Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 855 126
  • 19 216

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Oolrait. Kannettavan akku sanoi sopimuksensa irti ja ei pelitä ollenkaan. Ja tietenkin kone ilmoittaa tästä vasta sitten kun akku on vainaa, ei puhettakaan että etukäteen varoittelisi / suosittelisi akun vaihtoa koska loppu on lähellä...

Onko suomessa jotain puljua jolta löytyy Sonyn kannettavaan varaosia. Ebayn selailu ei tuottanunna tuloksia.

Oman HP:n akku kuivui samalla tavalla. Kone ei enää varoitellut, vaan sammui suoraan. Itse löysin eBaysta akun n.20€ hintaan. Suomessa olisi maksanut 60-70€. Alkuperäinen akku kesti 2,5 vuotta. Nyt olen kiinittänyt huomiota vähän tuon läppärin käyttöön, eli ei ole koko ajan latauksessa. Saa nähdä vaikuttaako akun käyttöikään.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Oman HP:n akku kuivui samalla tavalla. Kone ei enää varoitellut, vaan sammui suoraan. Itse löysin eBaysta akun n.20€ hintaan. Suomessa olisi maksanut 60-70€. Alkuperäinen akku kesti 2,5 vuotta. Nyt olen kiinittänyt huomiota vähän tuon läppärin käyttöön, eli ei ole koko ajan latauksessa. Saa nähdä vaikuttaako akun käyttöikään.
Itsekin oon kuullut sitä kuinka kannattaisi välillä "tyhjätä" akku, voi parantaa käyttöikää jne. Ebaysta tuli jo selailtua mutta ei löytynyt euroopasta. Kanadasta ja jenkeistä kyllä löytyy Sonyn akkuja mutta postikulut tekee hinnaksi yhtäkkiä sen 70e ja rapiat. Pitääs löytää vaan joku taulukko että sopiiko nuo akut miten hyvin yhteen toisiin koneisiin...

Samanverran meni mullakin akun hajoamiseen. Ilmeisesti joku yleinen standardi...?
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Paras tapa hajoittaa läppärin akku nopeasti on pitää akku kiinni koneessa kokoajan ja samalla kokoajan pitää konetta verkkovirrassa. Akku hajoaa siinä kahden vuoden aikana tällä konstilla.

-Tinke
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
En oikein tiedä mihin ketjuun kirjoittaisin, mutta menköön tänne. Kysymys liittyy tietokoneeseen, puhelimeen ja telkkariin sekä niiden välisiin yhteyksiin.

Mulla on nyt 3g-reititin(max nopeus 21 Mbit/s. Oikeesti jäädään alle kymmenen aina) ja sen kautta yhteydet tietokoneeseen ja telkkariin. Älypuhelinta minulla ei ole, vielä.
Jos hankin esim Samsung Galaxy A5-puhelimen 4g-yhteydellä, niin pystynkö käyttämään sitä "reitittimenä"? Telkkari on myöskin Samsung ja siinä on WiFi-direct eli ilmeisesti se onnistuu, mutta toimiiko kunnolla? Ja pystynkö tietokonetta käyttämään puhelimen yhteydellä?

Sori ehkä typerät ja epäselvät kysymykset, mutta olen niin käsi näiden juttujen kanssa.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
En oikein tiedä mihin ketjuun kirjoittaisin, mutta menköön tänne. Kysymys liittyy tietokoneeseen, puhelimeen ja telkkariin sekä niiden välisiin yhteyksiin.

Mulla on nyt 3g-reititin(max nopeus 21 Mbit/s. Oikeesti jäädään alle kymmenen aina) ja sen kautta yhteydet tietokoneeseen ja telkkariin. Älypuhelinta minulla ei ole, vielä.
Jos hankin esim Samsung Galaxy A5-puhelimen 4g-yhteydellä, niin pystynkö käyttämään sitä "reitittimenä"? Telkkari on myöskin Samsung ja siinä on WiFi-direct eli ilmeisesti se onnistuu, mutta toimiiko kunnolla? Ja pystynkö tietokonetta käyttämään puhelimen yhteydellä?

Sori ehkä typerät ja epäselvät kysymykset, mutta olen niin käsi näiden juttujen kanssa.
Sä pystyt kyllä puhelimen nettiyhteyden jakamaan, jolloin se näkyy langattomana reitittimenä. Eli television tietokoneet yms. laitteet pystyvät käyttämään puhelimen 4G-yhteyttä.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
@Vuokralainen Usein reissussa kun on läppäri mukana niin teen puhelimestani langattoman tukiaseman läppäriä varten. Kohtuu helppoa ja ei vaadi kovinkaan paljoa osaaamista. Pysyväksi ratkaisuksi sitä en suosittelisi, kätevämpää olisi hankkia 4G-reititin ja 4G-liittymä.

@Radiopää DSL-modeemin saa toimimaan reitittimenä jos siinä on WAN-portti johon voit kytkeä valokuitumuuntimen ethernet verkkokaapelilla. Useimmiten kannattaa hankkia suosiolla erillinen reititin valokuitumuuntimen perään.

-Tinke
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Oolrait. Kannettavan akku sanoi sopimuksensa irti ja ei pelitä ollenkaan. Ja tietenkin kone ilmoittaa tästä vasta sitten kun akku on vainaa, ei puhettakaan että etukäteen varoittelisi / suosittelisi akun vaihtoa koska loppu on lähellä...

Onko suomessa jotain puljua jolta löytyy Sonyn kannettavaan varaosia. Ebayn selailu ei tuottanunna tuloksia.

Itse olen tilannut täältä pari akkua ja hyvin on toiminut... BatteryUpgrade.com - Paranna akkusi kestoa! - Tietoa kaupasta
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Sä pystyt kyllä puhelimen nettiyhteyden jakamaan, jolloin se näkyy langattomana reitittimenä. Eli television tietokoneet yms. laitteet pystyvät käyttämään puhelimen 4G-yhteyttä.

@Vuokralainen Usein reissussa kun on läppäri mukana niin teen puhelimestani langattoman tukiaseman läppäriä varten. Kohtuu helppoa ja ei vaadi kovinkaan paljoa osaaamista. Pysyväksi ratkaisuksi sitä en suosittelisi, kätevämpää olisi hankkia 4G-reititin ja 4G-liittymä

Kiitos vastauksistanne.
Kävinkin jo Elisan myymälässä kysymässä asiaa ja sain sieltä myös vastauksen ettei tuota oikein pysyväksi ratkaisuksi suositella, sillä se kuluttaa puhelimen akkua kovasti ja näin akku saattaisi olla varsin lyhytikäinen.
Onkos olemassakaan älypuhelimia joihin voi akun vaihtaa?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kiitos vastauksistanne.
Kävinkin jo Elisan myymälässä kysymässä asiaa ja sain sieltä myös vastauksen ettei tuota oikein pysyväksi ratkaisuksi suositella, sillä se kuluttaa puhelimen akkua kovasti ja näin akku saattaisi olla varsin lyhytikäinen.
Onkos olemassakaan älypuhelimia joihin voi akun vaihtaa?
Ainaskin mun Samsungissa enemmän kuin helppo juttu. Takakansi pois, akku pois ja uusi tilalle. Kynsiä kummempia työkaluja ei tarvitse.

Käytin puhelinta aika pitkään tukiasemana kotonakin ja yhteys toimi moitteetta. Akkua se todellakin kuluttaa siihen malliin, että saa olla koko ajan laturissa.
 

Up089

Jäsen
Suosikkijoukkue
FLA, JYP, KeuPa HT
Osaisikohan joku auttaa kiperässä ongelmassa. Mulla on ollut pöytätietokone noin 6-8 vuotta pölyttymässä kaapin perukoilla, ja nyt ajattelin kurkata mitä ihanuuksia sieltä paljastuukaan. Käynnistäessä konetta huomasin ilokseni että kysyy salasanaa enkä tietenkään muista oikeaa. Tähän nyt haluan viestittää vielä sitä että ei, ei ole varastettu kone koska varmaan tulee ensimmäisenä ihmisille mieleen.

Mikä on helpoin tapa saada tuo salasana ohitettua? Saanko talteen vanhoja tiedostoja koneelta?
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Osaisikohan joku auttaa kiperässä ongelmassa. Mulla on ollut pöytätietokone noin 6-8 vuotta pölyttymässä kaapin perukoilla, ja nyt ajattelin kurkata mitä ihanuuksia sieltä paljastuukaan. Käynnistäessä konetta huomasin ilokseni että kysyy salasanaa enkä tietenkään muista oikeaa. Tähän nyt haluan viestittää vielä sitä että ei, ei ole varastettu kone koska varmaan tulee ensimmäisenä ihmisille mieleen.

Mikä on helpoin tapa saada tuo salasana ohitettua? Saanko talteen vanhoja tiedostoja koneelta?

Jos kyseessä on XP tai Vista kone niin näillä ohjeilla ja ohjelmalla:

NTPasswd — Reset Windows Administrator Password
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Osaisiko joku kertoa mistä johtuu kun pöytäkone (noin vuoden vanha Asus, Windows 10 käyttiksenä) alkoi yht'äkkiä tekemään sellaista että sitä ei saa pysymään lepotilassa vaan pienen hetken jälkeen se menee "syvempään uneen", eli olisikohan tuo sitten horrostilaan? Eli ensin kone menee ihan normaalisti lepotilaan ja virtanapin valo alkaa vilkkumaan kuten pitääkin, mutta sitten muutaman minuutin jälkeen kone alkaa ääntelemään ihan samalla tavalla kuin se ääntelee kun koneen herättää lepotilasta, mutta tällä kertaa se sitten vaan lopettaakin saman tien ja virtanapin valo sammuu kokonaan. Sitten kun yrität herätellä sen koneen niin se ei lähdekään samalla tavalla nopeasti käyntiin kuin lepotilasta, vaan kestää jonkin aikaa ennen kuin se palautuu.

Virranhallinta-asetukset olen käynyt läpi ja kaikki "mene horrostilaan" ja "yhdistelmälepotila" yms. on otettu pois päältä. En enää keksi mikä tuon voisi aiheuttaa kun tähän saakka on toiminut ihan normaalisti ja tämä ongelma ilmaantui aivan yht'äkkiä.
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Sonera ilmoitti että ADSL-liittymä loppuu, ja haluaisivat minun siirtyvät Kodin netti M-käyttäjäksi. Itseäni kuitenkin askarruttaa tuo 4G. Pätkiikö tuo ja tuleeko streamien katsomisesta mitään? Porissa asustelen. Ja mitä eroa tällä on verrattuna huomattavasti halvempaan tavalliseen 4G mobiililaajakaistaan?

Sonera Kodin netti M 29,90 e/kk
  • Nopeuden vaihteluväli 5-50Mbit/s, max 50 Mbit/s.

DNA tuplakaista 8 (DSL) 29,90 e/kk
  • Kiinteä laajakaista: 4,5–8 Mbit/s ja tiedostojen lähetysnopeus 0,7–1 Mbit/s.
  • Liikkuva laajakaista: 4G:ssä 5–40 Mbit/s ja 3G:ssä 0,4–15 Mbit/s.

Samalla hinnalla DNA tarjoaisi vielä ADSL-liittymää ja päälle tavallista 4G mobiililaajakaistaa. Olisiko tuo DNA sitten järkevämpi?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Sonera ilmoitti että ADSL-liittymä loppuu, ja haluaisivat minun siirtyvät Kodin netti M-käyttäjäksi. Itseäni kuitenkin askarruttaa tuo 4G. Pätkiikö tuo ja tuleeko streamien katsomisesta mitään? Porissa asustelen. Ja mitä eroa tällä on verrattuna huomattavasti halvempaan tavalliseen 4G mobiililaajakaistaan?

Sonera Kodin netti M 29,90 e/kk
  • Nopeuden vaihteluväli 5-50Mbit/s, max 50 Mbit/s.

DNA tuplakaista 8 (DSL) 29,90 e/kk
  • Kiinteä laajakaista: 4,5–8 Mbit/s ja tiedostojen lähetysnopeus 0,7–1 Mbit/s.
  • Liikkuva laajakaista: 4G:ssä 5–40 Mbit/s ja 3G:ssä 0,4–15 Mbit/s.
Samalla hinnalla DNA tarjoaisi vielä ADSL-liittymää ja päälle tavallista 4G mobiililaajakaistaa. Olisiko tuo DNA sitten järkevämpi?
Se riippuu ihan siitä, missäpäin Poria majailet, mikä on matka tukiasemalle kummallakin palveluntarjoajalla, sekä siitä moniko käyttää sitä samaa tukiasemaa sen 4G:n kanssa. Jos pelailet nettipelejä, niin ehdottomasti ADSL, muutoinkin 4G on vähän siinä ja tässä ja riippuu kuun ja muiden taivaakappaleiden asennoista se, että toimiiko vai ei toimi ja kuinka hyvin. Liikkeistä voi saada jonkin testilaitteen (ehkä) kokeiluun. Yleensä ottaen voin kertoa että Sonera on paska.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Virranhallinta-asetukset olen käynyt läpi ja kaikki "mene horrostilaan" ja "yhdistelmälepotila" yms. on otettu pois päältä. En enää keksi mikä tuon voisi aiheuttaa kun tähän saakka on toiminut ihan normaalisti ja tämä ongelma ilmaantui aivan yht'äkkiä.

Horrostilan saa disabloitua kokonaan avaamalla komentorivi CMD järjestelmänvalvojana, ja kirjoittamalla "powercfg -h off" ja enteriä.
Samalla sinulle vapautuu keskusmuistin verran lisää kovalevytilaa. Erityisesti pienehköjen SSD-levyjen kanssa ihan hyödyllinen vinkki...
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Sonera ilmoitti että ADSL-liittymä loppuu, ja haluaisivat minun siirtyvät Kodin netti M-käyttäjäksi.
Kertoiko Sonera syytä? Äkkiä tulee mieleen, että haja-asutusalueilla puretaan lankapuhelinverkkoja, kun käyttäjiä on liian vähän suhteessa ylläpitokustannuksiin. Jos kyse on tällaisesta, ei DNA:kaan voi ADSL-yhteyttä tarjota, jos kuparit kerätään pois.

Käypä hinta 50 Mbps mobiililaajakaistasta on 20 euron paikkeilla.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sonera ilmoitti että ADSL-liittymä loppuu, ja haluaisivat minun siirtyvät Kodin netti M-käyttäjäksi. Itseäni kuitenkin askarruttaa tuo 4G. Pätkiikö tuo ja tuleeko streamien katsomisesta mitään? Porissa asustelen. Ja mitä eroa tällä on verrattuna huomattavasti halvempaan tavalliseen 4G mobiililaajakaistaan?

Sonera Kodin netti M 29,90 e/kk
  • Nopeuden vaihteluväli 5-50Mbit/s, max 50 Mbit/s.

DNA tuplakaista 8 (DSL) 29,90 e/kk
  • Kiinteä laajakaista: 4,5–8 Mbit/s ja tiedostojen lähetysnopeus 0,7–1 Mbit/s.
  • Liikkuva laajakaista: 4G:ssä 5–40 Mbit/s ja 3G:ssä 0,4–15 Mbit/s.
Samalla hinnalla DNA tarjoaisi vielä ADSL-liittymää ja päälle tavallista 4G mobiililaajakaistaa. Olisiko tuo DNA sitten järkevämpi?

Tuossa pari käyttäjää jo vastailikin kattavasti, lisään vielä, jos epäilyttää tuon mobiililaajakaistan hankinta, Soneran lupaama 5 Mbit/s pitää täyttyä eli jos sen alla mennään ja he eivät vikailmoituksen jälkeen pysty asiaa korjaamaan niin on aina oikeus purkaa sopimus. Samoin jos netti pätkii heidän yhteyksissä niin sama homma, jos he eivät vikailmoituksella pysty ongelmaa korjaamaan niin he purkavat kyllä sopimuksen ja voit katsella muita palveluntarjoajia, tämä sama sääntö pätee jokaisella operaattorilla vaihdellen hieman miten purku prosessi etenee.

Todellisuudessa nuo mobiililaajakaista nopeudet pyörii normaali kuuluvuudella jossain 7-20 Mbit/s tietämillä, toki kuten yllä todettiinkin niin käyttöpaikan kuuluvuus ja käyttäjämäärä on ratkaisevat tekijät, jossain tukiasemassa voi olla hyvinkin vähän käyttäjiä ja nopeudet ovat aivan sitä ylärajaa ja toisaalla voi nopeudet jumittaa pahemmin.

Jos on lisäkysymyksiä tuosta mobiililaajakaistasta niin minä tai joku muu täällä vastaa mielellään. Operaattorilta noista kysyttäessä siellä vastataan yleensä hyvinkin myyntihenkisesti, eli jos kuuluvuus on rajoilla niin he sanovat luultavasti että toimii kyllä jne. Tähän varmaan jokainen enemmän asioiva onkin törmännyt.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sellanen vinkki, että jos on esim. tekemässä pidempää sopimusta ja pohtii eri operaattorien kuuluvuuksia himassaan, niin ärrältä ym. saa ~5 eurolla jokaisen operaattorin prepaid-liittymiä, joilla voi näppärästi vertailla olemassa olevassa laitteessaan niitä kuuluvuuksia hyvin edullisesti.

Ja itse asiassa ainakaan Elisan liittymä ei tule prepaid-muodossa nykyisin julmetusti normiliittymää kalliimmaksi tuon netinkäytön suhteen. Oliko 20e/kk rajoitukseton (50mbit/s) 4g datayhteys.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Horrostilan saa disabloitua kokonaan avaamalla komentorivi CMD järjestelmänvalvojana, ja kirjoittamalla "powercfg -h off" ja enteriä.
Samalla sinulle vapautuu keskusmuistin verran lisää kovalevytilaa. Erityisesti pienehköjen SSD-levyjen kanssa ihan hyödyllinen vinkki...

Pitääpä kokeilla tätä. Kiitän!
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Nyt ihan oikeasti SINÄ kun tiedät kuitenkin tähän vastauksen niin auta! Oikeasti perkele menee hermot, kun ei tähän yksinkertaiseen asiaan löydy yksinkertaista ratkaisua. Eli läppäri + kaksi ulkoista kovalevyä. MIstä helvetin säädöistä pääsen vaihtamaan kansion asetukset niin, että kun menen etsimään jotain ulkoiselta kovalevyltä, se näyttää kansiot ja tiedostot luettelona, eikä pieninä / keskikokoisina / suurina / suurimpina kuvakkeina? Todella ärsyttävää, kun käyt yhdessä kansiossa ja tulet takaisin päin, niin taas on näytä-asetus vaihtunut.

Windows 8 käytössä. Windows seiskassa nuo asetukset säilyivät eli muisti valinnat. Nyt vaihtaa aina johonkin ihan muuhun kuin mihin haluaisin.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Nyt ihan oikeasti SINÄ kun tiedät kuitenkin tähän vastauksen niin auta! Oikeasti perkele menee hermot, kun ei tähän yksinkertaiseen asiaan löydy yksinkertaista ratkaisua. Eli läppäri + kaksi ulkoista kovalevyä. MIstä helvetin säädöistä pääsen vaihtamaan kansion asetukset niin, että kun menen etsimään jotain ulkoiselta kovalevyltä, se näyttää kansiot ja tiedostot luettelona, eikä pieninä / keskikokoisina / suurina / suurimpina kuvakkeina? Todella ärsyttävää, kun käyt yhdessä kansiossa ja tulet takaisin päin, niin taas on näytä-asetus vaihtunut.

Windows 8 käytössä. Windows seiskassa nuo asetukset säilyivät eli muisti valinnat. Nyt vaihtaa aina johonkin ihan muuhun kuin mihin haluaisin.

Oisko tästä apua? Folder View - "Apply to Folders" in Windows 8
 

Danko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Hei, vähän menee aiheen ohi, mutta tarvitsisin tietoa modeemeista ja reittimistä. Mitä milläkin tehdään ja mitä eroa näillä on? Mitä kannattaa ottaa huomioon? Sellainen perustietopaketti millä uskaltaa hyökätä kauppaan vertailemaan. Linkkiäkin saa pistää jos hyvä sivu löytyy. Kiitos!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös