Läppäri vai pöytäkone

  • 2 771
  • 28

Läppäri vai pöytäkone

  • Läppäri

    Ääniä: 52 31,7%
  • Pöytäkone

    Ääniä: 112 68,3%

  • Äänestäjiä
    164

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kysytäänpä tälläistäkin, kun kerran toistemme ajoittain jopa sekavia ja ajattelemattomiakin kirjoituksia päivittäin jonkinlaiselta näytöltä luemme ja kommentoimme.

Kumpaa siis käytät, läppäriä vai pöytäkonetta. Itse en vaihtaisi hurisevaan pöytäkoneeseen mistään hinnasta.
 

Micco!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haluttu muutos
Läppäri

Puolitoista vuotta sitten hankin elämäni ensimmäisen kannettavan. Olen ollut läppäriini tyytyväinen. Parilla tuhannella eurolla sai hyvän ja toimivan mallin.

Koulu- ja työjutut sujuvat läppärillä mutkattomimmin. Koneen voi tarvittaessa ottaa töihin tai luennolle mukaan. Wlan-kortin myötä nettiinkiin pääsee kätevästi.

Laajennettavuus on tietenkin suuri ongelma. Muutaman vuoden päästä tämäkin mylly on aikansa elänyt eikä päivitysmahdollisuutta ole.
 
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, HIFK, Joe Finley
Tällanen pöytäröttelöhän minulla tilaa viemässä.

Kannettava himottaa aina välillä, mutta toistaiseksi olen pysynyt pöytäkoneen orjana.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Kun on kannettavan hankkinut, ei pöytäkonetta tule ikävä.
 

Kapo 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tulihan sitä läppäriäkin harkittua, mutta ei sellaisesta ole kuin kakkoskoneeksi. Läppäreissä ei ainakaan toistaiseksi hinta ja laatu törmää syystä että:
1) Päivittäminen hankalaa ellei mahdotonta.
2) Jos hajoavat niin korjauskulut "vähän" kalliimpia kuin pöytäkoneessa.
3) Pelikoneina onnettomia verrattuna saman hintaluokan pöytäkoneisiin.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tällä hetkellä kannettava - tosin alkaa tuntua siltä, että vetelee hiljalleen viimeisiään. Seuraavasta on paha mennä sanomaan vielä mitään, kenties samalla linjalla jatkan.

vlad.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tässä mitään yksiselitteistä vastausta ole, siis siihen kumpi on parempi. Pelikelpoinen kannettava tulee sen verran kalliiksi, että en ole sitä ryhtynyt hankkimaan. Muihin hommiin voisikin hankkia, nyt kun hinnat alkavat olla jo aika mukavalla tasolla.

Pöytäkoneeseen olen kuitenkin vielä tyytynyt.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Koulutukseni takia hommasin aikanaan läppärin. Hyvin on pelittänyt, kylläkin nyt kun Autocadilla ja Archicadilla ei tarvitse enää kotokoneella juuri piirtää on 20 gigan kovalevy aika nihkeä.

Eihän tähän mahdu prrrnoa juuri yhtään!
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Sama ajatus tuli mieleen kuin Designerillä. Nyt ei voinut äänestää.
 
Suosikkijoukkue
Haukat
Läppärillä minäkin operoin, paitsi nyt, kun sattumalta olen käymässä kotikotona ja toimin ihan oikealta pöytäkoneelta käsin.

Kannettavaa en ihan heti vaihtaisi. Opiskelujutuissa vehje on mahtava, sillä nyt hommia kykenee tekemään ilman suurempaa kikkailua myös jossakin muualla kuin itse asunnossa. Lisäksi wlan-kortti on mainio lisä. Luennolle en ole kehdannut vehjettä vielä ottaa, ajatus kun tuntuu jotenkin helvetin vastahakoiselta ja vieraalta.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Molemmat toki,
kaikki raskaampi (kuvankäsittely ja pelaaminen) tehdään pöytäkoneella, sitten taas tälläiset basic-asiat on kiva hoitaa sängyssä läppärillä.

Niin ja taskussa kulkee XHTML-selausta tukeva kännykkä ja GPRS:llä nettiyhteys.

Koukussa - ai miten niin?
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itselläni on läppäri jonka ostin 1,5 vuotta sitten kun aloitin opintoni yliopistossa. Läppäri on kyllä erittäin kätevä koska sen voi ottaa mukaan oikeastaan minne vaan ja sitä on suht. helppo kuljettaa. Pöytäkonetta en ole missään vaiheessa edes harkinnut ostavani, sillä sen verran tyytyväinen olen läppäriini ollut.
 
Mukavuudenhaluinen opiskelija

Läppäri ihan mukavuussyistä. Kone on kätevä ottaa kouluun luennoille mukaan ja muutenkin kaikki koulu ym. jutut kulkevat aina kätevästi mukana. Ja parasta on välttyminen siltä s**tanan paperisodalta, varsinkin koulussa...

Toisaalta, taloudessa on pöytäkonekin, toiselle sellaiselle ei olisi ollut edes tilaa.

Ja mitä tulee tuohon koneen käyttöön luennoilla; ainoat, jotka ovat asiasta vittuilleet, ovat aikuisopiskelijat. "Ostiko isi ja äiti sulle uuden koneen joululahjaksi?". Vittuilua ei kuulunut kun ilmoitin elättäneeni itseni jo yli kymmenen vuotta ja ihan töitä tekemällä tällaisia voi ostaa... Luokkakavereiden suhtautuminen myönteistä, ainakin siltä osalta, mitä olen itse kuullut... ;)
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Pöytäkone ollut jo monta vuotta. Ajatus läppärin hankkimisesta kieltämättä houkuttelee, ehkäpä ensi kesänä.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pöytäkone ehdottomasti. Läppäri olisi kivemman näköinen ja kätevämpi, mutta pöytäkone on niin paljon parempi ominaisuuksiltaan, ettei viitsi läppäriin vaihtaa. Pöytäkoneen päivittää myös helpommin ja sen saa näin pidettyä modernina monta vuotta.
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Viestin lähetti Kapo00

1) Päivittäminen hankalaa ellei mahdotonta.
2) Jos hajoavat niin korjauskulut "vähän" kalliimpia kuin pöytäkoneessa.
3) Pelikoneina onnettomia verrattuna saman hintaluokan pöytäkoneisiin.

Töissä käytän pöytäkonetta, mutta kotioloissa läppäri on poikaa. Saa mukavasti mukaan myös anoppilaan mennessä.

Itse suosin systeemiä, jossa hankin läppärin, käytän sitä takuuajan (~2 vuotta), myyn ennen takuuajan umpeutumista pois ja ostan uuden. Ei huolta vaikka hajoaisi, päivitykseen ei tarvetta ja pelitkään eivät kiinnosta.

Tässä auttaa myös se, että läppäreissä arvo säilyy huomattavasti pöytäkonetta paremmin ja alle kaksivuotiset läppärit ovat haluttua tavaraa.

EDIT: Ja kyllä videot saa editoitua ja kuvat käsiteltyä läppärilläkin, kunhan potkua on riittävästi.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tällä hetkellä käytössä on pöytäkone, mutta kannettava kiinnostaisi kovasti, ehkä ensi kesänä tulee sellainen hankittua pöytäkoneen seuraksi. Tuo kannettava tulisi todennäköisesti olemaan mac.
 

Redalert

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Ozzy Osbourne,Black Sabbath
Itselläni on läppäri ja en enää mistään hinnasta vaihtaisi pöytäkoneeseen. Turhan isoja ja tilaavieviä " pömpeleitä ".
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Nykyisin myytävistä koneista n. 60 prossaa taitaa olla läppäreitä, mikä näkyy myös tietokonemainoksissa. Ja hinta/laatusuhde on parantunut viimeisen vuoden aikana hurjasti. Aiemmin läppäreissä myytiin eilispäivän tekniikkaa tuoreen raudan hinnalla, mutta nykyisin kilpailu pitää huolen siitä, että sekä uuden läppärin että pöytäkoneen rauta on lähes samalla viivalla. Vieläkin elää tiukassa käsitys, että läppärit ovat juppien kalliita leluja...

Läppäri tuli talouteen viime lokakuussa, ja ne 1000€ olivat näin jälkikäteen ajateltuna todella hyvä sijoitus. Eipä ole tullut vanhaa yhdistelmää ikävä. Tietenkin pelaaminen on (tällä) läppärillä rajoittuneempaa (kiitos hitaan näytönohjaimen), mutta opiskelijalle se on oikeastaan vain plussaa. Tulee keskityttyä oleelliseen.

Suurin plussa (mitä ylempänä ei ole mainittu) tulee kuitenkin koneen äänettömyydestä. Se on suurin plussa, jota osaa arvostaa kerta toisensa jälkeen. Kone stereoiden jatkeeksi, ja eikun soimaan. Ei tarvitse luukuttaa enää niin lujaa, että pöytäkoneen pörinä peittyisi alle. DVD-leffoja katsottaessa ehdoton bonus!

Miinuksia siitä, että näytön koko (ja tarkkuus) on esim. ohjelmointiin ikävän pieni. Ja näytönohjain saisi mieluusi olla parempi (ja käyttää omaa muistiaan). Lisäksi näppäimistö oli alkuun outo, ja vieläkin kaihertaa että tekstinkäsittelyssä usein tarvitut Home- ja End-näppäimet on siirretty function-näppäimen taakse. Eli vinkkinä paljon kirjoitustyötä tekevälle: tarkista, että läppärin näppäimistössä on yhtä monta näppäintä kuin "normaalissakin". Muutenkin näppäimistön tuntuma on makuasia, joten sitä kannattaa kokeilla ennen läppärin ostamista. Lisäksi jouduin kytkemään infrapunaportin päällä, kun se saa television vaihtelemaan kanavia satunnaisesti. Oli siinä ihmettelemistä, kun aiemmin kunnolla toiminut telkku rupesi temppuilemaan...onneksi ei tullut käytettyä huollossa, vaan hoksasin mistä on kysymys. Eli tiedätte ainakin nyt varoa...

Mutta rahallahan noista vaivoista pääsee eroon. Tällä hetkellä on sellainen fiilis, että myös seuraavat koneet tulevat olemaan läppäreitä.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Viestin lähetti Designer
Missä on vaihtoehto "Molemmat"?

Jep, itselläkin on molemmat, sillä hommasin firman kautta tämän Fujitsu Siemens Amilon. Kyllä tällä läppärilläkin voi pelata. Itse pelailen yleensä viikonloppuisin duunissa. Saa rauhassa keskittyä. ;o)
 

Markus91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ihan perus pöytäkonehan tuossa hurisee. Yllättävän monella näyttää muuten olevan kannettava. Itse olen pitänyt kannettavaa lähinnä vain liikemiehien juttuna, mutta näyttää olevan yleistymässä kaiken aikaa, eikä hinnatkaan taida olla enää niin pilvissä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös