Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 861 815
  • 19 219

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti rellu

Nyt otan muutaman oluen ja mietin mikähän tämän internet-maailman tulevaisuus oikein on - samanlaisat kilpajuoksua viruksien, vakoojien ja poitso-/torjuntaohjelmien välillä kuin doping ja anti-doping, niinkö? Kaatuuko tämä koko nettimaailma muutaman vuoden sisällä?
Vähemmistöön on hyvä kuulua. Aina sitä tulee pieni vahingoniloinen virne naamalle kun uusi virus lähtee Wintel kansaa kiusaamaan. Firmalle lisää keikkoja (mikrotukea) ja kotona koneet saa hyrrätä. Ei löydy ulkoista palomuuria, ei löydy virustutkaa, ei löydy spywarea ...

Vähemmistössä on hyvä olla Omenaa rouskutellen.
 

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -
Viestin lähetti Huerzo
Siis sinulla on vieläkin Explorerin selain käytössä.

Niin on, mutta siihen ei liity mitään muutosvastarintaa tai Gates-uskollisuutta. Asia on vaan niin, että tällainen maallikko ei yksinkertaisesti tiedä mitä kaikkea selaimen vaihto käytännössä tarkoittaa. Linkkejä löytyy mistä selaimia saa jne. Mutta mitä kaikkea se aiheuttaa käytössä olevalle nettipalvelulle (minulla Elisan kotiportti-laajakaista), sähköpostille, päivittyvälle tietoturvalle (joka on myös kotiporttipalveluna) jne jne. En osaa oikein selittää, mutta ... u know. Siis pitäisi tietää mitä kaikkia asetuksia pitää osata muutella itse (vai tilatako ns. ammattilainen?). Uuden selaimen käytön opettelua en pelkää, olen mielestäni oppinut vaikeampiakin asioita vielä tässäkin iässä.

Ja sama asia koskien käyttöjärjestelmää.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Viestin lähetti rellu
Asia on vaan niin, että tällainen maallikko ei yksinkertaisesti tiedä mitä kaikkea selaimen vaihto käytännössä tarkoittaa.

Totta, toivottavasti et loukkaantunut tokaisustani. Itse katselen IT-maailmaa liian läheltä, jolloin itselle yksinkertaiset ratkaisut tuntuvat myös muille yksinkertaisilta. Ja ymmärrän mitä tarkoitat, on varmasti normaalille ihmiselle vaikea nähdä missä menee selaimen, palomuurin, virustutkan ynnä muiden ohjelmien rajat. Itsekin ne on täytynyt opetella kantapään kautta. Mutta hyvä että kysyt, liian moni kiroilee ruudun takana yksikseen. Asenteesi on ihailtava, on tullut tavattua liian monta känkkäränkkää tyylillä "kun minä olen tätä hommaa jo x vuotta tehnyt"...Aplodit.

Kun kesätöitä ei näytä olevan, niin voisi vaikka hyvin vääntää esimerkiksi Operan käytöstä jonkinlaisen oppaan nettiin. Joku toinen käyttää muita "vaihtoehtoselaimia", mutta kun tunnen Operan parhaiten, niin tyrkytän sitä myös muille. Käyttäisi ajan edes johonkin (yleis)hyödylliseen. Mutta vastauksia kysymyksiin:
-latauspaikkoja:
http://www.opera.com/download/
(valinnat voi pitää ennallaan, mutta kun sinulla on käytössä nopeampi yhteys, niin ehkäpä myös "Java"-versio - vaikka isokokoinen tiedosto onkin - olisi paras vaihtoehto

-selaimen vaihto ei vaikuta esim. Elisan palveluihin mitenkään (tai termi "vaihto" on väärä. Internet-selaimia voi olla asennettuna koneeseen vaikka viisi erilaista, siis tarkoitan sanalla "vaihto" aktiivista käyttämistä

-sähköposti: jos luet ne selaimen kautta (esim. Hotmail), niin kaikki toimii kuten ennenkin. Myöskään esim. Outlookin kautta tapahtuvaan sähköpostien lukemiseen selaimen vaihto ei vaikuta ollenkaan

-tietoturvan päivitys: ei vaikutusta. Palomuurit ja virustutkat ovat erillisiä ohjelmia, ja ne toimivat kuten ennenkin

Eli hyvin riskittä voit kokeilla, ohjelman käyttö on ilmaista. Yläreunassa on kapea mainosnauha, mutta ei häiritsevä. Jos näyttää, ettei homma toimi, niin aina voi palata vanhaan. Vaihdos on jopa yllättävän kivuton. Tutut kirjanmerkitkin saa siirrettyä uuteen selaimeen. Olisi mielenkiintoista kuulla, kuinka vaihdos onnistuu...

Joo, näyttäisi siltä että asiaa on niin paljon, että kunnon opas olisi paikallaan. Linux-opaskin on harkinnassa, mutta sen vääntämiseen menisi jo niin paljon aikaa, että missä välissä sitä enää ehtisi turista Jatkoajassa...

EDIT: Operan tutoriaali täältä. Ei kovin graafinen ja kirjoitettu englanniksi, mutta tyhjää parempi.
 
Viimeksi muokattu:

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -
Erittäin paljon kiitoksia Huerzo. Ei, en todellakaan loukkaantunut!

Jo nuo antamasi vastaukset rohkaisevat kummasti.

Itse ongelmastani en taas tällä erää tiedä mitään, illalla kone jäi kunnolla toimimaan. Mutta niin se on tehnyt ennenkin. SpyBot ja Ad-aware eivät löydä mitään. CWShredder puhdistanut koneen, sen jälkeen imuroitu ja asennettu SpywareBlaster. Viimemainittua lukuunottamatta kaikki oli tehty jo ennenkin ja kone puhdistui, mutta ykskaks taas ilmaantui tuo autosearch.ceecee (=cc) kotisivuksi. Olen myös todennut, että sen saa häviämään useamman buuttauksen ajaksi vain yksinkertaisesti internet asetuksia muutamalla. 5-6 käynnistyskerran jälkeen kuitenkin uusiutuu. No hieman jaksan uskoa että SpywareBlaster nyt estää uusiutumisen. Jos ei niin seuraava lienee Hijackthis -ohjelman ajaminen, MUTTA sen ohjeet ovatkin jo sitä luokkaa, että tarvitsen apua. Jos ohje suoraan kehottaa kysymään jossain vaiheessa asiantuntija-apua, en moiseen tohdi ryhtyä (tai edes postaamaan lokitiedostoja englanninkielisille palstoille ja ottamaan sieltä englanninkielisiä ammattilaisen termejä viliseviä ohjeita. Onko tähän kellään kokemusta, kommentteja?


Itse asiassa taitaa olla vielä se CWShredderin "viimeinen konsti" tekemättä eli jos ei auta niin ko. ohjelma pitää imuroida ja ajaa omassa kansiossa. Olen vain siirtänyt sen omaan kansioon tiedostohallinnassa, mutta jostain taisin lukea, että se pitää nimenomaan imuroida suoraan sinne. Tuntuu tyhmältä (?), mutta näin olin lukevinani.

Täytyy myös todeta, että helposti tässä tekee kärpäsestä härkäsenkin. Tuo kotisivun vaihtuminen, satunnaisesti eli ei edes jokaisen buuttauksen yhteydessä, tuollaiseksi vaikuttaa olevan ainoa haitta; olkoon se p..kele se jos joku niin haluaa. Ei se sen kummempi ole kuin mikään muukaan. Tosin sen olen aina parissa minuutissa korjannut - voihan se ajan kanssa ehkä tehdä muutakin.

EDIT. Kyllä tuo Operan rinnalle imurointi vaikutti todella helpolta - teki ihan mieli kokeilla tänne työkoneelle :) Netscapen rinnalle.
 
Viimeksi muokattu:

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Viestin lähetti Huerzo
Joku toinen käyttää muita "vaihtoehtoselaimia", mutta kun tunnen Operan parhaiten, niin tyrkytän sitä myös muille. Käyttäisi ajan edes johonkin (yleis)hyödylliseen.

Ikävä kyllä on pakko tulla sekoittamaan muutenkin jo vaikeaa asiaa - Selaimen valintaa. Itselläni on ollut käytössä IE 6, Opera, Mozilla ja nykyään Firefox. Ja pakko sanoa että Firefox on nykyään käytettävin ja kevyin näistä vaihtoehdoista. En nyt halua aloittaa mitään selain-sotaa, mutta itse olen todennut firefox'n parhaimmaksi itselleni. Firefox on uusin mozilla'n (entinen Netscape) selain joka on helppokäyttöinen ja helposti asennettava. Mikä parasta, siitä ei löydy IE'n tietoturva-ongelmia.

Firefox'in kotisivu:
http://www.mozilla.org/products/firefox/

Asennusopas, Englanniksi
http://www.nidelven-it.no/articles/introduction_to_firebird

- Tinke-80
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Viestin lähetti Tinke-80
Ikävä kyllä on pakko tulla sekoittamaan muutenkin jo vaikeaa asiaa - Selaimen valintaa.

- Tinke-80

Eipä mitään, kuten sanottua en paasaa Operan autuutta sen takia että se olisi absoluuttisesti paras (ja mitenkä sitä edes mitataan?), vaan koska käytän sitä itse ja pidän sen muutamista omianaisuuksista erittäin paljon (hiirieleet, ulkoasun muokattavuus, pop-up ikkunoiden esto). Toki nuo löytyvät varmasti monista muistakin selaimista. Firefoxia voisi itsekin kokeilla, niin saisi vähän vertailupohjaa jutuilleen. Mutta pääasia, että porukka käyttäisi mitä tahansa muuta selainta kuin Exploreria. Esimerkiksi Operan ja Firefoxin käyttö kannattaa jo senkin vuoksi, että molemmat selaimet löytyvät monenlaisista käyttöjärjestelmistä. Siten niiden tunteminen voi olla jopa etu työmarkkinoilla...

EDIT: Rellu, täältä saat Operan vaikka afrikaansin kielisenä. En avaa uutta postausta, sillä Tinke luultavasti vastaa kysymykseesi Mozilla/Netscape/Firefoxista
 
Viimeksi muokattu:

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -
Jep. Ainakaan minun vuokseni ei kannata aloittaa selain -sotaa. Yks tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.

Jos kerran noiden selaimien asentaminen IE:n rinnalle on simppeliä ja kaikki ohjlemat ja yhteydet pelaa XP:n kanssa ilman mitään muutoksia, niin minä voi perskules ladata koneelleni vaikka 10 selainta.....

Kun Tinke viittasit firefoxin kohdalla ent. Netscapeen, mitä tarkoitat tarkemmin. Esim tässä työkoneessani minulla on Netscape 7.0 ja 4.0 - ja pidän enemmän kuin IE:stä, mutta olen ymnmärtänyt, ettei vät nuo ole ainakaan euroitta saatavissa kotikoneelle. Minulle ja vaimolleni on myös aivan sama onko selain englanniksi vai suomeksi, mutta kieltämättä kun tämä netscape täällä työssä on in english niin joissain termeissä asetusten ym. suhteen on joskus hieman ymmällään. Prefer finnish, but english, german, swedish, czech, russian, spanish, italian and french are OK, too :) - in that order.

Hauskaa kun jaksatte jutella amatöörin kanssa. En tiedä rikonko pahasti sääntöjä, mutta kysyn, että olisko täällä joku tamperelainen (tai saa sitä olla vaikka Oulusta ;) )riittävän hyvä asiantuntija, joka uskaltaisi ihan kotikäynnillä jeesata tarvittaessa vaikkapa tuon Hijackthis:n kanssa ja muutenkin, niin voi ilmoittautua. Vaivat ja kulut korvataan hyvin.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Viestin lähetti rellu
Hauskaa kun jaksatte jutella amatöörin kanssa. En tiedä rikonko pahasti sääntöjä, mutta kysyn, että olisko täällä joku tamperelainen (tai saa sitä olla vaikka Oulusta ;) )riittävän hyvä asiantuntija, joka uskaltaisi ihan kotikäynnillä jeesata tarvittaessa vaikkapa tuon Hijackthis:n kanssa ja muutenkin, niin voi ilmoittautua. Vaivat ja kulut korvataan hyvin.

Ehkäpä apu löytyy suoraan jos pamautat tuon Hijackthis-raportin tänne esiin, ei toki minulta. Muussa tapauksessa ainakin täällä foorumilla on porukka kiitettävästi antanut ohjeita koneen rukkaamiseen tuon raportin perusteella.
 

Shane

Jäsen
Viestin lähetti Tinke-80
Itselläni on ollut käytössä IE 6, Opera, Mozilla ja nykyään Firefox. Ja pakko sanoa että Firefox on nykyään käytettävin ja kevyin näistä vaihtoehdoista.
Pystyisitkös kertomaan tarkemmin, millä tavalla Firefox on parempi verrattuna esim. normi-Mozillaan, jota itse olen käyttänyt jo pidemmän aikaa? Voisi meinaan itsekin harkita vaihtamista, vaikka ei tässä nykyisessä mitään valittamista olekaan..
 

MadMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, LFC
Viestin lähetti rellu
Kun Tinke viittasit firefoxin kohdalla ent. Netscapeen, mitä tarkoitat tarkemmin.
Korjataan nyt hieman Tinken sanomisia.. Eli Netscape 6.0 (ja siitä ylöspäin) on tehty Mozillan pohjalle, kuten myös Firefox. Netscape on melko suoraan tehty Mozillasta lisäten vain muutamia turhia lisäominaisuuksia. Firefox on puolestaan Mozillan selainosa, josta on otettu sähköposti, irc-client, ym. pois - ulkonäkökin on erilainen.

Lisää tietoa Firefoxista löydät osoitteesta http://www.mozilla.org/products/firefox/

Sanottakoon vielä loppuun, että Operassa on mahdollisesti valmiina enemmän ominaisuuksia, mutta uskallan väittää että Firefoxista saa monipuolisemman asentelemalla sille tehtyjä extensioneita. Nämä ovat ns. lisäosia, joilla saa Firefoxiin ominaisuuksia lisää. Jos haluat näistä lisätietoa laita vaikka yv:tä.

Niin ja Netscapen kehitys on loppunut versioon 7.1 - tämä tosin ei tarkoita Mozilla-projektin kuolemista.
 

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -
Oolrait.... Rellu on viisastunut tänään aamupäivällä paljon - ja mikä parasta työnantaja on maksanut siitä :))))

Eli ymmärrän nyt, että selaimen rinnalle voi huoleti ottaa toisen. Ja teen sen. (Ei tarvitse chatata onnitteluja tms.... uskotaan: viisastuin :)))) . Tosin ohjelmassa on ensin pitkä viikonloppu ulkomailla. Valitsen varmaan Operan ja Firefoxin välillä. Tutustuin molempiin yo linkkien kautta. Niistä en löydä oleellista eroa.

Operan ohjeista löydän sähköpostiasetuksissa tarvittavat tiedot sellaisessa muodossa, että saan ne helposti nykyisestä Outlook Expressistä luntattua. Firefoxista en oikein löydä edes sitä tuleeko siinä mukana sähköpostiohjelma (varmaan tulee, mutta ominaisuudet?). Se jäi auki miten Operan postiohjelmaan saa luotua noita OE:ssa olevia Tilejä. Eli kun meillä on kaikkiaan 4 sähköpostiosoitetta, niin jokaisella on OE:ssa oma tili ja käytännössä oma kansio Saapuneissa, niin kai "tilien" luominen onnistuu myös Operassa ja Firefoxissa?

Pankkkyhteys pelannee selaimesta riippumattomasti? Kysyn koska muistan, joskus aikanaan yhteyden hommatessani siinä olleen selainriippivuuksia, mutta siitä on aikaa. Pankki on Nordean Solo.

Seuraava kysymys vaikuttaa minulle itsellenikin jo äärettömän tyhmältä, mutta mulla on varaa nolata itseni. Siis eihän itse nettiyhteyden muodostuminen (siis mulla Elisa Koitiportti laajakaista, HomePNA) vaadi mitään selaintietoja tai selain mitään verkkoyhteysasetuksia? Kun selain on asennettu ja kuvake työpöydäällä: click ja nopea, varma, turvallinen, ylivertainen nettiselain sähköposteineen on käytössä, eikö ;)
Ehkä sähköpostiasetuksia hieman tehtynä (Opera taitaa kopioda ne OE:sta, jos oikein ymmärsin - mutta ei tee noita em. tilejä?).
 

MadMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, LFC
Viestin lähetti rellu
Firefoxista en oikein löydä edes sitä tuleeko siinä mukana sähköpostiohjelma (varmaan tulee, mutta ominaisuudet?).
Firefoxissa ei ole sähköpostiohjelmaa mukana, mutta sitävarten itse suosittelisin Mozilla Thunderbirdiä. Itse tykkään siitä enemmän, kun sähköposti ja selain ovat erillisinä ohjelmina. Jos haluat ne samaan ohjelmaan, niin tavallinen Mozilla on varmasti hyvä ratkaisu (Thunderbird on Mozillan sähköpostiohjelman stand-alone versio). Tässä muutamia Thunderbirdin ominaisuuksia: IMAP ja POP tilejä niin monta kuin haluat, erittäin tehokas spammin torjuntatyökalu (oppii ajanmittaan itse tunnistamaan spammin), PGP/GPG tuki EnigMail extensionin avulla, ym.
 
Viimeksi muokattu:

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -
Tuota.... vielä yksi tyhmä kysymys viisaille vastaajille. JOS tuo kotisivukaappari nyt kaikkien ylläkuvattujen putsausteni jälkeen vielä elää, niin voinko selaimen vaihdon jälkeen antaa sen jäädä ikävystymään koneelleni ilman hommia?

Kuten yltä voitte lukea kaihdan hieman tuon tiukkaa osaamista vaativan hijackthis-ohjelman käyttöä. Huomattavasti helpommalta (ja järkevämmältä) tuntuu ottaa käyttöön uusi selain ja jättää vanha IE koneelle hätävaraksi ainakin uuden sisäänajovaiheen ajaksi.
 

Wolves

Jäsen
Minultakin ryöpsähtää pakonomaisesti kysymys:

Päivitin veljeni konetta hieman turvallisemmaksi (tai no windows...turvallinen ja turvallinen). Kutenkin IE:n päivitys heitti fontit aivan päin prinkkalaa.

Fonttikoko on kasvanut yhdellä portaalla, joten Jatkoajankin etusivun uutisia saa töllistellä fontilla kokoa 3. No ainakin tämmöinen puusilmä saa varmasti uutisen menemään perille, mutta ikävän näköistähän tuo on.

Joten arvoisat palstalaiset, mistä apu. Internetasetuksista olen yrittänyt etsiä apua, mutta turhaan. Ehkä ne tekstit ovat sittenkin liian pienellä :)

Edit: kiroitusvirheitä
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Viestin lähetti rellu
Kuten yltä voitte lukea kaihdan hieman tuon tiukkaa osaamista vaativan hijackthis-ohjelman käyttöä. Huomattavasti helpommalta (ja järkevämmältä) tuntuu ottaa käyttöön uusi selain ja jättää vanha IE koneelle hätävaraksi ainakin uuden sisäänajovaiheen ajaksi.
Jos käytössäsi on yhtään modernimpi Windows-versio, et kyllä pääse IE:stä eroon sisäänajovaiheen jälkeenkään vaihtamatta koko käyttöjärjestelmää, sen verran kiinteästi se on pultattu Windowsiin kiinni.

Firefox on kyllä erinomainen selain, oikeastaan mitään valittamisen aihetta en keksi. Tuo tänne linkitetty asennusohje on muuten ihan hyvä, mutta sitä ei ole Firebird->Firefox -muutoksen jälkeen päivitetty muuten kuin vaihtamalla nimeä tekstissä, eli jotkut ohjeet ovat vanhentuneita ((nykyään kovin erilaiselta näyttävä) asennusohjelma kannattaa nykyään hakea suoraan Mozillan palvelimelta (tai oikeastaan sen lähimpänä olevalta peilaukselta) jne.)

Operaa olen joskus kokeillut, mutta mainosrahoitteisuus kävi hermoille, eikä käytettävyys ominaisuuksien runsaudesta huolimatta/johtuen (näkökulmasta riippuen) ollut Firefoxin tasoa. Toisaalta tuosta kokeilusta on jo aikaa, eikä Firefoxin lisäosa-systeemikään aina kovin hyvää lopputulosta takaa tiettyjen tarvitsemieni ominaisuuksien suhteen.

Peruskäyttäjälle, joka haluaa mahdollisimman vähän mihinkään asetuksiin koskea on tuo mainosbanneri varmaankin merkittävin ero. Toisaalta jos haluaa joitakin pikkujuttuja säätää, mutta ei hukkua vaihtoehtojen loputtomaan listaan, luulisin Firefoxin olevan sopivampi.

Thunderbirdistä vielä: täysin käyttökelpoinen Outlook-klooni, muttei ainakaan vielä ominaisuuksiensa monipuolisuuden tai bugittomuutensa osalta aivan vastaavaa tasoa kuin Firefox IE:n tappajana. Toisaalta eivät ne muutkaan (ilmaiset, Windows-) vaihtoehdot kovin täydellisiä ole. Näyttäisi tuo sisältävän asetuksien, osoitekirjan ja viestien tuonnin Outlookista, Outlook Expressistä ja Eudorasta, mutta niitä en kommentoi kun en itse ole niitä tarvinnut/kokeillut.

Pari linkkiä vielä: Firefox Help, Thunderbird Help
 

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -
Viestin lähetti eh
Jos käytössäsi on yhtään modernimpi Windows-versio, et kyllä pääse IE:stä eroon sisäänajovaiheen jälkeenkään vaihtamatta koko käyttöjärjestelmää, sen verran kiinteästi se on pultattu Windowsiin kiinni.

Asetin sanani hieman väärin. Eipä siitä noin "fyysisesti" tietysti eroon täydykään päästä. Kunhan lakkaa käyttämästä. Se siis vaan vaikutti kysymykseen saako tuo mahdollinen kotisivukaappari jäädä työttömänä elämään koneelle kun IE:ta emme enää käyttäisi. Siis uskoakseni se ei vaikuttaisi esim. Operan tai Firefoxin aloitussivuihin yms.

Sellainen tuli mieleen, että nyt Windows update ilmot tulevat kai XP:n alapalkin "kautta", mutta olen ne tehnyt aina IE:n Työkalu-valikon W-updaten kautta. Toisella selaimella pitäisi kai sitten mennä XP:n päivitykset tekemään updaten kotisivun kautta, vai? Eipä ole iso probleemi silti sekään.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti SaiPa2000
Fonttikoko on kasvanut yhdellä portaalla, joten Jatkoajankin etusivun uutisia saa töllistellä fontilla kokoa 3.

Control panelista ja nayton asetuksista paasee vaihtamaan fonttikokoa.

Esitan itsekin kysymyksen. Olin eilen yleisessa saunassa, siella oli sitten semmonen vanhempi mies mita ei todellakaan jaksanut kuunnella. Elamankokemusta oli aivan liikaa, tiedatte varmaan mita tarkoitan. Kuules poika, sa olet niin nuori jne.

Kuitenkin, eraaseen tarinaan liittyen han sitten sanoi, etta on aivan sama minka koneen laajakaistaan kytkee, vaikka siina olisi Windows 95. Luonnollisestihan ukkoa ei voinut keskeyttaa tai mitaan sanoa valiin, niin en sitten edes yrittanyt.

Jain kuitenkin asiaa miettimaan, koska muistakin jutuista paistoi vahva liioittelu, semmonen tavallinen paskanpuhuja, vaikka varmasti jotain olikin tapahtunut.

Voiko siis Win95 koneen laittaa vain letkuun kiinni ja netti toimii? Itsepa tuota epailen, kun aikanaan sai modeemia ja sita trumpettia, mika se nyt oli, saadella. UART-piiri piti kayda koneeseen hakemassa yms.

Miten on?
 

Hielo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, Espoo Blues, HIFK
Viestin lähetti rellu
Pankkkyhteys pelannee selaimesta riippumattomasti? Kysyn koska muistan, joskus aikanaan yhteyden hommatessani siinä olleen selainriippivuuksia, mutta siitä on aikaa. Pankki on Nordean Solo.
Tästä päästäänkin yhteen yhteen ongelmaan, joka esiintyy näiden vaihtoehtoselainten kanssa. Eli mitään takeita ei ole, että kaikki sivut toimivat, kuten ne on suunniteltu. Tämä johtuu käsittääkseni siitä, että ne on tosiaankin tehty vain Explorer mielessä standardeista välittämättä. Itse käytän ykkösselaimenani Firefoxia, ja valitettavan usein tällaisiin sivuihin törmää. Tämä ei kuitenkaan siis periaatteessa ole selaimen huonoutta vaan välinpitämättömyyttä tai ehkä vain puhdasta optimointia toisessa päässä. Ja se pankkilinkki. Itse tässä jokin aika sitten olin tarpeessa avata pankkitilin Ruotsissa. Arvioin mielessäni sopivan haistattelun säestyksellä erään suuren pankin asiakaspalvelun laadun, kun Firefoxilla "selatessani" pääsivulla esiin ilmestyi... ei mitään, blanco.
 

Sundance

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Viestin lähetti SaiPa2000
Fonttikoko on kasvanut yhdellä portaalla, joten Jatkoajankin etusivun uutisia saa töllistellä fontilla kokoa 3.


En tiedä riippuuko selaimesta vai mistä, mutta ainakin itsellä onnistuu fontin muuttaminen käyttämällä hiiren rullaa (jos siis sattuu olemaan hiiri jossa tämä rullasysteemi on) ja pitää ctrl-nappia samaan aikaan pohjassa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti varjo
Eli käytännössä kannattaa katsella R9600pro tai r9600XT malleja.Näitten hintahaitari on siinä 130-170 kieppeillä.
Eroa suorituskyvyssä pron ja Xt:n välillä on kymmenkunta prosenttia, eli on siinä ja siinä kannattaako XT:tä ostaa (tosin puhuvat, että uudemmissa peleissä se olisi parempi).

Itsellänikin uuden koneen osto edessä, riittääkö R9200 normaalikäytössä (myös pelaamista, mutta ei päätarkoitus), vai kannattaako sijoittaa samalla R9600Pro:hon? R9200:n hinta on kuitenkin puolet tosta, joten alkaa jo vähän tuntumaan.
Miten halvempi 9600SE, ilmeisesti ei kannata sitä ostaa??
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti Jermu
Itsellänikin uuden koneen osto edessä, riittääkö R9200 normaalikäytössä (myös pelaamista, mutta ei päätarkoitus), vai kannattaako sijoittaa samalla R9600Pro:hon? R9200:n hinta on kuitenkin puolet tosta, joten alkaa jo vähän tuntumaan.
Miten halvempi 9600SE, ilmeisesti ei kannata sitä ostaa??
Mikään ei kerro niin hyvin kuin testit. Aina, kun tulee mieleen tällainen kysymys, kannattaa kääntyä Tom's Hardwaren puoleen (ei ehkä se puolueettomin, mutta varsin luotettava kuitenkin).

Esimerkiksi täältä sivun alaosasta benchmarkkeja selaamaan. Onhan noissa kahdessa aika iso ero - 9600Pro on jo varteenotettava pelinäyttis.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viestin lähetti Ruutiveijari
sivun alaosasta benchmarkkeja selaamaan. Onhan noissa kahdessa aika iso ero - 9600Pro on jo varteenotettava pelinäyttis.

Itselläni 9600Pro - ehkä jos nyt ostaisin uuden niin kääntyisin 9600XT tai 9800-sarjahan varmaan alkaa olemaan jo asiallisissa hinnoissa. SE-mallista kannattaa pysyä erossa, tokihan tuo 9600Pro riittänee peruspeleihin vielä joksikin aikaa jos vaatimuslistalla ei ole ihmeellistä resoluutiota tai muita herkkuja.

Njaa, 9800Pro vaatii vieläkin ~250e:n panostuksen :(
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Viestin lähetti pasil

Njaa, 9800Pro vaatii vieläkin ~250e:n panostuksen :(

Mikromajassa 228 euroa. Pidän kyllä sitä jo ERITTÄIN halpana.

Itselläni Hercules Radeon 9800 SE All-In-Wonder @ PRO.

Eli tv-virittimellä & kaukosäätimellä varustettu joka Omegacornerin biosilla toimii 8 pipellä eli täysiverisenä PRO:na :)

Elämäni paras atk-ostos ja olen sentään ostanut useita satoja komponentteja ja konekin vaihtuu monta kertaa vuodessa.

---

Huom! Tiedoksi että NHL 2004 pyörii täysillä grafiikkaherkuilla jo Radeon 9200:lla.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viestin lähetti InSideHockey
Mikromajassa 228 euroa. Pidän kyllä sitä jo ERITTÄIN halpana.

Itselläni Hercules Radeon 9800 SE All-In-Wonder @ PRO.

Eli tv-virittimellä & kaukosäätimellä varustettu joka Omegacornerin biosilla toimii 8 pipellä eli täysiverisenä PRO:na :)

Elämäni paras atk-ostos ja olen sentään ostanut useita satoja komponentteja ja konekin vaihtuu monta kertaa vuodessa.

---

Huom! Tiedoksi että NHL 2004 pyörii täysillä grafiikkaherkuilla jo Radeon 9200:lla.

Joo, ei 9800-sarja enää niin suhteettoman kallis ole. 9600Pro/axp1700-yhdistelmällä tuntuu painkiller ainakin pätkivän herkkujen kanssa, liekö sitten änäri "paremmin" tehty tjsp. Mutta peruskäyttöön riittänee tuo 9600, jos pussissa on löysiä niin minunkin mielestä kannattaa ottaa toki parasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös