Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 852 592
  • 19 206

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itellä jos tuntuu et on häikkää nii CMD eli komentokeskus auki sieltä commandiksi ping 8.8.8.8 -t (googlen servun ip, -t meinaa loputtomiin). SIeltä sitten näkee meneekö paketteja molempiin suuntiin ja heitteleekö netin taso.
Mutta tossa pitäis varmaan todistaa operaattorille, että se jää omaan kotiyhteyteen eikä johonkin satunnaiseen kohtaan intternettiä. Noilla apukikkareilla näkee mahdollisesti laite laitteelta, mikä kohta pompsauttaa viiveet kattoon. Mutta siinä on se probleemi, että pitää tietää lopullisen kohteen IP-osoite. Googlen nimipalvelimen viive ei siinä kohtaa paljon lämmitä. En ole itse noita käyttänyt, mutta tuskin ne järjettömän vaikeita ovat. Vaatii pikkuisen perustietämystä asiasta, että osaa a) tutkia b) tulkita.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Itellä jos tuntuu et on häikkää nii CMD eli komentokeskus auki sieltä commandiksi ping 8.8.8.8 -t (googlen servun ip, -t meinaa loputtomiin). SIeltä sitten näkee meneekö paketteja molempiin suuntiin ja heitteleekö netin taso.
Tämä on ihan hyvä kikka, mutta ainakin minun koneessani komentoikkunassa näkyy pingauksia vain muutama kymmenen kerrallaan, jotenka mahdollinen epäonnistunut lähetys ei näy pidemmän session jälkeen kuin korkeintaan huomautuksena lopun yhteenvedossa. Ja tuota tietoa on sitten turha tyrkyttää ISP:lle, että "yksi pingaus kuuden tunnin aikana epäonnistui".
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämä on ihan hyvä kikka, mutta ainakin minun koneessani komentoikkunassa näkyy pingauksia vain muutama kymmenen kerrallaan, jotenka mahdollinen epäonnistunut lähetys ei näy pidemmän session jälkeen kuin korkeintaan huomautuksena lopun yhteenvedossa. Ja tuota tietoa on sitten turha tyrkyttää ISP:lle, että "yksi pingaus kuuden tunnin aikana epäonnistui".


Niin no yksittäisiä epäonnistuneita jos tulee niin ei vielä meinaa että on netti ees ollut katki. Kyllä ite on välillä tota pitänyt päällä ja pitänyt silmällä. Joskus yön ylikin jättänyt ja kattonut aamulla prosentit miten on pysynyt pystyssä. Sitten ISPlle vaan tietoa että nyt netti pätkii, kyllä itellä ovat sitten laittaneet seurantaan ja chekanneet että kaikki heidän puolella ok. Kai se on sitten ISPstäkin kiinni, jos eivät tutki ja netissä ongelmia niin vaihtoon vaan huoletta.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Epäilen, että kiinteässä nettiliittymässäni on jotain häikkää. Eilen netti katkesi pariin otteeseen heittämällä pelistä ulos, mutta voi tietenkin johtua peliserverin ongelmasta. Joka tapauksessa asialle olisi kiva saada varmuus, josko kyse onkin ISP:n viasta vai oman koneen asetuksista.

Onko mitään yksinkertaista keinoa "valvoa" nettiliikenteen vakautta ja toimivuutta? Asensin ohjelman nimeltä PingPlotter, mutta ohjeita lukemalla en pääse ihan jyvälle, kuinka saan mahdolliset yhteysongelmat todistettua.

Windowsistakin löytyy suorituskyvyn hallinnan työkaluja, mutta ihan ei riitä osaaminen rakentemaan sen kautta jotain analyysia verkon toimivuudesta.

Neuvoja yksinkertaiselle atk-ihmiselle?
Tässä lienee varmaan yksi tärkeimmistä kysymyksistä, että minkätyyppinen nettiliittymä on kyseessä? Jos kyseessä esim xDSL-liittymä niin yleensä silloin heti vikailmoitusta tehdessä pystytään näkemään linjan kunto (tämän näkee kyllä itsekin loggaamalla modeemiin sisälle). xDSL on myös kovasti vikaherkkä johtuen ihan suht vanhasta tekniikasta, pyykkinaruna käytettävistä puhelinjohdoista ja halvoista osista. Sama pätee ainakin suurimpaan osaan kaapelimodeemeita, eli niistäkin näkee yhteyden laadun.

Muuten sitten tuo pingaus lienee ihan hyvä tapa. Sitä ei siis tarvitse tehdä loputtomiin, käytännössä riittää ihan minuutin ajan pingaus googlen dns:ään, ja jos pingi pysyy tasaisenä eikä heittele koko ajan, niin silloin melkeinpä nettiliittymässä ei mitään vikaa ole. Jos taas pingi pätkii ja aika vaihtelee kovasti, niin silloin linjassa tai jossain sisäverkossa on vikaa. Perus Ooklan speedtest antaa myös osviittaa, jos pingi on kova.

Sinänsä tuollainen vika, että nettipeli pätkäisee päivän aikana pari kertaa ei kyllä ainakaan suoraan viittaa nettiyhteyden ongelmiin vaan juurikin peliserveriin.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Hop! Tässä tulevan kesän mittaan täytynee hankkia uusi kone, nykyisin en siis oikeastan omista kuin 10" tablettitietokoneen irroitettavalla näppäimistöllä.

Käyttö siis työhön liittyvät opiskelut, vapaa-aika ja varmaan satunnainen pelailu. Pääpaino tekstinkäsittelyssä. Peleinä tuskin mitään kovinta rautaa vaativia, esim overwatch ym voisi tulla kyseeseen. Ensisijaisesti läppäri, sillä konetta todennäköisesti tulen roudaamaan reissuissa matkassa, joten kevyt paino plussaa. Peliläppärit tahtovat painaa syntisen paljon, mutta löytyykö tuohon kompromissia (joka ei oikeen ole ikinä hyvä..) n. Plusmiinus 1000e hintaluokkaan?
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Olisin laittamassa omaa läppäriäni seuraavana käyttäjälle.

Kyseessä on Windows 10 -käyttiksellä oleva Lenovo B50-10.

Miten tuon saa tyhjäksi omista tiedostoista ja tiedoista?
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Vittu saatana. Reitittimeen tulee netti, saan sen piuhalla käyttööni. Mutta vaikka boksi luo langattoman verkon, niin en saa langattomalla verkolla yhteyttä nettiin. Eli pitäisi jotenkin naittaa langallinen ja langaton verkko toisiinsa ZyXEL -laatikon uumenissa. En osaa. Osaan mennä laatikkoon "sisään" sillä 168.192.10.1 tjsp jutskalla, mutta sitten se kysyy SSID ja salasanaa purkin pohjasta. Annettu on, mutta kysyy sitä uudestaan ja uudestaan.
Onko vihtaani kustu?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vittu saatana. Reitittimeen tulee netti, saan sen piuhalla käyttööni. Mutta vaikka boksi luo langattoman verkon, niin en saa langattomalla verkolla yhteyttä nettiin. Eli pitäisi jotenkin naittaa langallinen ja langaton verkko toisiinsa ZyXEL -laatikon uumenissa. En osaa. Osaan mennä laatikkoon "sisään" sillä 168.192.10.1 tjsp jutskalla, mutta sitten se kysyy SSID ja salasanaa purkin pohjasta. Annettu on, mutta kysyy sitä uudestaan ja uudestaan.
Onko vihtaani kustu?
Reitittimen nollaus saattaa auttaa, jos vika on siellä. Eli siinä boksissa on arvatenkin joku resetnappi, jota voi painaa jollain kapealla piikillä, kynänkärjellä tms. Sen jälkeen se salasana pitäisi varmasti olla sama kuin se tarrassa oleva.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Reitittimen nollaus saattaa auttaa, jos vika on siellä. Eli siinä boksissa on arvatenkin joku resetnappi, jota voi painaa jollain kapealla piikillä, kynänkärjellä tms. Sen jälkeen se salasana pitäisi varmasti olla sama kuin se tarrassa oleva.
Mun laitteet löytää verkon "Olohuone" joksi olen nimennyt verkkoni. Myös nollauksen jälkeen on tämä verkko, ei se oletusverkko. En saa boksia nollattua kuin ilmeisesti kusemalla siihen. Olen nollannut painelemalla resettiä ja valitsemalla nollauksen sieltä boksin ohjauspaneelista. Ei vaan saatana nollaudu, eikä yhdistä. Olenko syönyt liian vähän mämmiä?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun laitteet löytää verkon "Olohuone" joksi olen nimennyt verkkoni. Myös nollauksen jälkeen on tämä verkko, ei se oletusverkko. En saa boksia nollattua kuin ilmeisesti kusemalla siihen. Olen nollannut painelemalla resettiä ja valitsemalla nollauksen sieltä boksin ohjauspaneelista. Ei vaan saatana nollaudu, eikä yhdistä. Olenko syönyt liian vähän mämmiä?
Kai se voi olla rikkikin. Uuden saa vaikka heti kun koukkaa verkkokauppa.comin myymälässä.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
@JypFabu Mä pääsen boksiin sisälle. Sitten kun meen "wireless" ja se kysyy SSID ja salasanan, niin mä pääsen näkymään, missä vaihdetaan salasanaa. Täysi arvoitus miksi. Tai sitten sama sivu uudestaan missä kysyy näitä tunnareita. Silloinkin kun tunnarit kelpaa (ei herjaa), niin en pääse mihinkään järkevään valikkoon.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mä pääsen boksiin sisälle. Sitten kun meen "wireless" ja se kysyy SSID ja salasanan, niin mä pääsen näkymään, missä vaihdetaan salasanaa.

Ja tännekö pääset kummalla salasanalla? Luomallasi, vai boksin pohjassa olevalla? Onko siellä olemassa mahdollisesti muita välilehtiä näkymässä, koska jos sisällä oot oikeasti, sun pitäisi kyetä luomaan myös nimeltään kokonaan uusi verkko. Ootko käynyt xyzelin sivuilla vilkaisemassa faq tai support sivustoa ja vinkkejä mitä niistä löytyy. Luulen, ettei purkkisi rikki ole, hankala vaan neuvoa täältä käsin, kun ei näkymää mikä tulee ole käsillä, voisithan ensin koettaa myös kokonaan poistaa salasanat ja katsoa mitä saat sillä tavoin näkymään.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Ja tännekö pääset kummalla salasanalla? Luomallasi, vai boksin pohjassa olevalla? Onko siellä olemassa mahdollisesti muita välilehtiä näkymässä, koska jos sisällä oot oikeasti, sun pitäisi kyetä luomaan myös nimeltään kokonaan uusi verkko. Ootko käynyt xyzelin sivuilla vilkaisemassa faq tai support sivustoa ja vinkkejä mitä niistä löytyy. Luulen, ettei purkkisi rikki ole, hankala vaan neuvoa täältä käsin, kun ei näkymää mikä tulee ole käsillä, voisithan ensin koettaa myös kokonaan poistaa salasanat ja katsoa mitä saat sillä tavoin näkymään.
Jep. Kohta jatkan säätöä, piti käydä välillä pihalla rauhoittumassa...
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Tässä lienee mun probleemani ydin: SSID1 on off. En tiedä miksi, enkä osaa sitä aktivoida.

ZyXEL VMG3326-D20A on mun matolaatikko.

WLAN Information:
- Channel: 1
- WPS Status: Unconfigured
SSID1 Information:
- SSID:
- Status: Off
- Security Mode: WPA2-PSK mixed
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Ihmettelen olenko joutunut jonkun tietomurron kohteeksi? Minulla oli joskus anonyymi postilaatikko yahoo.com:ssa. Nyt sitten omalla nimelläni olevaan gmailiin tupsahtelee ilmoituksia, että tuohon yahoo.com-postilaatikkoon lähetettyä viestiä ei ole voitu toimittaa, koska tuta yahoon sähköpostia ei ole löytynyt tai siihen ei voi lähettää viestejä. Jotenkin nämä ilmoitukset liittyvät gmailistä lähettämiini viesteihin, joita olen lähettänyt ihan muihin osoitteisiin. Tuohon yahoon postilaatikkoon en ole kirjautunut vuosikausiin, enkä edes pääse sinne enää.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ihmettelen olenko joutunut jonkun tietomurron kohteeksi?
Ehkä joku on vaan feikannut roskapostinsa lähettäjäksi sun yahoo-tilin. Jos nyt oikein muistan, Yahoolta tuli joskus joku tiedote, että tietomurtoa oli pukannut ja salakalat kannattaa vaihtaa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Ehkä joku on vaan feikannut roskapostinsa lähettäjäksi sun yahoo-tilin. Jos nyt oikein muistan, Yahoolta tuli joskus joku tiedote, että tietomurtoa oli pukannut ja salakalat kannattaa vaihtaa.

Nyt kun sanoit, niin joku saattoi silloin aikanaan murtautua ja vaihtaa salasanan. En vaan millään tajua tätä yhteyttä näiden postilaatikoiden välillä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nyt kun sanoit, niin joku saattoi silloin aikanaan murtautua ja vaihtaa salasanan. En vaan millään tajua tätä yhteyttä näiden postilaatikoiden välillä.
Mulla on ainakin Yahoon tilillä yksi email-osoite Tilin suojaus -sivulla. Liittyiskö siihen?
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Mun Windows 10 muistaa salasanoja väärin ja lyö ne väkisin, vaikka muuta yritän. Selaimesta ei ole kiinni.
Kuinka helvetissä mä saan ton pois päältä?
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asus Chromebook C223NA ei suostu käynnistymään. Latauskohdan vieressä palaa vaalea valo (siinä missä ladattaessa palaa punainen) ja kun kantta pitää tarpeeksi monta päivää auki, valo sammuu. Kun laitteen kytkee laturiin, alkaa palaa punainen valo mutta mitään ei tapahdu.Kun laturin ottaa irti, vaalea valo alkaa hehkumaan.

Voiko tuon jotenkin "resetoida" tehdasasetuksiin tne että laite käynnistyisi?
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Eikö netti enää tarvitsekaan että sekä IPv4 että IPv6 olisi kiinni netissä? Minä en tiedä oikein noista mutta mielikuva oli aiemmin että molemman piti pelittää jos meni Internetiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös