Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 867 680
  • 19 233

Wolves

Jäsen
Löytyykö palstalta Adobe InDesign-taitajia? Taitan tuollaista A0-kokoista posteria ja pitäisi saada dokumenttiin A3- kokoiset apuviivat. Eli siis 8 A3-kokoista laatikkoa A0:n sisään. Selailin noita valikoita, mutta sieltä ei tuntunut mitään löytyvän. Osaisiko joku auttaa hädässä?

Pienempiä kokoja olen itse taittanut (A3 ja A4) ja tuolloin käytin tekstilaatikkoja rajaamaan (Sivun reunoja etc.) omia alueitaan. Itsekkään en ole täysin varma, löytyykö moista toimintoa ohjelmasta, joten oma vinkkini on käyttää hieman matematiikkaa (Tai sitten esim kopioida nuo A3 kokoisen laatikon lukemat alhaalta) ja tehdä yksi oikean kokoinen tekstilaatikko ja kopioida se seitsemään kertaan.

Ehkä huonoin mahdollinen vinkki, mutta vinkki kuitenkin. (Ja vinkkinä A3 on leveydeltään 70p1,89 ja korkeudeltaan 99p2,551, näin ainakin vanhassa CS3:ssa)
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Miten saan LibreOfficessa riviväliksi 1,15? Oletuksena on vaan 1 ja 1,5. Tai paljonko tuo on sentteinä tuo 1,15?
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pienempiä kokoja olen itse taittanut (A3 ja A4) ja tuolloin käytin tekstilaatikkoja rajaamaan (Sivun reunoja etc.) omia alueitaan. Itsekkään en ole täysin varma, löytyykö moista toimintoa ohjelmasta, joten oma vinkkini on käyttää hieman matematiikkaa (Tai sitten esim kopioida nuo A3 kokoisen laatikon lukemat alhaalta) ja tehdä yksi oikean kokoinen tekstilaatikko ja kopioida se seitsemään kertaan.

Ehkä huonoin mahdollinen vinkki, mutta vinkki kuitenkin. (Ja vinkkinä A3 on leveydeltään 70p1,89 ja korkeudeltaan 99p2,551, näin ainakin vanhassa CS3:ssa)

Kiitos! Sain ratkaistua ongelman noilla vinkeillä. Nyt tuli eteen toinen pulma. InDesignillä taitettu A0-kokoinen posteri pitäisi nyt saada tulostettua 8 A3-kokoiselle arkille, koska tarjolla ei ole kovin suurta tulostinta. Olisihan tämän ehkä helpomminkin voinut toteuttaa, mutta tilanne on nyt tämä. Exporttasin tuon posterin PDF:ksi ja nyt pitäisi saada tulostettua esim. Acrobat Readerillä tai muulla PDF-ohjelmalla. Luulisi olevan helposti ratkaistavissa, muuta omaan silmään ei osunut tälläistä asetusta Acrobat Readeristä.
 

Wolves

Jäsen
Kiitos! Sain ratkaistua ongelman noilla vinkeillä. Nyt tuli eteen toinen pulma. InDesignillä taitettu A0-kokoinen posteri pitäisi nyt saada tulostettua 8 A3-kokoiselle arkille, koska tarjolla ei ole kovin suurta tulostinta. Olisihan tämän ehkä helpomminkin voinut toteuttaa, mutta tilanne on nyt tämä. Exporttasin tuon posterin PDF:ksi ja nyt pitäisi saada tulostettua esim. Acrobat Readerillä tai muulla PDF-ohjelmalla. Luulisi olevan helposti ratkaistavissa, muuta omaan silmään ei osunut tälläistä asetusta Acrobat Readeristä.

Eikös tuo onnistu kun tulostettava paperi on A3 kokoa ja tiedosto on A0 kokoa, niin tulostimen asetuksista vain asettaa tulostettavaksi paperiksi A3 ja A0 kokoinen tiedosto tulee ulos kahdeksana A3:na. Jotain muutakin tulostimen asetusta tarttee tässä tapauksessa rukata, kun saisi päähäni mitä.

Sitä en osaa sanoa tuleeko A3:iin valkoista borderia, joka hieman pilaa tätä ajatusta. Meinaan jos esim. A0 kokoinen posteri pitäisi saada seinälle, niin jokaisessa paperissa on jonkunsorttinen valkoinen reunus. Todennäköisesti senkin saa tulostimen tai Indesignin asetuksista poistettua.

Näin maalaisjärjellä ajateltuna ;)
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
En yksinkertaisesti keksi, että onko tämä mitenkään mahdollista eikä Microsoftin sivujenkaan ohjeet ole avuksi. Eli, minulla on Word 2010 tiedosto, jossa sivuilla 1-3 ei ole näkyvissä sivunumeroita. Neljänneltä sivulta alkaen numerointi näkyy ja alkaa luonnollisesti numerosta neljä. Nyt haluan lisätä kaksi uutta tyhjää sivua dokumenttiin väliin siten, että sen jälkeen sivut 1-5 eivät ole numeroituja, vaan nykyinen sivunumero neljä hyppää sivunumeroksi kuusi. Olen kokeillut kaikkea mahdollista ja sivunumeroiden poistoa kokonaan dokumentista ja uudelleenlisäystä mutta mä en vaan osaa. Vaikka teen mitä, niin aina niille kahdelle uudelle sivulle tulee myös sivunumerot tai sitten sivunumerot häviävät koko dokumentista.

Sekavaa sepustusta, toivottavasti joku saa selvää ja jopa tietää miten ongelmasta pääsee eroon...
 

Jeesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En yksinkertaisesti keksi, että onko tämä mitenkään mahdollista eikä Microsoftin sivujenkaan ohjeet ole avuksi. Eli, minulla on Word 2010 tiedosto, jossa sivuilla 1-3 ei ole näkyvissä sivunumeroita. Neljänneltä sivulta alkaen numerointi näkyy ja alkaa luonnollisesti numerosta neljä. Nyt haluan lisätä kaksi uutta tyhjää sivua dokumenttiin väliin siten, että sen jälkeen sivut 1-5 eivät ole numeroituja, vaan nykyinen sivunumero neljä hyppää sivunumeroksi kuusi. Olen kokeillut kaikkea mahdollista ja sivunumeroiden poistoa kokonaan dokumentista ja uudelleenlisäystä mutta mä en vaan osaa. Vaikka teen mitä, niin aina niille kahdelle uudelle sivulle tulee myös sivunumerot tai sitten sivunumerot häviävät koko dokumentista.

Sekavaa sepustusta, toivottavasti joku saa selvää ja jopa tietää miten ongelmasta pääsee eroon...

Minulla on käytössä Word 2007, mutta toivottavasti näitä ohjeita voi soveltaa myös 2010-versioon. Sinun pitää asettaa "section break" kohtaan, josta haluat sivunumeroinnin alkavan. Tässä Microsoftin ohjeessa kerrotaan lisää asiasta. Jos ymmärsin ongelmasi oikein, ratkaisu lienee, että poistat nykyisen sivunumeroinnin, asetat section breakin sivulle 6, ja luot siihen jälkimmäiseen osioon sivunumeroinnin, joka alkaa numerosta 6.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Minulla on käytössä Word 2007, mutta toivottavasti näitä ohjeita voi soveltaa myös 2010-versioon. Sinun pitää asettaa "section break" kohtaan, josta haluat sivunumeroinnin alkavan. Tässä Microsoftin ohjeessa kerrotaan lisää asiasta. Jos ymmärsin ongelmasi oikein, ratkaisu lienee, että poistat nykyisen sivunumeroinnin, asetat section breakin sivulle 6, ja luot siihen jälkimmäiseen osioon sivunumeroinnin, joka alkaa numerosta 6.

Erittäin suuret kiitokset! Käytännössä tuota samaa ohjetta tavasin jo aiemmin MS:n sivuilta tuolle 2010-versiolle ja suomenkielisenä, mutta jotenkin vasta tuon linkittämäsi ohjeen myötä koin ahaa-elämyksen ja sain asian kuntoon. Kiitos!
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No niin, elikkäs näytönohjaimesta hajosi tuuletin tuossa kesällä ja siitä lähtien olen vedellyt ihan omilla jäähdytyskonsteilla, eli koppa kyljestä auki ja pöytätuuletin täysillä surraamaan kopan sisään aina koneen ollessa päällä. Lämpötilat ovat ihan suht OK pysyneet aisoissa, mutta melutaso on vähän turhan kova ymmärrettävistä syistä. Tarkoitus oli vain hommata uusi tuuletin tuohon, mutta näyttis alkaa olla sen verran vanha jo muutenkin että kelasin ostaa uuden. Nyt kaipaankin tietokoneista enemmän tietäviltä neuvoja, itse kun olen aika käsi näissä.

Uuden näytönohjaimen ei missään nimessä tarvitse olla mitään uusinta uutta, ei todellakaan. Aion koota vuoden-parin sisään kokonaan uuden koneen, joten nyt tuleva näytönohjain tulisi eräänlaiseksi "välimalliksi" jotta voisin pelailla edes jotain siihen asti. Ehdotuksia otetaan siis vastaan sopivasta näytönohjainmallista, näitä on niin pirusti etten tosiaan osaa päätellä mikä sopisi. Koneen speksit ovat:

Prossu: AMD Phenom 8650 kolmiydinprosessori (2,3gHz)
Emolevy: Pegatron Corporation Violet
Muisti: 8GB DIMM DDR2
Kovalevy 916GT
Näytönohjain: NVIDIA GeForce GT 130

-Onko se näyttis ohjeiden kanssa ihan suht helppo vaihtaa itse, vai kannattaisiko pyytää joku asiantuntevampi kaveri kaljapalkalla hoitamaan homma?
-Onko kaikissa näytönohjaimissa itsessään jäähdytys vai voiko sen joutua hommaamaan erikseen?
-Hintahaarukka voi olla mitä tahansa 150-200e asti, mielellään toki halvempikin.

Kiitos jo etukäteen!
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mokkula

Mitäs tehdä mokkulalle, joka on alkanut katkomaan yhteyttä? Mokkula on Huawei E1820 ja iältään noin puolitoista vuotta. Katkoo yhteyttä ja yhdistää uudelleen automaattisesti heti perään. Toisinaan toistaa tempun kymmenen kertaa peräkkäin, toisinaan ei lainkaan. Yhteys on päällä katkomisen välillä noin viisi-kymmenen minuuttia kerrallaan. Voiko päivittää jotenkin vai pitääkö hommata uusi? Saunalahden kytky, voisiko saada uuden tilalle sitä kautta?
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Mitäs tehdä mokkulalle, joka on alkanut katkomaan yhteyttä? Mokkula on Huawei E1820 ja iältään noin puolitoista vuotta. Katkoo yhteyttä ja yhdistää uudelleen automaattisesti heti perään. Toisinaan toistaa tempun kymmenen kertaa peräkkäin, toisinaan ei lainkaan. Yhteys on päällä katkomisen välillä noin viisi-kymmenen minuuttia kerrallaan. Voiko päivittää jotenkin vai pitääkö hommata uusi? Saunalahden kytky, voisiko saada uuden tilalle sitä kautta?

Vika voi toki olla fyysisesti tikussakin, mutta ensimmäisenä kannattanee selvittää onko alueella mobiiliverkossa vikaa/katvetta. Ja kyllä, katvealue voi tulla vaikka aiemmin olisikin toiminut hyvin. Lähtisin ensimmäisenä tekemään vikailmoituksen Saunalahdelle tällä lomakkeella ja etenemään sieltä tulevien ohjeiden mukaan.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vika voi toki olla fyysisesti tikussakin, mutta ensimmäisenä kannattanee selvittää onko alueella mobiiliverkossa vikaa/katvetta. Ja kyllä, katvealue voi tulla vaikka aiemmin olisikin toiminut hyvin. Lähtisin ensimmäisenä tekemään vikailmoituksen Saunalahdelle tällä lomakkeella ja etenemään sieltä tulevien ohjeiden mukaan.

Katvealueesta ei ole kyse, sillä tukiasema on vain puolentoista kilometrin päässä. Yhteysohjelman mukaan signaali on paras mahdollinen. Ohjelmisto tosin saattaa olla vanha, tiedä sitten onko sillä vaikutusta asiaan. Täytin tuon lomakkeen (kiitos linkistä) ja jään odottelemaan yhteydenottoa.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Olen tässä alkanut haaveilla langattomasta verkosta kotona, kun on tuo Samsungin tablettikin. Samsungille on kyllä mobiililaajakaista, mutta välillä se tuntuu turhan hitaalta. Ei nyt kauan tarvitse odotella, mutta joskus olisi mukava, kun netin selaaminen sillä onnistuisi sulavasti. Ensinnäkin, miten sulavasti tabletilla voi käyttää nettiä Wlanin kautta? Onko se sama tai lähes sama kuin pc:lläkin? Tarkoitan netin nopeutta ja sulavuutta, en käytettävyyttä.

Minulla on ADSL-yhteys ja tuollainen Elisan päätelaite, jossa on maininta WiFistä. En ole tuohon Wlanin pystyyn pistämiseen perehtynyt ollenkaan. Kysymys siis kuuluu, että voisiko joku asian tunteva vastata lyhysti ja selkeästi, mitä kaikkea se Wlanin pystytys vaatii? Laite on valmiina, mutta ohjelmistoja, asetuksia jne.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joskus tulee käytettyä kotona Nokian puhelinta wlanin kautta ja nettiselailu toimii ihan moitteitta joten varmaan onnistuu tabletilla vähintään yhtä hyvin (vaikkei mulla tableteista ole käyttökokemuksia), eikä tosiaan vaadi mitään ihme kikkailua. Todennäköisesti ei tarvitse kuin etsiä siitä Samsungin tabletista langattoman verkon asetukset esille ja katsoa sitten ne sieltä Elisan ADSL-boksista, eli SSID ja langattoman verkon salausavain tarvitaan. Mutta siis ohjekirjat esille niin ei pitäisi olla vaikea operaatio.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Kiitokset vaan Mazzalle. Huhhuh. Lisää mille naurat nyt -ketjussa.

Tulipahan sellainen mieleen, että jos olet itse sitä käyttänyt vahingossa, niin mahtaako naapuritkin käyttää? Jos siis et ole joutunut mitään salasanoja laittamaan langattomaan sitä käyttääksesi.

Noihin salasanattomiin verkkoihin silloin tällöin törmää.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tulipahan sellainen mieleen, että jos olet itse sitä käyttänyt vahingossa, niin mahtaako naapuritkin käyttää? Jos siis et ole joutunut mitään salasanoja laittamaan langattomaan sitä käyttääksesi.

Noihin salasanattomiin verkkoihin silloin tällöin törmää.

Kyllä se nyt ainakin vaatii tuota esijaettua avainta. Tuolta löytyy pari muutakin samannimistä verkkoa vain parin numeron erotuksella, joten voi olla, että olen kännykällä käyttänyt jotain niistä.
 

Jeesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ilmeisesti voipi olla, että bios on resetoitunut emolevyn pariston loputtua ja sopivasti tullut sähkökatkos -> vaihda emolevyn paristo...

Kiitos vastauksestasi. En tätä ehtinyt siihen hätään huomioida, kun sen illan jälkeen kone toimi taas moitteettomasti tähän päivään saakka. Tuossa viisi minuuttia sitten taisi kone kuitenkin lausua viimeiset sanansa, kun sammui kesken kaiken eikä enää hievahdakaan virtanapista. Virtalähde kuitenkin toimii ainakin jotenkin, koska virta tulee usb-portin läpi (puhelin on latautumassa), ja on aika vasta vaihdettu, joten en ensimmäisenä epäilisi sitä. Siunausta siis emolevylle, olit kiva.

Aiemmin tänä iltana kehuskelin kaverille, että pääsin muutama kuukausi sitten töihin reilun vuoden työttömyyden jälkeen, ja nyt, peruspäivärahaan tottuneena, jää tilillekin jotain vielä pakollisten menojen jälkeenkin. Leuhkasti vielä kysyin, että mihinköhän nämä ylimääräiset nyt laittaisi. Ylpeys kävi edellä, ja sen jälkeen kone lankesi.

Edit. Ehkäpä kokeilenkin vielä sitä pariston vaihtoa. Tänä aamuna hurahti taas käyntiin ihan normaalisti.
 
Viimeksi muokattu:

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Jeesus, auts. Voi tuossa koneessa olla muutakin vikaa kuin se emolevy. Kannattaa avata koneen koppa ja tarkistaa mm. prossun coolerin kiinnitys, onko muistikammat kunnolla kiinni, virtajohdot ja onko emolla joku konkka pamahtanut, pitäisi näkyä mustana? Pyöriikö tuulettimet edes? Jos vain jaksat niin parempi olisi vielä irroittaa kaikki osat ja kasata kone vielä uudelleen komponentti kerrallaan jolloin huomaat sen rikkinäisen osan.
 

Jeesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jeesus, auts. Voi tuossa koneessa olla muutakin vikaa kuin se emolevy. Kannattaa avata koneen koppa ja tarkistaa mm. prossun coolerin kiinnitys, onko muistikammat kunnolla kiinni, virtajohdot ja onko emolla joku konkka pamahtanut, pitäisi näkyä mustana? Pyöriikö tuulettimet edes? Jos vain jaksat niin parempi olisi vielä irroittaa kaikki osat ja kasata kone vielä uudelleen komponentti kerrallaan jolloin huomaat sen rikkinäisen osan.

Pitää käydä illalla tuo kone läpi. Onhan tuo kyllä aikansa elänyt paketti, eli ei se eilisestä vitutuksesta yli päästyäni tunnu enää niin pahalta, vaikka pitäisi hommata kokonaan uusi kone. Näytönohjain oli uudenkarhea vuonna 2003! Kaikki muut komponentit on tainneet ympäriltä jo vaihtua.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Corel Paintshop pro x4 ruvennu tökkimään tallennusvaiheessa. Kun tallentaa kuvan, kestää tolkuttoman kauan ennenkuin voi mitään tehdä corelissa (ei voi edes sulkea sitä). Missä vika? Versio on ihan uusi ja kaupasta ostettu.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
BIOS Battery

Iän vanha kakkosläppäri ilmoittaa välillä konetta käynnistäessä BIOS Battery low, press F2 to setup. Sillä F2:lla pääsee johonkin valikoihin, mistä ei mitään hajua. Mitä tämä tarkoittaa? Onko uskollinen fujitsu-siemens vihdoin tiensä päässä? Kone on hommattu joskus 2005. Varmaan järkevintä siirtää viimeisetkin säästämisen arvoiset tiedostot ulkoiselle kovalevylle?
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Iän vanha kakkosläppäri ilmoittaa välillä konetta käynnistäessä BIOS Battery low, press F2 to setup. Sillä F2:lla pääsee johonkin valikoihin, mistä ei mitään hajua. Mitä tämä tarkoittaa? Onko uskollinen fujitsu-siemens vihdoin tiensä päässä? Kone on hommattu joskus 2005. Varmaan järkevintä siirtää viimeisetkin säästämisen arvoiset tiedostot ulkoiselle kovalevylle?

BIOSin patteri lopussa. Osta uusi patteri. Ko. patteri löytyy emolta ja on sellainen kolikon kokoinen lituska patteri.

-Tinke-80
 

Nurmisaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ranska
Prossu: AMD Phenom 8650 kolmiydinprosessori (2,3gHz)
Emolevy: Pegatron Corporation Violet
Muisti: 8GB DIMM DDR2
Kovalevy 916GT
Näytönohjain: NVIDIA GeForce GT 130

-Onko se näyttis ohjeiden kanssa ihan suht helppo vaihtaa itse, vai kannattaisiko pyytää joku asiantuntevampi kaveri kaljapalkalla hoitamaan homma?
-Onko kaikissa näytönohjaimissa itsessään jäähdytys vai voiko sen joutua hommaamaan erikseen?
-Hintahaarukka voi olla mitä tahansa 150-200e asti, mielellään toki halvempikin.

Kiitos jo etukäteen!

Tähän ei kukaan vastannut. Et suoraan sanonut mitä olet pelaamassa, mutta GT 130:a paremman tasoinen vaikka tuosta Sparkle GeForce GT 430, 1GB DDR3, DVI/VGA/HDMI, passiivinen - Jimms.fi

Tuuletinkaan ei tuosta hajoa.

Näyttiksen asentaminen on helppoa. Koppa auki, vanha näyttis pois, uusi tilalle. Tuossa ei pitäisi olla edes lisävirtaliittimiä. Jäähdytys on jokaisessa näyttiksessä jota et osta ihan erikoistapauksia varten. Kaveri hoitaa varmasti tuon kaljapalkalla.

Ainoat kysymysmerkki on pakettikoneen virtalähde, mutta eiköhän se tuota pyöritä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
No ja perkele! Uusi ongelma raivoaa Win7 -läppärillä. Kone on packard bell, enkä käytä ulkoista hiirtä. Ylipäätäänkin olen aina läppäreissä käyttänyt sitä omaa hiirtä koneen merkistä riippumatta ilman ongelmia. Nyt tämä läppärin hiiri on nettiympäristössä...miten sen nyt kuvaisin, no, yliaktiivinen. Tämä maalaa innolla siniseksi sivua sieltä täältä kun liikuttelen pelkkää nuolta. Itse asiassa tämän ketjun vikaan viestiinkin oli vaikeuksia osua. Tällaista ongelmaa ei ole ollut aiemmin, eikä ole Macissa. Läppärin oma hiiri siis käyttäytyy vauhkoontuneen oloisesti ja ainakin nettiympäristössä se pyrkii maalaamaan joka helvetin alueen, missä on jotain maalattavaa ja tätä tapahtuu siis silloin, kun vain kuljetan nuolta. Maalaukset saa kumottua klikkaamalla, mutta miksi helvetissä tämä nyt merkkailee joka mestaa kuin koiranpentu...oisko tähän jotain vinkintynkää?
 

Timppa73

Jäsen
No ja perkele! ...clip.....oisko tähän jotain vinkintynkää?
Muuta touchpadin herkkyysasetusta ohjauspaneelista, toimi itsellä edellisellä läppärillä. Mikäli ei erikseen touchpad ole tuonut omaa kontrollinappulaa, löytyy asetukset hiiren asetusten alta.
Touchpad ohjelmiston/ajurin päivityskin ohjelmiston/ajurin valmistajan sivulta yleensä tuo jotain kivaa, voipi auttaa jos sama ongelma jatkuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös