Mainos

Löytyykö Jatkoajasta itsepuolustus-/taistelulajien harrastajia?

• 3 055
  • 21

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Maailma on täynnä mitä erilaisempia itsepuolustus-/taistelulajeja. Suurin osa lajeista on peräisin Japanista ja Kiinasta, mutta lajeja löytyy myös mitä erikoisemmista maista kuten esimerkiksi Israelista, Venäjältä, Filippiineiltä. Suomessa eletään tällä hetkellä ilmeisesti jonkinlaista buumia tässä asiassa. Harrastajakunta kasvaa koko ajan eikä edes ikä ole rasitteena, lajeja harrastavat niin lapset kuin vanhuksetkin. Muutama viikko sitten tulleessa ohjelmassa poliisitkin kertoivat olevansa jo huolissaan rikollisten ja humaltuneiden itsepuolustustaidoista kiinniottotilanteissa...

Mahtaisiko täältä löytyä itsepuolustus-/taistelulajien harrastajia? Olisi mielenkiintoista lukea mitä lajia harrastatte ja kuinka kauan olette sitä harrastaneet? Tätä ketjua voisi käyttää myös oman lajiinsa mainospuheena, eli kertokaa miksi juuri tätä omaa lajianne kannattaa harrastaa. Myös kaikenlaiset vertailut eri lajien kesken ovat tervetulleita, mikäli olette harrastaneet usempaa kuin yhtä lajia - voihan noita vertailuja tietenkin tehdä myös mutu-pohjalta, mutta ei niillä taida olla paljon painoarvoa:)

Sana on vapaa...

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse harrastin pienempänä judoa muutaman vuoden. Oli oikein hauskaa ja olisin jatkanut pitempäänkin, ellei toiminta olisi paikkakunnaltani loppunut. Monipuolinen laji ja eikös se vanha totuus ole että judomestari nujertaa kaikkien muiden kamppailulajien mestarit. Judoka kun kykenee käyttämään vastapuolen tekemän liikkeen kuin liikkeen hyödykseen, siis osaava judoka tietenkin.

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Viestin lähetti Teacup
Itse harrastin pienempänä judoa muutaman vuoden. Oli oikein hauskaa ja olisin jatkanut pitempäänkin, ellei toiminta olisi paikkakunnaltani loppunut. Monipuolinen laji ja eikös se vanha totuus ole että judomestari nujertaa kaikkien muiden kamppailulajien mestarit. Judoka kun kykenee käyttämään vastapuolen tekemän liikkeen kuin liikkeen hyödykseen, siis osaava judoka tietenkin.

Kyllä ne taitaa noi ThaiBoxing -tyyppiset systeemit päihittää muut lajit. Näistähän on ikuisuudet väännetty kättä ja niskalenkkiä, että mikä on tehokkain laji. Kaikessa hössötyksessä unohdetaan tietysti se, että ihmiset ovat aina yksilöitä ja lahjoiltaan erilaisia... Ellei sitten identtiset kaksoset tai vitoset treenais eri lajeja ja ottais kunnon mättöä keskenään.

Itse olen aina ollut kiinnostunut ko. puuhista. Kouluikäisenä judoa, myöhemmin taijita ja ohessa jujutsua ja kapoeraa... Tuohon eri lajien paremmuuteen vielä: Kaikki lajithan ovat jotenkin sukua toisilleen ja mitä korkeammalle tasolle nousee, sitä lähemmäs ne toisiaan muuttuvat. Esim. kun menin jujutsua treenaamaan pohjalla pitkä rupeama taijita, niin osasin alkeiskurssin liikkeet tietämättäni. Ulkoisestihan lajeilla ei ole paljoakaan yhteistä. Mutta liikkeet vain tulivat jostain selkärängan ja takaraivon välimaastosta.

Nyttemmin olen hiukan laiskistunut ja kovimmat taistelut käyn innebandykentällä (ja broidin kanssa umpitunnelissa) :) Mutta jonain päivänä taas takaisin treenaamaan jotain, se on varma!

Ja kaikille, jotka ovat kiinnostuneita mistä lajista tahansa: menkää kokeilemaan! Kamppailulajit ovat todella hauskaa liikuntaa kaikin puolin: pysyy kunnossa, koordinaatio paranee, ryhti ryhdistyy ja näin syksyisillä liukkailla pääkallokeileillä kunnon ukemi (oikeaoppinen kaatuminen) säästää monet kipsit :)

Ja ehdoton idolini on Bruce Lee!

Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Vapaaotteluturnamenteissa brazilian jujutsu on ollut pitkään aika kova sana, eli siitä sitten itseluottamusta yöllisiin nakkikioskikahakoihin:). Tekken 3:seen jos on luottamista niin capoeira on kovin laji koska Eddietä on liki mahdotonta voittaa siinä....

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olin muutama vuosi sitten Krav Magassa ja suoritin ensimmäisen tason kokeenkin. Olen todella harmissani, että työkuviot ovat sekoittaneet sen harrastuksen jatkamisen (=säännölliset treenit pitäisi järjestyä, mutta kun ei!).
Se on oikeasti asiallinen laji. Kyse on ennen kaikkea itsepuolustuslajista, ei hyökkäyslajista. Siksi se motivoikin harjoittelemaan, koska siinä oppi käytännön 'kikkoja' mahdollisia, siis mahdollisia, ongelmatilanteita varten.
Krav magaan meinaan kyllä palata, jahka saan muun elämän järjestymään siihen malliin, että säännöllisyys toteutuu.
Krav magaan voi tutustua esimerkiksi osoitteessa: www.suomenkravmagaliitto.fi

Suosittelen!!!

Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Krav Maga on varmasti hyvä ja tehokas järjestelmä, epäilemättä Israelin 'nössö'armeijassa ollaan vuosien varrella kehitetty kikka jos kolmaskin. Mulla painaa eri jutut kun olen miettinyt, mitä lajia alkaa treenaamaan...on sitä kuitenkin sen verran hyvin pystynyt ihan järkeä ja puhekykyään käyttämällä pysymään ongelmatilanteista syrjässä eli ei ole tullut pakonomaista tarvetta pohtia kysymyksiä kuten "Mitä teen jos huumattu Evander Holyfield yrittää lyödä minua kahdenkäden miekalla Lostarin jonossa?". Mutta siis sepä tässä tietenkin onkin erinomaista että lajikirjosta riittää jokaiselle varmasti mieleinen.

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Minulle on ruskea vyö karatessa ja musta kävellessä.

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Viestin lähetti Dougie KillMore
Ja mulla dokauksessa.
Jaa jaa, sä olet siis se maailmankuulu mestarismies Dokasitko Rahasi.

Onhan näitä harrastajia tullut läheltä seurattua useampiakin, lähinnä karaten ja kick-boxingin saroilta.

Omat kokemukset rajoittuvat Ranen ja Keravan kollien matkimiseen jurripäissään. Silloin ne uramavat ja takamaigerit jaksavat naurattaa.

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Viestin lähetti mauri
Olin muutama vuosi sitten Krav Magassa
Samoin, kahteen kertaan itse asiassa. Ensin Tampereella Finlaysonin tehtailla ja sitten kun se jäi muuton takia kesken, niin Sörnäisissä Tsaddissa. Muistaakseni Tampereella sai vetävämmän näköisiä mimmejä päälleen.

Tiedättehän harjoituksen, jossa itse maataan seljällään ja lantion päällä on kissa jalat harallaan. Sitten alkaa kissan koijaus, pumppaus ja riepoittelu. Lopuksi kissa vinkuu kippurassa polven alla armoa. Oiva harjoite kertakaikkiaan!

Nythän me Kerhon miehet voidaan jättää nämä harrasteet, kun saatiin toi Mäkkäri.

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti Tilatiili
Tiedättehän harjoituksen, jossa itse maataan seljällään ja lantion päällä on kissa jalat harallaan. Sitten alkaa kissan koijaus, pumppaus ja riepoittelu. Lopuksi kissa vinkuu kippurassa polven alla armoa. Oiva harjoite kertakaikkiaan!

Nythän me Kerhon miehet voidaan jättää nämä harrasteet, kun saatiin toi Mäkkäri.

Tuota...kerroppa tarkemmin. Aiemmin olen pitänyt näitä "taistelulajeja" turhina, väittäisin, että veljien kesken tappelu riittää hyvin harjoitteluun. Myöskin krav magaa, jota tosin pidän hyödyllisimpänä ja ehkä harjoiteltavan arvoisena. Siinä sentään kai keskitytään "todellisiin tilanteisiin". Olen vain sattunut näkemään eräitä ihmisiä harrastamassa krav magaa ja tiedät varmaan tunteen "no niin"...

Mutta palataanpa asiaan eli tuohon kissan riepotteluun...oho, vaimo hiippailee paikalle...

Että silleen...

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Samoin, kahteen kertaan itse asiassa. Ensin Tampereella Finlaysonin tehtailla ja sitten kun se jäi muuton takia kesken, niin Sörnäisissä Tsaddissa. Muistaakseni Tampereella sai vetävämmän näköisiä mimmejä päälleen.

Tasan ei käy onnen lahjat. Mulla oli yleensä partnerina n. 100-kiloinen sälli, jonka ainoa, mutta kieltämättä tehokas, taktiikka mattopainissa oli laskeutua voimalla rintakehäni päälle. Seurauksena ilmat pihalle ja totaalinen nöyryytys kerta toisensa jälkeen. Ei taidettu olla samoissa treeneissä muutenkaan, koska aloitin peruskurssin silloin, kun treenit olivat siirtyneet jo Puutarhakadulle. Näytöksen kävin kyllä katsomassa Finlaysonilla. Karu mesta.

Pidin kovasti Krav Magasta ja olisin varmasti jatkanutkin ensimmäisen vuoden jälkeen, mutta kun piti harrastaa muitakin urheilulajeja ja tehdä töitäkin. KM on oikeasti hyödyllinen laji jo alkeiden oppimisen jälkeen. Erityisesti suosittelen sitä meikäläisen kaltaisille rautakangille, joille notkeutta ei saa edes ostamalla. Minulla ei olisi riittänyt kärsivällisyyttä opetella ensimmäistä kolmea vuotta oikeata kumarrustekniikkaa, joten 'suoraan asiaan' oli juuri sitä, mitä hain. Pasifistiselle luonteelleni sopi muutenkin hyvin laji, missä ei ole muistaakseni ainuttakaan hyökkäysliikettä, vaan pelkkiä vastaliikkeitä. Niin, ja onneksi ei ole koskaan tarvinnut hyödyntää oppimaansa. Muuten olen sitä mieltä, että musta vyö karaokessa riittää tilanteeseen kuin tilanteeseen.

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
hämppälinnan homppelit???

Samoin, Muistaakseni Tampereella sai vetävämmän näköisiä mimmejä päälleen....
...Tiedättehän harjoituksen, jossa itse maataan seljällään ja lantion päällä on kissa jalat harallaan. Sitten alkaa kissan koijaus, pumppaus ja riepoittelu. Lopuksi kissa vinkuu kippurassa polven alla armoa...

..Nythän me Kerhon miehet voidaan jättää nämä harrasteet, kun saatiin toi Mäkkäri.

VAI NIIN - sellaisia miehiä siis siellä McHämeenlinnassa? Minä pitäydyn treenaamaan noita kuvaamiasi harjoitteita ainoastaan mimmien kanssa! No, jos teille riittää se Mäkkäri (Yök) niin lähettäkää ne 'työttömäksi' jääneet mimmit tänne päin. Lupaan keksiä niille 'jotain' käyttöä. ;-)

Ai niin; olihan mulla asiaakin aiheeseen: Ju-jutsua (sitä Niinikedon versiota) tuli väännettyä useampi vuosi aikoinaan ja tehokas on laji monellakin tapaa. Elämäntilanteen (ja kiinnostusten kohteiden) muuttuessa jutsu sitten jäi, kunnes pari vuotta sitten palasin kokeilemaan miltä meno maistuu. Mukavaa edelleen, mutta treenaamaan pitäisi ehtiä ainakin 3 kertaa viikossa, jotta paikat kestäisivät. Minä en ainakaan ju-jutsua pystynyt 'puolivaloilla' harrastamaan ilman loukkaantumisia.

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Itse olen muutaman vuoden harrastanut Kendoa eli miekan tietä. Yep, juuri ne kaverit sinisissä kendo-geissään jotka huutavat niin perkeleesti ja koittavat osua vastustajaa shinailla (bambusäleistä tehty miekka) kovasti koteloon.

Yleisesti ottaen keskustelu siitä että mikä laji on "kovin" on melko turhaa. Lajeja ei voi verrata juurikaan toisiinsa; karkeimmillaan jaottelu menee aseen kanssa harjoitettavat lajit / ei-asetta -lajit. Hienompia nyansseja löytyy kirjametreittäin.

Itse pidän lajista. Eihän siitä mitään hyötyä ole snagarilla ellet keksi käsiisi jostain nopeasti 1,2 metristä kevyttä zepaa jolla naputella öykkäröiviä hampurilaisentavoittelijoita. :)

Liikuntamuotona se on erinomainen, puku kohtuullisilla varusteilla (pääsuojus Men, rintasuojus Do, käsineet Ko-te + puku kendo-gi) painavat kahdeksasta kilosta eteenpäin. Se ei kuullosta paljolta mutta sen kanssa ärhäkästi jumpatessa hiki alkaa kummasti virtaamaan. Laji on lisäksi ehdottoman erinomainen kehittämään refleksejä ja keskittymiskykyä. Hengitystekniikka on myös merkittävässä osassa.

Laji vaatii kunnioitusta, kuria ja ennenkaikkea itsekuria. Itse olen tullut hakatuksi japanilaisen sensein toimesta runsaille mustelmille kerran jos toisenkin mutta aina olen kiittänyt opetuksesta. Länsimäiselle tämä ei ole helppoa (opeteltava jonkun verran japania) mutta ei ollenkaan mahdotonta.

Kovemmaksi tulet tahdossa.

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Mä olen harrastanut Krav Magaa nyt reilut 3vuotta. Ja lisäksi Shootfightia tulee treenattua jonkun verran. Sitä en ole vielä treenannut kuin puol vuotta. Krav Magaa olen suositellut kaikille jotka ovat kyselleet mitä pitäis alkaa harrastaan jne. Krav Maga antaa todella hyvät valmiudet tosielämän "vaikeisiin" tilanteisiin.
Kerran olen joutunut käyttämään Krav Magaa mutta toivon että toista tilannetta ei koskaan tule. Koska väkivalta ei ole ratkaisu mihinkään mutta toisaalta joskus se on viimeinen keino selvitä jostain tilanteesta..

Suosittelen kaikille ikään, sukupuoleen ja kokoon katsomatta Krav Magaa.

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Parker27

Suosittelen kaikille ikään, sukupuoleen ja kokoon katsomatta Krav Magaa.

Aamen. Itsekin aion palata hetimmiten lajin pariin, kun saan järjestettyä työasiat häiritsemästä vapaa-aikaa.

Sellaisista Tilatiilen kuvailemista misukkatilanteista tosin en ole päässyt vielä nauttimaan. Mieleen on jäänyt ennemminkin sen 130-kiloisen poliisikollin kovat otteet, kun mies nakkasi meikäpojan tatamiin niin, että aivolohkot vaihtoivat paikkaa.

Onkohan Parker27:n mainitsema arjen tilanne, jossa Krav Magaa on joutunut käyttämään, sellainen, jossa toinen osapuoli oli misukka vai sittenkin räyhäkolli...?

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Onkohan Parker27:n mainitsema arjen tilanne, jossa Krav Magaa on joutunut käyttämään, sellainen, jossa toinen osapuoli oli misukka vai sittenkin räyhäkolli...?

Kyl se oli räyhäkolli. heh

Sori chat....

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kaikki alkoi Taekwondosta ja päätyi Karate-tatamille. Tatamilleppa tosiaan, sillä meillä tatami tarkoittaa jumppasalin kovaa ja anteeksi antamatonta parkettia. Eli esim. Ukemin tehdessä ei käsien auta olla myöhässä, ainakaan silloin kun pudottaudutaan tuolilta selälleen.

Ompa tuota Krav Magaa tullut ammatinpuolesta harrastettua, mutta tylsähköä ja ei niin monipuolista. Taitaa kuitenkin olla vetäjästä kiinni ja pitäiskin mennä kokeilemaan uudestaan kun vetäjä vaihtui.

Muistakaan pojat, että itsepuolustuslajit ovat järkeviä ihmisiä varten. Nakkikioskilla ei saa käyttää väkivaltaa vaan voimakeinoja, silloin tuomarikin on ymmärtäväisempi. ;)

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aloitin jujutsun peruskurssin tällä viikolla. Mielenkiintoisen oloinen laji, siihen kun kuuluu monipuolisesti vähän kaikkea lyönneistä ja potkuista lukkoihin ja heittoihin. Vetäjä on ainakin toistaiseksi ollut tyyliltään vaativa, mutta huumorintajuinen jannu, eli hiki on irronnut, mutta mikään kivikasvoinen ninjamaster ei kyseessä ole.

Itse halusin aloittaa itsepuolustuslajin ennenkaikkea kuntoilun vuoksi. Olen kuullut, että treeneissä tällainen perusjamppa saa hikoilla kunnolla, ja samalla oppii hyödyllisiä taitoja. Minulle suuri juttu on ollut mm. ukemin opettelu, koska olen ollut aina hyvin kömpelö ja pelännyt kaikenmaailman riekkumisia. Esim. aivan tavallinen kuperkeikka on ollut siinä ja siinä. Nyt kaikki oli pakko tehdä perässä, ja samalla pelot häviävät.

Minulla ei siis ole kokemusta muista lajeista, mutta jujutsu vaikuttaa hyvin fiksulta yhdistelmältä eri lajeja. Saa nähdä, kuinka innostus ja aika riittävät lajin jatkamiseen peruskurssin jälkeen, mutta tällä hetkellä fiilis on hyvä. Paikkoja kolottaa sopivasti ja odotan seuraavia treenejä niskat jäykkänä.

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
sampio kirjoitti:
Aloitin jujutsun peruskurssin tällä viikolla. Mielenkiintoisen oloinen laji, siihen kun kuuluu monipuolisesti vähän kaikkea lyönneistä ja potkuista lukkoihin ja heittoihin. Vetäjä on ainakin toistaiseksi ollut tyyliltään vaativa, mutta huumorintajuinen jannu, eli hiki on irronnut, mutta mikään kivikasvoinen ninjamaster ei kyseessä ole.

Itse halusin aloittaa itsepuolustuslajin ennenkaikkea kuntoilun vuoksi. Olen kuullut, että treeneissä tällainen perusjamppa saa hikoilla kunnolla, ja samalla oppii hyödyllisiä taitoja. Minulle suuri juttu on ollut mm. ukemin opettelu, koska olen ollut aina hyvin kömpelö ja pelännyt kaikenmaailman riekkumisia. Esim. aivan tavallinen kuperkeikka on ollut siinä ja siinä. Nyt kaikki oli pakko tehdä perässä, ja samalla pelot häviävät.

Minulla ei siis ole kokemusta muista lajeista, mutta jujutsu vaikuttaa hyvin fiksulta yhdistelmältä eri lajeja. Saa nähdä, kuinka innostus ja aika riittävät lajin jatkamiseen peruskurssin jälkeen, mutta tällä hetkellä fiilis on hyvä. Paikkoja kolottaa sopivasti ja odotan seuraavia treenejä niskat jäykkänä.

Sama.

Onnistumisen riemu on löytynyt tässä lajissa pitkästä aikaa. Hiki tosiaan irtoaa hyvin ja treenien jälkeen on vitun hyvä fiilis.

pete666

Jäsen
Suosikkijoukkue
BLUES
Jaahans,että tällainenkin ketju löytyi...Sinänsä ajankohtaista, kun alkaa potkunyrkkeilyn opettelu meikäläisellä. Innolla odotan mitä tuleman pitää. Pari kaveria on jo ollut lajissa jonkun aikaa kiinni ja ovat kehuneet sitä niin paljon, että pakkohan se on mukaan mentävä kun kerran tuli luvattua...Onko muilla jatkoaikalaisilla kokemusta ko. lajista? Ois mukava lukea ajatuksia ja kokemuksia kickboxingista...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy