Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 869 376
  • 19 233

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Tuohon tuuletusasiaan kommenttia: kannattaa hankkia sellainen tuuletin, joka edellä kerrotulla tavalla pitää lämmöt matalalla ja äänet ovat mahdollisimman hiljaiset. Itse pistin reilut 20 euroa uuteen tuulettimeen, joka korvasi vanhan sirkkelin. Elämäni parhaimpia hinta/elämänlaatu-suhteella mitattavia sijoituksia. Tai no, optinen ja siten likaantumaton hiiri (arrgh niitä hiiren pallon putsausoperaatioita!) on kyllä myös insinööritieteen parhaimpia keksintöjä viime vuosina. Ja se rulla siinä hiiressä...jos tietäisi kelle pistää ruusuja niin osoite yv:nä.

Korkille: yksi tapa laskea prossun lämpötilaa on levittää prosessorin pinnalle erittäin ohut kalvo lämpöä johtavaa piitahnaa. Useimmiten tämä vaihe on hoidettu tietokoneita kootessa aika huonosti, sillä tahnoilla on eroa. Tosin prossutuulettimen vaihto on hyvä tehdä ihan varmuuden vuoksi, sillä Duron-aikakauden emolevyt eivät taida vielä sisältää "lämpökilpeä", joka katkaisee virrat jos prossu meinaa sulaa. Jos tuuletin nimittäin sanoo ei-suojatulla emolevyllä työsopparin irti koneen ollessa päällä, on tuloksena luultavimmin tuhoutunut prossu. Hyvässä lykyssä hajoaa muutakin...

Lämpöjen tarkkailu ja niiden laskeminen on kesää silmällä pitäen hyvä tehdä jo nyt. Kesällä lämmöt ovat pikkaisen tätä päivää korkeammat. Jo pelkästään tietokoneen muut osat kuten kovalevy ovat sitä alttiimpia vioille, mitä kuumempana kone käy...
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti B1
Sitten tämä toinen koulukunta sanoo, että pitäis olla sisään puhaltavia enemmän kuin ulos puhaltavia. Ts. joko saman verran tai yksi enemmän.
Ruutiveijarilla on myös näin kuten yläpuolella sanoit.
Vai mitä sinä sanot siitä?
Meitin koneessa on yhdeksän tuuletinta, kone jaettuna neljään eri tuuletusosioon ja tuulettimien pyröimisestä huolehtii käyttöjärjestelmä.

Koneena on Applen PowerMac G5. Eipä ole huolia huomisesta Applen käyttäjänä.

Itse kuulun siihen koulukuntaan, että jos tuuletusta aletaan tosissaan tekemään, niin lyön ne pari kotelotuuletinta ja (ylös taakse ja alas eteen) ja väsään kotitekoisen heatpipen prosukalle.

Huerzo:

Kysymys on myös siitä, jotta onko korkin prosukka boxed vai ei. Boxedin tuuletinta ei kannata alkaa irroittelemaan itse.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Jaaha...olen aloittelija vasta siis :)
3 PCI-paikkaa täynnä, 3 kovoa. Kaksi tuuletinta riittänee. Nyt tosiaan mahdollisimman äänettömäksi tekoa. Vesijäähdytystä en sentään vielä harkitse.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti B1
Jaaha...olen aloittelija vasta siis :)
3 PCI-paikkaa täynnä, 3 kovoa. Kaksi tuuletinta riittänee. Nyt tosiaan mahdollisimman äänettömäksi tekoa. Vesijäähdytystä en sentään vielä harkitse.
Tämän PowerMacin hiljaisuutta täytyy kyllä ihailla. Se surauttaa kaikki yhdeksän tuuletinta hetkeksi päälle koneen käynnistyessä (vähän kuin kaasua painaisi Porschessa) ja hiljenee sitten täysin. Korva täytyy kiinni painaa, että tietää onko kone käynnissä. Ja sisällä hurraa sentään kaksi 1.8GHz 64bit prosessoria.

Eipä tässä tosin muutenkaan ole valittamista. Kone on kovassa käytössä ja nyt ollut päällä tammikuun alusta lähtien. Ei merkkiäkään lagaamisesta tai kaatuilusta. Ei tartte huolehtia ohjelmien asenteluista, ajureista tms. Kaikki vaan toimii :)
 

Tenho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Viestin lähetti Ruutiveijari

Huerzo:

Kysymys on myös siitä, jotta onko korkin prosukka boxed vai ei. Boxedin tuuletinta ei kannata alkaa irroittelemaan itse.
No mitäs eroa sillä nyt on?

Boxed-paketissa tuuletin ei välttämättä ole mikään huippuviilentäjä, mutta kyllä se silti toimii.
Ja asennettu aivan samalla lailla, kuin mikä tahansa tuuletin. Lukitus auki, tuuletin hemmettiin, mahd. siistimisoperaatio & tahnat ja uusi tuuletin päälle.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Viestin lähetti korkki
Taitaa olla yleisintä tämä... Tarvitsee varmaan harkita tuota kotelotuuletinta. Taidan marssia heti seuraavan tilipäivän jälkeen Mikropasiin tai johonkin vastaavaan liikkeeseen ja hankkia kotelotuulettimen ja uuden hiiren joka olisi joka tapauksessa ollut ostoslistalla...

Noiden "vanhempien" AMD:n prossujen alkuperäiset tuulettimet ovat tietyissä malleissa olleet alitehoiset.

Eipä sitä tuuletinta kannata kauhesti itse pohtia. Menet vaan ovesta sisään ja sanot mikä prossu, niin saat tarvittavan tuulettimen.

Hinnasto muuten löytyy täältä http://www.mikropasi.fi
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
No niin nyt sitten varmaan nolaan itseni kunnolla, mutta ei olisi ensimmäinen kerta.

Eli ostin hulluilta päiviltä Max Paynen (sen ykkösosan). En ole vain päässyt kertaakaan sitä pelaamaan. Olen asentanut pelin koneelleni jo pariin otteeseen uudestaan. Aloittaessani sitten "new playn", niin peli loadaa pari sekuntia ja sitten palaa windowsiin ja sammuttaa itse pelin. Näin käy jatkuvasti. Sitten luin takakannesta (nerokasta tehdä se tässä vaiheessa), että peli soveltuu Windows 95/98/ME/2000 käyttöjärjestelmille. Itselläni on Windows XP. Eli tämäkö on syynä, että peli ei lähde pyörimään? En vain ole vielä koskaan törmännyt peliin, joka ei olisi windows XP:ssäni pyörinyt, niin eipä tullut tuotakaan tarkistettua ostaessa. Oliko se Max Paynen peluu sitten siinä, vai onko mitään tehtävissä??
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mulla on ram-patka mista haluaisin leikata alusta siivun ja tehda siita oman tiedoston. Ei luulisi olevan kovin vaikeeta, mutta onhan se jos ei tieda kuinka toimitaan.

Joku aivan varmasti tietaa?
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Elikkäs tällainen pieni mutta suorastaan perseestä oleva ongelma:

Todennäköisesti joku mato tai troijalainen vaihtaa selaimen aloitussivun uudestaan ja uudestaan muotoon about:blank, siis aina kun käynnistät koneen uudelleen. Mites tuon kanssa menetellään? Tyhmä kun olen.
 

jerry

Jäsen
Viestin lähetti kettu666
Elikkäs tällainen pieni mutta suorastaan perseestä oleva ongelma:

Todennäköisesti joku mato tai troijalainen vaihtaa selaimen aloitussivun uudestaan ja uudestaan muotoon about:blank, siis aina kun käynnistät koneen uudelleen. Mites tuon kanssa menetellään? Tyhmä kun olen.

Kokeile mitä Ad-aware löytää.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Löytää ihan tavallista spywarea muttei mitään mikä auttaisi tuohon aloitussivu hässäkkään. Vittu

edit: Auttoi sittenkin, tosin ad-awaren sai ajaa läpi muutaman ylimääräisen kerran mutta löytyihän sieltä se saatanan Gator!

Tänks jerry
 
Viimeksi muokattu:

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Tehdasasetukset

Emon patterin pois otolla ei BIOSia saanut tehdasasetuksiin eikä emolta löytynyt edes jumpperia resetointiin. Vanhat kunnon kikat ei enää purrut. Vai onko nuo konkat niin suuria nykyään, että pitää odottaa aamuun??(siis ei mitään, biosin valikosta "palauta tehdasasetukset" juttua).
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Re: Tehdasasetukset

Viestin lähetti L4E
Emon patterin pois otolla ei BIOSia saanut tehdasasetuksiin eikä emolta löytynyt edes jumpperia resetointiin. Vanhat kunnon kikat ei enää purrut. Vai onko nuo konkat niin suuria nykyään, että pitää odottaa aamuun??(siis ei mitään, biosin valikosta "palauta tehdasasetukset" juttua).

Kyllä se bios nollautuu kun pitää patteri tarpeeksi pitkään irti. Minullakin se aika on jotain reilun minuutin ennen kun bios resetoituu. Mutta en jaksa uskoa, että tuntitolkulla menisi aikaa kuitenkaan.
 

vieri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Inter, Gli Azzurri, Avs, Bears, Jokerit
Tervehdys,

tää on varmaan helppo kysymys, mutta miten pystyy tallentamaan videoclippejä joiltakin sivuilta? Pystyn kyllä katsomaan ne esim. Real One Playerin avulla, mutta haluaisin myös tallentaa. Eikös joku sellainen ohjelma ole jo keksitty? Muistaako kukaan minkä niminen?

Tässä yks linkki (testiksi) minkä haluaisin tallentaa.

Kiitos jo etukäteen...

Ciao,
Tommi
 

Locksmith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, BVB
Eiköhän helpointa tuo tallentaminen ole, kun klikaat sitä videotiedoston linkkiä hiiren kakkosnapilla (eli useimmiten oikealla) ja painat siitä valikosta save target as(tallenna nimellä). sitten valitset tallennuspaikan ja painat ok.

Vai minkälaista ohjelmaa oikeen tarkoitat.. haluatko jatkaa keskeytynyttä tallennusta joskus myöhemmin?
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti vieri
Tervehdys,

tää on varmaan helppo kysymys, mutta miten pystyy tallentamaan videoclippejä joiltakin sivuilta? Pystyn kyllä katsomaan ne esim. Real One Playerin avulla, mutta haluaisin myös tallentaa. Eikös joku sellainen ohjelma ole jo keksitty? Muistaako kukaan minkä niminen?

En nyt jaksanut katsoa koko linkkiä, mutta oletan, että sieltä löytyy sellainen rtsp-protokollaa käyttävä real-streami, joka ei selain osaa tallentaa. En toki tiedä softaa, joka osaa niitä tallentaa, mutta voit toki kokeilla tästä .

edit: Eli sinun pitää saada koneellesi tallennettua sellainen tiedosto, josta esim. notepadilla katsomalla löytyy urli tyyliin rtsp://... Tuollaisen tiedoston pääte on yleensä .rm tai vastaava.
 
Viimeksi muokattu:

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti punaiset_lasit
No niin nyt sitten varmaan nolaan itseni kunnolla, mutta ei olisi ensimmäinen kerta.

Eli ostin hulluilta päiviltä Max Paynen (sen ykkösosan). En ole vain päässyt kertaakaan sitä pelaamaan. Olen asentanut pelin koneelleni jo pariin otteeseen uudestaan. Aloittaessani sitten "new playn", niin peli loadaa pari sekuntia ja sitten palaa windowsiin ja sammuttaa itse pelin. Näin käy jatkuvasti. Sitten luin takakannesta (nerokasta tehdä se tässä vaiheessa), että peli soveltuu Windows 95/98/ME/2000 käyttöjärjestelmille. Itselläni on Windows XP. Eli tämäkö on syynä, että peli ei lähde pyörimään? En vain ole vielä koskaan törmännyt peliin, joka ei olisi windows XP:ssäni pyörinyt, niin eipä tullut tuotakaan tarkistettua ostaessa. Oliko se Max Paynen peluu sitten siinä, vai onko mitään tehtävissä??

JOS on windowsista kiinni, valitse hiiren kakkosnäppäimellä pelin käynnistystiedosto ->ominaisuudet. Sieltä toiselta välilehdeltä -> suorita yhteensopivuustilassa. Siitä voit valita esim WIN2000.

Epäilen tosin jotain näytönohjain/äänikortti ongelmaa, joten hanki uusimmat ajurit.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Viestin lähetti vieri
Tervehdys,

tää on varmaan helppo kysymys, mutta miten pystyy tallentamaan videoclippejä joiltakin sivuilta? Pystyn kyllä katsomaan ne esim. Real One Playerin avulla, mutta haluaisin myös tallentaa. Eikös joku sellainen ohjelma ole jo keksitty? Muistaako kukaan minkä niminen?

Jotenkin minusta tuntuu, että apu ongelmaan saattaa löytyä täältä
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti Huerzo
Jotenkin minusta tuntuu, että apu ongelmaan saattaa löytyä täältä

KIITOS!

Vahan pimee setti. Olin just tulossa ketjuun kysymaan tasmalleen samaa asiaa ja sitten vastaus olikin valmiina. Vahan aikaa joutu ihmettelemaan, kun koitin ensin tarjota saitille http:ta, kunnes natsailin rttps:n kehiin.

Kertokaa joku viela, etta miten saisin editoitua tuota patkaa, kun haluaisin siita vain alun tallentaa uuteen tiedostoon.

Kyseessa on muuten aani, ei video eli sen verran tarkennusta.
 

Rocco

Jäsen
Kuvat ei tallennu koneelle

No niin... missä mahtaisi olla vika...

Olen koittanut tallentaa kuvia koneelleni. Normaalisti otan "save image as..." ja tallennan kuvan kansioon ja kaikki menee OK, paitsi kuva ei tallennu minnekään koneelle. Mitään virheilmoitusta ei tule, eikä myöskään kuvia ole suojattu estämällä oikean hiiren käyttöä.

Saman sivuston kuvat tosin tallentuu ihan normaalisti työkoneelle ilman ongelmia, mutta kotikoneelle siis ei.

Olen H.Moilanen. Apuva.
 

vieri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Inter, Gli Azzurri, Avs, Bears, Jokerit
Kiitos vinkeistä kaikille.

Kokeilin ensin tuota sopulin mainitsemaa linkkiä, mutta HiDownload ohjelma ainakin vaikutti liian monimutkaiselta minun makuuni. Tai ehkä en vaan jaksanut opetella sen toimintaa. :)
Viestin lähetti Czescku
Tuon Net Transportin lisäksi ainakin ohjelma nimeltään Streambox VCR toimii streamien tallentamisessa.
Hommasin sitten tämän StreamBox VCR:n. Harmi vaan että noi eilen katsottavissa olleet linkit eivät enää ole edes nähtävillä.

Ehkä löydän tälle ohjelmalle käyttöä sitten joku toinen kerta.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Re: Kuvat ei tallennu koneelle

Viestin lähetti Rocco
Saman sivuston kuvat tosin tallentuu ihan normaalisti työkoneelle ilman ongelmia, mutta kotikoneelle siis ei.

Olen H.Moilanen. Apuva.

Ja olet varma, että tallennat kuvat saman kansioon, kuin mistä niitä katsot? Olet klikkannut tallennuskansion valikoista "Päivitä"-kohtaa? Kokeilepa tallentaa samat kuvat vaikkapa Windowsin työpöydälle, niin näet varmasti onko vika koneessa vai selaimessa...tässäpä jotain aluksi...
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Viestin lähetti pernaveikko
KIITOS!

Olepa hyvä. Kiitos kuuluu ohjelman tekijälle, eli respektiä sinne Kiinan(?) suuntaan...kukapa olisi uskonut vielä kymmenen vuotta sitten...Itsekin luulin pitkään, ja itse asiassa jopa ehdin pistämään kandin työhön väitteen, ettei stream-datasta voi koota "eheää" tiedostoa käyttäjän koneelle, kunnes tuo pamahti tietoisuuteen. Delete-toiminto löytyi tekstinkäsittelystä hyvin äkkiä...

Viestin lähetti pernaveikko
Kertokaa joku viela, etta miten saisin editoitua tuota patkaa, kun haluaisin siita vain alun tallentaa uuteen tiedostoon.

Kyseessa on muuten aani, ei video eli sen verran tarkennusta.

Doda noin, mikähän on tiedostomuoto? Jos se on jokin vähänkään tavallisempi formaatti, niin Goldwaven pitäisi kyetä hoitamaan homma kotiin...
 

Rocco

Jäsen
Kyllä. Se antaa oletusasetukseksi Omat Kuvatiedostot-kansion ja sieltä(kin) olen katsonut tallennuksen jälkeen. Olen jopa ajanut haulla kuvatiedoston nimen mutta sitä tosiaankaan ei löydy mistään kansiosta tai tiedostosta. Kokeilin tallentaa jopa disketille, mutta eipä se sinnekään mene.

Selain on Navigator 7.1, ja sama on käytössä työkonella.

EDIT: Kuvaa tai videota tallennettaessa tai ladattaessa, työkone antaa download manager-ikkunan näkyviin. Kotikone ei.

Onkohan tässä jotakin mikä voisi avittaa tilannetta enemmän?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös