La 12.6.2021 Tanska – Suomi

  • 27 161
  • 237

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Hieno voitto kaikkien tapahtumien jälkeen, mutta nyt smörrebrödit uuniin ja muutama bisse.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Se, pystytäänkö edes ajoittain pitämään palloa kovatasoista vastustajaa vastaan, näyttää yksinomaan riippuvan siitä, mikä on Kamaran päivän kunto.

Tänään hän oli huono. Toivottavasti Glen on vastaavasti Venäjää vastaan omalla tasollaan. Jos näin, näkymät siihen matsiin ovat aika hyvät.
 
Viimeksi muokattu:

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
on toki aina kaksi osapuolta ja Tanskan pelaaminen oli erittäin hyvää, mutta ei Suomi nyt missään nimessä pystynyt sellaiseen pelaamiseen kuin odotettiin tai toivottiin.
Kaiken kaikkiaan viestisi oli osuva analyysi pelistä, mutta tästä olen osin eri mieltä. Tanskan peli ei ollut erittäin hyvää vaikka rutiinin ja laadukkaan materiaalin turvin hallitsi peliä. Tanskalla oli isoja ongelmia päästä todellisiin maalipaikkoihin; vedot tulivat usein kaukaa tai huonosta kulmasta, ja Suomen rankkarialueella hävisivät kaksinkamppailuja kohtuuttoman paljon.

Johtuiko tämä enemmän Tanskan hyökkäyksen heikkoudesta vai Suomen puolustuksen toimivuudesta, niin minun asiantuntemukseni ei riitä sitä arvioimaan. Mutta sanoisin että molemmilla tekijöillä oli tässä merkitystä.

Suomen pallollinen pelaaminen oli kyllä huolestuttavan heikkoa. Syöttöketjut eivät toimineet, pallo poltti jalassa itse kullakin, eikä Pukkia juuri löydetty kärjestä. Oikeastaan voitto perustui siihen että se ainoa kunnon maalipaikka saatiin käytettyä tehokkaasti, ja Schmeichelille sattui siinä lapsus.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Voitosta saa nauttia, kun Eriksenin tilanne kääntyi onneksi nopeasti parempaan suuntaan. Mutta olihan tuo ihan kamala ja syvästi järkyttävä tilanne. Vaikka tuonkaltaisista tapahtumista on joskus lehdistä lukenut, niin se että tämä tapahtui juuri tässä pelissä, oli jotenkin todella vaikea prosessoida. Aiheutti hyvin epätodellisen olotilan. Jonkinlaisen trauman olisi varmasti aiheuttanut, jos pahin olisi tapahtunut. Siinä tunnin aikana kyllä mietti, että onko urheilu tämän arvoista. Muistutus ihmisen pienuudesta ja haavoittuvuudesta.

Toivotaan Eriksonille toipumista ja toivottavasti taustalla ei ole mitään sellaista sairautta, mikä peliuran jatkumisen vaarantaisi.

On tässä vaan sulattelemista. Huh huh..
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kaiken kaikkiaan viestisi oli osuva analyysi pelistä, mutta tästä olen osin eri mieltä. Tanskan peli ei ollut erittäin hyvää vaikka rutiinin ja laadukkaan materiaalin turvin hallitsi peliä. Tanskalla oli isoja ongelmia päästä todellisiin maalipaikkoihin; vedot tulivat usein kaukaa tai huonosta kulmasta, ja Suomen rankkarialueella hävisivät kaksinkamppailuja kohtuuttoman paljon.

Ollaan kyllä tästäkin samaa mieltä. Tanska jäi (nimen omaan pelin hallintaansa nähden) aika lussuksi siinä ~20 metrin päässä. Varmaankin osittain Suomen taistelevan puolustuksen ja bussitaktiikan ansiosta, mutta varmaan myös siksikin, että ei heillä taida olla tällä hetkellä kärkeen ketään huippuluokan maalintekijää. Onko edes Pukin tai Pohjanpalon veroista hyökkääjää?

Mutta muuten ei Tanskan pelistä ole moitittavaa. Ne harvat kerrat kun Suomi yritti ylöspäin, niin sieltä saattoi Braithwaite tai Poulsen juosta perässä 60 metriä ja napata pallon puhtaasti pois. Hyvin organisoitu ja motivoitunut joukkue.
 

Rush

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Suomi - Tanska peli oli sen verran unohtumaton ja draamarikas, että tätä voi jo oikeasti muistella kymmenien vuosien päästä kuolinvuoteella. Saa nähdä vielä mitä kisat tulee tarjoamaan Suomen kannalta, toivottavasti päästään pudotusotteluihin ja saadaan lisää muistoja kiikkustuolia varten.
 

SilentMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Giants, Minnesota Timberwolves
Se, pystytäänkö edes ajoittain pitämään palloa kovatasoista vastustajaa vastaan, näyttää yksinomaan riippuvan siitä, mikä on Kamaran päivän kunto.

Toinen joka pystyy pitämään palloa tiukassakin paikassa on Sparv, kuten eilenkin nähtiin. Ei pelinavaajana tietenkään Kamaran veroinen, mutta rauhoittajana erittäin tärkeä.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olihan Suomi oikeasti todella pahasti purjeissa. Tanskalla oli pitkät jaksot kova paine päällä sen ansiosta että saivat riistettyä pallon takaisin melkein heti kun olivat sen menettäneet. Mutta Tanska ei päässyt ihan huippu paikoille, pl. rankkari, mutta siitä huolimatta Hradeckyllä taisi olla joku 3 aivan huippupelastusta jo ottelun ensimmäisellä jaksolla. Ja taisi Tanska vetää pari kertaa 16 rajalta pallon maalin yli. Kai nuokin jonkunlaisia maalipaikkoja on.

Tosin kävi jotenkin niin kuin Härkönen sanoi pelin jatkuttua ettei 1.puoliajasta muista oikein mitään. Muistaa sen että muutama hyvä torjunta tuli Hradeckyltä mutta miten tilanteet tuli niin ei oikein muista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Toinen joka pystyy pitämään palloa tiukassakin paikassa on Sparv, kuten eilenkin nähtiin. Ei pelinavaajana tietenkään Kamaran veroinen, mutta rauhoittajana erittäin tärkeä.
Totta mutta toisaalta palloton pelaaminen on aika verkkaista eli kun Sparv sen syötön antaa omille, niin sen jälkeen se pelaaminen loppuu usein siihen kun taas jos vertaa Kamaraan, niin sen syötön jälkeen tehdään vielä juoksu tyhjään tilaan.

Sparvin antaisin silti jatkaa ja siirtäisin toisen kärkipelaajista keskikentälle, jolloin olisi enemmän tukea pelinrakentelussa ja yksi keskikenttäpelaaja voisi jäädä aina varmistamaan laitapakin nousua. Jos halutaan pallollista peliä lisätä, niin vaatii tuota laitojen käyttöä mitä eilen ei nähty juuri lainkaan.

Tämä toki vaatisi Riveltä kovaa päätöstä kumman penkittää Pukki vai Danger? Jos Pukki on puolikuntoinen miltä vähän näyttää, niin rohkeasti vaan Pukki penkille ja sisään viimeiseksi puoleksi tunniksi.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Harmi kun jäi näkemättä tämän historiallisen ja voitollisen ottelun toinen puoliaika. Kuvittelin dramaattisten tapahtumien jälkeen, että ottelu on siirretty hamaan tulevaisuuteen. Sitten ei tieto pekin jatkumisesta tavoittanut. No ehkä ei olisi ollut fiilistäkään katsella.

No jos jotain lohduttaa niin voin sanoa että et ollut ainut. Myös nimittäin minä missasin tuon pelin jatkon, sen Eriksenin loukkaantumisen jälkeen.

Minulla lässähti tunnelma siihen pahaan loukkaantumistilanteeseen niin paljon, ja olin myös aika varma että peli ei enää jatku saman päivän aikana sekä väsykin oli jo jonkin aikaa painanut niin päätinpä sitten mennä nukkumaan ajoissa. Ja sainkin hyvin nukuttua, heräsin vasta nyt. Tosin olin kolmen aikaan jo hetken hereillä.

Vituttaa toisaalta kun jäi näkemättä livenä Suomen voitto mutta en tiedä kuinka paljon se olisi minua ilahduttanut sitten kun tunnelma tosiaan lässähti täällä aika paljon siihen loukkaantumiseen. Isäni oli katsellut pelin kyllä loppuun asti ja oli laittanut minullekin viestejä muun muassa että nyt peli jatkuu mutta minäpä näppärän poikana olin laittanut kännykkänikin älä häiritse-tilaan ja en kuullut viestiääntä.

No, nyt kävi näin. Onneksi tuli lopulta se voitto. Ja olipas dramaattinen peli. Onneksi Kristensen on kai selviämässä sentään edes elossa tuosta pahan näköisestä tilanteesta.
 
Viimeksi muokattu:

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No jos jotain lohduttaa niin voin sanoa että et ollut ainut. Myös nimittäin minä missasin tuon pelin jatkon, sen Kristensenin loukkaantumisen jälkeen.

Minulla lässähti tunnelma siihen pahaan loukkaantumistilanteeseen niin paljon, ja olin myös aika varma että peli ei enää jatku saman päivän aikana sekä väsykin oli jo jonkin aikaa painanut niin päätinpä sitten mennä nukkumaan ajoissa. Ja sainkin hyvin nukuttua, heräsin vasta nyt. Tosin olin kolmen aikaan jo hetken hereillä.

Vituttaa toisaalta kun jäi näkemättä livenä Suomen voitto mutta en tiedä kuinka paljon se olisi minua ilahduttanut sitten kun tunnelma tosiaan lässähti täällä aika paljon siihen loukkaantumiseen. Isäni oli katsellut pelin kyllä loppuun asti ja oli laittanut minullekin viestejä muun muassa että nyt peli jatkuu mutta minäpä näppärän poikana olin laittanut kännykkänikin älä häiritse-tilaan ja en kuullut viestiääntä.

No, nyt kävi näin. Onneksi tuli lopulta se voitto. Ja olipas dramaattinen peli. Onneksi Kristensen on kai selviämässä sentään edes elossa tuosta pahan näköisestä tilanteesta.

Tiedoksi Eriksen on pelaajan sukunimi.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Huhhuh. Nyt vasta alkaa ymmärtämään, että huuhkajat haki sitten Tanskalta 3 pistettä Kööpenhaminasta ja vieläpä arvokisoissa. Oikeasti, se olisi kova suoritus miltä joukkueelta tahansa maailmassa. Mutta että meidän "potkupalloilijat" onnistuivat siinä, niin ihan käsittämätöntä. Siellä oli sentään FIFA rankingissa sijalla 10 oleva joukkue vastassa. Toki oli ihan pelkkää puolustustaistelua ja onneakin tarvittiin, mutta nyt ei jaettukaan mitään tyylipisteitä. Jatkopaikka tällä hetkellä täysin omissa käsissä, hienoa! Eriksenin tilanne oli kamala, ja todella muistutus siitä että eläkää tässä hetkessä eikä "sitten kun".

Tästä on hyvä jatkaa.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Tiedoksi Eriksen on pelaajan sukunimi.

Niin perkele onkin. Täytyy korjata tuo virhe viestiini. Sen siitä saa kun seuraa lopulta melko vähän jalkapalloa, pelaajien nimet eivät ole niin hyvin muistissa. Ja nukutun yön jälkeen oli jo ehtinyt tuokin nimi osin unohtumaan.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se, pystytäänkö edes ajoittain pitämään palloa kovatasoista vastustajaa vastaan, näyttää yksinomaan riippuvan siitä, mikä on Kamaran päivän kunto.

Tänään hän oli huono. Toivottavasti Glen on vastaavasti Venäjää vastaan omalla tasollaan. Jos näin, näkymät siihen matsiin ovat aika hyvät.

Paransi onneksi loppua kohden, alussa ei saanut kyllä mitään aikaan. Mutta viimeiset 30 minuuttia oli jo huomattavasti parempaa.
 

SilentMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Giants, Minnesota Timberwolves
Totta mutta toisaalta palloton pelaaminen on aika verkkaista eli kun Sparv sen syötön antaa omille, niin sen jälkeen se pelaaminen loppuu usein siihen kun taas jos vertaa Kamaraan, niin sen syötön jälkeen tehdään vielä juoksu tyhjään tilaan.

Joo, en Sparvia minään pelintekijänä pidäkään ja usein tuskailen hänen alaspäin suuntautuvia alibisyöttöjään, mutta eilen oli mies paikallaan rauhoittaessaan peliä. Liian usein suomalaiset pistivät pystysyötön ja toivoivat pallon päätyvän Pukille, kun fiksumpaa olisi ollut hieroa palloa pelaajalta toiselle - kellohan kävi koko ajan Tanskaa vastaan.

Ilman muuta Sparv kentälle joka peliin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Huh, nyt yöunien jälkeen voi jo kommentoida jotain muuta kuin säikähtäneen ja helpottuneen ihmisen sanomaa. Kirjaimellisesti erikoisin ottelu mitä olen koskaan nähnyt, enkä tule koskaan unohtamaan tätä ottelua, mutta valitettavasti sen vuoksi, että katsoin järkyttyneenä kuin hypnoosissa Eriksenin elvytystä. Ohjaajilta oli kyllä harkitsematon veto pitää kamerat pyörimässä. Itse sitä olisi voinut katsoa muualle, mutta en vain muuta osannut.
Olin varma, että kaveri kuoli siihen paikkaan, maallikon silmäni ei osannut nähdä siinä muuta mahdollisuutta. Ja kun sain täältä tiedon, että oli jo tajuissaan, niin se helpotus oli jotain käsittämätöntä.

Tuossa sairaskohtauksessa näkyi niin paljon sitä, miten ihmiset voi myös parhaimmillaan toimia. Traagisella hetkellä Tanskan pelaajat peittää itkien kameroiden näkyvyyttä, Suomen pelaajien (varsinkin Arajuuren järkytys), järkytys ja myötätunto tässä ketjussa, suomen liput peittämässä näkyvyyttä, nopeasti leviävä tieto siitä että selvisi hengissä, yleisön nimen huuto ja solidaarisuus, yhteinen päätös pelata peli loppuun, suomen joukkueen aplodit tanskan pelaajille, Pohjanpalon maltillinen tuuletus, harkinta ja myötätunto haastatteluissa, Lukakun tuuletus omassa pelissään ja listaa voi jatkaa.
Ihmiskunta toimi kuin yhtenäinen olento, yhdellä tunteella ja osoittaa valon kirkkauden pimeimmillä hetkillä.

Itse peli oli sitten pakon edessä tehtyä, sitä kuitenkin lopulta seurasi kuin oikeaa ottelua pitikin. Suomi voitti taktiikalla, joka oli lainattu Rocky-elokuvasta. Tanska oli kaikesta huolimatta kolme askelta edellä, mutta saatiin se kolme pistettä. Uskomatonta, mutta meillähän on mahdollisuus jopa jatkoon.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Ohjaajilta oli kyllä harkitsematon veto pitää kamerat pyörimässä. Itse sitä olisi voinut katsoa muualle, mutta en vain muuta osannut.
Sama. Twitterissä näkyi yllättävän paljon kommentteja "no vaihda kanavaa". Itselläni ei ole lapsia, mutta voin kuvitella muksujen katsovan peliä itsekseen. Ei ne vaihda kanavaa, jos jotain tuollaista tapahtuu. Epäilemättä tähänkin tilanteeseen löytyy näppäriä kasvatusvalistajien besserwisser-ohjeita, mutta kv-kuvasignaalin ohjaajalla on silti vastuu kuvavalintojen tekemisestä. Jos aikuinen mieskin on onnellisesta lopusta huolimatta yhä pöllämystynyt tunnemyrskystä, niin toivottavasti lapset voivat purkaa tilanteen auki, kukin omalla tavallaan.

No, sainpa itsekin purkaa huoleni auki. Yhdenlaista terapiaa tämäkin. Vahvempana eteenpäin!
 

Reznik

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
BBC:llä näköjään tarkemmin avattu tuota pelin jatkamispäätöksestä eli juuteille lähinnä annettu vaihtoehdot että jatketaan nyt tai seuraavana päivänä puoliltapäivin.

Hämmentynyt olo edelleen, ei ollutkaan unta. Tänään sitten terassille ENG-CRO matsia katsomaan, jos saisi ajatuksia taas jalkapalloon.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos aikuinen mieskin on onnellisesta lopusta huolimatta yhä pöllämystynyt tunnemyrskystä, niin toivottavasti lapset voivat purkaa tilanteen auki, kukin omalla tavallaan.

Useissa suomalaisissa medioissa on ollut ohjeita siitä miten tapahtunutta voi purkaa ja miten siitä olisi hyvä puhua lasten kanssa.

Siitä voi edelleen keskustella mitä kaikkia kuvia lähetyksessä pitää näyttää mutta itse olen edelleen eri mieltä niiden kanssa jotka eilen jo paasasivat että lähetys poikki, selostaja hiljaa, yms. ja jne. Mielestäni puolueeton kaikille tarkoitettu kuva oli tässä tilanteessa kaikkien etu, niin hirvittävää katsottavaa kuin tilanne sinänsä olikin. Jos ohjaaja olisi laittanut kansainvälisen kuvayhteyden poikki, olisi alkanut todellinen infosekamelska kun ihmiset olisivat alkaneet kuvata omilla kännyköillään yms. ja julkaisseet näitä somessa. Sekään ei olisi ollut Eriksenin eikä kenenkään etu.

En tiedä olisiko tämä mediaketjun vai kokonaan oman ketjunsa aihe mutta laitoinpa tämän tähän.
 
Viimeksi muokattu:

Barney

Jäsen
BBC:llä näköjään tarkemmin avattu tuota pelin jatkamispäätöksestä eli juuteille lähinnä annettu vaihtoehdot että jatketaan nyt tai seuraavana päivänä puoliltapäivin.
Eihän tuossa UEFA:lla ollut hirveästi muita vaihtoehtoja, vaikka tilanne olikin todella ikävä. Kaikkien pelien siirtäminen olisi mahdotonta matkustavien katsojien takia ja jos tuo peli olisi siirretty esimerkiksi parin päivän päähän, niin Venäjä ja Belgia olisivat saaneet ihan kohtuuttoman suuren lepoedun. Joukkueet noudattivat Eriksenin tahtoa ja saivat onneksi pelattua pelin heti.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Oli kieltämättä matsi jonka muistaa varmasti katsoneensa vielä vanhainkodissa.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Useissa suomalaisissa medioissa on ollut ohjeita siitä miten tapahtunutta voi purkaa ja miten siitä olisi hyvä puhua lasten kanssa.

Siitä voi edelleen keskustella mitä kaikkia kuvia lähetyksessä pitää näyttää mutta itse olen edelleen eri mieltä niiden kanssa jotka eilen jo paasasivat että lähetys poikki, selostaja hiljaa, yms. ja jne. Mielestäni puolueeton kaikille tarkoitettu kuva oli tässä tilanteessa kaikkien etu, niin hirvittävää katsottavaa kuin tilanne sinänsä olikin. Jos ohjaaja olisi laittanut kansainvälisen kuvayhteyden poikki, olisi alkanut todellinen infosekamelska kun ihmiset olisivat alkaneet kuvata omilla kännyköillään yms. ja julkaisseet näitä somessa. Sekään ei olisi ollut Eriksenin eikä kenenkään etu.

En tiedä olisiko tämä mediaketjun vai kokonaan oman ketjunsa aihe mutta laitoinpa tämän tähän.
Se on justiinsakin näin. Nykyaika on siitä ihan perseestä, että kun teet niin tai näin, niin aina teet väärinpäin. Nyt toimittajat kolumnoivat kilpaa, kuinka oli väärin näyttää tämmöistä. Jos olisi lähetys katkaistu, niin kolumnoisivat kilpaa siitä, kuinka on huonosti palveltu katsojaa, kun jätettiin näyttämättä ja kaikki ovat epätietoisia tapahtuneesta ja ollaan pelkkien somevideoiden varassa ja se se vasta väärin on. Eihän tuossa kuvaaja tapahtuneella mitenkään mässäillyt, vaan näytti pienen hetken niin, että kaikki tiesivät suunnilleen missä mennään ja sitten siirrettiin kamerat kuvaamaan kaikkea muuta.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Suomen voittoa voi mutustella vaikka miettimällä vastaavan pistesaldon hankintaa tasapeleillä Tanskaa, Venäjää ja Belgiaa vastaan. Sehän olisi käsittämättömän kova saavutus. Sitä on siis tämäkin.

Aikanaan kun Kreikka voitti Euroopan mestaruuden, niin todettiin, että jalkapalloa voi todellakin pelata monella eri tavalla. Suomi voi omilla vahvuuksillaan mennä vaikkapa jatkoon, jos kaikki menee nappiin.
Oliko muuten niin, että Kreikka ei voittanut ainuttakaan alkusarjan matsia? Pelasi vain tasureita.

Vai tekeekö muisini nyt tepposet?

Ja ettei menisi kokonaan ohi aiheen, niin huhhuh, olipa matsi eilen! Vaikka Suomi puolustikin hyvin parhaat sektorit... Lähinnä Jalosen oppikirjan mukaan maalin edustaa sumputtamalla ja blokkaamalla potkuja, niin olihan tuo pelillisesti vähän epäonnistunut peli. Vai häh? Ei ainakaan oma ymmärrys jalkapallon suhteen voi uskoa, että vastustajan voidaan antaa operoida noin lähellä maalia koko ajan. Tanskahan pääsi ihan kävelemällä 16 rajalle ja sai siinä tehdä melkeinpä mitä lystää....paitsi maalia.

Mun mielestä pelaajien pelin taso ei laskenut katkon jälkeen. Siitä olin vähän yllättynyt. Mutta kait tuo uutinen Eriksenin toipumisesta sitten toi sen verran iloa ja energiaa, että pelaaminen pysyi mahdollisena. Tanska toki sitten siinä antoi tasoitusta kun Eriksen ei ollut loppumatsissa kentällä, mutta tosiaan muuten äijät jatkoivat suunnilleen samasta mitä peli oli ennen Eriksenin tuupertumista.

Mutta joo, olipa ikimuistoinen ilta!
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös