SSD-levy - Vinkkejä hyvistä levyistä sekä asennusapua?
Hankin pöytäkoneen viime syksynä. Mietin jo silloin SSD-asemaa mutta päädyin perinteiseen kovalevyyn. Nyt on alkanut kaduttaa ja suunnitelmissa olisi hankkia SSD-levy käyttöjärjestelmää ja asennettavia kamoja (ohjelmat / pelit) varten. Tarkoitus olisi hankkia hinta-laatusuhteeltaan mahdollisimman toimiva mutta kohtuuhintainen peli, en siis ole ostamassa suurinta / kalleinta / nopeinta / levyä. Mitä nyt olen alustavasti noita katsellut, niin budjetti olisi max. noin 150 euroa ja levyn koko 120-160 gigaa.
Parista levystä löytyikin vähän vinkkejä, ainakin Samsungin 830 -levyjä kehuttiin muutamasssa paikassa, esim. täällä:
SMG 830 Systeman sivuilla. Muropaketinkin testiä yritin lukea (
Muropaketti - Uudet SSD-asemat osa 3), mutten oikeastaan tullut hullua hurskaammaksi. Onko noilla eri valmistajien levyillä oikeasti suuriakin eroja, vai onko periaatteessa sama minkä levyn hommaa?
Toinen asia mihin kaipaisin vinkkejä on tuo asennus. Tarkoitus olisi laittaa tuo SSD uudeksi käyttislevyksi ja heitellä sinne sitten Windowsista lähtien kaikki ja asentaa samalla kaikkiin komponentteihin uusimmat ajurit. Häiriintyykö asennus jos jätän nykyisen levyn tuonne näkyviin mutten käynnistä Win7:aa sieltä? Eli asennan vain SSD:n buuttaavaksi ja nykyisen kovon Slaveksi? Onko tuossa SSD:n asentamisessa muuten mitään erikoista? Sovitin 3,5 tuuman paikkaan kannattaa varmaan ottaa mukaan? Itse olen viimeksi jotain uutta ruuvannut koneen sisällä 5-6 vuotta sitten ja nykyinen kokoonpano tuli valmiiksi kasattuna, en ole muuta tehnyt kuin avannut kyljen kerran auki ja kurkannut mille tuo näyttää sisältä. Sen vuoksi kaikki vinkit näihin nykyisiin systeemeihin ovat tervetulleita! Oma emolevy on Asuksen P8 P57 Pro jossa on Sata 6Gb/s -tuki, eli tämän pitäisi varmaan tukea noita nopeimpia / uusimpiakin SSD-levyjä?