Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 861 396
  • 19 219

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Pikakyssäri nettitikusta. CS-17 käytössä, eikä Windows anna tuonne alas mahista irrottaa ns.turvallisesti. Tikkua ei yksinkertaisesti näy siellä listassa. Onko ihan yhtä turvallista poistaa se kun kone on sammutettuna, vai voiko tikun käytännössä antaa olla siinä koko ajan kiinni?

Tikku irti, kun sille tuntuu, oli kone käynnissä tai ei. Koneen ollessa käynnissä voi tietenkin vilkuilla, ettei tikulta ole pahemmin tiedostoja aukaistuna.
...

Juuri näin, kuten Vesuri sanoi. Tosin nettitikussa ei ole tiedostoja aukaistuna, kuten muistitikulla voi olla. Mutta jos sinulle ei tuota ongelmaa poistaa tikkua vasta koneen sammuttua, niin poistaminen sillä tavalla on jo aivan loistava tapa.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Kävipä tällainen, voisin kuvitella, melko yleinen moka Wordin kanssa.

Eli avasin aikaisemmin luodun dokumentin, jonka pohjalta tein uutta dokkaria. Epähuomiossa sitten tallensin tiedoston ja suljin sen. Täten siis aikasemmin luotu orginaaliversio on nyt ylikirjoitettu uuden matskun tieltä.

Onko keinoa saada tuo alkuperäinen versio jostain takaisin?
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko keinoa saada tuo alkuperäinen versio jostain takaisin?
En tiedä, mutta eikös Word tee noita väliaikaistiedostoja, joten olisikohan mahdollista, että niistä olisi jotain hyötyä? Toki olettaen, että Word-ohjelmaa ei ole suljettu. Tokihan Wordissa on myös tuo kumoa-toiminto (Ctrl+Z), jolla tosin taitaa päästä vain tietyn määrän tapahtumia taaksepäin. (EDIT: Olitkin näköjään jo sulkenut ko. dokumentin. Saattaa olla hankalampi juttu siinä tapauksessa.)

Nyt sitten perinteiset saarnat: Käytettäessä vanhaa materiaalia hyväksi kannattaa heti vanhan dokumentin avattuaan tallentaa uudelle nimelle tuo uusi dokkari.

Tässä vinkkejä tilanteeseen Microsoftin sivuilta.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
En tiedä, mutta eikös Word tee noita väliaikaistiedostoja, joten olisikohan mahdollista, että niistä olisi jotain hyötyä? Toki olettaen, että Word-ohjelmaa ei ole suljettu. Tokihan Wordissa on myös tuo kumoa-toiminto (Ctrl+Z), jolla tosin taitaa päästä vain tietyn määrän tapahtumia taaksepäin. (EDIT: Olitkin näköjään jo sulkenut ko. dokumentin. Saattaa olla hankalampi juttu siinä tapauksessa.)

Nyt sitten perinteiset saarnat: Käytettäessä vanhaa materiaalia hyväksi kannattaa heti vanhan dokumentin avattuaan tallentaa uudelle nimelle tuo uusi dokkari.

Tässä vinkkejä tilanteeseen Microsoftin sivuilta.
Joo, hieman kehnoa ennustetta itsekin antaisin prosessille. Harmi kun yleensä valitus syntyy siitä kun ei muista tallentaa, mutta nyt mielipahaa aiheuttaa juuri liian hätäinen tallennus. Kieltämättä aika outoa, ettei maailmaan ole keksitty työkalua jolla työkirjan aikaisempia versioita voisi katsella. Vähän kuin Wikipediassa konsanaan.

Kiitos kuitenkin avusta. Onneksi vahinko ei ollut tällä kertaa suuri.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
...

Kieltämättä aika outoa, ettei maailmaan ole keksitty työkalua jolla työkirjan aikaisempia versioita voisi katsella. Vähän kuin Wikipediassa konsanaan.

Kiitos kuitenkin avusta. Onneksi vahinko ei ollut tällä kertaa suuri.

Se vähän riippuu siitä, mitä kaipaa. Word (ainakin uudemmat versiot) itsekin pitää sisällään option "always make backup copy" tms. jolloin se automaattisesti luo jokaisesti asiakirjasta kopion. Sinun tilanteessasi palautus onnistuisi varmaankin tuon avulla. Muistaisin, että tuo asetus ei ole kuitenkaan oletuksena päällä. Löytyy kuitenkin jostain Wordin asetuksista, jos haluat asian tarkistaa.

Windows 7 itsessään pitää sisällään shadow copy-toiminnon, joka käytössä ollessaan tekee automaattisesti livenä varmuuskopioita erinäisistä tiedostoista. Eli tuokin toiminto mahdollistaa tiedoston palauttamisen aikaisempaan tilaan, jos on vahingossa mennyt sitä väärin muokkaamaan ja tallentamaan.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Voihan vittu - vaihdoin Chromen takaisin Firefoxiin (koska osaan jotenkuten customoida sitä) ja menin hakemaan Firefox4:n. Sehän on ensinnäkin täysi kopio Chromesta ihan peruslayoutiltaankin. Tämän lisäksi mun Win7 -koneessa Firefox 4 kaatuu aivan perkeleen usein, vähintään 15 minsan välein. XP:ssä se pysyy pystyssä. Osaako joku neuvoa mitä tehdä? Uskallanko koskea profiilikansioon? Vai menisikö sitten takaisin Chromeen.....?
 

Jarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Voihan vittu - vaihdoin Chromen takaisin Firefoxiin (koska osaan jotenkuten customoida sitä) ja menin hakemaan Firefox4:n. Sehän on ensinnäkin täysi kopio Chromesta ihan peruslayoutiltaankin. Tämän lisäksi mun Win7 -koneessa Firefox 4 kaatuu aivan perkeleen usein, vähintään 15 minsan välein. XP:ssä se pysyy pystyssä. Osaako joku neuvoa mitä tehdä? Uskallanko koskea profiilikansioon? Vai menisikö sitten takaisin Chromeen.....?

Oletko asentanut lisäosia Firefoxiin? Jos olet, niin kokeile ottaa ne pois päältä ja testaa kaatuuko vielä. Jos ei auta, niin sitten en osaa näin äkkiseltään sanoa mikä voisi olla ongelmana.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Oletko asentanut lisäosia Firefoxiin? Jos olet, niin kokeile ottaa ne pois päältä ja testaa kaatuuko vielä. Jos ei auta, niin sitten en osaa näin äkkiseltään sanoa mikä voisi olla ongelmana.

Priceless - tää kaatui just kun rupesin eka kertaa vastaamaan..: D

Joo, on mulla jotain add-onseja, mutta kyllähän noi flashplayerit sun muut nyt pitääkin olla. Ainoa minkä äkkiseltään kekskin on sync-toiminto. Chromessa toimi pirun hyvin synkronointi, kun useammalta koneelta netissä käyn. Kaikki kirjanmerkit sun muut päivittyvät muihinkin koneisiin yhtä aikaa. Nyt kun tulin takaisin Firefoxiin, hiffasin että tässäkin on synkkaus ja eiköhän se ole lisäosa? Ainakin se piti käydä loudaamassa ja asentamassa. Hommaa sotkee ehkä sekin, että mulla on kolme aktiivikonetta ja kahdessa niistä on Firefox4, yhdessä on aiempi, joku 3-alkuinen versio? Oli miten oli, ei mulla ollut Chromen kanssa synkkausongelmia, eikä myöskään kaatumisongelmia. Oisko Firefox 4 ylipäätään epävakaa? Aiemmat versiot on toimineet ihan jees ja tietty voisin (kai niin voi tehdä?) downgreidata Firefoxista jonkun vanhemman version ja luopua 4:sta? Jätin mä käyttiksistäkin Vistan kokonaan väliin ja asensin mun Vista-koneeseen XP:n tilalle.

Lisäosista luopuminen olisi aika tylsää sinänsä. Vaihdoin neloseen myös mulle uuden adblockerin, Adblock Plus:n. Voisiko se pykiä? Mua vituttaa kun tossa kaatumisessa ei ole logiikkaa. Useimmiten tää kaatuu kuitenkin silloin, kun availen lisää tabeja. Olin ennen Firefox-fani ja Chromen piti olla kokeilu, mutta jotenkin tykkäsin siitäkin. Paluu Firefoxiin (neloseen) on ollut kyllä pettymys. Miksi nämä lähtivät kopioimaan uudempaa tulijaa Chromea? Palasin Chromesta takaisin Chromen halpiskopioon, joka ei edes pysy pystyssä.

PS. Mun koneiden käyttöjärjestelmät ja ohjelmat oon asentanut aina englanninkielisiksi. Kerran kun on siihen tottunut, niin ei oikein tunnu loogiselta pitää näitä suomeksi.
 
Viimeksi muokattu:

Jarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Joo, on mulla jotain add-onseja, mutta kyllähän noi flashplayerit sun muut nyt pitääkin olla. Ainoa minkä äkkiseltään kekskin on sync-toiminto.
Mullakin oli sync käytössä Firefox 3:ssa ja hyvin toimi, nelosessa en ole vielä kokeillut.

Oisko Firefox 4 ylipäätään epävakaa?
Mitä olen itse käyttänyt ja asiasta lueskellut, niin kyllähän noita ongelmia on monilla ollut nelosen kanssa verrattuna kolmoseen, myös itselläni noita random kaatumisia, mutta ei noin usein kuin sinulla. Siinä mielessä se kolmosversio tai Chrome voi olla parempi vaihtoehto toimintavarmuutensa vuoksi.

Aiemmat versiot on toimineet ihan jees ja tietty voisin (kai niin voi tehdä?) downgreidata Firefoxista jonkun vanhemman version ja luopua 4:sta?
Toki voit, ainoa haittapuoli on se että vanhemmissa versioissa on yleensä aukkoja tietoturvassa, jotka on paikattu uudemmissa versioissa. Mutta jos niistä ei stressaa, niin sitten vain aiempaa versiota tulille.


Lisäosista luopuminen olisi aika tylsää sinänsä. Vaihdoin neloseen myös mulle uuden adblockerin, Adblock Plus:n. Voisiko se pykiä? Mua vituttaa kun tossa kaatumisessa ei ole logiikkaa. Useimmiten tää kaatuu kuitenkin silloin, kun availen lisää tabeja.
Mulla tuo Adblock Plus ei ole aiheuttanut ongelmia kertaakaan, joten vaikea uskoa että se olisi syypää (tosin tuskin pätee kaikkiin käyttäjiin). Toki voit kokeilla käyttää Firefoxia Safe Mode-tilassa, jolloin lisäosat ovat automaagisesti pois päältä ja kokeilla, kaatuuko selain kun availet uusia välilehtiä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Jarkko: Kiitokset! Mä säätelen tätä ja kelasin, että voisin käydä add-onit yksi kerrallaan läpi. Otin pois yhden Skype extensionin ja mun mielestäni tilanne parani heti. Mä periaatteessa vastustan mun eli käyttäjän isoa duunimäärää tässä = käyn läpi safemodet sun muut. Näiden ohjelmien pitää toimia ja yleensä nämä toimivatkin. Add-onit on tuotu mausteeksi ja avuksi ja onhan se aika kypsää, jos itse selain ei sitten kestä jotain näistä. Mozillahan on freeware ja tiedän, että Mozillaa tehdään tosissaan ja hartaudella. Siksi on aika kypsää, että Mozillan ns. lippulaiva eli nelonen aiheuttaa ongelmia. Tää on vähän sama kuin autokaupassa. Oot tottunut siihen, että uusi auto toimii 99% luotettavasti ja näin on mennyt vuosikausia. Sitten hankit kaikkein uusimman ja se hyytyy jokaiseen mäkeen. Silloin ei huvita kaivaa manuaalia ja rasvata käsiään - kun ei sitä ole aiemminkaan tarvinnut tehdä. Ja eronahan tässä on toki se, että Mozilla on ilmainen : D.

Lopulta mulle jää se vaihtoehto, että en lähde korjaamaan ehjää, vaan palaan Chromeen. Mitä mieltä itse olet, eikö FF4 muistuta jo todella paljon Chromea? Kirjanmerkkivalikot sun muut on laitettu just niinkuin Chromessa. Mulla oli tässä sellainen hurskas tunnelma, että palaan takaisin vaimon = Firefoxin syliin katuvaisena Chrome-harharetkiltäni. Mutta mitä vittua? Tämä fucking slut Firefox ei olekaan enää kiva, luotettava ja hellä! Onko Firefox nykyään raastinrautainen feministi??
 

J.Petke

Jäsen
Minulla on uusin Firefox käytössä ja useampi lisäosa. Kertaakaan tämä ei ole vielä kaatunut. Toki tuonhan voi tehdä vaikka yksi ja ainoa lisäosa mikä ei ole täysin yhteensopiva 4:sen kanssa.

Chromessa itseäni ärsytti se ns. yksityisyyden puute. Eli kaikki tallentuivat ja sitten osoitteita&googlehakuja ehdoteltiin jatkuvasti.
 

Jarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
JHag: Ei mitään, toivottavasti saat hommat pelittämään tavalla tai toisella. Tuo lisäosien yksitellen läpikäyminen on kieltämättä ylimääräistä ja tympeää puuhaa, johon ei mielellään ryhtyisi jos ei ihan pakko ole ja itselleni se on yleensä viimeinen vaihtoehto, jos muu ei auta. Tympii kyllä niin maan vietävästi, jos se yksi lisäosa osoittautuu syylliseksi, etenkin jos niitä lisäosia on käytössä esim. 10 kpl ja käyt kaikki muut läpi sitä ennen.

Samaa mieltä tuosta, että FF4 muistuttaa jo aika paljon Chromea ja itsekin olen tykästynyt jo enemmän tuohon Chromeen. Jos se FF4 näyttää mahdottomalta saada toimimaan luotettavasti, on varmasti parasta siirtyä takaisin Chromeen ja säästää hermoja :)

J.Petke: Jos tuo yksityisyyden puute ärsyttää, on Chromelle olemassa vaihtoehto: SRWare Iron. Ei ainakaan ehdottele noita hakuja eikä lähetä tietoja Googlelle.

Linkki vie SRWaren sivuille.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Palasin Chromeen, en vaan jaksanut käydä FF:n add-onseja enää läpi. Vanhassa FF:ssä oli vaihtoehtona myös "disable all", FF4:ssa oli listaus lisäosista ja jokaisessa erikseen disable-mahdollisuus. Pikku juttu, mutta ihan perussettiä - kaikki uudistukset eivät aina menee niin, että jokainen osio uudessa päivityksessä on parempi kuin edellisessä. Mua vituttaa ohjelmapäivityksissä ja uusituissa käyttöjärjestelmissä yleensäkin se, että osa uudistuksista on ehjän korjaamista huonompaan suuntaan ja koko uudistuksen pohjana lienee PR. Hei vittu, meidän on pakko tehdä uusi makee Firefox 4, koska me ei ole tehty päivitystä vähään aikaan. Ja sitten vaan kaikki uusiksi.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Itsellä taas ff4 on kestänyt paremmin pystyssä kuin edeltäjänsä. En muista onko tämä kaatunut kertaakaan, kun kolmonen oli kyykyssä vähintään muutaman kerran viikossa. Addonseja kuitenkin jonkin verran pelissä, mutta mistäs näitä tietää. Kun ei toimi, niin ei toimi. Chromen latasin varaselaimeksi kyllä, mutta tällä hetkellä ff toimii hyvin.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Mitä muita musiikkisoittimia on olemassa kuin Winamp? Kelpaa ihan sellainen joka toistaa pelkkiä mp3 ja wma tiedostoja, ei tartte näkyä videoita.

Koitin ladata winampia mutta virustutka varoittaa sen sisältävän haitallisia komponentteja, mikä ei sinällään ole yllätys kun muistelee aikaisempia kokemuksia ko ohjelmasta tai sen suosiota.
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Mitä muita musiikkisoittimia on olemassa kuin Winamp? Kelpaa ihan sellainen joka toistaa pelkkiä mp3 ja wma tiedostoja, ei tartte näkyä videoita.

Koitin ladata winampia mutta virustutka varoittaa sen sisältävän haitallisia komponentteja, mikä ei sinällään ole yllätys kun muistelee aikaisempia kokemuksia ko ohjelmasta tai sen suosiota.
Itselläni on käytöss foobar, mielestäni erittäin mukava käyttää ja kaikki tarpeelliset perustoiminnot löytyy. Foobar2000
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Mikäköhän mahtaa olla vikana kun nykyään IE9 käynnistyy älyttömän hitaasti? Tai itse asiassa, on alusta alkaen avautunut todella takkuisesti. Olen asettanut kotisivuksi Googlen, mutta silti sivun avautuminen kestää minuutteja ja joskus latauksen välissä herjaa, että "Sivusto Google.fi" ei vastaa".

Käytän oletusselaimena Firefoxia, mutta ongelma on silti kiusallinen kun tietyissä tapauksissa joudun IE9:ä käyttämään.

Sen lisäksi Spotify Open aukeaa myös hitaasti ja heittää loggautumisen jälkeen valkoisen "Ei vastaa"-ikkunan josta taas noin minuutin vartoilun jälkeen ohjelma pyörähtää käyntiin.

Mietin vaan että liittyvätkö nämä ongelmat toisiinsa? Onko mahdollista kokeilla IE9:n asennuksen poistamista ilman että koko Windows (Vista,32bit) menee sekaisin? Jostain olin lukevinani, että tällöin käyttöön palautuisi aikaisempi IE-versio, mikä itse asiassa kuulostaa ihan hyvältä vaihtoehdolta.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Mikäköhän mahtaa olla vikana kun nykyään IE9 käynnistyy älyttömän hitaasti?
(--)
Sen lisäksi Spotify Open aukeaa myös hitaasti
(--)
Mietin vaan että liittyvätkö nämä ongelmat toisiinsa? Onko mahdollista kokeilla IE9:n asennuksen poistamista ilman että koko Windows (Vista,32bit) menee sekaisin? Jostain olin lukevinani, että tällöin käyttöön palautuisi aikaisempi IE-versio, mikä itse asiassa kuulostaa ihan hyvältä vaihtoehdolta.
Meninpä MS:n ohjeiden mukaan poistamaan IE9:n asennuksen ja nyt käytössä IE8. Sekä selain että Spotify aukeavat nyt todella nopeasti, joten poisto kannatti.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Pitäisi saada sähköposti muotoa xxx@xxx.org. Eli osoitteen, jonka kautta mulle voi lähettää mailia. Ja juuri nimenomaan osoite, jossa on org-pääte. Osaako joku sanoa, miten se onnistuisi? Ja jos onnistuu, joutuuko sellaisesta aina maksaan, ja kuinkahan nopeasti sellaisen luominen mahdollisesti kestää?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Onkohan Open Officen Calc:ssa sellaista funktiota joka tulostaa soluun sen hetkisen ajan, mutta siten ettei aika muutu enää sen jälkeen.

Oliko se nyt Time() vaiko Now() joka tuottaa juuri tuon timestampin mutta se siis tietenkin sitten myös päivittyy joka kerta kun sheettiin tulee muutoksia. Ja siis samalla tietenkin päivittyvät kaikki vanhatkin solut joihin samaa funktiota on laittanut...

Tarve olisi siis saada helposti timestamppeja soluihin ilman että joka kerta tarvitsee kirjoitella lukemia "käsin".

Excel-puolella mulla olisi pari ideaa, mutta ei jaksa kokeilla jos eivät sitten skulaakaan OO:n puolella.
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Pitäisi saada sähköposti muotoa xxx@xxx.org. Eli osoitteen, jonka kautta mulle voi lähettää mailia. Ja juuri nimenomaan osoite, jossa on org-pääte. Osaako joku sanoa, miten se onnistuisi? Ja jos onnistuu, joutuuko sellaisesta aina maksaan, ja kuinkahan nopeasti sellaisen luominen mahdollisesti kestää?

Rekisteröit itsellesi osoitteen, niinkuin ylempänä kerrottiin. Ei tarvitse hankkia webhotellista, vaan esim. joker.com välittää domaineja (.org-päätteinen 9,09 €/vuosi). Asetuksissa voit luoda domainiin perustuvan sähköpostiosoitteen, jonka edelleenohjaat jo käytössäsi olevaan sähköpostiin. Näin pääset halvemmalla, kun ei tarvitse maksaa postipalvelimesta.

Forwarding alkaa toimimaan vuorokauden kuluessa eli kunhan muutos päivittyy nimipalvelimille.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Rekisteröit itsellesi osoitteen, niinkuin ylempänä kerrottiin. Ei tarvitse hankkia webhotellista, vaan esim. joker.com välittää domaineja (.org-päätteinen 9,09 €/vuosi).

Kiitos vastanneille, näiden kautta pääsin sen verran jyvälle, siinä määrin missä jyväjemmarirehupuntti ylipäätään voi, että mulle selkeimmäksi vaihtoehdoksi osoittautui tilata tällainen sähköpostiosoite google apsin kautta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös