Kysymys tamperelaisille

  • 971
  • 14

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minua on jo kauan kiinnostanut tietaa, mista syista johtuen toiset teista paatyvat Ilvekseen ja toiset Tapparaan? Onko taustalla kenties poliittisia, uskonnollisia, rodullisia, maantieteellisia, yms. seikkoja vai onko kyseessa puhtaasti vain fiilispohjaiset valinnat? Jos niin on, kiinnostaisi tietaa, mista ne taas johtuvat.

Helsingissahan tilanne on sikali toinen, etta ainakin joskus muinoin kielella on ollut merkitysta, mutta Tampere se vasta mielenkiintoinen juttu on. Odotan vastauksianne mielenkiinnolla!
 

Prosessori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä tossa jotain poliittistakin kuulemma on olemassa, mutta jätän sen kommentoinnin sikseen.

Musta tuli Ilveksen kannattaja, kun iskä vei peliin (itseasiassa aikas moneen peliin) joskus hyvin hyvin nuorena. Enkä kyllä pysty sitä millään uskomaan, että oisin toisin valinnut, vaikka olisin joutunut ihan yksin noiden kahden väliltä valitseen. Hetkeekään en oo katunu tota juttua.

Lisäksi täytyy todeta semmoinen seikka, että huomattavan suuri osa hyvistä kavereistani kannattaa Ilvestä. En tiedä sitten, mutta en ainakaan itse tule kovinkaan hyvin toimeen tapparalaisten kanssa, vaikka jääkiekosta ei puhuttaisikaan. Aika useasti on tullut tilanteita, että olen miettinyt hiljaa mielessäni, että en oikeen tajua ton kaverin maailmankäsitystä ja jälkeen päin oon saanut kuullakin, että se on Tapparan kannattaja. Poikkeus vahvistaa säännön eli joskus peruskouluaikoinani paras kaverini oli aikas kova tapparalainen.

Niin, ja olen Tampereen kupeesta, Kangasalta. Matkaa Hakametsään noin 17 kilometriä.
 

Linda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vastaan vaikka en Tamperelainen kai olekaan... Muodollisuus tämä Lempäälän-kansalaisuus silti lähinnä on. ;)

Niin eli Prosessorin tapaan Tapparalaisuus periytyi isältä tytölle. Myöhemmin isä käänsi takkia, mutta minä jäin vanhaan leiritykseen.

Mitä kavereihini tulee, ovat lähinnä Ilveksen kannattajia. Tiedä sitten mistä se johtuu...
 

Ande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Helsingissä tilanteeseen on vaikuttanut mm. kaupunginosa, mikä ei mielestäni näyttele Tampereella mitään roolia.

Tapparan edeltäjä TBK oli ruotsinkielisten joukkue, joten ehkä silloin vaikutti valintaan jonkinnäköinen porvarileima, kun esim. KOOVEE oli enemmän työläisten seura. Ilvestä en henk. koht. ole koskaan mieltänyt minkään puolueen seuraksi. Vanhempi kansa voisi toki sanoa sanansa tähänkin.
Näistäkin asioista voisi kiistellä loputtomiin ja näkemyksiä on monia.
Ilves oli ensimmäinen suomalainen jääkiekkoiluun erikoistunut seura.

Pikkunöösinä "kaikki" koulussa kannustivat Tapparaa, sillä tuolloin Tappara jyräsi. Ensimmäinen näkemäni pelikin oli Tappara-Kärpät (7-2).
Ilves vain tuli jostain, ei sitä voi millään yksittäisellä syyllä selittää. Suvussani ei ole sen kummemmin jääkiekkofaneja, joten äidinmaidosta seuravalinta ei tullut. Summanen ja Siltanen olivat tuohon aikaan sellaisia kavereita, joidenka peli säväytti.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
No ensimmäinen peli jossa kävin sattui olemaan Ilveksen peli. Muistaakseni Ilves - Lukko tai Ilves - SaiPa 80-luvun lopulla. Ainoa mitä ottelusta muistan on se, kuinka Summasta kohdeltiin väärin, kun hänen tekemäänsä maalia ei hyväksytty kun maali oli siirtynyt pois paikaltaan ennen kuin kiekko meni maaliin.

Niin ja varsinaisesti tamperelainen en ole, vaan asun 50 kilometrin päässä. Kuitenkin alueella jossa seura on joko Ilves tai Tappara, ellei sitten päässä ole jotain vikaa.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Paikassa jossa vietin lapsuuteni, oli todella paljon Tapparan kannattajia. Suhde oli ekalla luokalla koulussakin kymmenen Tapparan kannattajaa vastaan yksi Ilveksen kannattaja. Vaikka isäni ei itse tykkää jääkiekosta niin hänet vaadin kuitenkin aina pienenä natiaisena viemään minut halliin ja siihen isäni suostuikin. Onneksi myös kaverin isä oli kova jääkiekon ystävä ja tapparalainen joka myös monta kertaa minua ja kaverianikin kuljetti halliin peliin. Myös enoni oli suorastaan fanaattinen Tapparan kannattaja ja edelleenkin tuolla huoneessani on sinkku jossa toisella puolella on kappale Tappara on terästä ja toisella puolella kappale kaukalosamba. Enoni antoi minulle lahjaksi aikoinaan kyseisen sinkun ja myös Tapparan pelaajien mailoja eno aina välillä minulle toi, mm. Tero Käpysen mailan kun eno sattui olemaan kuuluisan konservaattori Käpysen eli Teron isän kavereita. Eno innosti ja innosti minua ja minä olen pyrkinyt vastaaamaan huutoon niin hyvin kuin vaan mahdollista.

Ipalaisten kanssa en juurikaan ajatuksia vaihda tosin pienten yhteensattumien takia yhden Ipan pelaajan lähisukulainen on tullut minulle tutuksi kun asutaan samassa kaupunginosassa. Myös opintojeni viimeisenä vuotena oli luokallani yksi kaveri joka oli ipalainen jonka kanssa vielä kuulumisia vaihdan, jos kaveri tulee Hakametsässä tai muualla vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
ILVES
Äidin maidosta se kai tulee tämä Ilves-fanius. Isänä on aikoinaan pelannut Ilveksessä ja kun hän on kuvaajana paikallisessa lehdessä tuli hänen kanssa käytyä hallissa lähes aina, oli pelaamassa sitten Ilves tai Tappara. Ilves oli jo silloinkin suosikki, mutta ei niin oli oikeastaan Tapparakin. Eräässä Tapparan pelissä sitten nukahdin ja sen jälkeen en ole muistaakseni Tapparan kotipeleissä käynyt (jos ei lasketa paikallispelejä). No silloin ei kumminkaan kauheasti pelistä ymmärtänyt, joten kai ne kaverit koulussa eniten ovat vaikuttaneet.
 
Mun omat vanhemmat eikä oikein muutkaan sukulaiset ole oikein koskaan olleet urheilusta todella kiinnostuneita. Itse kumminkin seurailin tv:stä tuloksia pienempänä melko tarkkaan ja sillia se jatkui. En osannut oikein sanoa juuta tai jaata, kun minulta kysyttiin: "Ilves vai Tappara". Sitten erään kerran serkkuni innostui kysymään, josko mentäisiin halliin, ja niinhän me sitten tehtiin. Ei tullut kysymykseenkään, että olisi Ilveksen matsiin menty ja tästä kaikki sitten lähti. Tälle kaudelle sainkin sitten hommattua jo kausikortinkin. Innostus syttyi silloin ja ainakin toivon, ettei se myöskään sammu koskaan.

Vaikka on sanottu, ettei Tampereella kaupunginosa paljoa vaikuta valintaan, niin kyllä ainakin asuinpaikassani Hervannassa tuntuu, että tässä lähipihoilta tuntemani tyypit Ilvestä kannattavat. En tiedä sitten mikä on tilanne toisella puolella Hervantaa, kun en sieltä paljoa porukkaa tunne. Olen jostain myös saanut vahvan käsityksen, että se kosken toinen puoli seutu olisi Tapparan vahvaa kannatusaluetta. Tosin varma en tästäkään ole.

Kun Prosessori tuossa viestissään sanoi, että ei meinaa tulla toimeen Tappara-fanien kanssa, niin itselläni se on juuri toisinpäin. Yleensä tyypit koulussakin, jotka ovat _ärsyttäviä_ ovat juuri useimmiten Ilveksen kannattajia. Ja tämä ei sitten ollut minkäänlaista propagandaa, mutta jännä juttu, että näin asia on.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En ole koskaan viettänyt Tampereella viikkoa pitempää aikaa putkeen, mutta uskaltaudun silti mukaan. Matkaa porukoille mansesta kertyy 240 km ja täältä etelästä sellaset 160 km, joten seura voisi olla periaatteessa mikä tahansa. Muistan kuitenkin selkeästi, miksi juuri Ilves vei syömmein jä pään. Eli se hieno ja agressiivinen logo vaikutti eniten seitsenvuotiaan pojan mieleen. Ja pelasihan siellä Summasen Raato, mutta logo oli 'se' juttu minun tapauksessani.
 

Huuhaa

Jäsen
Minusta tuli Ilveksen miäs, koska ala-asteella ensimmäisellä ja toisella luokalla olleet silloiset kaverini kannattivat (Ja kannattavat kenties edelleenkin ja vieläkin) Ilvestä....
 

TwilightZone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen ILVES
Ilves on vaan aina ollut se luonnollisempi vaihtoehto.
En muista enää tarkalleen, mitkä asiat vaikuttivat silloisen neljäsluokkalaisen (?) mieleen, kaunis logo, kavereiden mieltymykset, hyvät pelaajat ??
Ikinä en ole Tapparaa kannattanut, enkä tule sitä ikinä tekemäänkään, Ilvekselle tulen taas olemaan uskollinen niin pitkään kun täällä maan päällä kuppailen.
 

Petaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tampereella ei ole yhtään enempää järkeviä vaihtoehtoja kuin Hämeenlinnassa, Raumalla, Porissa tai vaikka Lappeenrannassakaan. Tampereella on yksi joukkue, Ilves, eikä tällä muuta tarvitakaan.

Allekirjoittaneesta meinasi tulla Tapparan kannattaja lapsuuden ensi vuosina, mutta Jumalalle kiitos, sukulaiset pelastivat eksyneen lampaan. Tyytyväisempi ei voi olla, Ilveksessä on se kaikki mikä naapurista puuttuu.
 

D4

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, futiksessa Tottenham
D4:n valinta

Taisinpa olla n. kuukauden verran Tapparan kannattaja, kun yläkerran isompi poika kerran pelasi Tapparassa. Kuitenkin varsin pian onneksi muutin kantani Ilvesläiseksi, lähinnä kait seuran hyökkäysvoittoisen ja yksilöt esille nostavan imagon takia. Tämä valinta tapahtui n. 6-7 vuoden iässä (vuoden 80 tienoilla), ja sen jälkeen asiasta ei tietysti ole ollut mitään epäselvyyttä.

Toisin sanoen minun valintani oli täysin fiilispohjainen. Vanhemmilta ei minulle ohjausta tullut puoleen eikä toiseen, kun kumpikaan ei alunperin Tamperelainen ole.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Joskus 70-luvun pualessa välissä ku kouluun menin, niin eka kaveri sieltä pelas Ilveksessä. (Jussi Viitanen, joka sittemmin pelas Liigassakin ja tekas muistaakseni yhen maalin Kalpaa vastaan). Haitaksi ei tietenkään ollut, että kaksvuotta vanhempi siskoni alkoi kannattamaan Tapparaa, ja se että Isä oli Ilvekseen kallellaan... No Ilveksen miäs musta tuli, ja kun se tappara oli sillon niin iso ja menestyvä ja Ilves vaan "nuori ja lupaava", niin heikomman pualelle tiätty...

Kaupunginosilla on ollut kyllä merkitystä suosikkijoukkueen valintaan jossakin aikasemmassa vaiheessa. Isäni kertoili, kuinka Nekalallaiset oli Ilves kannattajia, kun pihapelien kunnkuna hääri Lasse Oksanen ja kumppanit.

Sellanen käsitys mulla on ollu tosta 70 - 80 luvusta, että keskustassa olis ollu enemmä'n Ilves porukkaa ja lähiöissä Tapparalaisia. Onks kellään vastaavaa muistikuvaa? Itte asuin lähiössä, jossa oli Tappara talot, Ilves talot ja Koovee talot. Tapparatalot oli Sinisiä, ja suurinosa muksuista kannatti Tapparaa. Ilves talot oli vihreitä ja suurin osa oli Ilvesläisiä. Koovee talot oli keltasia, ja ilmeisesti sen takia ainoastaa n KooVee taloja. en ainakaan tuntenut ko. taloista ketään KooVeen kannattajaa (muita kylläkin)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös