Pidemmällä aikavälillä SaiPan pitäisi olla (ja varmaan onkin) lobbaamassa yritystoiminnan edellytyksiä Etelä-Karjalassa ylipäänsä kuntoon. Lappeenranta taitaa vielä pysyä pinnalla kaupungistumiskehityksessä yliopiston ansiosta, mutta ympäryskunnista vie juna ja auto etelään ja länteen. Jos markkina-alue tyhjenee ihmisistä, niin vaikea siinä on saada tupaa täyteen.
Tuosta päästään toiseen pointtiini, joka on helpommin korjattavissa ja ihan SaiPan omin voimin - myynti etäkannattajille. Pk-seudulta ei työssäkäyvät perheelliset ihmiset kovin moneen kotipeliin rahojaan kanna. Silti kotiseudun joukkueeseen voi olla hyvinkin intohimoinen side, joka voisi olla muutettavissa myynniksi nykyistä paremmin.
Onhan siellä kaikenlaista oheistuotetta ostettavaksi, mutta mites ottelutapahtumaan liitettävät aineettomat tuotteet? Pari heittoa:
- Mahdollisuus ostaa peliin esim. kympillä kannatuspaikka hallista. Kun yleisömäärää ilmoitetaan, ilmoitetaan paikallaolijat ja etäkannattajat. Minulle tulisi ainakin hyvä mieli kuulla, että halliin on ostanut lipun 2800 henkeä ja "etälipun" 500. Antaisi myös ihan kaikille, eli katsojille, joukkueelle, sponsoreille näkyvyyttä seuran todelliseen kannatukseen. Joku sanoo, että voihan sen lipun ostaa nytkin ja jättää tulematta, mutta 1) etälipun tulee olla halvempi kuin varsinainen lippu ja 2) se tulee huomioida tilastoinnissa ja ottelutapahtumassa.
- Maksullisen somesisällön käyttöönotto. Joka päivä jotain insidejuttua - haastatteluja, videota treenistä, punttivinkkejä, lempiruokareseptejä... Vaatii yhden aika lähelle täysipäiväisen tekijän tosin.
Korona-ajan ollessa pahimmillaan ehdotinkin toimistolle, että myykää kannatuspaikkoja, mutta vastauksena oli, että eivät periaatteesta myy "ilman vastiketta". Vinkiksi, että vastike saa olla hyvin abstrakti aineeton asiakin. Ostaahan jengi niitä vuohia Afrikkaankin, niin miksei kannatuspaikkaa kotiseudun joukkueen matsiin.
Rahastakaa minua, SaiPa!