" ei ole tässä enää kyse. Ero "vähimmistavoitteeseen" eli 50% voittosuhteeseen on jo sen verran iso, että ainakin itse näkisin tällä olevan jo tilastollista merkittävyyttä. Joka kolmannen kisan voitto ei ole kummoinen suoritus, varsinkin kun myös JYPin maalivahdit tänä aikana ovat olleet ainakin yleisesti ottaen liigan mittapuulla laadukkaita. Muistin varassa mentäessä, voittoprosentti on aivan viime vuosina ollut vielä tätäkin heikompi.

Viime keväänä kasailin exceliin kaikkien joukkueiden voittolaukauskisojen tilastot koko siltä ajalta, kun niitä on vedetty eli kaudelta 2004-05. Tämän kauden tuloksia en siihen ole vielä lisännyt, mutta viime kauden lopulla kokonaistilastossa JYP oli voittoprosentissa Bluesin edellä toiseksi viimeisenä prosentillaan 42,9 (Blues 41,8). Voittoja JYPillä oli 24/56. Kärjessä oli Pelicans voittoprosentilla 61,3.
Jos lasketaan mukaan vain tilastot kaudelta 2011-12 lähtien (mukana myös tämä kausi), niin JYPillä on voittoja kasassa 6/24 eli tasan 25%. Eihän noita voittolaukauksia tosiaan enää edes jännitä, kun tulos on jo varsin ennakoitavissa...
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Viime keväänä kasailin exceliin kaikkien joukkueiden voittolaukauskisojen tilastot koko siltä ajalta, kun niitä on vedetty eli kaudelta 2004-05.
Tässä tilastorypistys kaudesta 2006-2007 lähtien kaikkien tiimien osalta, voisihan tuon edellisenkin kauden lisätä mukaan, eipä tuo kone niitä montaa sekuntia laske. Tulipa palautettua mieleen vanhoja komentorivi- ja Excel-taitoja:

EDIT: Yksi kausi, 2008-2009 puuttuu välistä, joten luvut eivät ole oikeat.

Koodi:
	Voitot	Häviöt	V%	H%
Blues	 20	23	46,51%	53,49%
HIFK	 27	18	60,00%	40,00%
HPK	 15	25	37,50%	62,50%
Ilves	 21	19	52,50%	47,50%
Jokerit	 20	28	41,67%	58,33%
JYP	 12	22	35,29%	64,71%
Kalpa	 20	14	58,82%	41,18%
Kärpät	 19	15	55,88%	44,12%
Lukko	 18	16	52,94%	47,06%
P'cans	 28	11	71,79%	28,21%
SaiPa	 16	24	40,00%	60,00%
Tappara	 16	14	53,33%	46,67%
TPS	21	18	53,85%	46,15%
Ässät	12	17	41,38%	58,62%
Tilastoissa luotettu liiga.fi:n taattuun laatuun. Tämän kauden matseista mukana vain yksi, Ilves-HIFK, sillä muut matsit eivät kausitilastojen mukaan ole päättyneet voittomaalikisassa...

Pahoittelut off-topicista...
 
Viimeksi muokattu:

Liehuviitta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Toiseen yritykseen olisi ehdottomasti pitänyt reagoida riskilläkin röyhkeämmin. Tuolla tavoin Donskoille olisi luotu painetta ja kiirettä. Nk. käärmeenkielikään toisessa yrityksessä tuskin olisi huonompaa lopputulemaa tuottanut.

Kyllähän Rajaniemi siinä koittaa mailalla pelata, mutta Donskoi pysyy tarpeeksi kaukana.
 

Conroy#22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tärpätti, Southeast Division Champions
Tässä ammutaan vähän yli. Itse olen nähnyt Donskoilta tällä kaudella 8 rankkaria ja laittanut kaikki sisään, maalivahdin näyttäen aina yhtä hölmöltä. Muut yritykset Rajaniemi saikin estettyä.
Kokonaisuudessa donskoi on pistänyt tälläkaudella 10 rankkaria sisään 11 yrityksestä. Rajaniemi oli matsin ja rankkaritkin hyvä. Iso ja peittävä molari, tulevaisuus on valoisa. Voin ottaa itseäni niskasta kiinni kun häntä kritisoin ennen ottelua!
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Kyllähän Rajaniemi siinä koittaa mailalla pelata, mutta Donskoi pysyy tarpeeksi kaukana.

Siksi käytinkin sanoja riski ja röyhkeys. Tuon hetkisen Donskoin itseluottamus yhdistettynä taitotasoon edellyttää veskarilta jonkinmoisia taikatemppuja jos rankkarin haluaa torjua. Tämä on ainoa asia mistä Rajaniemelle voi risuja antaa. Muutoin pelasi mainion ottelun.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Hyvä ja kiinnostava tilasto. Tämä olisi hyvä saada yleiseen liiga-keskusteluun johonkin asianmukaiseen ketjuun ettei hautaudu tänne otteluketjuun.
Jatketaan siis täällä. Linkki vie Jatkoajan keskusteluun ketjuun "SM-liigan tilastokummajaiset ja erikoiset ennätykset".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös