Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 868 888
  • 19 233

jokainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPL
Viestin lähetti InSideHockey

4. Ei, vaan pieni pisara keskelle corea.

Siis todella pieni. Sen voi varovasti levittää lähes näkymättömäksi kerrokseksi corelle. Tahnan tarkoitus on tasoittaa pienet epätasaisuudet, ei olla paksuna mattona siilin ja prosessorin välissä.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti JustinCase
Tekis mieli pelata taas retrohengessä wanhoja pc-pelejä, mutta kun ne vaatii jotain muistia niin pirusti, mitä näissä uusissa koneissa ei ole. Eli siis onko mahdollisesti saatavilla jotain softaa tms, jolla pystyisi vapauttamaan lisää tarvittavaa muistia? Vai miten homma toimii...?
Mikäs käyttis miehellä on alla? Jos on nykyinen oletusarvo, eli XP, kurkkaapa tuonne:

PC Magazine - Old Apps Find A New Home on Windows XP

Legacy Applications on XP

Getting games to run on WIN2000 / XP

...tuossa pari alkuun. Googleen heitin hakuun moiset sanat:

old games conventional memory windows

...ja johan alkoi noita löytymään.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Viestin lähetti Ruutiveijari
Mikäs käyttis miehellä on alla? Jos on nykyinen oletusarvo, eli XP, kurkkaapa tuonne:

PC Magazine - Old Apps Find A New Home on Windows XP

Legacy Applications on XP

Getting games to run on WIN2000 / XP

...tuossa pari alkuun. Googleen heitin hakuun moiset sanat:

old games conventional memory windows

...ja johan alkoi noita löytymään.


Kiitos vaan sinne suuntaan. Kyllä noilla pääsee kärryille, kun vähän aikaa tsekkailee. Ja kyllä se tais olla just toi conventional memory, mikä oli hakusessa.

On se vaan jännä, miten nyt uusien ja hienojen pelien aikana mieli tekee jotain wanhan kunnon wayne gretzky hockey'ta tms...
 

Lapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Maple Leafs, Kärpät NE Patriots, RoPS
INTEL P4 FSB533 2.4GHZ BOX S478 NORTHWOOD

ja

INTEL P4 FSB800 2.4G BOX S478 NORTHWOOD

MItä eroa tuossa FSB533 ja FSB800 on?

Olen tässä prossua ostamassa enkä oikein tiedä kumpi ostaa ja miksi?

Toisaalta en edes tiedä että sopiiko nuo minun emolevyyn eli
Asus P4S8X-X
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Viestin lähetti Lapster

Olen tässä prossua ostamassa enkä oikein tiedä kumpi ostaa ja miksi?

FSB on väyläleveys. Emossasi on FSB533 joten sun on turha ostaa tuota FSB800:sta.

Ja kyllä sopii emoosi.
 

Lapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Maple Leafs, Kärpät NE Patriots, RoPS
Jeps, niin minä itsekin tuon jo ymmärsin. Olisi vaan pitänyt käydä katsomassa tuota emolevyä tarkemmin asuksen sivuilta ennenkuin kyselee tyhmiä. Kiitos kuitenkin vastauksesta.
 

Wolves

Jäsen
Nyt tarvitaan mysql apua...

Viime kuukausien aikana ole kokeillut kaikenlaista koodinpätkää (omaa ja vierasta) ja nyt tutkiessani mysliäni sieltä näytti löytyvän kaikenlaista taulukkoa...

Yritin palveluntarjoajan (Int2000) webbipalvelussa tyhjentää mysliäni kuitenkaan onnistumatta siinä.

Palveluntarjoajalle on lähetetty postia, mutta epäilen ettei viikonlopun aikana vastausta tule.

Joten viittiskö joku...jelppiä


Edit: homma bueno
 
Viimeksi muokattu:

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Voisikohan joku auttaa minua pienessä ongelmassa, eli miten asennetaan Sonera adsl? Minun pikku veljelläni on uusi tämmöinen liittymä ja itse en osaa auttaa ainakaan kun joudun puhelimen kautta selvittämään. Hän kertoi että hänellä on ulkoinen modeemi ja siinä usp valo välkkyy jatkuvasti.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Viestin lähetti Ck
Voisikohan joku auttaa minua pienessä ongelmassa, eli miten asennetaan Sonera adsl? Minun pikku veljelläni on uusi tämmöinen liittymä ja itse en osaa auttaa ainakaan kun joudun puhelimen kautta selvittämään. Hän kertoi että hänellä on ulkoinen modeemi ja siinä usp valo välkkyy jatkuvasti.

Eipä siinä paljon muuta kun modeemin ajurit koneelle ja luoda uusi lähiverkko/nopeanettiyhteys.
Ekassa nettiin menossa voi kestaa aikaa jonkun verran. Mutta kunhan sinne nettii pääsee, niin uusimmat ajurit vaan motuun ja homman pitäs ruveta toimimaan joutuvammin.
Kaikki ip:n haut sun muut pitää laittaa automaattiseksi.
Sitten yks tärkee on laittaa nettiasetukset -> yhteydet -> lähiverkko sieltä automaattiset asetukset.
Noilla pitäs ruveta nettitoimimaan. Mutta tosin Soneran yhteyksissä pitäs tulla niin selvät ohjeet mukana että sokee apinakin osaa netin asentaa.
 

Jamina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, HJK
Sähköpostin lähetysongelma

Vaihdoin hiljattain modeemiliittymän taloyhtiön kiinteistöliittymään. Kaikki toimii muuten hienosti mutta sähköpostin lähetys Outlook Expressillä ei onnistu.

Lähetyksestä tulee virheilmoitus:
Viestiä ei voi lähettää, koska palvelin hylkäsi yhden vastaanottajista. Hylätty sähköpostiosoite on xxx@yyy.fi. Aihe 'testi', Tili: 'laatikko.saunalahti.fi', Palvelin: 'posti.saunalahti.fi', Protokolla: SMTP, Palvelimen vastaus: '554 <xxx@yyy.com>: Relay access denied', Portti: 25, SSL-suojattu: Ei, Palvelinvirhe: 554, Virhenumero: 0x800CCC79

Pitäiskö vaihtaa lähtevän postin (SMTP) portti? Se on nyt 25.
 

iikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
ipa
miten saisin poistettu system32-kansiosta väkisin tiedoston, joka poistettaessa herjaa aina että ei voi poistaa, käyttö estetty..ei onnistu myöskään DOSissa, eli miten saan yhden turhan .exe-tiedoston poistettua??
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Viestin lähetti iikki
miten saisin poistettu system32-kansiosta väkisin tiedoston, joka poistettaessa herjaa aina että ei voi poistaa, käyttö estetty..ei onnistu myöskään DOSissa, eli miten saan yhden turhan .exe-tiedoston poistettua??

Ensimmäinen askel: Ctrl+alt+del, tehtävienhallinta --> prosessit ja katsot onko se tiedosto käynnissä.

Jos on, suljet sen ja poistat sitten. Ei tosin välttämättä anna sulkea.

Kerroppa mikä tiedosto? svchosl.exe?
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Viestin lähetti iikki
miten saisin poistettu system32-kansiosta väkisin tiedoston, joka poistettaessa herjaa aina että ei voi poistaa, käyttö estetty..ei onnistu myöskään DOSissa, eli miten saan yhden turhan .exe-tiedoston poistettua??

Vikasieto tilassa moinen ihme pitäisi onnistua. Jonkun viruksen ite ainakin joku aika sitten poistin system32 kansiosta vikasietotilassa.
 

Idefix

Jäsen
Viestin lähetti Sniper
Todennäköisesti nykyinen internet-liittymäsi ei ole saman konsernin alla kuin sähköpostipalvelun tarjoaja. Eli he eivät suostu välittämään viestejäsi, vaikkakin niiden haku onnistuu. Tätä politiikkaa harrastaa ainakin SaunalahtiNICJippiiwhatsoever.

Mulla on ihan sama juttu yhden NICin osoitteen kanssa, liittymä on Soneran ADSL.

Viestien lähettämisen pitäisi onnistua, kun käytät nykyisen palveluntarjoajasi smtp-palvelinta. Ainakin welho-liittymän kanssa NIC toimii seuraavalla systeemillä sekä vastaanottaessa että lähettäessä:

Incoming mail (POP3): localhost
Outgoing mail (SMTP): mail-hub.welho.com
Account name: tilisi nimi/mail.nic.fi
 

iikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
ipa
Viestin lähetti InSideHockey
Ensimmäinen askel: Ctrl+alt+del, tehtävienhallinta --> prosessit ja katsot onko se tiedosto käynnissä.

Jos on, suljet sen ja poistat sitten. Ei tosin välttämättä anna sulkea.
h
Kerroppa mikä tiedosto? svcosl.exe?

joo kiitos molemmille neuvoista, näinhän sen tosiaan vikasietotilassa saa pois. siellä oli ylimääräistä msdos.exe-kamaa joka sisälsi aina vaan troijalaisia yms. mille nortonkaan ei mahtanut mitään, mutta nyt pelittää taas nätisti.
svcosl.exe? mitäs tästä? kyllähän näitä prosesseissa on koko ajan mulla toiminnassa?
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miten ihmeessä Excelissä käytetään "syöttölomaketta"? Pitäisi väsätä makro, joka mahdollistaa erääseen listaan tietojen syöttämisen "syöttölomaketta käyttäen".

Ömh?
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Viestin lähetti iikki
joo kiitos molemmille neuvoista, näinhän sen tosiaan vikasietotilassa saa pois. siellä oli ylimääräistä msdos.exe-kamaa joka sisälsi aina vaan troijalaisia yms. mille nortonkaan ei mahtanut mitään, mutta nyt pelittää taas nätisti.
svcosl.exe? mitäs tästä? kyllähän näitä prosesseissa on koko ajan mulla toiminnassa?

SVCHOST.EXE - näitä kuuluukin olla, Windowsin järjestelmätiedosto.

SVCHOST.EXE - virus, jos sijaitsee muualla kuin System32:ssa
SVCHOSL.EXE - virus
SVCHOS1.exe - virus
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Printteri/USB 2,0

Olen hankkimassa uutta huokeahkoa HP:n printteri/skanneri/kopiokonetta. Esitteen mukaan ko. laite on Windows blaablaablaa.. yhteensopiva "with USB 2,0 interface".

Mulla on tuiki tavallisessa n. 2 v. vanhassa tietokoneessani kyllä vapaita USB-reikiä, mutta miten voi tietää käykö niihin printteri plug&play -tyyliin vai pitäiskö kuitenkin hankkia kaapeli sarjaporttiliitäntää varten?

Olen tilaamassa ulkomailta postimyynnistä joten suoraan myyjältä on vaikea kysellä.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Re: Printteri/USB 2,0

Viestin lähetti finnjewel
Mulla on tuiki tavallisessa n. 2 v. vanhassa tietokoneessani kyllä vapaita USB-reikiä, mutta miten voi tietää käykö niihin printteri plug&play -tyyliin vai pitäiskö kuitenkin hankkia kaapeli sarjaporttiliitäntää varten?
USB on alaspäin yhteensopiva, eli 2.0 laitteet toimivat vielä nykyään yleisemmän USB 1.1:nkin kanssa.

Toki nopeusero on huomattava - 2.0 on noin 40 kertaisesti 1.1:stä nopeampi. Toki voit hommata PCI-väylään USB 2.0 kortin ja homma luistaa kuin unelma.

EDIT: Esimerkiksi täällä USB 2.0 PCI kortti kustantaa 44 euroa. Ei halpa mutta säästää monelta harmaalta hiukselta.
 
Viimeksi muokattu:

Pinturicchio

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Juventus, Jokipojat
Nyt olisi todella mielenkiintoinen ongelma käsillä...

Kaverilleni aukesi eilen Soneran ADSLl-liittymä ja hän kutsui minut avuksi sen käyttöön otossa, mutta kas kummaa, homma tyssäsi jo modeemin asennukseen...

Kaverillani on TeleWellin E-A-100 tms. ulkoinen laatikko, joka tulee luonnollisesti USB-väylään. Laite ei vaan suostunut asentumaan ei sitten millään. Modeemi oli toiminut toisella kaverillani aivan moitteettomasti samoilla ajureilla ja samalla käyttiksellä (XP Proffessional). Laite läksi asentumaan aivan normaalisti, mutta lopussa asennusohjelma vain ilmoitti, että laitteen asennuksessa on tapahtunut virhe ja laite ei ehkä toimi oikein. Joka asennuksen jälkeen asennusohjelma heitti loopin päälle ja löysi laitteen aina uudestaan ja lähti asentamaan sitä taas ja taas ja taas....

Kokeilimme neljillä eri ajureilla ja kymmenellä eri tavalla laitteen asennusta, testasimme laitetta kaikissa USB-väylissä ja otimme välillä jo kaikki muut koneen USB-laitteet pois käytöstä. Asensimme jopa USB-väylät uudestaan emolevyn rompulta, mutta ei ollut apua siitäkään. Toinen kaverini, joka opiskelee tietotekniikan inssiksi, käytti myös kaikki keinonsa BIOSin räpläilyä myöten, mutta eipä onnnistunut häneltäkään.

Tänään sitten kokeilimme omaa ADSL-modeemiani (Ericsson HM 120DP), mutta sama homma sen kanssa, vaikka Ericssonin purkki oli aivan mainiosti toiminut omalla koneellani.

Tähän loppui kuitenkin meidän tietotaitomme ja lopetimme asennusyritykset turhautuneina. Kaverini saa ensiviikolla sisäisen ADSL-modeemin testiin, ja kokeilemme asentaa netin käyttökuntoon sen kautta. Mutta miksi ihmeessä nuo ulkoiset laatikot eivät suostuneet toimimaan?? Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan...
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Viestin lähetti alex#10
Nyt olisi todella mielenkiintoinen ongelma käsillä...

Kaverilleni aukesi eilen Soneran ADSLl-liittymä ja hän kutsui minut avuksi sen käyttöön otossa, mutta kas kummaa, homma tyssäsi jo modeemin asennukseen...

Kaverillani on TeleWellin E-A-100 tms. ulkoinen laatikko, joka tulee luonnollisesti USB-väylään. Laite ei vaan suostunut asentumaan ei sitten millään. Modeemi oli toiminut toisella kaverillani aivan moitteettomasti samoilla ajureilla ja samalla käyttiksellä (XP Proffessional). Laite läksi asentumaan aivan normaalisti, mutta lopussa asennusohjelma vain ilmoitti, että laitteen asennuksessa on tapahtunut virhe ja laite ei ehkä toimi oikein. Joka asennuksen jälkeen asennusohjelma heitti loopin päälle ja löysi laitteen aina uudestaan ja lähti asentamaan sitä taas ja taas ja taas....

Kokeilimme neljillä eri ajureilla ja kymmenellä eri tavalla laitteen asennusta, testasimme laitetta kaikissa USB-väylissä ja otimme välillä jo kaikki muut koneen USB-laitteet pois käytöstä. Asensimme jopa USB-väylät uudestaan emolevyn rompulta, mutta ei ollut apua siitäkään. Toinen kaverini, joka opiskelee tietotekniikan inssiksi, käytti myös kaikki keinonsa BIOSin räpläilyä myöten, mutta eipä onnnistunut häneltäkään.

Tänään sitten kokeilimme omaa ADSL-modeemiani (Ericsson HM 120DP), mutta sama homma sen kanssa, vaikka Ericssonin purkki oli aivan mainiosti toiminut omalla koneellani.

Tähän loppui kuitenkin meidän tietotaitomme ja lopetimme asennusyritykset turhautuneina. Kaverini saa ensiviikolla sisäisen ADSL-modeemin testiin, ja kokeilemme asentaa netin käyttökuntoon sen kautta. Mutta miksi ihmeessä nuo ulkoiset laatikot eivät suostuneet toimimaan?? Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan...

Ihan ensimmäinen kysymys on minkä takia tungette sen usb-väylään?
Toimii nimittäin pikkusen varmemmin verkkokortin kautta. Käsitääksni noissa ulkoisissa adsl-motukoissa kun on sekin vaihtoehto. Ainakin kaapeli modeemeissa on se vaihtoehto.
Ja toisekseen tuo kuuloosta siltä että kannattaa asentaa windows uudestaan. Siellä on joku mielenkiintoinen ristiriita tilannen päällänsä (mikä ei ole yhtään uutta kun kyseessä on mikkisoftan käyttis.)

Mutta tosiaan jos verkkokorttiin asennatte kyseisen hökötyksen, niin ei tarvii saaha kun verkkokortin ajurit toimimaan.
Ite oon kyllä sisäinen moodemin kannattaja. Mulla oli 2.5 vuotta sisäinen adsl-modeemi ja se toimi hyvin kunhan siihen sai ajurit päivitettyä.

Toisaalta yksi vaihtoehto on, että asennuslevyke ei ole ihan järissään, mutta koska olette kokeilleet jo toisella laatikolla niin tämä vaihtoehto on sulettava pois.

Normaalisti ratkasu löytyy monen päivän raatamisen jälkeen jostain niin pikku asiasta, että se vituttaa monta viikkoo.
Tietokoneet on edelleenkin kaiken pahan alku ja juuri, naiset on vaan lisä mauste.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti repe_joke
Ihan ensimmäinen kysymys on minkä takia tungette sen usb-väylään?

Jos nyt en tältä istumalta muista väärin, niin EA-100ssa on vain USB mahdollisuus.

Kannattaa tarkistaa se ajuri. Muistaakseni tuota samaista laitetta yritin asentaa erääseen kannettavaan, jossa on XP, tuossa kesällä ja oli juuri samoja ongelmia. Telewellin sivuilta suoraan löytyvä ajuri oli vääränlainen. Pienellä etsimisellä löytyi sitten sopiva, tosin taas tähän hätään en muista mistä.

Että silleen...
 

Pinturicchio

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Juventus, Jokipojat
Joo elikkä kyseisenen modeemi toimii myös minun tietojen mukaan pelkästään USB-väylän kautta. Ajurit otin Telewellin ja MB-netin kautta ja muutaman hakuammunta-ajurin googlella.

En oikein jaksa uskoa, että XP:tä kannattaa lähteä uudestaan asentamaan, koska kone on ollut käytössä vasta 2 viikkoa ja tällä välin sinne tuskin on minkäännäkösiä ristiriitoja tullut, mutta eihän sitä tietty koskaan tiedä. Kaveri saa nyt kuitenkin samaan hintaan sen sisäisen modeemin, joten testailemme nyt sitä ensin, ennenkuin rupeamme radikaaleihin toimenpiteisiin.


Eräs tutulleni oli kuulemma ollut samanlaisia ongelmia takaperin Windows 2000:sen aikaan. Ei ollut TeleWellin purkki ruvennut asentumaan ei sitten millään Windowsin uudelleen asentamisesta huolimatta. Ratkaisuksi oli sitten löytynyt WIN98:n asentaminen, jonka jälkeen modeemi oli toiminut kuin unelma...että silleen...
 

TheBlade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kansas City Outlaws
Taitaa olla turha metsästää apua tätä kautta mutta olen käsi tietokoneitten kanssa ja nyt koneeni jumittaa totaalisesti, kaikkea olen omien taitojeni rajoissa kokeillut ja mikään ei auta.. ainoa tapa päästä koneella nettiin on suorittaa järjestelmän palauttaminen, sen jälkeen kone toimii päivän tai kaksi normaalisti, jonka jälkeen kaikki tulee taas HITAAKSI.. kone on vuoden vanha ja näin opiskelijana ei ole oikein mahdollisuutta viedä konetta ammattilaiselle tai hommata uutta..

Kaikista neuvoista olen kiitollinen..
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös