Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 865 412
  • 19 233

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
Koneesta ilmeisesti virtalähde pimahti. Alkoi ensiksi humista täysillä, jonka jälkeen kone sammui (11v pojan kertomana). Luultavasti se ylikuumentui. Nyt olisi edessä uuden virtalähteen hankinta ja sen asennuttaminen jossain, itse en stä uskalla tehdä (liikaa johtoja).

Kone on joku Fujitsu, emolevy on Asuksen valmistama, kiintolevy on Seagate barracuda 160gb ja prosessori on amd athlon 64 3200+. Tuosta rikkoutuneesta virtalähteestä en paljoa tiedä, ilmeisesti se on joku tämmöinen, sillä virtalähteen kyljessä on teksti fsp350-60tha-p.

Onko noissa virtalähteissä paljon eroja? Mitkä ovat ne suurimmat erot? Tuolla koneella tulee lähinnä vietettyä aikaa internetissä, mutta sillä myös pelataan esim. Fifa08:a melko paljon.) Kone saattaa myös olla suhteellisen pitkään päällä, monesti aamusta iltaan. Mikä virtalähde olisi hyvä hinta/laatu -suhteeltaan?

http://www.multitronic.fi/index.php?prod=FEEL+3-500ATX+PFC <-- Itse hommasin tuollaisen, samasta paikasta samaan hintaan. Hyvä vekotin, joskin äänekäs (mihin olen jo tottunut). Kannattaa kiinnittää huomiota emolevyn vaatimaan liittimen pin-määrään, itse en asiaa ajatellut ja jouduinkin hommaamaan sopivan väliadapterin, että sain tämän virtalähteen pelittämään.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Hyvä vekotin, joskin äänekäs (mihin olen jo tottunut).
Yleisesti ottaen äänekkäät virtalähteet eivät välttämättä ole kovinkaan hyviä vekottimia. Niissä on luultavasti huonolaatuinen tuuletin, mikä voi kertoa myös muiden komponenttien tasosta jotain. Toisaalta jos koneessa on muita meluavia tuulettimia, virtalähteenkään hiljaisuudella ei niin hirveästi ole väliä.

Jos ei halua välttämättä lämmittää huonettaan ja tietokonettaan sähköllä, kannattaa kiinnittää huomiota virtalähteen hyötysuhteeseen. 80 plus -merkinnällä varustettu virtalähde muuntaa pistokkeesta tulevasta energiasta koneeseen meneväksi huomattavasti enemmän kuin joku rivivehje.

Sen sijaan ei kannata ihan hirveästi ostaa maksimiteho-watteja. Normikäytössä jollain tuhannen watin hirmulaitteella ei tee yhtikäs mitään. Nykyään voi olla vaikea edes löytää alle 400 watin maksimitehoja antavaa lähdettä, mutta sellainenkin riittää mainiosti. Seasonic on maineeltaan erinomainen virtalähdemerkki, erityisesti hiljaisuutta yleensä kiitellään. Eivät varmaan ihan susia ole Antecit, Nexukset tai Be Quietitkaan.

(Tämä viesti perustuu enemmän mielikuviin ja muiden sanomisiin kuin omiin kokemuksiin.)
 

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Sen sijaan ei kannata ihan hirveästi ostaa maksimiteho-watteja. Normikäytössä jollain tuhannen watin hirmulaitteella ei tee yhtikäs mitään. Nykyään voi olla vaikea edes löytää alle 400 watin maksimitehoja antavaa lähdettä, mutta sellainenkin riittää mainiosti. Seasonic on maineeltaan erinomainen virtalähdemerkki, erityisesti hiljaisuutta yleensä kiitellään. Eivät varmaan ihan susia ole Antecit, Nexukset tai Be Quietitkaan.

(Tämä viesti perustuu enemmän mielikuviin ja muiden sanomisiin kuin omiin kokemuksiin.)

Komppaan, mutta listaan vielä omia kokemuksia virtalähdevalmistajista, ei missään järjestyksessä:
Suositeltavia: Seasonic, SilverShield, Enermax, Fortron
Kaukaa kierrettäviä: Antec, Codegen, Chieftec

Antecin dissaus tulee varmaan monille yllätyksenä koska merkillä oli hyvä maine aikaisemmin. No niin oli. Nyttemmin yksi suurimmista kirosanoista mitä nyt olen muutaman luottamani liikkeen huoltojamppojen ja omien kokemuksieni pohjalta todennut. Viimeisen parin vuoden aikana olen vaihtanut noin viisi Antecin sirisevää/savut ulos päästänyttä Antecin poweria. Sääli sinänsä koska Antecin kotelot ovat pääsääntöisesti erittäin hyviä ja harvemmin noita ilman poweria saa.

Niin ja itse powerin vaihdosta vielä. Tuo on hyvin helppo operaatio, suoritetaan virran ollessa poiskytketty ;). Emolevyyn 24 pinninen liitin (voi olla hieman tiukka, huomaa kiinnitysklipsi) ja yleensä jossain prossun vieressä oleva +12v lisäliitin (2x2 pinniä, myös klipsillä yleensä kiinni). Tämän jälkeen kiintolevyille ja dvd/cd-asemille virta ja näyttikselle lisävirta jos sitä vaatii. Luonnollisesti vanhaa virtalähdettä vaihtaessa kannattaa pistää mieleen mihin kaikkialle virtaa menee.

Ei ole oikeasti vaikea operaatio, mutta toki kannattaa jättää osaavalle jos alkaa jännittää, en toki ota vastuuta jos näillä ohjeilla tuhoatte koneenne.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Antecin dissaus tulee varmaan monille yllätyksenä koska merkillä oli hyvä maine aikaisemmin. No niin oli. Nyttemmin yksi suurimmista kirosanoista mitä nyt olen muutaman luottamani liikkeen huoltojamppojen ja omien kokemuksieni pohjalta todennut. Viimeisen parin vuoden aikana olen vaihtanut noin viisi Antecin sirisevää/savut ulos päästänyttä Antecin poweria. Sääli sinänsä koska Antecin kotelot ovat pääsääntöisesti erittäin hyviä ja harvemmin noita ilman poweria saa.

Ei yllätä mua. Sonata Piano Blackin kotelon mukana tullut poweri lähti melkein heti vaihtoon oudon sirinän takia. Toka kärvähti reilu vuoden jälkeen, onneksi ei mennyt mitään muuta rikki. Tilalle Nexuksen poweri ja hyvin on toiminut tähän asti.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Ei varsinaisesti liity tietokoneisiin mutta osaako joku sanoa noista kun joihinkin uusiin rivi- ja kerrostaloihin on tehty valmiit vedot ethernetkaapeleille talon nurkkiin ja sähkökeskusksessa on sitten sähköjen lisäksi pistokekohtaiset kytkimet, mystinen rj45-sisääntulokytkin ja sitten tukki jossa ilmeisesti puhelinkaapelin johtoja, joka jakaa ne edelleen talon puhelinpistokkeisiin (?). Onko mahdollista saada laajakaistamodemia tuonne sähkökaappiin (jossa on sähkörasia), vaikka siellä ei itse puhelinrasiaa ole, vaan tuo tukki johon voi kuitenkin esim. puhelinkaapelin ilman pistoketta liittää? Tarviiko ammattilaisen apua? Olisi hieno saada jaettua signaali useaan paikkaan ilman vitun pitkiä johtoja, kun kaapelit on kerran valmiiksi seinissä.

WLAN on toki vaihtoehto mutta ei paras.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Onko mahdollista saada laajakaistamodemia tuonne sähkökaappiin (jossa on sähkörasia), vaikka siellä ei itse puhelinrasiaa ole, vaan tuo tukki johon voi kuitenkin esim. puhelinkaapelin ilman pistoketta liittää?

On mahdollista, mutta asennusvaiheessa pitäisi mennä asentajalle tieto ettei asenna ADSL-liittymää puhelin-pariin vaan data-pariin. No toisaalta, jos se on asennettu puhelin-pariin niin sittenhän se toimii kaikissa rasioissa.
 
Missä voisi olla vika?
-Windows XP & IE7 -> facebookissa tulee aina alas "error on page" ja sitten "done, but with errors on page" - tätä ongelmaa ei ole tullut vastaan millään muulla sivustolla
-sama kokoonpano on kuitenkin toiminut vielä viime viikolla
-googlaamalla löytyi neuvoja, että advanced settingsistä "display errors alway blaablaa" ruksi pois, ja se oli jo pois. mitään muitakaan asetuksia en ole muuttanut.

Juu, selainta en ole vaihtamassa, kun on työpaikan määräämä (kun on niitten konekin).

Ideoita?
Ja kiitos jo etukäteen.
 
Koita ruksittaa sieltä advanced optionsseista "disable script debugging".
Otin ruksit pois, ja sitten kun latasi sivua, niin tuli popuppina:

"A Runtime error has occurred.
Do you wish to debug?

Line: 1
Error: Syntax error"

Tuo tuli 21 kertaa, ja kertaalleen

"Line: 69
Error: Object expected"

ja

"Line: 80
Error: Object expected"

Ja vastasin siis "no" kysymykseen. Jos pisti "yes" niin aukes MS Script Editor, ja siitähän en sitten tajunnutkaan mitään.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Macidiootti tarvitsee apua:

Kaikki digikuvat on tallennettu Apertureen Macbookissa. Mikä on helpoin ja varmin tapa saada kuvat varmuuskopioitua dvd:lle tai ulkoiselle kiintolevylle?

Ja en siis pysty ymmärtämään "missä" kuvat sijaitsevat kiintolevyllä/finderissä.

Mikä versio MacOSX:stä? Jos Leopard niin laitat vaan ulkoisen kovalevyn kiinni ja Time Machine hoitaa loput (kysyy kovalevyn kytkemisen jälkeen että käytetäänkö levyä Time Machinen backuppeihin tjsp.). Palauttamiset onnistuu Time Machinen kautta tarvittaessa.

Jos joku vanhempi versio niin sitten pitää etsiä levyltä se kansio ja kopioida kovalevylle/dvd:lle käsin tai vaikka rsync:llä (tämä vaatii jo sitten enemmän).
 

Doaner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arizona Coyotes, Shane Doan
Tarvitsen ohjelman jolla pystyy rippaamaan DVD:ltä tietyn kohdan tietokoneelle. Aiemmin olen käyttänyt TMPGEnc 2.5:sta joka on oikeastaan mpeg-convertteri.

Sillä pystyy siirtämään koneelle haluamansa kohdan DVD:stä, mutta sillä pystyy käsittelemään vain tiedostoa nimeltä VTS_01_1.VOB (johon mahtuu vain n. 30 minuuttia DVD:n alusta).

Seuraavat puoli tuntia video materiaalia ovat tiedoston VTS_02_1.VOB sisällä, mutta sitä ei pysty enää kyseisellä ohjelmalla käsittelemään.

Eli siis jos haluan ripata vaikka jonkun lätkäpelin lopussa olevan taklauksen koneelle, niin tuolla keinolla se ei enää onnistukkaan. Pelin ensimmäisen 30 minuutin ajalta siirtäminen kyllä onnistuu vallan mainiosti, muttei enään sen jälkeen :(

Eli joku suht helppokäyttöinen freeware olisi haussa... vinkkejä?

ps. toivotaan että tää teksti ei ole liian epäselvä... hyvä että itse saan siitä selvää :)
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Tuosta virtalähteen vaihdosta, se itse virtalähteen poisottaminen ei ole ongelma, paitsi etten oikein uskaltaisi mennä irroittelemaan niitä johtoja esim. emolevystä itse.

kun nyt pitää se uusi virtalähde hommata, niin tietenkin haluaisin, että uusi on semmoinen, joka käy suoraan koneeseeni (ilman adaptereja). Mistä saisin tietää, millaiset liitokset tuossa nykyisessä virtalähteessäni on?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tuosta virtalähteen vaihdosta, se itse virtalähteen poisottaminen ei ole ongelma, paitsi etten oikein uskaltaisi mennä irroittelemaan niitä johtoja esim. emolevystä itse.

kun nyt pitää se uusi virtalähde hommata, niin tietenkin haluaisin, että uusi on semmoinen, joka käy suoraan koneeseeni (ilman adaptereja). Mistä saisin tietää, millaiset liitokset tuossa nykyisessä virtalähteessäni on?
Liittimet on samanlaisia olleet jo kultaiselta 80-luvulta lähtien, eli tuskin siinä mitään yhteensopivuusongelmaa tulee. Emolevyyn tulee yleensä 2 liitintä, emon päävirtaliitin ja prosessorin virtaliitin. Loput virtajohdot menee kovoille, levyasemille jne. Virtapiuhat sopii vain niihin paikkoihin kuin ovat tarkoitettu ja vain yhdessä asennossa, eli väärin noita ei voi laittaa ilman väkivaltaa.

Kyllä aika ronskisti saa käsitellä noita ennen kuin hajoavat. Kaikissa liittimissä on yleensä lukko, jota pitää painaa ennen kuin liitin irtoaa. Työkaluja ei kuitenkaan kannata käyttää, ja muutenkin suhteellisen herkkää tatsia suosittelen, mutta ei noi nyt ihan hipaisusta rikki mene.
 

Konnamuori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se mikä johtaa.
Pc:lle peliohjain

Hakusessa olisi pätevä peliohjain pc:lle, ohjaimella olisi tarkoitus pelata Pessiä.

Verkkokauppa.comin sivuilta koitin katsella mutta valinnan varaa oli liikaa, eikä minulla oikein ole kokemuksia pc:n ohjaimista.
Kiitän jo valmiiksi.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hakusessa olisi pätevä peliohjain pc:lle
Logitechin ohjaimia suosittelen.Varmasti löytyy parempiakin ja yhtä lailla huonompiakin. Tuosta ChillStreamista on tullut palautetta, että vaikka se pitää kämmenet kuivina niin joillakin kipeytyvät ranteet tuon kanssa pitkiä aikoja pelatessa. Itselläni ei tuosta ole kokemusta. PESsin pelaaminen on ainakin täällä onnistunut Rumblepad 2:n langattomalla mallilla varsin mukavasti.

*edit* vitut tuo linkki mitään toiminut.

Tuo alempana suositeltu malli on siis minunkin suositukseni. Ristikko-ohjain on melko penaalista, mutta eipä sillä esimerkiksi PESsissä mitään tee. Ja harvassa ovat muutenkin sellaiset tarvikeohjaimet, jossa tuo ristikko olisi toteutettu kunnolla, eli neljällä erillisellä napilla, kuten vaikka pleikarin orkkiskapulassa on. Tuota puutetta lukuun ottamatta kyseessä on varsin pätevä ohjain.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Missä voisi olla vika?
-Windows XP & IE7 -> facebookissa tulee aina alas "error on page" ja sitten "done, but with errors on page" - tätä ongelmaa ei ole tullut vastaan millään muulla sivustolla
-sama kokoonpano on kuitenkin toiminut vielä viime viikolla
-googlaamalla löytyi neuvoja, että advanced settingsistä "display errors alway blaablaa" ruksi pois, ja se oli jo pois. mitään muitakaan asetuksia en ole muuttanut.

Juu, selainta en ole vaihtamassa, kun on työpaikan määräämä (kun on niitten konekin).

Ideoita?
Ja kiitos jo etukäteen.
Simmosen jännän havainnon tein, että kun etusivulta painaa "account", niin avautuva sivu on ihan normaali ja niinkuin pitäisikin. Mutta kaikki muut sivut ovat näitä häiriintyneitä = valkoinen tausta, asettelut ja fontit päin hanuria + kaikki linkit ei toimi, ja status barissa "error on page".
 

toothfairy

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ipod & Itunes

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen; Jouduin asentamaan koneeseen Windows XP:n uudestaan ja samalla meni tietenkin myös ITunes:in asennus uusiksi.

Tästä tuli kuitenkin melkoinen ongelma sillä nyt kun kytken Ipodin koneeseen kiinni ja yritän synkronoida Ipodissa olevia kappaleita takaisin ITunesiin niin kone valittaakin että Ipod on jo synkronoitu toisen ITunesin kanssa!
Eli käytännössä ainoa vaihtoehto saada synkrointi pelaamaan on synkronoida tyhjä ITunes jolloin kaikki biisit häviävät Ipodista jonka jälkeen ainoa vaihtoehto on siirtää jokainen cd kerrallaan ne taas ITunesiin ja sieltä Ipodiin.

Onhan tähän oltava jokin muu keino, mutta mikä?
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Tästä tuli kuitenkin melkoinen ongelma sillä nyt kun kytken Ipodin koneeseen kiinni ja yritän synkronoida Ipodissa olevia kappaleita takaisin ITunesiin niin kone valittaakin että Ipod on jo synkronoitu toisen ITunesin kanssa!
iPodista ei voi siirtää iTunesiin, vaan iTunesista siirretään iPodiin.

Mutta kikkoja löytyy netistä:
http://www.macworld.com/article/42469/2005/01/2waystreet.html

Suosittelen muuten pitämään automaatti-synkronoinnin pois päältä. iTunes päivittää iPodiin silti kaikki ohjelmapäivitykset ja asetukset, mutta ei vedä iPodin kirjastoa aina uusiksi.
 

toothfairy

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitä jos siirtäisit kaikki musiikit ensin soittimesta tietokoneelle johonkin kansioon, seuraavaksi synkronoit Podin ja Tunesin ja sen jälkeen lisäät tuon musiikkikansiosi kerralla iTunesin kirjastoon ja synkronoit jälleen ohjelman ja soittimen?

Löytyykö tähän ohjelma joka osaa tehdä kappaleiden nimistä järkeviä? IPodillahan nuo biisit näkyvät ihan käsittämättöminä merkkisekamelskoina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös