Fiksuja neuvoja varmuuskopioista ulkoiselle kovolle, kiitos?
Ostin viime viikolla uuden, Vista Home Premium:lla hengästetyn läppärin ja samalla tarttui matkaan Buffalon ulkoinen kovalevy, edellisen läppärin tuhoutumisen opettamana.
Buffalossa tuli mukana Memeo AutoBackup -ohjelma, joka ei tietenkään romppuversiona Vistasta välittänyt, vaan "suvun nörtti" haki luultavasti valmistajan sivuilta toimivan version.
Virittelin ensin itse Vistan oman varmuuskopioinnin ja se olikin suht' helppo homma sinänsä, että homma hoitui myös tarkoittamanani ajankohtana automaattisesti.
Vistalla on nyt siis tehty kopioinnit kahdesti. Ongelmat ovat ne, että
a) Vista pakkaa tiedostot perkeleen epäselvästi nimeten ne "backup 1", "backup2" jne. Näitä sitten on ensimmäiseltä kerralta 132 kappaletta (22Gt) ja toiselta 95 (18Gt) ja sisällön selvittämiseksi ne on klikattava yksittäin auki.
b) Vista teki tuolla toisella kerralla varmuuskopiot myös muuttumattomista tiedostoista. Nyt tuolla kovolla on sitten muun muassa kahdesti julma muistutus siitä, että olen joskus erehtynyt hankkimaan Alatalon Mikonkin levytyksen.
Aikaa noihin meni noin tunti kaks, toisella kertaa vähemmän.
Hyvä puoli on se, että tiedostot aukeavat myös esimerkiksi XP:llä. Tosin siis klikkaamalla ne yksittäin auki, mikä on sangen veemäistä, kun yrittää etsiä jotain tiettyä.
Memeosta en puolestaan olekaan löytänyt kohtaa, jossa voisi määrittää ajankohdan varmuuskopioinnille, kopioitavat kohteet kyllä helpostikin. Mutta kun tuo kurjake raksuttikin reilut kaksi tuntia vaivaista kahdeksaa gigaa, niin lopetin homman kesken.
Hyvä puoli Memeossa taas on se, että se ei vistamaisesti pirsto/pakkaa tiedostoja vain muutamaa yhden otsikon alle, vaan sieltä löytyy esimerkiksi kaikki musiikki samasta paikasta.
Riittääkö Vistan varmuuskopiointi, lähinnä kysymys kuuluu että voiko siihen luottaa vai pitäisikö käyttää tuota nimenomaista erityisohjelmaa?
Entä onko tuo saman, muuttumattoman tiedoston "monistaminen" asiaan kuuluvaa?
Kolmas kysymys on se, että kuuluuko Memeon toimiakin kuvatulla tavalla - hitaasti ja ajankohtaa määrittelemättä - vai eikö se vain toimi Vistassa, vai enkö mää vain osaa?
Tarjoan Hakametsässä kohdattaessa vaikka paritkin juomat, jos joku osaa ja vaivautuu neuvomaan. Myyjäliikkeestä en viitsisi mennä kysymään, sillä se toiminta ei minua oikein vakuuttanut, Memeokin kun kuulemma toimii Vistassa ilman ongelmia.