Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 857 004
  • 19 216

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Googlen foorumilta löytyy parhaiten tieto tuosta chromecastin ongelmasta Google-ryhmät

Itse olin juuri reitittimen firmiksen vaihtanut kun tuo chromecastin ongelma ilmeni ja tottakai syytin tuota uutta firmistä asiasta. Tunnin verran tappelin reitittimen kanssa ja ihmettelin kun toinen chromecasteista ei toimi. Puoli vahingossa tuli käytyä googlen foorumilla jossa olikin "pari" ketjua aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itse olin juuri reitittimen firmiksen vaihtanut kun tuo chromecastin ongelma ilmeni ja tottakai syytin tuota uutta firmistä asiata.
Mä taas luulin, että eilen tekemäni Areenan appsin päivitys rikkoi sen :)
 

teppana

Jäsen
Olen todellisuudessa melko käsi tietotekniikan kanssa niin joudun kysellä vähän tyhmiä.

Eli, toistaako/heijastaako Chromecast esim. MacBookin koko näytön telkkariin vai vain esimerkiksi Chromen selaimen?

Muu tietotekniikka pl. TV (Sony) meillä on Applen vehkeitä. Tuleeko ongelmia yhteensopivuuden kanssa vai pitäisikö pelittää ihan ok?
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Olen todellisuudessa melko käsi tietotekniikan kanssa niin joudun kysellä vähän tyhmiä.

Eli, toistaako/heijastaako Chromecast esim. MacBookin koko näytön telkkariin vai vain esimerkiksi Chromen selaimen?

Muu tietotekniikka pl. TV (Sony) meillä on Applen vehkeitä. Tuleeko ongelmia yhteensopivuuden kanssa vai pitäisikö pelittää ihan ok?

Tässä Macworldin artikkeli Chromecastin käytöstä applen puhelimissa sekä Mac:eissä:
How to use Chromecast on iPhone or Mac - Macworld UK

Mutta lyhyesti vastaus kysymykseesi niin castaa vain pelkän Chrome-selaimen välilehden. Aika moni sivusto tarjoaa mahdollisuutta suoraan castaa (onpa muuten typerä sana) sivuston palvelu chromecastiin. Esim Youtube, osa YLE Areenan materiaalista, Netflix jne jne. Eli ei tarvitse välilehteä castata.

Ei ole muuten kokemusta chromecast + iPhone yhdistelmästä kuin mitä kihlattuni on käyttänyt iPhonea chromecastin ohjaamiseen ja hänellä on hyvin toiminut. Eilinen maailmanlaajuinen ongelma oli ensimmäinen tuota laatuaan. Yhden kerran olohuoneen telkkarin chromecasti lämpeni niin pahasti ettei enää toiminut kunnolla, mutta korjaantui kun vaihdoin virtapiuhan chromecastin virtalähteestä telkkarin USB-paikkaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Työ-chromebook lähti, joten ajattelin kaivaa vanhan kannettavani ja putsata sen ihan alkujuuria myöden viskaamalla kaiken pois ja asentamalla winukan uudelleen. Hyvin lähti tulille ja homma eteni siihen saakka, että klikkasin uudelleenasennuksen käyntiin. Nyt se huutaa tuossa, että "Palautusympäristöä ei löytynyt. Aseta tietokoneeseen Windowsin asennus -tai palautus tieto väline ja käynnistä uudelleen sitä käyttäen." Jos se asennuslevyä huutaa, siitä mulla ei ole mitään hajua. Vai mitähän tuo mahtaa pyytää? Saa myös ehdottaa, mitä näin kotikonstein voisi tehdä, jotta ainakin hetkeksi saisi tuon sinänsä ihan ok läppärin vähän nopeammaksi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Työ-chromebook lähti, joten ajattelin kaivaa vanhan kannettavani ja putsata sen ihan alkujuuria myöden viskaamalla kaiken pois ja asentamalla winukan uudelleen. Hyvin lähti tulille ja homma eteni siihen saakka, että klikkasin uudelleenasennuksen käyntiin. Nyt se huutaa tuossa, että "Palautusympäristöä ei löytynyt. Aseta tietokoneeseen Windowsin asennus -tai palautus tieto väline ja käynnistä uudelleen sitä käyttäen." Jos se asennuslevyä huutaa, siitä mulla ei ole mitään hajua. Vai mitähän tuo mahtaa pyytää? Saa myös ehdottaa, mitä näin kotikonstein voisi tehdä, jotta ainakin hetkeksi saisi tuon sinänsä ihan ok läppärin vähän nopeammaksi.
Niin se pyytää windowssin asennuslevyä. Et kertonut että miltä vuodelta ko. kone on, mikä windows ja sen merkkiä, niin hirveän syvällisiä ohjeita on vaikea antaa. Yleisesti ottaen nämä menee kolmessa kategoriassa eli joko siellä on kovalevyllä oma uudelleenasennus osio, mikä on sinne jo tehtaalta laitettu ja mikä sisältää tuon palautusympäristön. Tai sitten sen koneen mukana on tullut ihan CD millä on uudelleenasennuksen mahdollistavat ohjelmat. Tai se kolmas vaihtoehto on että ne voi hakea joko microsoftin tai sen koneen valmistajan kotisivuilta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niin se pyytää windowssin asennuslevyä. Et kertonut että miltä vuodelta ko. kone on, mikä windows ja sen merkkiä, niin hirveän syvällisiä ohjeita on vaikea antaa. Yleisesti ottaen nämä menee kolmessa kategoriassa eli joko siellä on kovalevyllä oma uudelleenasennus osio, mikä on sinne jo tehtaalta laitettu ja mikä sisältää tuon palautusympäristön. Tai sitten sen koneen mukana on tullut ihan CD millä on uudelleenasennuksen mahdollistavat ohjelmat. Tai se kolmas vaihtoehto on että ne voi hakea joko microsoftin tai sen koneen valmistajan kotisivuilta.
Win 8.1 on nyt ja muistaakseni vuodelta 2013 on kone ja Fujitsu. Tarkempia en nyt tähän hätään pääse tsekkaamaan, mutta pitää mennä ihmettelemään valmistajan sivuille vielä.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Win 8.1 on nyt ja muistaakseni vuodelta 2013 on kone ja Fujitsu. Tarkempia en nyt tähän hätään pääse tsekkaamaan, mutta pitää mennä ihmettelemään valmistajan sivuille vielä.

Jos olet sattunut toheloimaan asennusosionkin sileäksi, löytyy kyllä microsoftin sivuilta winukka käyttis. Kätevimmin käy, kun teet boottaavan tikiun sieltä. Sen, omaako laitteesi sitä recovery tai boottiosiota saat selville, kun katsot millä yhdistelmällä ( f8, f10, esc, jne.)(tämä tieto näkyy yleensä konetta käynnistettäessä ns. koontisivun auetessa, kun käynnistät koneen) koneesi käynnistyy ns. boot orderiin. Jos siellä näkyy jokin muu osio, kuin "c", niin sillä. jos rakentelet tuon tikun, niin se myös näkyy siellä omana osionaan. Huomioi myös, että jos koneella on ollut 8.1, voit sinne laittaa kympin kustannuksitta vielä ainakin tämän vuoden loppuun asti (en ole varma, mutta näin muistelisin olevan) Kympin asennustikuksi riittää 32 gt, joka ei juurikaan kustanna ja saatpahan sillä jatkossakin laitettua puhtaan tai korjausasennuksen aina kun on tarvis.
 

teppana

Jäsen
Ei tieten edes kuuluis tänne, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen kun itselle tuli tuo 3 kuukauden tarjous Youtube Premium jäsenyydestä. Itse otin sen ja mietin onko joku muu täällä vielä koittanut. Mitä konkreettista hyötyä siitä saa. Tuo kolme kuukautta on ilmaista niin ehtiihän tässä vähän koittaa mikä muuttuu. Vissiin vain mainokset.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei tieten edes kuuluis tänne, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen kun itselle tuli tuo 3 kuukauden tarjous Youtube Premium jäsenyydestä. Itse otin sen ja mietin onko joku muu täällä vielä koittanut. Mitä konkreettista hyötyä siitä saa. Tuo kolme kuukautta on ilmaista niin ehtiihän tässä vähän koittaa mikä muuttuu. Vissiin vain mainokset.
Mitä olen käsittänyt niin kyseessä on vähän hönömmille tarjottu palvelu, siis niille joille on liian vaikeaa asentaa se ad blockkeri.
 

teppana

Jäsen
Mitä olen käsittänyt niin kyseessä on vähän hönömmille tarjottu palvelu, siis niille joille on liian vaikeaa asentaa se ad blockkeri.

No näin itsekkin ajattelin. Kai ne sitä kympin kuussa (vai paljonko olikaan) settiä myy vain sillä mainosten poistumisella.

Täytyy kyllä sanoa että youtube on itselle se ylivoimaisesti eniten käytetty sivusto. Eli ei siinä, ihan periaatteesta voisin kyllä maksaa. Jos kyseessä on pelkästään "money grab" niin ei kiinnosta mutta jos siellä on jotain oikeasti saatavaa hyötyä taustalla niin itse voisin olla kiinnostunut. Tuleehan sitä maksettua Spotifysta, Netflixistä, Prime Videosta ja Alastonsuomesta. Miksi ei siis myös youtubesta?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
No näin itsekkin ajattelin. Kai ne sitä kympin kuussa (vai paljonko olikaan) settiä myy vain sillä mainosten poistumisella.

Täytyy kyllä sanoa että youtube on itselle se ylivoimaisesti eniten käytetty sivusto. Eli ei siinä, ihan periaatteesta voisin kyllä maksaa. Jos kyseessä on pelkästään "money grab" niin ei kiinnosta mutta jos siellä on jotain oikeasti saatavaa hyötyä taustalla niin itse voisin olla kiinnostunut. Tuleehan sitä maksettua Spotifysta, Netflixistä, Prime Videosta ja Alastonsuomesta. Miksi ei siis myös youtubesta?
Saahan sitä maksaa jos kerran haluaa. Itse ennemmin asennan kahdella klikkauksella jonkun ad blockin tai ghosteryn, tosin se nyt on päällä jo sen takia ettei facebook tunnukset pomppisi kaikkine kaverilistoineen jokaiselle sivulle jolla käyn tietoon.
 

teppana

Jäsen
Saahan sitä maksaa jos kerran haluaa. Itse ennemmin asennan kahdella klikkauksella jonkun ad blockin tai ghosteryn, tosin se nyt on päällä jo sen takia ettei facebook tunnukset pomppisi kaikkine kaverilistoineen jokaiselle sivulle jolla käyn tietoon.

Niin, sehän on loppujen lopuksi jokaisen oma asia. Itse näen ad-blockit tietynlaisena juoksukaljana. Joo, ymmärrän että se on kivempi olla oikeasti näkemättä vaivaa. Vituttaahan ne mainokset minuakin. Tosin sieltähän se raha firmalle tulee. Olen aika yllättynyt että noin tarkasti lain kirjaimeen uskova mies aktiivisesti kusettaa yrityksiltä rahaa.

Itse en koe olevani niin perseaukinen ettenkö voisi näille globaaleille mega-korporaatioille antaa omista euroistani kuukausimaksua sen eteen että jatkossakin helpottaisivat elämääni. Toki voisin myös myydä periaatteeni ja alkaa varastamaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Niin, sehän on loppujen lopuksi jokaisen oma asia. Itse näen ad-blockit tietynlaisena juoksukaljana. Joo, ymmärrän että se on kivempi olla oikeasti näkemättä vaivaa. Vituttaahan ne mainokset minuakin. Tosin sieltähän se raha firmalle tulee. Olen aika yllättynyt että noin tarkasti lain kirjaimeen uskova mies aktiivisesti kusettaa yrityksiltä rahaa.

Itse en koe olevani niin perseaukinen ettenkö voisi näille globaaleille mega-korporaatioille antaa omista euroistani kuukausimaksua sen eteen että jatkossakin helpottaisivat elämääni. Toki voisin myös myydä periaatteeni ja alkaa varastamaan.
Miten niin kusettaa? Laissa ei ole millään tavalla kiellettyä estää mainoksia näkymästä. Siinä ei ole yhtään mitään kusetusta. Saati että olisi mitään varastamista. Nyt on melkoisia syytöksiä, ilman että tiedät mitään mistä puhut. Hyvin on ostettu ne valehtelut jossain leffoja ennen että edes kopiointi olisi varastamista. Joo jos naapurin Ferrarista teet kopion niin miten se vaikka on pois siltä firmalta joka sen naapurin auton on tyhnyt? Ei ole, siksi sen nimike on tekijänoikeusrikkomus. Eikä mainoksien katselu ole todellakaan mikään kansalaisvelvollisuus.
 

teppana

Jäsen
Miten niin kusettaa? Laissa ei ole millään tavalla kiellettyä estää mainoksia näkymästä. Siinä ei ole yhtään mitään kusetusta. Saati että olisi mitään varastamista. Nyt on melkoisia syytöksiä, ilman että tiedät mitään mistä puhut.

Enemmänkin menin tällä yhteisen hyvän periaatteella. Jollain ilveellä nämä palveluita tarjoavat yritykset pystyvät ylläpitämään servereitä ja useita työntekijöitä. Jos puhutaan ilmaispalveluista (kuten esim. youtube) niin se raha tulee mainoksista. Ihmiset jotka blokkaavat mainokset ja sen jälkeen vähän veetuilee idiootille joka saattaisia palvelusta maksaakin ovat täysin samoja kavereita jotka kulkevat julkisilla maksamatta ja jäätyään kiinni tekevät siitä numeron ja illalla vittuilevat meille muille jotka ovat tarpeeksi tyhmiä maksamaan palvelusta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Enemmänkin menin tällä yhteisen hyvän periaatteella. Jollain ilveellä nämä palveluita tarjoavat yritykset pystyvät ylläpitämään servereitä ja useita työntekijöitä. Jos puhutaan ilmaispalveluista (kuten esim. youtube) niin se raha tulee mainoksista. Ihmiset jotka blokkaavat mainokset ja sen jälkeen vähän veetuilee idiootille joka saattaisia palvelusta maksaakin ovat täysin samoja kavereita jotka kulkevat julkisilla maksamatta ja jäätyään kiinni tekevät siitä numeron ja illalla vittuilevat meille muille jotka ovat tarpeeksi tyhmiä maksamaan palvelusta.
Miksi sinä luulet että minä en maksaisi palveluista tai julkisilla kulkemisesta? Ihan päästäsikö sinä nyt heität noita olettamiasi? Minä en halua katsoa tena lady tms. mainoksia ennen jotain muutaman sekunnin pätkää. Jos mainostaja haluaa sillä tavalla, stattisella mainoksella mainostaa, mikä ei haittaa minun toimiani, niin se on minulle täysin ok. Sen sijaan minä tulen tänään, huomenna ja ikuisesti blokkaamaan kaikki liikkuvaa kuvaa, varsinkin ääntä sisältävät ja muut häiritsevät mainokset. Voit vaikka vierailla io-techin sivustolla ja katsoa miten sen saman mainonnan voi tehdä niin ettei se ole häiritsevää ja puuttuu heti jos sellaista on.
 

teppana

Jäsen
Miksi sinä luulet että minä en maksaisi palveluista tai julkisilla kulkemisesta? Ihan päästäsikö sinä nyt heität noita olettamiasi? Minä en halua katsoa tena lady tms. mainoksia ennen jotain muutaman sekunnin pätkää. Jos mainostaja ei halua sillä tavalla stattisella mainoksella mainostaa mikä ei haittaa minun toimiani, niin se on minulle täysin ok. Sen sijaan minä tulen tänään, huomenna ja ikuisesti blokkaamaan kaikki liikkuvaa kuvaa, varsinkin ääntä ja muut häiritsevät mainokset. Voit vaikka vierailla io-techin sivustolla ja katsoa miten sen saman mainonnan voi tehdä niin ettei se ole häiritsevää ja puuttuu heti jos sellaista on.

Okei. Tuntuu että et ole valmis maksamaan palveluista koska sanoit niin. Ehkä sitten luin viestisi väärin. Se kyllä luki "käytän yrityksen palvelut mutta en ole valmis vaivaamaan itseäni asialla jota kutsutaan kompensaatioksi".

Eikä siinäkään mitään. Meillähän on koko valtakunta täynnä varkaita. Varsinkin manneja. Kyllä sinne yksi mustasusi sekoittuu niin ettei kukaan huomaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitokset @BlackWolf ja @JypFabu
Ratkaisin ongelmani rahalla ja laitoin Chromebookin tilaukseen. Pitää nyt katsoa, mitä tuon winukan kanssa sitten tekisi. Kai siitä pari kymppiä saisi, jos ensin maksaisi pari kymppiä jollekin, joka sen saattaisi tehdasmoodiin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Okei. Tuntuu että et ole valmis maksamaan palveluista koska sanoit niin. Ehkä sitten luin viestisi väärin. Se kyllä luki "käytän yrityksen palvelut mutta en ole valmis vaivaamaan itseäni asialla jota kutsutaan kompensaatioksi".

Eikä siinäkään mitään. Meillähän on koko valtakunta täynnä varkaita. Varsinkin manneja. Kyllä sinne yksi mustasusi sekoittuu niin ettei kukaan huomaa.
Et selvästi edes tiedä mikä on varkaus, niin älä jooko jaksa. Olet nyt tietokone experttejä ketjussa, minä voisin tähän hyvin pitkälti avata internetin syntyhistoriaa ja sitä ettei sen idea ole koskaan ollut olla mikään mainosalusta. Lisäksi minulle on ihan turha yrittää mainostaa noilla sivustoilla mitään, kun aktiivisesti estän kaiksen seurannan ja profiloinnin itsestäni, jottei joku Google saa minusta mitään kohdistetun mainonnan ryhmää luotua, saati sitten että minusta Googlella olisi sellaiseen oikeutta, ilman että maksavat minulle miljoonia. Täten suurin osa saamistani mainoksista on suunnattu naisille, eli siis noin 95%, koska he ovat mainonnan suurin kohderyhmä. Loput on sitten jotain automainoksia ja koska minä en tule koskaan uutta autoa ostamaan, niin nekin menee ihan hukkaan. Tuollainen varkauksista mölyäminen vain kertoo enemmän siitä ettet tunne lakia pätkääkään. Mutta se onkin halpaa heitellä omassa ylemmyydentunnossaan tuollaisia. Olethan sinä sentään ilmaiskäyttäjä!
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kiitokset @BlackWolf ja @JypFabu
Ratkaisin ongelmani rahalla ja laitoin Chromebookin tilaukseen. Pitää nyt katsoa, mitä tuon winukan kanssa sitten tekisi. Kai siitä pari kymppiä saisi, jos ensin maksaisi pari kymppiä jollekin, joka sen saattaisi tehdasmoodiin.
Olisiko sinulla laittaa tarkka mallinumero niin vilkaisen asiaa?
 

teppana

Jäsen
Et selvästi edes tiedä mikä on varkaus, niin älä jooko jaksa. Olet nyt tietokone experttejä ketjussa, minä voisin tähän hyvin pitkälti avata internetin syntyhistoriaa ja sitä ettei sen idea ole koskaan ollut olla mikään mainosalusta. Lisäksi minulle on ihan turha yrittää mainostaa noilla sivustoilla mitään, kun aktiivisesti estän kaiksen seurannan ja profiloinnin itsestäni, jottei joku Google saa minusta mitään kohdistetun mainonnan ryhmää luotua, saati sitten että minusta Googlella olisi sellaiseen oikeutta, ilman että maksavat minulle miljoonia. Täten suurin osa saamistani mainoksista on suunnattu naisille, eli siis noin 95%, koska he ovat mainonnan suurin kohderyhmä. Loput on sitten jotain automainoksia ja koska minä en tule koskaan uutta autoa ostamaan, niin nekin menee ihan hukkaan. Tuollainen varkauksista mölyäminen vain kertoo enemmän siitä ettet tunne lakia pätkääkään. Mutta se onkin halpaa heitellä omassa ylemmyydentunnossaan tuollaisia. Olethan sinä sentään ilmaiskäyttäjä!

Fair enough!

Moraali tuntuu muutenkin olevan venyvä käsite sinun kanssa. Eli voidaan hyvinkin olla samaa mieltä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Fair enough!

Moraali tuntuu muutenkin olevan venyvä käsite sinun kanssa. Eli voidaan hyvinkin olla samaa mieltä.
Minä en nyt ymmärrä kyllä että mitä ihmettä edes moraalilla on tämän asian kanssa tekemistä.
 

teppana

Jäsen
Minä en nyt ymmärrä kyllä että mitä ihmettä edes moraalilla on tämän asian kanssa tekemistä.

Et siis ymmärrä sitä, miten internetin syntyhistorian jälkeen ajatus siitä että kaikki palvelut internetissä on ilmaisia on moraaliton? Nyt kyllä kyseenalaistan jo älykkyyttä. Aiemmin meillä on ollut ongelmia päästä samalle sivulle mutta perusarvot on mielestäni aina jaettu.

Uskoinko liikaa?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ihan mielenkiinnosta, tiedätkö eron moraalin ja etiikan välillä?
Tiedän ja yleensä internetmainonta on luettu eettiseksi kysymykseksi. Tosin molemmat juontaa juurensa samoista sanoista. Yleisesti etiikka mielletään moraalin filosofiseksi puoleksi, tai tutkimiseksi. Moraali enemmän henkilön omaa tuntemusta oikeasta ja väärästä.

Minä menisin jopa niin pitkälle että, koska mainostajan ainoa tehtävä on saada meidät ostamaan tuotteita joita emme tarvitse, niin on jopa eettisesti oikein jos blokkaamme mainoksia. Elämme maailmassa missä kulutetaan jo nyt liikaa, minusta on jopa väärin että meitä tuputetaan tällöin ostamaan vielä enemmän. Minusta on hyvinkin perusteltua, ihan kestävän kehityksen kannalta, blokata mainoksia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös