Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 856 073
  • 19 216

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja jälleen viedään Poisonia... Koneessani on edelleen ne samat vanhat ongelmat, kuin ennenkin, mutta nyt en aio niihin mennä yhtään tämän enempää. Lisää ongelmia on nimittäin muodostunut virusturvan ja palomuurin ympärille. Yritin tuossa äsken ja eilenkin asentaa Zone Alarmin palomuuria, mutta en saanut sitä toimimaan. Kerran aiemmin se on koneellani ollut ja silloin toimi, mutta nyt en saa sitä mitenkään päälle. System Erroria näkyy yläreunassa ja ties mitä kaikkea. Boottauskäskyn noudattamisestakaan ei ole mitään iloa.

Tarve palomuurille on kuitenkin nyt huutava, joten yksinkertainen kysymys: Mistä nappaan itselleni pikaisesti edes väliaikaiseen käyttöön ilmaisen, toimivan ja hyvän palomuurin?
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Viestin lähetti Sartjärvi
Työkoneeni, jolla käytän vuosia sitten tuttavani tuttavan ohjelmoimaa kassaohjelmaa, on käymässä ns. vanhaksi. Ongelmaksi on muodostumassa tuo kassaohjelma. Ohjelmoijan liikkeistä ei ole nykyään tietoa ja asennuslevystä ei ole tietoa.
Onko siis mitään keinoa saada tuota installoitua softaa toimimaan uudessa koneessa? Kyseessä on windows sovellus.

Itse suosin tätä alkeellista tapaa - wanha kunnon old sk00l tapa :) Eli,

- kopio ensin se ohjelman pääkansio siitä vanhalta koneelta uudelle. Käynnistä se .exe tiedosto. Jos toimii, niin hyvä näin, mutta...

- ... yleensä se ei lähde heti toimimaan, vaan se herjaa jotain puuttuvia .dll tiedostoja etc. Sitten vaan kopiot aina mikä uupuu siitä vanhalta koneelta siihen uuteeseen (luonnollisesti samaan paikkaan)

Tietenkin on hyvä exportata vanhasta koneesta ne rekisteritiedot siihen uuteen, mutta tuskin niin vanha softa on mitään olennaista rekkariin laittanut.

Kokeile noin nyt aluksi.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Keriota suosittelen minäkin. Zone Alarmia käyttää ainakin kaveripiiristäni suurin osa, mutta meikäläisellä se sotki verkkoliikenteen; toisin sanoen hidasti muiden kuin .fi-päätteisten sivujen latautumista noin miljoonakertaisesti. Normaalisti, kun sivut aukeavat sekunnin murto-osassa, niitä täytyi odotella viisikin minuuttia.

Kerio on ollut siitä asti käytössä, ja toimii hyvin ja on mielestäni helpompi käyttääkin, kuin ZA.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Ilmainen palomuuri ja virustorjunta

Olen tainnut aiemminkin tämän tänne laittaa, mutta menköön vielä kerran. MS käyttäjille toimiva paketti on eTrust EZ Armor jossa siis sekä palomuuri että virusrorjunta samassa. Käsittääkseni palomuuri on aika pitkälle sama kuin Zone Alarm, ainakin grafiikka on melkein on identtinen. Tämän paketin hyvä puoli on se, että ei tule ristiriitoja palomuurin ja virustorjunnan kanssa. En tiedä mille kaikille MS käyttöjärjestelmille tuo sopii, mutta ainakin XP:llä toimii.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Viestin lähetti Sistis


Kerio on ollut siitä asti käytössä, ja toimii hyvin ja on mielestäni helpompi käyttääkin, kuin ZA.

Keriolla olen saanut ainakin omat koneeni hidastumaan ja sekaisin. ZoneAlarmin toimintavarmuus on ainakin omien kokemusten perusteella paras ilmaisista palomuureista. Tuntuu olevan myös hieman kokemattomille varmin käyttää.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Minullakin myös tuo ~ -niminen kansio kummittelee oman koneeni
työpöydällä. Huomasin (ehkä) että se liittyisi jotenkin Max Payne
2:een, jota pelailen silloin tällöin. (muita en pelaa siis)
OE:tä en käytä, joten ei johdu siitä.

Tuo esille tullut vaihtoehto temp-tiedostosta on kyllä
varteenotettava vaihtoehto, jonne välisaveja tallentuisi...?
 

JPx

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, klap-klap klap
Viestin lähetti Skeletor
Keriolla olen saanut ainakin omat koneeni hidastumaan ja sekaisin. ZoneAlarmin toimintavarmuus on ainakin omien kokemusten perusteella paras ilmaisista palomuureista. Tuntuu olevan myös hieman kokemattomille varmin käyttää.

Zone oli muuten hyvä, mutta ainakin aikaisemmin minulla käytössä olleessa versiossa oli muistovuotobugi. Liekö korjattu jo nykyään.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Hyviä ideoita, miten poistaa
Troijan hevonen: W32/DLoader.AH
Norman Virus Control ei osaa ainakaan tehdä asialle mitään. :(
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Viestin lähetti BigRedBob
Hyviä ideoita, miten poistaa
Troijan hevonen: W32/DLoader.AH
Norman Virus Control ei osaa ainakaan tehdä asialle mitään. :(

Kokeile päivittää ohjelman virus-tietokanta.

Update 0610:

W32/DLoader.AH

- Tinke-80
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Hiiren kanssa pieniä ongelmia...
Tuntuu että oikea hiirenpainin oli pohjassa koko ajan... Eli jos luen pitkää tekstiä ja siirrän hiiren osoittimen alas päin ja painan hiiren vasentänappia niin koko teksti muuttuu "maalatuksi". Lisäksi hiirellä valitut linkit surffatessa aukeavat uudessa ikkunassa...
Käyttis on xp pro

Väärä hälytys... Vika korjaantui itsestään...
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti Tinke-80
Kokeile päivittää ohjelman virus-tietokanta.

Update 0610:

W32/DLoader.AH

- Tinke-80
Mä en löydä mistään tuollaista päivitystä, en ainakaan Normanin sivuilta eikä tuo "internet-päivitys", jota olen varmaan joka päivä tehnyt ole vaikuttanut mitenkään.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti Tinke-80
Ihme juttu. Tuolta löysin juttua tuosta viruksesta. linkki

- Tinke-80
Joo saman sivun löysin minäkin, mutta ei siellä mitään päivitystiedostoa ole. Netin kautta tuli viimeksi eilen uusi päivitys, jonka tuo NVC siis tunnistaa, mutta ei osaa poistaa tai laittaa karanteeniin.

Vittumaista. IE:hen ei koske enää kukaan tässä taloudessa, se on varma. Itse en ole käyttänyt enää aikoihin.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti BigRedBob
Joo saman sivun löysin minäkin, mutta ei siellä mitään päivitystiedostoa ole. Netin kautta tuli viimeksi eilen uusi päivitys, jonka tuo NVC siis tunnistaa, mutta ei osaa poistaa tai laittaa karanteeniin.
On kyllä kumma troijalainen, kun yksikään muu ohjelmisto/valmistaja ei sitä tunne. Ja koko netissäkään siitä ei tunnu olevan tietoa kuin täällä ja Normanin sivuilla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tämmöinen ropleema olisi tällä kertaa, että minulla on muuan pieni, mutta äärimmäisen tärkeä Excel-file, mutta ei minkäännäköistä taulukkolaskentaohjelmaa.

Kyseessä on melkoisen kiireinen tapaus ja file pitäisi saada avattua, muokattua ja talletettua takaisin Excel-muotoon.

Onnistuisikohan tämä jollain näppärällä ilmaisella ohjelmalla minkä saisi netistä?

Excelinhän saa toki hankittua, mutta ei oikein tähän hätään. Toinen ihan suht varteenotettava vaihtoehto on mennä jonkun kaverin tai kirjaston koneelle, mutta se nyt vaatisi enemmän säätöä, kun tästä muuttopuuhista ehtii hädintuskin edes futista katsoa. Englannin pelin näin äsken lähes kokonaan, kunhan hyväksyin vain kaiken metelin...
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti Ruutiveijari
On kyllä kumma troijalainen, kun yksikään muu ohjelmisto/valmistaja ei sitä tunne. Ja koko netissäkään siitä ei tunnu olevan tietoa kuin täällä ja Normanin sivuilla.
Sanopa muuta. Onkohan tämä jotain Normanin omaa kelaa? Yksi kaverini, joka on alan ammattilainen, oli tällaisesta ihan äimänä, mutta lupasi yrittää ottaa selvää.
Ad-awarella sain poistettua paljon kaikenlaista paskaa, mutta jotain jäi, koska nyt kun XP käynnistyy, se kyselee jonkun bridge.dll-tiedoston perään. Tähän ilmeisesti löysin jonkunlaisen ratkaisun Googlettamalla, jos vain uskallan kokeilla tuota hommaa .
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viestin lähetti BigRedBob
Joo saman sivun löysin minäkin, mutta ei siellä mitään päivitystiedostoa ole. Netin kautta tuli viimeksi eilen uusi päivitys, jonka tuo NVC siis tunnistaa, mutta ei osaa poistaa tai laittaa karanteeniin.

Vittumaista. IE:hen ei koske enää kukaan tässä taloudessa, se on varma. Itse en ole käyttänyt enää aikoihin.

Network Associates tunnistaa myös tuon troijalaisen . Eipä juurikaan tietoa mutta yleisen kuvaustyypin perusteella voisi arvata että kysymyksessä on troijalainen joka käyttää hyväkseen jotain IE :n tunnettua aukkoa ja lataa komponentteja netistä koneelle. Ja se miksi sitä ei voida poistaa johtuu todennäköisesti siitä että selain pitää tiedostoa auki ja näin ollen virustorjunta havaitsee vaan ei pysty tekemään asialle lukitusten takia mitään.

Selaimen päivitys viimeisimpään patchitasoon, virustorjunnan päivitys ja vaikkapa skanni safe moodissa pitäisi hoitaa tuonkin hengiltä.
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Viestin lähetti pernaveikko
Tämmöinen ropleema olisi tällä kertaa, että minulla on muuan pieni, mutta äärimmäisen tärkeä Excel-file, mutta ei minkäännäköistä taulukkolaskentaohjelmaa.

Kyseessä on melkoisen kiireinen tapaus ja file pitäisi saada avattua, muokattua ja talletettua takaisin Excel-muotoon.

Onnistuisikohan tämä jollain näppärällä ilmaisella ohjelmalla minkä saisi netistä?

Excelinhän saa toki hankittua, mutta ei oikein tähän hätään. Toinen ihan suht varteenotettava vaihtoehto on mennä jonkun kaverin tai kirjaston koneelle, mutta se nyt vaatisi enemmän säätöä, kun tästä muuttopuuhista ehtii hädintuskin edes futista katsoa. Englannin pelin näin äsken lähes kokonaan, kunhan hyväksyin vain kaiken metelin...
Kokeile perna Mikkisoftan omaa Excel Vieweria. Se on OpenOfficea näppärämpi, jos kyseessä on kertaluontoinen avaustarve.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti Iceman
Network Associates tunnistaa myös tuon troijalaisen . Eipä juurikaan tietoa mutta yleisen kuvaustyypin perusteella voisi arvata että kysymyksessä on troijalainen joka käyttää hyväkseen jotain IE :n tunnettua aukkoa ja lataa komponentteja netistä koneelle. Ja se miksi sitä ei voida poistaa johtuu todennäköisesti siitä että selain pitää tiedostoa auki ja näin ollen virustorjunta havaitsee vaan ei pysty tekemään asialle lukitusten takia mitään.

Selaimen päivitys viimeisimpään patchitasoon, virustorjunnan päivitys ja vaikkapa skanni safe moodissa pitäisi hoitaa tuonkin hengiltä.
Kiitos neuvoista, kokeillaan...
 

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -
Pieni palomuurikysymys

Tuli tässä kaverin kanssa pientä sanailua ja luulenpa oikean vastauksen löytyvän tätä kautta.

Eli mulle väitettiin, että XP:n oma palomuuri pitää olla asetettuna päälle (käynnistä->ohjauspaneeli->verkkoasetukset-> palveluntarjoajan kuvake, oikea hiirun namiska jne -> lisäasetukset -> palomuuri päälle), vaikka koneella olisi esim. F-securen (tai jonkun muun palomuuri) käytössä. Kuis on?

Itse kun olen ollut luulossa, että kaksi samanaikaista palomuuri voi jopa häiritä toisiaan. Ja olen myös luulossa, että useat muut palomuurit kuin XP:n ovat luotettavampia (päivitettynä). Vetoa ei lyöty, mutta silti olisi kiva tietää ns. totuus.
 

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -
Sorry. Tän piti mennä tonne "tietokone-experttein ketjuun" Löytyykö jne..., mutta livahti tänne...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös