Osaisikohan joku täällä mahdollisesti kertoa ratkaisun ja/tai syyn seuraavaan ongelmaan.
Koneeni kaatuu aina välillä todennäköisesti jonkin osan ylikuumenemiseen. Virtalähde tai
prosessori ovat todennäköisimmät kuumenemisen kohteet. Hiukan ennen kaatumista motherboard
monitor-ohjelman mittaamat lämmöt ovat olleet: virtalähde n. 33 C ja prossu n. 55 C astetta.
Sisoft Sandra -ohjelma ilmoittaa näitä lämpötiloja asteen tai pari korkeammat lämpötilat, joten
aika oikeat lämmöt nuo lienevät. Prosessorin lämpötilan ei mielestäni pitäisi olla vielä
lähelläkään liian korkeata, joten suurin epäily omalta kohdalta on kohdistunut virtalähteeseen.
Huomioidaan tässä nyt vielä, että prosessorin lämpötilat ovat olleet pahimmillaan n. 65 C asteen
tietämillä tässä koneessa ennen lisäkotelotuulettimen asentamista ja koneen sisustan siivousta.
Olisiko mahdollista, että virtalähde käy liian suuren kuormituksen ansiosta liian kuumana?
Koneeni kokoonpano on seuraava:
Virtalähde on Evergreat 235W, emolevy on MSI KT7 Pro, prossu AMD Athlon Thunderbird 800Mhz,
muisti 256Mt Kingstonin SDRAM, näytönohjain Riva TNT2 32Mt, Samsungin 120Gt kovo, tavallinen
CD-ROM, korppuasema sekä verkkokortti.
Tuo koneen kaatuaminen on ongelma, mutta se ei sinänsä hirveästi haittaisi, koska sitä ei sentään
päivittäin tapahdu. Koneen saaminen käyntiin kaatumisen jälkeen on se varsinainen ongelma. Kone
ei käynnisty heti, eikä esim. tunnin odottelun kuluttua, jolloin kaikkien osien luulisi olevan
jäähtyneet. Tähän mennessä olen saanut vielä koneen ennemmin tai myöhemmin käyntiin uudelleen,
mutta olisi kiva tietää, mikä on vikana, kun ei meinaa käynnistyä.
Olen ottanut näyttökortin, verkkokortin, muistin, virtalähteen johdon, prossun, virtalähde-emolevy
-johdon irti sekä pari kertaa myös irroittanut emolevyllä olevan pariston. Tämän jälkeen olen
odottanut tunnin tai pari ja sitten kone on yleensä lähtenyt käyntiin.
Jos joku osaisi kertoa, minkä takia kone ei kaatuamisen jälkeen lähde käyntiin ilman koneen osien
irroittelua ja minkä osan irroittamisen ansiosta kone toipuu, niin olisin kiitollinen.
Tarkoitus on hankkia hieman päivityksiä koneeseen, mutta vanhatkin osat pitäisi saada käyttöön
toiseen koneeseen. Ja tästä päästään toiseen kysymykseen...
Olen ajatellut hankkia seuraavat päivitykset yllä lueteltuun kokoonpanoon:
AMD Athlon XP 2400+ tai 2600+ -prossu
Emolevy Abit KD7-S, Asus A7V8X-X, Epox 8K9AI tai MSI KT4V-L
512Mt DDR 333Mhz muistia
Näytönohjain Club 3d Radeon 9200 128Mt tai jonkin toisen valmistajan Radeon 9200
virtalähde 300W Low Noise
Jos teillä on jotain hyvää tai huonoa kerrottavaa kyseisistä komponenteista, niin kertokaa toki.
Tarkoitus on päästä suht edullisesti päivityksestä, koska rahaa ei liikaa ole. Suurinta
päänvaivaa on tuottanut näytönohjaimen valinta, koska haluan sen maksavan alle 100 euroa.
Radeonista olen lukenut, että jos jonkinlaisia ongelmia löytyy, mutta ei kait mitään ylitse-
pääsemätöntä. Pääasiassa alle 100 euron näytönohjaimista ei ole löytynyt kuin haukuttavaa
MB-netin keskusteluissa, joten ei tiedä mitä sitä pitäisi ajatella. :/
Koneen päätarkoitus ei ole pelien pelaaminen, joten siinä suhteessa en tarvitse mitään
huippuluokan näytönohjainta.
Toinen mikä on hieman mietityttänyt on muistien valmistajat. Onko niillä niin hirveästi väliä
DDR-muistien kohdalla? Aiemmin SDRAM:ien kanssa oli joitakin yhteensopivuus-ongelmia, mutta
onko niitä enää DDR-muistien kohdalla? Hinnat kuitenkin vaihtelevat jonkin verran eri merkkien
välillä (eräässä liikkeessä: Kingston 101€, PNY 97€, Ramos 92€, M-Tec 92€, Spectek 90€).