Tällä päivämäärällä - 27.07.2015 - joudun ilmeisesti luopumaan wanhan ja hyvän Windows XP -koneeni käytöstä. Ei nyt ihan sininen savu purkautunut koneesta ulos, mutta ei paljoa puuttunutkaan. Kaikki elektroniset vimpaimethan toimivat sinisellä savulla - kun se tulee ulos, elektroninen laite ei enää toimi.
Mulla on ollut rinnakkaiskoneena noin puolentoista vuoden ajan Windows 7 -kone, mutta sen käyttö on ollut erittäin vähäistä. Nyt näemmä joudun sitten opiskelemaan sen saloihin. Tämä viesti on ensimmäinen Jatkoaikaan kirjoittamani viesti uudella laitteistolla. Luonnollisesti ongelmia on välittömästi. Ensimmäinen oli ne helvetin punaiset viivat kirjoittamani tekstin alla. Se onneksi ratkesi mahdollisimman nopeasti, kun löysin paikan, josta ottaa oikoluvun pois päältä.
Mahtaako jostain löytyä sivustoa, jossa kerrotaan askel askeleelta: Näin siirryt WinXP:stä Win7:n käyttäjäksi?
Yksi suurinta tuskaa tuottava asia on esim. kovalevyn hakemistorakenne. WinXP:ssä oli selkeä rakenne: C- ja D-asemat, joiden alle pystyi itse rakentamaan tarpeelliseksi katsomansa määrän alikansioita. Win7 avaa vain jonkun helvetin "Kirjaston", jolle mä en ainakaan toistaiseksi ole löytänyt mitään järkevää käyttöä. Millä kyseisen ikkunan vasempaan laitaan saa sen perinteisen hakemistopuun? Asetuksista mä en löydä!
Kutsutaanko kyseistä näkymää resurssienhallinnaksi? Seuraava askel olisi se, että jokainen alihakemisto pitäisi saada aina samannäköiseksi. Jostain syystä nykyinen suuntaus tarkoittaa helvetin isoja kuvakkeita tyyliin jollekin vajaaälyisille tai vähintään heikkonäköisille. Työpöydältä mä onneksi sain ne hehtaarin kokoiset pikakuvakkeet pienennettyä perinteisellä CTRL+hiiren rulla -tyylillä. Wanhan koulukunnan miehenä mä haluan nähdä kansioista ja tiedostoista tiedot listattuina. Oikeasta yläkulmasta löytyy valikko, josta sen saa valittua, mutta... tämä ei vaikuta kaikkiin hakemistoihin ja kansioihin, vaan periaatteessa sen joutuu joka kerta vaihtamaan avattaessa uutta kansiota. Millä "Tiedot" saa oletusnäkymäksi kaikkiin hakemistoihin ja kansioihin?
Helvetti... mä osasin käyttää, säätää ja viilata XP:tä - ja sitä aiemmin W2000:sta ja W98:a - silmät kiinni, vasen jalka oikean korvan takana, makkara suussa ja vaikka palava rööki korvan takana. Juuri tästä syystä vitkuttelin vaihtoa uudempaan Windowsiin mahdollisimman pitkään. Tämä uudistettu Windows-maailma on suoraan sanottuna täysin perseestä, mutta pystyisiköhän tätä vääntämään edes mahdollisimman lähelle perinteistä Windows-näkymää?