Mitä, mitä? Ovatko tässä osat todella vaihtuneet? Hyvässä muistissa on, kun JYP jyräsi Dufvan robottikiekolla voitosta voittoon ja fanit vakuuttelivat miten kaikki muut ovat täysin väärässä, kun kehtaavat väittää moista pelityyliä tappavan tylsäksi. Ja vastaus kysymykseen, on se silloin on viihdyttävää kun homma toimii eli miehet ja kiekko liikkuvat ja vastustaja on jatkuvasti potkun perässä, kuten esimerkiksi viime kohtaamisessa Jyväskylässä. Ja sekin on selvä, että värilasien läpi mikä tahansa voittava pelityyli näyttää usein varsin hyvältä. Tänään ei ollut kovin viihdyttävä peli, mutta sekin on hyvä muistaa, että siellä kaukalossa on kaksi joukkuetta eli JYPillä on aika suuri vaikutus siihen ottelun viihdearvoon.
Tottakai on molemmilla joukkueilla vaikutusta, senhän minä ainakin jo totesin tuossa aikaisemmin, että tänään molemmat joukkueet tarjoilivat tämän ottelun heikkotasoisuuden. En ole missään vaiheessa myöskään sanonut, että Dufvan kiekko oli ihanaa ja mahtavaa ja muut väärässä (en tosin usko, että tuo minulle olikaan osoitettu), kotipelit olivat 90% aivan jumalattoman viihdyttäviä siihen aikaan, juuri pelin kovan temmon, taklauksien ja jatkuvien tapahtumien takia, vieraspelit ovat tietysti erikseen ja niitä ei edes kyennyt vertaamaan toisiinsa. Enkä väitä, että KalPan pelikään mitenkään huonoa pääsääntöisesti olisi, tylsää vain. Ja se on minun mielipide, eikä se ole muodostunut minkään yksittäisen pelin (tämäniltaisen) seurauksena, vaan aina siitä asti, kun Virta sen ylikiekollisuuden KalPaan toi. Pidämme erilaisesta pelistä, ei sen kummempaa. Arvostan ja pidän myös kiekollisesta pelistä ja syöttökuvioista, mutta pidän myös vauhdista, taklauksista ja intensiteetistä jääkiekko peleissä. Tästä olenkin tällä kaudella JYPiä kritisoinut, ennen kotipelit olivat jumalattoman viihdyttäviä, hirveä vauhti, taklauksia enemmän kuin jaksoi laskea jne. Tällä kaudella, ei mitään sinnepäinkään! Mutta minulle tuo KalPan kotipelaaminen aiheuttaa haukotuksia (ja kyllä olen katsonut muitakin KalPan pelejä kuin vain JYPiä vastaan, jopa paikan päällä), tietysti minulta puuttuu se tunneside myös joukkueeseen, jonka takia en jaksa innostua. Mutta pääsääntöisesti käyn katsomassa paljon jääkiekkoa ja asuinpaikkakuntani takia en Jyväskylään hirveän usein ehdi ja voinkin sanoa, että vaikka monien muiden joukkueiden peli on ns. "paskempaa" kuin KalPan, niin viihdyttävyydeltään ne ovat moninkertaisesti edellä.
Ei se välttämättä tylsempää ole, mutta kovin erilainen peli se on kun mennään eurooppalaisesta kaukalosta pohjoisamerikkalaiseen. Tilanteita tulee jälkimmäisessä enemmän, edellinen antaa tilaa taidolle. Molemmissa on puolensa. Toki suomalaisten kaukaloiden välillä ero ei ole noin dramaattinen.
Tässä näemme mielipide-eromme, "ei välttämättä tylsempää". Minun mielestäni ison kaukalon peliä ei voi edes verrata samassa laueseessa viihdyttävyydessään pienen kaukalon peliin. Oli vertailukohtana sitten khl, jossa taitotaso on aivan älytön, tai mikä tahansa muu liiga.
Heikkilän jyväskyläläisyyteen en kiinnittänyt huomiota muuten kuin KalPan avausmaalissa. Ei erityisen mukaansatempaava selostaja, mutta ei minusta erityisen huonokaan. Ja tosiaan; ei siitä montaa vuotta ole kun näitä Kuopion pelejä selosti televisioonkin Mikko Juntunen ja kukaan on tuskin on sitä mieltä, että Heikkilä Juntusta huonommin suoriutui?
Amen!
TKO:lla propsit hyvästä keskustelusta! :)
Tulikasteelle myös pisteitä suoraselkäisyydestä! Saatana ku täälläkään ei saada keskenämme mitää tappelua aikaan, jos kaukalossa ollaan liian kilttejä, niin kyllä myös täällä! ;)
Kesäesa: Rehelliseen kysymykseen vastaus, ei vituta. Tottakai tappio harmitti hetken aikaa, mutta ei mistään vitutuksesta voida puhua. Jos peli olisi ollut kovatasoisempi ja jännittävämpi niin saattaisi tappio jopa vitutta. Nyt harmitti hetken, mutta ei sen enempää.