Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 871 126
  • 19 233

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
STG kirjoitti:
Olisko kellää tietoa mikä on vialla kun tossa eilen herättyäni tulin koneelle oli desktopin teema muuttunu perinteiseks eli tehtäväpalkit, avatut ikkunat sun muut näyttää kivikautisilta. Olen koittanut vaihtaa teemaa takasin XP:ksi mutta kun ei suostu vaihtumaan. Alkaa suorastaan kenkuttamaan kattella tota harmaata tehtäväpalkkia. Koitin kuuklettaa jos vaikka löytyis vastaus interwebistä mutta kun ei tahtonu löytyä. Osaisko joku ATK velho kertoa mikä on vialla ja mitä pitäis tehdä?
Tarkista, että teemapalvelu (theme service) on päällä. Eli suorita services.msc , etsi listasta teemat ja tarkista, että ko. palvelu on käynnissä ja käynnistystyyppi on automaattinen.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Procamp kirjoitti:
Elikkä täysin ohjeiden (http://tuki.elisa.fi/asiakastuki/elisa.do?id=hen_as_yhka_internet,dokumenttisivu_adsl_0026.htm)
mukaisesti tehty, mutta mihinkään ei saa yhteyttä bootin jälkeen. Mitäs nyt, missä menee vikaan?

Ja sinulla on myöskin Elisan laajakaista, eikä kenenkään muun tarjoama?

Saatko kunnollisen ip-osoitteen? (Ei 192.168...alkuinen, joka viittaa nattiin, eikä mitään 169...alkuista, joka on virheellinen ip.) Elisan laajakaistat taitavat alkaa 88.....(?)
 

Procamp

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
JustinCase kirjoitti:
Ja sinulla on myöskin Elisan laajakaista, eikä kenenkään muun tarjoama?

Saatko kunnollisen ip-osoitteen? (Ei 192.168...alkuinen, joka viittaa nattiin, eikä mitään 169...alkuista, joka on virheellinen ip.) Elisan laajakaistat taitavat alkaa 88.....(?)
Kyllä, molempiin.
 

JWill

Jäsen
Suosikkijoukkue
Teppo Winnipegs
Muistitikku ei suostu jostain syystä toimimaan koti XP:ssä, valo syttyy kun tunkee porttiin ja sen jälkeen kolme BLING-äännähdystä, eikä mitään muuta enää. Ei tule näkyviin koneelle millään lailla.

Yliopiston koneilla toimii kyllä, siellä on Wintoosa myös, en ole versiosta varma. Taitaa olla XP Pro. Mikä avuksi?
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Procamp kirjoitti:
Elikkä täysin ohjeiden (http://tuki.elisa.fi/asiakastuki/el...ad sl_0026.htm)
mukaisesti tehty, mutta mihinkään ei saa yhteyttä bootin jälkeen. Mitäs nyt, missä menee vikaan?
Kuvauksesta ei ilmene minkälaisen virheilmoituksen saat, joten vastaako oletusyhdyskäytävä pingiin? Jos kyllä niin toimiiko nimipalvelu (nslookup ww.jatkoaika.com)?
Muutaman kerran olen törmännyt adsl-modeemien kanssa saunalahden verkossa tilanteeseen, että dhcp:n kautta tietokoneelle ei ole tullut nimipalvelimien osoitteita, jolloin koneelle (ei siis modeemille) pitää kertoa jonkin nimipalvelimen osoite. Elisan verkosta löytyy ns-fi.elisa.net (193.229.0.49).
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Käynnistin tietokoneen, ja palkkiin ilmestyi punainen kilpi, joka ilmoittaa että tietokoneen turvallisuus voi olla uhattuna. Windowsin Tietoturvakeskuksen mukaan "ZoneAlarm Firewall ilmoittaa, että se on poistettu käytöstä." ZoneAlarm on kuitenkin ihan normaalisti päällä, eikä anna mitään vikailmoituksia.

Pitäisikö tuosta huolestua, ja miten tuosta kilvestä pääsee eroon? SpyBotin ajoin jo, ja kyllähän sieltä kaikkea löytyi (oli taas mennyt tovi), mutta voiko tuollainen yleensä johtua troijalaisista tai vastaavista?
 

Tompse

Jäsen
Footless kirjoitti:
Käynnistin tietokoneen, ja palkkiin ilmestyi punainen kilpi, joka ilmoittaa että tietokoneen turvallisuus voi olla uhattuna. Windowsin Tietoturvakeskuksen mukaan "ZoneAlarm Firewall ilmoittaa, että se on poistettu käytöstä." ZoneAlarm on kuitenkin ihan normaalisti päällä, eikä anna mitään vikailmoituksia.

Pitäisikö tuosta huolestua, ja miten tuosta kilvestä pääsee eroon? SpyBotin ajoin jo, ja kyllähän sieltä kaikkea löytyi (oli taas mennyt tovi), mutta voiko tuollainen yleensä johtua troijalaisista tai vastaavista?

Eipä tuosta ainakaan hirveästi kannata huolestua, jos Zonealarm kuitenkin normaalisti toimii ja virusturva muuten on kunnossa. Itse olen kytkenyt Windowsin oman palomuurin pois päältä, saattaa auttaa ks. kilven poistumiseen, ja käytän kokemuksesta viisaantuneena Kerion Personal Firewallia. Suosittelen muillekin em. palomuuria. :)
 

Chintiki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hpk
JWill kirjoitti:
Muistitikku ei suostu jostain syystä toimimaan koti XP:ssä, valo syttyy kun tunkee porttiin ja sen jälkeen kolme BLING-äännähdystä, eikä mitään muuta enää. Ei tule näkyviin koneelle millään lailla.

Yliopiston koneilla toimii kyllä, siellä on Wintoosa myös, en ole versiosta varma. Taitaa olla XP Pro. Mikä avuksi?

Mulla oli ainakin niin kun uuden koneen ostin, niin piti käydä BIOS:sista aktivoimassa USB-portit ennenkuin toimi tikku. Muuta en oikein osaa sanoa....
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tomze kirjoitti:
Eipä tuosta ainakaan hirveästi kannata huolestua, jos Zonealarm kuitenkin normaalisti toimii ja virusturva muuten on kunnossa. Itse olen kytkenyt Windowsin oman palomuurin pois päältä, saattaa auttaa ks. kilven poistumiseen, ja käytän kokemuksesta viisaantuneena Kerion Personal Firewallia. Suosittelen muillekin em. palomuuria. :)
Joo, siis tottakai Windowsin oma firewall on pois päältä, ollut kokoajan. Tällä kombolla on kuitenkin menty jo useampi kuukausi ilman mitään ongelmia. Nyt sain kuitenkin kilven häviämään, piti vaan ruksia yksi kohta lisää tuolta tietoturvakeskuksesta, valvon käyttöä itse tjsp. Nyt windows palomuuri on tilassa ei valvottu aiemman ei käytössä sijaan.

Silti häiritsee hieman se, miksi Windows väittää ZoneAlarmin ilmoittavan tuollaisia . Ehkä ihan kiusakseen.
 

Ambi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
videonmuokkausohjelma hakusessa

Koneellani on Windows Movie Maker mikä periaattessa on ihan tyydyttävä tarpeeseeni paitsi ettei jostain syystä suostu enää tallentamaan videoitani missään muussa formaatissa kuin sen omassa jolloin videot ei toimi millään muulla ohjelmalla kuin WMM:lla, tarvisin siis jonkun vastaavan ohjelman millä voi tehdä, tai lähinnä muokata [leikata ja liimailla] videonpätkiä, ei tarvi olla mikään pro, ja mielellään ilmainen? Tai vaihtoehtoisesti ohjeet jolla saan WMM:in tallentamaan videot taas esim. .mpg/.wmv/mikä tahansa muu muodossa koska tallennusmuodon valinta valikossa ei ole enää muita vaihtoehtoja kuin se yksi, ei aavistustakaan miten sen sain tilttiin eikä mikään runkkaus tunnu auttavan.
 

Diver

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ambi kirjoitti:
tarvisin siis jonkun vastaavan ohjelman millä voi tehdä, tai lähinnä muokata [leikata ja liimailla] videonpätkiä, ei tarvi olla mikään pro, ja mielellään ilmainen?

Kokeile googlella
"open source video" tai "open source video maker"
"open source movie" tai "open source movie maker"
tms.

Itse en video muokkauksesta mitään tiedä, mutta äänien editointin on olemassa aivan loistava täysin ilmainen open source ohjelma "Audacity". Se on kaikenlisäksi vielä suomenkielinen. http://audacity.sourceforge.net/
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ambi kirjoitti:
Koneellani on Windows Movie Maker mikä periaattessa on ihan tyydyttävä tarpeeseeni paitsi ettei jostain syystä suostu enää tallentamaan videoitani missään muussa formaatissa kuin sen omassa jolloin videot ei toimi millään muulla ohjelmalla kuin WMM:lla, tarvisin siis jonkun vastaavan ohjelman millä voi tehdä, tai lähinnä muokata [leikata ja liimailla] videonpätkiä, ei tarvi olla mikään pro, ja mielellään ilmainen?
Tuolta löytyy aika hyvin, muutenkin ihan kätevä sivu.

http://plaza.fi/muropaketti/bbs/t365658
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asensin thunderbirdin uusimman version aiemman vanhan tilalle, ja nyt koko ohjelma ei käynnisty lainkaan. Mitään ei kone herjaa, mutta ohjelma ei vaan lähde. Mikäs nyt eteen?
 

Lothar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
C ja D levyjen yhdistäminen

Laitoin nämä kysymykset jo muroon, mutta aivan yhtä tyhjän kanssa oli se.

Eli minulla on 160 gb kovalevy, joka on ollut jaettuna 10 gb missä XP ja 3*50 gb osioihin. Olisin halunnut tehdä nyt C:stä 30 gb ja D:stä 30 gb kokoset levyt, mutta kun olin ajatellut tehdä sen xp:tä asentaessani, niin eipä onnistunukkaan.

Minulla oli siis yhteensä 60 gb unpartioned space, mutta kun koitin luoda vanhasta 10 gb:n osioista 30 gb:n osiota ei se ollut mahdollista ts. asennusohjelma ei antanut tehdä sitä. Vanhan 50 gb pystyi kyllä jakamaan, mutta sitä kymppiä ei pysytynyt lisäämään mihinkään.

C-asema (10 gb:n osio) on kai jokin ensisijainen tjms. ja loput ovat loogisia levyjä. XP:tä ei pysytynyt asentamaan millekään muulle asemalle, kuin tälle 10 gb osioille..

Ja kyllä ovat samalla kovalevyllä!!

Toivottavasti on tarpeeksi sekavasti selitetty ja vielä enemmän toivon, että joku pystyy minua auttamaan!!
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lothar kirjoitti:
....Toivottavasti on tarpeeksi sekavasti selitetty ja vielä enemmän toivon, että joku pystyy minua auttamaan!!
Partition Magic nimistä ohjelmaa olen vastaavissa tilanteissa käyttänyt ja hyvin on toiminut.
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Tämmöistä tällä kertaa... Eli kone boottailee itsestään. Täysin sattumanvaraista, silloin tällöin, ehkä viikon, ehkä kuukauden välein, idlenä yöllä tai päivällä, kesken käytön. Lämmöt on kohdillaan, 40-50C prossun lämmöt (AMD Athlon XP 2800+). Biosista on säädetty se lämpötilarajoitusjuttu pois päältä. Käytössä Win XP.

Mahtaisiko olla raudassa vikaa? Pari kuukautta sitten poweri meni paskaksi joten siinä ei todennäköisesti ole vikaa, 300 wattia on tehoa.

Ennen ja jälkeen boottia ei tule mitään virheilmoitusta, ihan vaan yhtäkkiä.
 

Glove

Jäsen
JuVii kirjoitti:
Mahtaisiko olla raudassa vikaa? Pari kuukautta sitten poweri meni paskaksi joten siinä ei todennäköisesti ole vikaa, 300 wattia on tehoa.
Tuota poweria olisin ekaksi ehdottanut. Tulisko pistokkeesta epätasaista sähköä, jännitepiikkejä? Sähköyhtiöltä mittari lainaan ja testaamaan.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
JuVii kirjoitti:
Tämmöistä tällä kertaa... Eli kone boottailee itsestään. Täysin sattumanvaraista, silloin tällöin, ehkä viikon, ehkä kuukauden välein, idlenä yöllä tai päivällä, kesken käytön.

Ennen ja jälkeen boottia ei tule mitään virheilmoitusta, ihan vaan yhtäkkiä.

Ei kai sun auta, kun asentaa koko höskä uudelleen ja testata, josko se edelleen jatkaa sen jälkeen tota boottailua. Jos jatkaa, niin sitten voidaan alkaa syyttämään jotain rautaa.
 

oittsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toinen vaihtoehto satunnaiseen buuttailuun saattaa olla viallinen muistikampa.

Muistintestaussoftia löytyy verkosta, mutta jos haluaa 'hard-core' -ratkaisun kannattaa ladata esim. Ubuntu-Linuxin asennus/liveromppu, polttaa se levylle ja käynnistää siltä. Yhtenä vaihtoehtona asennusvalikossa on näpsäkkä muistintestaus-ohjelma, jonka voi laittaa nujuamaan vaikka vuorokaudeksi.

Yleensä viallinen kampa kyllä ilmiantaa itsensä nopeamminkin.
 

Procamp

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Firefox, välilehdet jäätyy

Jostain syystä ilmenee seuraavanlainen ongelma. Kun käytössä kaksi tai useampi välilehti, siirtyminen välilehdeltä toiselle on käynyt mahdottomaksi. Avoinna oleva välilehti toimii normaalisti, mutta toiselle lehdelle ei pääse siirtymään. Muut lehdet voi kyllä sulkea. Ongelma vain paheni siirryttyä 2 versioon, mutta ilmeni jo edellisessäkin. Käytössä XP.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Procamp kirjoitti:
Kun käytössä kaksi tai useampi välilehti, siirtyminen välilehdeltä toiselle on käynyt mahdottomaksi. Avoinna oleva välilehti toimii normaalisti, mutta toiselle lehdelle ei pääse siirtymään. Muut lehdet voi kyllä sulkea.
Oletko varma, ettei toisille välilehdille pääse ollenkaan, vai kestääkö se kauan? Itselläni on (tai ainakin oli) tuollainen ongelma, jos oli monta välilehteä samaan aikaan auki. Välilehdelle siirtyminen kesti kauan. Tosin kone on jo aika iäkäs.
 

Procamp

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lawless kirjoitti:
Oletko varma, ettei toisille välilehdille pääse ollenkaan, vai kestääkö se kauan? Itselläni on (tai ainakin oli) tuollainen ongelma, jos oli monta välilehteä samaan aikaan auki. Välilehdelle siirtyminen kesti kauan. Tosin kone on jo aika iäkäs.
Voi olla, että pääseekin, mutta useamman minuutin odottaminen ei kiinnosta. Kaikki laajennusosat on poistettu ja uudella profiilillakin koitettu, sama tulos. Helvetti.
 

Niles

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kone boottaa itse itsensä

Jostain syystä kone käynnistää itsensä uudelleen Windowsin käynnistyessä. Toisella tai kolmannella yrityksellä käyttiksen käynnistys yleensä onnistuu, mutta ei tämä hirveän lupaavalta vaikuta. Mistä mahtaa johtua? Viruksia koneella ei pitäisi olla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös