NHL 2002
Lyhennelty omalla luvalla:
Viestin lähetti Jake78
No onhan se sarjan edellisiin osiin nähden parantunut, mutta arcade-kiekkoa se on edelleen. Muutamia pointteja perusteeksi:
- jokainen pelaaja pystyy taklaamaan älyttömällä voimalla ketä tahansa, taklauksia on ihan liikaa ja taklaaminen on liian helppoa
- myös laukauksia tulee ihan liikaa
- joskus pelaajat eivät hievahdakaan vaikka millaisen pusun antaisi vaan jatkavat kiekon kuljetusta kuin mitään ei olisi tapahtunut
- älyttömät 360 asteen pyörähdykset jotka pystyy suorittamaan lähes kuka tahansa missä tilanteessa tahansa
- kaukalo on liian iso pelaajiin nähden, varsinkin kansainvälinen kaukalo on oikea lentokenttä
- jää ei tunnu jäältä, pelaajat eivät liu'u jäänpinnassa kaaduttuaan
- maalivahdit torjuvat päin tulleet laukaukset seisomalla paikallaan ja imaisevat kiekon salamyhkäisesti itselleen jos se on metrin säteellä
- kiekon käyttäytyminen ei vieläkään vakuuta vaikka onkin parantunut edellisestä versiosta huomattavasti
- tuomarien toiminta täysin sattumanvaraista
- tekoäly muutenkin aika vajaata, kone pyörittää välillä sellaista syöttörulettia että huhhuh...
Pakko kirjoittaa NHL 2002:sta koska kiinnostaa aihe lähes kohtuuttomasti. Olen itse pelannut jokaista EA lätkää aina Sega Megadriven NHL 92:sta alkaen, ja voin vakuuttaa että vähintään riittävästi. Nykyään pelaan PC:llä, ja aina ihmistä vastaan. (2 Gamepadia) Konetta vastaan ei kannata edes pelata juuri sen syöttöruletin ym. PIKKUBUGIEN takia. Tosin tekoälyssä on myös rasittavia virheitä, etenkin vielä edellisessä versiossa. Nykyään tilannetta on korjattu ja kahden tasaveroisen ihmispelaajan välisissä peleissä voi vierasjoukkueella jopa voittaa.
Pelaajien tärkein rating on kuitenkin edelleen +/- tilasto.
Eli jos pelaa kautta kannattaa pitää kentällä parhaita miehiä tässä suhteessa.
Mitä tulee realismiin, ainakin PC:llä pelistä saa hyvinkin realistisen. Tietenkään kaikkia asioita, kuten kaukalon kokoa, liian vähäistä tilaa maalin takana jne. ei voi korjata. Ja tuomarit antavat jäähyjä edelleen arvalla, enimmäkseen sille joukkueelle jonka tulisi hävitä peli, siis tekoälyn mielestä.
Mutta koska kaikkea voidaan säätää taklausvoimaa, väsymisen nopeutta, syötönkatkojen määrää, laukaisutarkkuutta, luokkaantumisten määrää ym ym myöten, vaikuttamatta muihin arvoihin, pelin saa viriteltyä melko realistiseksi.
PC:lle on tarjolla EA:nkin puolesta rosteripäivityksiä, lisäksi harrastajat värkkäävät kaikkea mahdollista rostereista oikeisiin mailoihin, maalivahtien varusteisiin ym ym.
JA SOKERINA POHJALLA, siis PC:lle, on saatavana ilmaisia editoreja joilla voidaan muokata pelin ns. database-fileja. Tällaisen editorin avulla voidaan paitsi luoda uusia pelaajia, MYÖS MUOKATA JO OLEMASSA OLEVIA. Tämä tarkoittaa sitä että jokaisen pelaajan jokaista attribuuttia voidaan muuttaa niin haluttaessa. Jokainen ominaisuus joka pelaajasta ilmoitetaan pelissä, on siis muutettavissa, ja vieläpä erittäin helposti.
Otetaanpa esimerkki: Joku pelaaja jonka uran keskiarvo on vaikkapa 40 maalia kaudessa, pelasi viime kaudella huonosti, teki vain 12 maalia. EA:lla laitetaan miehen laukaisutarkkuudeksi 65. Tällä kaudella hän on normaalikunnossa ja on taas 40 maalin vauhdissa. Kyllähän se kismittää, kun jollain staralla ei saakaan maalia millään. Ei hätää, käydään muuttamassa laukaisutarkkuudeksi se 90 joka pelaajalle kuuluu. Johan alkoi taas häkki heilua. Samalla tavalla voidaan säätää vaikkapa pelaajan painoa, etenkin nuorilla pelaajilla se tuppaa olemaan defaulttina se mikä on draftivuonna ilmoitettu. 3-4 v. myöhemmin pelaajien paino on yleensä noussut lihasmassan kasvaessa. Pelaajan painolla on merkitystä siinä, kuinka helppo hänet on taklata ja kuinka hyvin hän taklaa itse, edellyttäen että koko pelissä taklausvoima on säädetty hyvin alas. Näin vältetään esim. se, että Fleuryllä voi jyrätä Stevensin.:eek:
Tämä editoriherkku on tietääkseni vain PC:lle, X-BOXILLE saattaa ilmestyä, PC-sukulaisuuden takia, en ole kyllä varma.
Grafiikkapatchejä en varauksetta suosittele, ne voivat joskus aiheuttaa pelin epävakautta. Rosteripäivitykset ja itse editori toimivat moitteettomasti. Järkyttävän kova duuni viilata kaikki kohdalleen, mutta jos realismia haluaa pitää se tehdä itse.
Niin PC-versiossa on konsoleihin verrattuna myös se etu, ettei tarvitse pelata sitä julkaistua raakiletta koko vuotta, vaan ainoastaan pari ekaa kuukautta.
Graffa ja rosteripäivityksiä:
http://www.cyber-nhl.net
Editori jota itse käytän:
http://www.sportplanet.com/thunderpuck/blomman