Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 856 450
  • 19 216

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Varmasti on ollut esillä aikaisemminkin, mutta... Jostakin syystä Jatkoajan uutiset ym. sivuista jäävät tekstit puuttumaan. Pitää päivittää avoin sivu, että sitä pääsee lukemaan. Kannettavassani on Firefox3. Mitä tehdä? Saako jostakin asetuksista pelittämään?

Pyydä Jatkoaikaa korjaamaan buginsa vihdoinkin. Tuostahan keskusteltiin paljon, kun Jatkoajan uudet sivut julkaistiin ja silloin Jatkiksen väki väitti kivenkovaan kyseessä olevan Firefoxin bugi, joka tulee korjatuksi kolmosversiossa. Nyt mennään jo Firefox 3.0.3:ssa, eikä asiaan vieläkään ole tullut korjausta, eikä tuota ole havaittavissa muilla sivuilla kuin Jatkiksessa.

Edit: Niin ja kyllähän ne tekstit sivuilta löytyvät, ne vaan asettuvat aivan sivun alareunaan ja ylhäälle tulee paljon pelkkää tyhjää.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Mikähän on helpoin tapa olla varma, että oma verkko on suojattu, ja ettei kukaan muu (esim saman kerrostalon yläkerrassa) käytä yhteyttäni (kun käyttää routeria kahdelle eri kotikoneelle)?

Olen kyllä suojannut verkon salasanalla, mutta en enää muista miten tein sen. :)

On nimittäin alkanut ihmetyttää, että miksi imuroimisnopeus on jatkuvasti alle 50 kb/s, vaikka maksan kahden megan yhteydestä 24online.fi:lle.

Router on D-Link DI-524.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=17960

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=35603

Joo eli tota, Aspirehan lynkataan heti kuraksi mut TravelMaten pitäis noin yleensä olle pikkasen fiksummin tekaistu laitos? Erot suorittimissa ja muistissa sekä lishähärpäkkeissä (bluetooth) eivät merkkaa juuri mitään, mutta mites näytöt? TravelMatesssa näyttäis olevan taustavalaistu, onko Aspiressa eri paneli? Vois selittää 300-400e hintaeron. 12" kannettava hakusessa, budjetti max tonni.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Olen kyllä suojannut verkon salasanalla, mutta en enää muista miten tein sen. :)

On nimittäin alkanut ihmetyttää, että miksi imuroimisnopeus on jatkuvasti alle 50 kb/s, vaikka maksan kahden megan yhteydestä 24online.fi:lle.

Router on D-Link DI-524.

Kirjaudut reitittimeen selaimessasi osoittessa 192.168.0.1 ja laitat käyttikseksi admin ja salasana on itse määrittelemäsi. Jos et muista, koita tyhjää. Jos et silti pääse hallinnoimaan reititintä, resetoi se takana olevasta napista ja sen jälkeen pykää vaikka reitittimen wizardilla uusi langaton verkko pystyyn.

Todennäköisesti latausnopeutesi on 50 kB/s ja nettisi on siis 2 Mb/s. Huomaa siis ero bitin ja tavun välillä. Tuo kaksi megaa on myös varmasti ns hetkellinen maksiminopeus. Lisäksi asiaan vaikuttaa aina, paljonko vastapuolen upload-nopeus on.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Kirjaudut reitittimeen selaimessasi osoittessa 192.168.0.1 ja laitat käyttikseksi admin ja salasana on itse määrittelemäsi. Jos et muista, koita tyhjää. Jos et silti pääse hallinnoimaan reititintä, resetoi se takana olevasta napista ja sen jälkeen pykää vaikka reitittimen wizardilla uusi langaton verkko pystyyn.

Todennäköisesti latausnopeutesi on 50 kB/s ja nettisi on siis 2 Mb/s. Huomaa siis ero bitin ja tavun välillä. Tuo kaksi megaa on myös varmasti ns hetkellinen maksiminopeus. Lisäksi asiaan vaikuttaa aina, paljonko vastapuolen upload-nopeus on.

Kiitoksia.

Onnistuin kirjautumaan, ja muistin salasanankin. Eli kun tuohon D-Linkin Web Configuration-tilaan pääsee salasanan avulla, se tarkoittaa, että verkko on silloin ehdottomasti oikein suojattu?

Ja tuo latausnopeus on ollut parhaimmillaan ihan 200 kB/s, mutta pahimmillaan, kun homma tökkii oikein pahasti, pääsen hädin tuskin 15 kb/s lukemiin... ihan riippumatta "vastapuolesta". Esim. YouTuben katsominen oli käytännössä mahdotonta. Tällaisella nopeudella mentiin koko Lauantai ja Sunnuntai. Lienee siis yleinen vaiva muillakin palveluntarjoajilla?
 

Ervasti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitoksia.

Onnistuin kirjautumaan, ja muistin salasanankin. Eli kun tuohon D-Linkin Web Configuration-tilaan pääsee salasanan avulla, se tarkoittaa, että verkko on silloin ehdottomasti oikein suojattu?

Ei, se kertoo vain sen että verkkosi asetuksia pääsevät muuttanaan vain ne tahot jotka ovat saaneet haltuunsa salasanan (tai tietävät tietävät jos ohjelmistossa on takaportti ja osaavat käyttää sitä).

Verkon suojaus taas tehdään siellä Web Configuraatiossa, salasanan takana. Jos sinne esim tekee säännön, jolla verkossasi on "avoimet ovet", niin salasana vain suojaa sitä ettei asetusta pääse muuttamaan.

Kannattaa huolehtia myös ADSL-modeemin firmwaren päivityksestä, joskin D-Linkin päivitysten toimivuus kannattaa selvittää jonkun alaa seuraavan keskustelupalstan avulla. Jouduin keväällä alustamaan modeemini uudestaan, kun silloin uusin firmware oli viallinen ja kaatoi modeemin aika ajoin.

Ja tuo latausnopeus on ollut parhaimmillaan ihan 200 kB/s, mutta pahimmillaan, kun homma tökkii oikein pahasti, pääsen hädin tuskin 15 kb/s lukemiin... ihan riippumatta "vastapuolesta". Esim. YouTuben katsominen oli käytännössä mahdotonta. Tällaisella nopeudella mentiin koko Lauantai ja Sunnuntai. Lienee siis yleinen vaiva muillakin palveluntarjoajilla?

Vastapuolella tuossa tarkoitetaan sen etäisyyttä reitittimestäsi. YouTubella ei liene palvelimia Suomessa, joten jokainen lataamasi video haetaan Ruotsin kautta Euroopasta tai Amerikasta. Hitaus muodostuu tällä välillä, tai viimeistään vastapuolen järjestelmän kapasiteetistä. Kokeile yhteysnopeutesi mittaamiseen jotakin siihen soveltuvaa palvelua, esim. Viestintäviraston Nettimittaria. Kertoo esim. sen että oma 24Mb/s -yhteyteni onkin ajoittain hädin tuskin 8 Mb -yhteys.. tämän kyllä tiesinkin jo palvelua hankkiessani.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Kannattaa huolehtia myös ADSL-modeemin firmwaren päivityksestä, joskin D-Linkin päivitysten toimivuus kannattaa selvittää jonkun alaa seuraavan keskustelupalstan avulla. Jouduin keväällä alustamaan modeemini uudestaan, kun silloin uusin firmware oli viallinen ja kaatoi modeemin aika ajoin.

Totta. Mä olen muutaman DI-524:n firmiksen päivittänyt ilman mitään ongelmia eli tämän uskaltanee tehdä suoraan. Itse asiassa laitoin myös yhteen vanhempaan DI-514:än tuoreemman version firmiksen. Omalla vastuulla silti toki.
 

Wolves

Jäsen
DVD-Asema hukassa

Kannettavastani (Toshiba Tecra A3) on mystisesti kadonnut DVD-asema. Vielä reilu viikko takaperin asema löytyi pienen suostuttelun (Lue: muutaman uudelleenkäynnistyksen jälkeen), mutta nyt asemaa ei löydy mistään...ei biosista, eikä luonnollisestikkaan Windowsista. Asema on välttämätön töiden valmiiksi saamiseksi ja asialla on hieman kiire...

Asema on muistaakseni mallia Matsusita (jotain), mutta tarkempaa tietoa ei ole, luonnollisesti siitä syystä että asemaa ei löydy mistään.

Tehdäkkö mitä ja miten tehdä...siinä vasta pulma...

Edit: Asema ilmeisesti kuuli puheluni, jossa sitä uhattiin tuhoamisella, sillä taas pelittää...ainakin toistaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Mistä mahtanee johtua..aamulla, kun avaan koneen (siis yön yli ollut vähintään suljettuna), firefox antaa selailla jonkun aikaan sivuja, kunnes kaatuu. Tämä tapahtuu monta kertaa peräkkäin, niin kauan kunnes kone käynnistyy itse uudelleen. Sen jälkeen (uudelleenkäynnistymisen) ei ole enää minkäänlaista häikkää.
 

Mogly

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kannettavastani (Toshiba Tecra A3) on mystisesti kadonnut DVD-asema. Vielä reilu viikko takaperin asema löytyi pienen suostuttelun (Lue: muutaman uudelleenkäynnistyksen jälkeen), mutta nyt asemaa ei löydy mistään...ei biosista, eikä luonnollisestikkaan Windowsista.

Mahtasikohan vika olla jonkinnäköinen kosketushäiriö dvd aseman johdoissa?
Itselläni tulisi ainakin ensimmäisenä mieleen, koska asema kerta löytyy aina välillä.
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Olen jotakin näppäintä tai näppäinyhdistelmää painamalla saanut vahingossa kannettavaani tupla-numeronäppäimistön, ts. koneessani on erillinen numeronäppäinosa pöytäkoneiden näppisten tapaan mutta nyt numlock päällä myös osa kirjainnäppäimistä suoltaa numeroita. Mistähän tuon saa jälleen normaaliksi? Kone HP Pavilion dv9000.

edit.
Diver kirjoitti:
Fn + NumLock ?
Eipä auttanut, mutta kiitoksia yrityksestä. Suhteellisen pirullinen ongelma kun on tottunut käyttämään tuota erillistä numeronäppäinosaa, ja esimerkiksi salasanat joissa on sekaisin numeroita ja kirjaimia menevät koko ajan pieleen kun numlock päällä k onkin 2, l=3 ja sitä rataa.
 
Viimeksi muokattu:

Diver

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen jotakin näppäintä tai näppäinyhdistelmää painamalla saanut vahingossa kannettavaani tupla-numeronäppäimistön, ts. koneessani on erillinen numeronäppäinosa pöytäkoneiden näppisten tapaan mutta nyt numlock päällä myös osa kirjainnäppäimistä suoltaa numeroita. Mistähän tuon saa jälleen normaaliksi? Kone HP Pavilion dv9000.

Fn + NumLock ?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kysymys excelistä, huomio!

Onko excelillä tai vaikka jollakin muulla ohjelmalla mahdollista luoda kaavio, joka näyttäisi vähän samalta kuin vaikka lämpökamerakuva, esim
http://www.ccisolutionsonline.com/power/spring2004/i/figure 5.jpg

Eli löisin taulukkoon kuhunkin soluun vaikkapa lämpötila-arvon, tähän tyyliin:

|16 | 16 | 17 | 16 | 16 |
|16 | 17 | 18 | 17 | 16 |
|16 | 18 | 19 | 18 | 16 |
|16 | 17 | 18 | 17 | 16 |
|16 | 16 | 17 | 16 | 16 |

...ja tuloksena olisi neliönmuotoinen kuva, jossa olisi keskellä tässä tapauksessa about symmetrinen pallo, eli keskellä olisi lämpimämpi kohta ja siten kuva olisi vaikkapa punaisempi keskeltä. Luulisi että tällaiseen excel taipuisi, mutta en vaan osaa. Auttakee.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
...ja tuloksena olisi neliönmuotoinen kuva, jossa olisi keskellä tässä tapauksessa about symmetrinen pallo, eli keskellä olisi lämpimämpi kohta ja siten kuva olisi vaikkapa punaisempi keskeltä. Luulisi että tällaiseen excel taipuisi, mutta en vaan osaa. Auttakee.
Lähelle tuota pääsee valitsemalla 3d-pinta kuvaajan ja kiertämällä sitä sen verran, että kuvaus on suoraan ylhäältä.
 

PELL

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins
Missäköhän mahtaa olla vika kun edellinen dvd-asema ei pyörittänyt levyjä ja kun nyt ostin uuden, niin sama ongelma jatkuu?
Kun laitan jonkun levyn sisään, niin vähän aikaa vilkkuu valo ja asema yrittää pyörittää sitä, mutta sitten pysähtyy eikä tapahdu mitään.
Kaikki piuhat olen käynyt läpi ettei niistä mikään ole löysällä...
 

Veijari

Jäsen
Outlook

Mikä helvata mahtaa olla kun Outlook alkoi yht`äkkiä kyselemään verkon salasanaa ja käyttäjätunnusta kun painoin "refreshia" eli lähetä/vastaanota- nappulaa uusien sähköpostien toivossa.

Ja vaikka painan OK niin 5 sec päästä sama laatikko hyppää ruutuun. Painaessa "peruuta" niin sähköpostien vastaanotto ilmeisesti keskeytyy, eli uusia viestejä ei tule laatikkoon. Normaalisti olen verkossa kuten ennenkin ja netti toimii. Apuja?

Koneen buuttaus ei auttanut.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lähelle tuota pääsee valitsemalla 3d-pinta kuvaajan ja kiertämällä sitä sen verran, että kuvaus on suoraan ylhäältä.

No perkele, näinhän se toimii. Kiitokset! Kiitos myös jussi_j:lle, tosin excel on mallia 2003.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mikä helvata mahtaa olla kun Outlook alkoi yht`äkkiä kyselemään verkon salasanaa ja käyttäjätunnusta kun painoin "refreshia" eli lähetä/vastaanota- nappulaa uusien sähköpostien toivossa.

Ja vaikka painan OK niin 5 sec päästä sama laatikko hyppää ruutuun. Painaessa "peruuta" niin sähköpostien vastaanotto ilmeisesti keskeytyy, eli uusia viestejä ei tule laatikkoon. Normaalisti olen verkossa kuten ennenkin ja netti toimii. Apuja?
Kotikone vai firman kone? Käynnistä uudestaan, voi johtua kirjautumisestakin, jos kyseessä firman kone.
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Missäköhän mahtaa olla vika kun edellinen dvd-asema ei pyörittänyt levyjä ja kun nyt ostin uuden, niin sama ongelma jatkuu?
Kun laitan jonkun levyn sisään, niin vähän aikaa vilkkuu valo ja asema yrittää pyörittää sitä, mutta sitten pysähtyy eikä tapahdu mitään.
Kaikki piuhat olen käynyt läpi ettei niistä mikään ole löysällä...

Yritätkö millään katsella niitä levyjä vai odotatko että tapahtuu itsestään?
Autoplay voi olla defaulttina pois päältä.
 

Anders

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mikä helvata mahtaa olla kun Outlook alkoi yht`äkkiä kyselemään verkon salasanaa ja käyttäjätunnusta kun painoin "refreshia" eli lähetä/vastaanota- nappulaa uusien sähköpostien toivossa.
Minulle tuota samaa tulee firmakoneessa (ja firman verkossa) aina välillä. Naputan käyttäjätunnus@firma.fi ja salasanan. Avot, taas polkee kusti. Kotikoneessa ei ole tapahtunut ikinä, ehkä kotikoneessakin auttaa käyttäjätunnuksen&salasanan antaminen? Kun kerran buuttaus ei auta.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
hävinnyt @

Perkeleen perkele. Koneesta ei saa ulos @-merkkiä normikeinoin. Eli käytännössä Alt Gr+2 ei anna mitään merkkiä ulos. Atl Gr:n toiminnassa ei kuitenkaan ole mitään vikaa muiden näppäinten kanssa. Kakkonen futaa myös ja jenkkinäppiksellä saa @-merkin ulos Shift+2. Kyseessä on läppäri, ulkoista näppistä en ole vielä kokeillut.

Olen neuvoton, kun tämä ongelma on niin hankala googlettaakin...
 

YksinLäpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Perkeleen perkele. Koneesta ei saa ulos @-merkkiä normikeinoin. Eli käytännössä Alt Gr+2 ei anna mitään merkkiä ulos. Atl Gr:n toiminnassa ei kuitenkaan ole mitään vikaa muiden näppäinten kanssa. Kakkonen futaa myös ja jenkkinäppiksellä saa @-merkin ulos Shift+2. Kyseessä on läppäri, ulkoista näppistä en ole vielä kokeillut.

Olen neuvoton, kun tämä ongelma on niin hankala googlettaakin...

Onko kyse jostakin nettilomakkeesta? Mulle on tullut samallaisia juttuja vastaan. Vika ei ole silloin sinussa, vaan siinä täytettävässä pohjassa. Word auki, osoite sinne ja kopio, liitä. Hankalaa (ehkä), mutta toimii.
 

CaGe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko kyse jostakin nettilomakkeesta? Mulle on tullut samallaisia juttuja vastaan. Vika ei ole silloin sinussa, vaan siinä täytettävässä pohjassa. Word auki, osoite sinne ja kopio, liitä. Hankalaa (ehkä), mutta toimii.

Toinen vaihtoehto olisi että kokeilisit Alt+Ctrl+2. Samaa merkkiä tuo yrittää tehdä eri näppäinyhditstelmäll vain. Tuskin auttaa mutta kokeileminen ei haittaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös