Nyt olisi isomman luokan ongelma kyseessä.
höpö höpö pikkuvikoja helppo korjata.
Otin sitten tuon vanhan kovalevyn pois tästä koneesta ja aloin asentamaan käyttöjärjestelmää uudelle kovalevylle. Noh, kaikki meni ihan ok ja Windowsin sain siihen asennettua. Mutta sitten huomasin, että käyttis ei tunnistanutkaan enää tuota 250 gigaista sata-kovalevyä. No ei siinä mitään, tuo asema kun sattuu olemaan dynaaminen, niin siinä on omat kikkailunsa. Tämä ei se itse ongelma ole, mutta kerrottakoon nyt näin tarinan hengessä.
Asensitko xp:tä ja mitä tarkoitat dynaamisella?
Varsinaiseksi ongelmaksi muodostui seuraava... Kun sitten huomasin, että tuota Sata-kovalevyä ei voida tunnistaa, niin päätin että lyödäänpä vanha kovalevy tämän uuden paikalle, kun oli jo sen verran myöhä, etten jaksanut alkaa tappeleen sen kanssa. Noh, laitoin sen vanhemman käyttiksen sisältävän kovalevyn takaisin ja kaikki meni ihan ilosesti siihen asti, kunnes tuo 250 giganen ide-kovalevy ei toiminut.
hmm. ei varmaan toiminu kun jumperi asetukset oli väärin...
Siinä sitten tappelin sen kanssa vaikka kuinka kauan. Säädin kovalevyn jumpperointia ja ide-kaapeleiden paikkaa kovalevyjen välillä ja mikään ei tuntunut auttavan. Yhdessä vaiheessa sitten sain sen toimimaan, mutta olin epähuomiossa laittanut jumpperit niin, että levyn kapasiteetiksi jäi vain 32 gigaa. No ei se vielä mitään, laitoin sitten jumpperointiasetukset normaaliksi ja johan pelitti. Kaikki tiedostot olivat kovalevyllä tallessa ja maailma näytti taas astetta paremmalta - tai sitten ei.
Kun aamu valkeni ja laitoin koneeni päälle, niin värähti ilosanoma näytölle "No bootable disc - insert boot disc and press any key to continue". Eilen tämä kone pelitti vielä ihan hyvin, kun olin levyjen asetukset laittanut kuntoon. Eilisen koneen sammuttamisen jälkeen en ole koneen sisälle koskenut. Tässä nyt oon tarkistanut kaikki ide-kaapelit ja jumpperointiasetukset, mutta mitään ei taaskaan tunnu olevan väärin. Kone ei vaan suostu millään boottaan itteään, jos tuo ide-kovalevy on koneessa kiinni.
Niin ja vielä sen verran voisin mainita, että tämä käyttiksen kovalevy on masteroidussa kaapelissa kiinni ja jumpperit on laitettu "Cable select" kohdalle ja tuo 250 gigainen ide-kovo on jumpperoitu slaveksi. Näin ne on mulla kyllä aina aiemminkin ollut, mutta nyt on jossakin jotain vikaa.
Dear Worrel.. eli laitat niihin kaikkiin ide kovoihin cs:n cable selectin ja se kovis mikä on iden päässä kiinni on master ja se kovo mikä on siinä keskellä on slave. Ja varmistat että ide kaapeli on oikein päin.
(tai laitat old school menetelmällä toisen IDE kovon slaveksi ja toisen IDE kovon masteriksi)
Menet vielä biosiin varmistamaan että se varmasti boottaa oikealta kovolta ja voila kaikki toimii taas. (boot sequence? bootable devices etc.)
Voit biosista laittaa sen käynnistymään myös slavilta jos mieli tekee.
Ja kun tämän jälkeen olet saanut kaikki toimimaan kivasti niin esim. hirens boot:cdn (pitää sitten olla edm. biossin asetuksissa niin että cdrom tulee enne kovoa) kanssa tai joillain kloonaus ohjelmalla kloonaat sen 20:GB:n sisällön siihen uuteen ja saat vieläpä määrittää sille uudelle järjestelmä partitiolle isomman koon jos kiinnostaa.
Eli ei välltämättä tartte asentaa kaikkea alusta.
Ps. asenna se käyttis siihen sata kovoon se on todnäk nopein.
pps. jos xp:tä asennat voi olla et tartte ajuridisketin ja sitte vaan F6:sta kun sellane vaihtoehto asennuksessa tulee.