Löytyykö kiinnostusta kirjoihin?

  • 1 535
  • 33

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Luen toki.

Tällä hetkellä lukukierroksessa Pratchettin "Carpe Jugulum", muutama Warhammer-kirja, Lord of the Rings ja pari Ludlumia. Muita suosikkikirjailijoita ihan mieleen tulevassa järjestyksessä:

* Robert Jordan
* Douglas Adams
* H.P. Lovecraft
* Weiss & Hickman
* Terry Goodkind
* Dan Abnett
* Tom Clancy
* David Eddings

Ja lisäksi tietenkin luen liukuhihnavauhtia kiekkokirjoja.

Aika tarkkaan kirja tai pari menee per viikko, joten voitaneen tosiaan todeta, että luen :)
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
reds1897: Eiköhän Machiavelli ole sellainen klassikko, että ainakin "Ruhtinas" löytyy kirjastosta kuin kirjastosta...

Viimeisin lukemani kirja taitaa olla Kantin "Ikuiseen rauhaan". Painavaa asiaa, mutta yllättävän vaikeaksi lukemisen teki tolkuttoman koukeroinen, vanhanaikainen suomenkieli. Jokaisessa virkkeessä oli vähintään viisi sivulausetta.

Nyt odottaa avaamista niin komean niminen kirja, että se on suorastaan pakko mainita täällä: Kai Laitinen - "Suomen kirjallisuuden historia".

Opiskelukirjojahan nämä ovat, kaunokirjallisuuteen perehtyminen on jäänyt kesiin, kun ei tenttikirjoja ole odottamassa.
 

Hazlewood

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kiinnostusta kirjallisuutta kohtaan kyllä on, mutta silti aika häpeällisen vähän sitä tulee luettua. Kai se lähinnä siitä ajanpuutteesta on kiinni. Tosin aika huono selitys kun kuitenkin ehtii täällä netissä päivittäin pyöriä. Yleensäkin tuo mun lukeminen tahtoo olla aika kausittaista. Joskus saattaa parissa viikossa ahmia 5-6 teosta ja seuraavaan kahteen kuukauteen ei sitten tule edes kirjoihin koskettua. Selvästi eniten tulee luettua kesällä.

Tällä hetkellä ei ole mitään teosta kesken, mutta joululomalla tuli luettua Jean-Paul Sartren "Inho", Dostojevskin "Pelurit" ja Ben-Fong Torresin "Hickory wind -Life and times of Gram Parsons". Eniten on muhun kolahtanut venäläinen kirjallisuus. Niminä nyt ainakin Dostojevski ja Nabokov. Se Bulgakovin "Saatana saapuu Moskovaan" pitäisi tässä joskus ottaa työn alle. Juuh ja ehkä joskus kun sopivaa aikaa löytyy, täytyy käydä lainaamassa se James Joycen Odysseus, vaikka pelkäänkin sen olevan ehkä hieman työlästä luettavaa.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti tsei_tsei
Viikko sitten aloitin Dostojevskin Sorrettuja ja solvattuja ja kolmena tai neljänä yönä olen sitä lukenut. Nyt olenkin lähes lopussa. Voisi itseasiassa kohta lukea loppuun. Mielestäni suorastaan nerokas kirja, vaikka jaaritteleva tyyli voi joitakin toki häiritä. Sen verran pitää sanoa, että on ensimmäinen Dostojevskini, ja olen antanut itseni ymmärtää, että muut olisivat jopa parempia.

Seuraavaksi lukuvuorossa on todennäköisesti joko Dostojevskin Idiootti tai Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan. Jälkimmäisestä olen kuullut paljon kehuja, mutta se on vielä hakematta Akateemisesta. Idiootti on odotellut hyllyssä jo viimevuotisesta kirja-alesta lähtien ;)

Oletpa surkean hidas lukija. Etkö tiedä, että Paavo Väyrynen luki koko Dostojevskin tuotannon yhden viikonlopun aikana :D .

Rehellisesti sanottuna aika vaativa maku Sinulla tuon kirjallisuuden suhteen. Minua ei saisi ihan helposti avaamaan tuollaisia kirjoja. Nostan hattua.
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Kaunokirjallisuus on jäänyt viime aikoina vähälle lukemiselle. Edellisen luin viime syksynä, kyseessä oli Margaret Atwoodin Orjattaresi. Antiglobalistista kirjallisuutta on tullut ahmittua paljon; jouluna urakoin Naomi Kleinin No Logon, nyt on vuorossa Hans-Peter Martinin ja Harald Schumannin Globalisaatioloukku. Jälkimmäisen tekee erityisen mielenkiintoiseksi se, että se on osittain vanhentunut - siinä mainittuja prosesseja (mm. euro) on nyt jo saatu päätökseen. Tämä tekee mahdolliseksi nykytilanteen vertailun silloiseen ja silloisiin arvioihin. Tämän jälkeen odottavat vuoroaan mm. Kommunismin musta kirja (varsinainen jööti, jossa kestänee hetki), Martti Turtolan Mannerheim-kirja, Deborah Cadburyn The Dinosaur Hunters (1800-luvun suurista paleontologeista).

Jep, Führer-Aatun opus panee miettimään, voisiko tuollainen huuhaa enää nykyisin mennä läpi. Biologia ei rotuopeista päätellen ollut Hitlerin leipälaji...

Muok: ei tuo Dostojevski ole tahtonut avautua minullekaan. Pitäisi kai yrittää joskus taas uudestaan.
 

tsei_tsei

Jäsen
Re: tsei_tsei

Viestin lähetti reds1897
Laadukasta luettavaa sinulla.Onko sinulla tietoa mistä tuon Machiavellin mahtaisi saada,tunnen myös kiinnostusta kyseistä kirjailijaa kohtaan.Voisiko esim kirjastoista saada?

Kirjastoista ei ole tietoa, mutta huomenna alkaa ainakin Tampereella kaikissa kirjakaupoissa kirja-ale, joista sen saa varmaan muutamalla eurolla. Se Machiavellin toinen kirja (jonka nimeä en millään muista nyt) onkin vaikeampi löytää, mutta eiköhän sekin kirjastosta löydy.
 

Hammasharja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea, Jokerit, JYP
Ei valitettavasti oikein löydy kiinnostusta kirjoihin, kun saa koulunkin puolesta aivan tarpeeksi niihin tutustua. Itse saan tutustua muun muassa valtio-opin ja sosiologian kirjoihin, jotenka ei tee mieli yhtään lukea mitään ylimääräistä kirjallisuutta.

Kiitoksia vain ehdotuksesta, sillä itse asiassa tuo mainittu Mein Kampf -teos olisi mukava vaikkapa ensi kesänä lukena. Siis jos luvassa on sadekelejä.

Joskus ala-asteella kun oli luettava muutama kirja, niin valitsin kyllä mieluusti Agatha Christien kirjoja - vapaahtoisesti en kuitenkaan niitäkään viitsisi lukea.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vittula

Viestin lähetti finnishninja
Mikael Niemen ensiromaani meni päivässä taskumuodossa. Hillitöntä leikkiä sanojen kanssa ja saa jopa köyhän Ruotsin kielen tuntumaan rikkaalta.
Luulisin että kirja on käännetty myös Suomeksi. Suosittelen!

-Ote kirjasta vapaasti käännettynä:

Mietin kuumeisesti miten juhlistaa tilanne päästyäni vuoren huipulle. Jotenkin tuntui niin turhalta vain todeta että täällä ollaan ja lähteä takaisin alas. Panin merkille tiibetiläisen metallisen kilven jonka joku oli kiinnittänyt kiveen. Laskeuduin polvilleni ja suutelin sitä. Huuleni jäätyivät siihen kiinni välittömästi! Toisella jalallani sain vedettyä reppuni lähemmäksi. Työnsin käden sisään ja sain mukin esiin. Nostin hieman ahteriani ylöspäin, avasin sepalukseni ja sain lorautettua hieman kuppiin. Sen jälkeen valelin eritteeni hitaasti kilpeä pitkin huulieni ympäri ja sain ne näin irti kilvestä.

- Olin kussut itseni vapaaksi!

Itse en kirjoja lue periaatteessa yhtään, mutta joskus sentään. Hannibalin luin tossa ja Midnight Expressin ostin Amazonista, pitäisi kai lukeakin. Aikasemmin luettuja ovat Jorma Kurvisen lätkätarina Siniviiva ja kirja Seppo Mäkelästä.

Mutta miksi tämä lainaus tähän... Olin viime maanantaina Västeråsissa, 100km Tukholmasta lounaaseen. Siellä juna-aseman kaupassa sattui kyseinen opus silmiini... En ottanut sitä edes käteeni, mutta ihmettelin vaan, että mikähän opus tuokin on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös