tty_01 kirjoitti:
Omalla kohdallani lukunopeus ei ole ongelma, vaan se, että ne luetut asiat pitäisi vielä sisäistääkin.
Totta, varmaan aika monella sama ongelma. Itsellänikin lukunopeus on ihan tarpeeksi hyvä, mutta kun aihe ei vaan kiinnosta, niin ei siitä sitten mitään päähän jää. Kaikki varmaan on huomannut, että kun lukee jotain itselleen mielenkiintoisesta aiheesta, sitä voi lukea kovallakin tahdilla ja se jää päähän. Mutta kun lukee jotain mikä ei kiinnosta (esim. läksyt), ajatukset lähtevät harhailemaan, eikä mene kauaa niin olet lukenut kaiken mutta päässäsi ei ole mitään muuta kuin hahmotelmia David Hasselhoffista ilman vaatteita.
Olen lukion kolmannella, en tosin pääse vielä pois, sillä joudun mädääntyä koulussa koko lukuvuoden loppuun asti. Tämä lasketaan 3½ vuodeksi, vaikka ei tarvitsekaan mennä kesän jälkeen enää kouluun. Ja mukavintahan tässä on se, että olen käynyt kaikki kurssit mitkä minun "tarvitsee" käydä, kursseja ei vain ole tarpeeksi. Nyt siis makaan tämän 4. jakson lopun, ja koko 5 jakson koulussa suorittaen aivan turhia kursseja, kuten kuvista, ATK'ta, tai kursseja aineista joista nelosen saaminen ei vaikuta poispääsemismahdollisuuksiini. Ei siis ole mitään mielenkiintoa näitä kursseja kohtaan, niitä on vain pakko saada jostain että saa tuon maagisen 75 kurssin rajan täyteen. Kuten varmasti osaatte arvatakin, motivaationi on aivan huipussa. Suurin osa tunneista menee musiikkia kuunnellen, vierustoverin kanssa puhuen tai lehteä lueskellen (Uutislehti 100'ssa hyvät ristikot, suosittelen).
Ensimmäisen vuoden parin ensimmäisen jakson jälkeen oppikirjat eivät ole juurikaan kotona auennut. Koeviikolla vähän selaillut kirjaa läpi, ehkä jotain muistiinpanoja lueskellut. Oikeastaan jokainen ns. kurssityö (=tutkielma/essee tai äidinkielessä kirjan luku) on hoidettu netin kautta, Wikipedialle lähtee suurimmat kiitokset. Jokaisella pakollisella äidinkielen kurssilla on kirja pitänyt lukea (6 pakollista kurssia), enkä ole kertaakaan käynyt kirjaa lainaamassa. Netistä on aina löytynyt jotain, mikä on mahdollistanut tämän kirjan "lukemisen" ilman itse sitä kirjaa.
Melkein pitää sanoa, että tämä lukio-aika on ollut helpointa tähän mennessä kouluhistoriassani. Ehkä suurimmaksi osaksi sen takia, koska en ole asettanut itselleni muita tavoitteita kuin "pääse kurssi läpi", joten paineitakaan ei tästä oikein kasaannu. Näistä kovista tavoitteista kärsitään (ehkä?) sitten myöhemmin...
Englanti on kirjoitettu, C napsahti, ihan tyytyväinen olen. Englannin numeroni koostuvat seiskoista, joten C olikin aika odotettu. Tosin tässäkin pitää todeta se, että mahdollisuuksia parempiinkin numeroihin olisi ollut...
Edit: Toiselta vuodelta kolmannelle. Aika mennyt näköjään nopeaa tahtia...