Mainos

Kysymys pöytälätkästä (Me Stallarit)

• 3 980
  • 20

Oates

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Katselin tuossa eilen Me Stallareiden viimeisen jakson kolmoskanavalta. Siinä pelattiin, jos oikein näin, Pro Hockey -nimistä pöytäjääkiekkopeliä, jossa oli ns. normaalit muoviukot.

Käsittääkseni Me Stallarit -sarja sijoittuu jota kuinkin vuosien 1975-76 välillä, vaikka tarkkaa aikaa ei taideta ohjelmassa mainitakaan. Kuitenkin 70-luvun puoliväli on paljon oletettavampi vaihtoehto kuin 70-luvun loppu kaikkien viittauksien (tärkeimpänä Carrols, joka avattiin 1975) perusteella.

Nyt asiaan: Oliko 70-luvun puolivälissä vielä myynnissä pöytäjääkiekkopelejä, joissa oli muoviset äijät eli sellaiset kuin nykyisissäkin peleissä? Itse muistan hyvinkin pelanneeni 80-luvun alussa (80 tai 81) jääkiekkopelillä, jossa oli vielä peltiset ukot (kts. kuva)

Peltiukot

Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
Pelasin isäni kanssa 70-luvun alussa lätkäpeliä, meillä oli muoviset ukot. Maaliverkot tehtiin äidin vanhoista nailonsukista ja pelikellona oli alppiaurinkolampun kello.

ihan nostalgiseksi vetää...

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti Oates
Nyt asiaan: Oliko 70-luvun puolivälissä vielä myynnissä pöytäjääkiekkopelejä, joissa oli muoviset äijät eli sellaiset kuin nykyisissäkin peleissä? Itse muistan hyvinkin pelanneeni 80-luvun alussa (80 tai 81) jääkiekkopelillä, jossa oli vielä peltiset ukot (kts. kuva)
Itse muistan saaneeni pöytäjääkiekkopelin joululahjaksi vuonna 1978 ja siinä oli kyllä muoviset pelaajat, eli ei tuollaisia peltisiä ukkoja.

trumppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Enpä ole ihan varma. Sen muistan, että naapurin pojalla oli aito Stiga-lätkäpeli, kun kävimme ala-astetta. Tämä sijoittuu siis vuosien 1972-78 välille. Tarkkaa vuotta en kykene muistamaan.

Edit: Ote Stigan nettisivuilta: "Vi ser dock ingen anledning till falsk blygsamhet när det gäller vår största spelsuccé genom tiderna. Utvecklingsarbetet som startade 1957 har på senare tid krönts av att varje spelares rörelser optimerats med hjälp av virtuoser från Svenska Bordshockeyförbundet."

...että on kai se mahdollista.

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Meillä 70-luvun alussa oli ensimmäinen pöytä-lätkä peli sellainen joka oli valmistettu jostain kovalevy tyyppisestä aineesta tai vähän samanlaisesta kuin on kirjahyllyn taustalevyt.

Pelaajat oli Chicago ja Detroit ja peltisiä.Faija oli Sokoksella remonttihommissa ja toi sieltä jotain vanhoja leluja ja niiden joukossa oli pari Montrealin peltiäijää.

Nää peltiäijät oli siitä hyviä että lapoja pystyi taivuttamaan ja siinä pelimallissa oli sellaiset maalit että jos ampui ihan yläkulmiin ei maalivahdilla ollut edes teoreettista mahdollisuutta torjua.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Meidänkin pöytälätkä taisi tulla jo 70-luvulla ja siinä on muoviset ukot (ei imperfektiä, koska peli on vielä tallessa).

Off-topic:

Vaikka missään ei niin väitetäkään, niin sarjahan on oletettavasti tapahtunut lyhyen ajan aikana ja päättyi eiliseen joulun viettoon.

Vuosiluku on siis täytynyt olla 1975, koska Carrols avattiin silloin. Lennin huoneessa on kuitenkin jääkiekkomaajoukkueen juliste vuodelta 1976.

Hyvä sarja kaiken kaikkiaan, toivottavasti tulisi lisää jaksoja. Aihe tuskin ainakaan on loppuunkaluttu.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
Ja 80-luvun alussa maalasin vaimoni sukulaispojalle Jokerien kuuluisan ykköskentällisen muoviukkoihin (lingdren-oksanen-petäjäaho, makarov-strander ja sohlman maaliin).

sen sijaan "me stallarit" on kyllä tämän vuosituhannen huonoin ohjelma. kukan ei puhunut eikä toiminut noin 70-luvulla. Näytteleminen on ylikorostetun huonoa.

Studio Julmahuvissa oli mainio 70-luvun salapoliisitarina oikeine vaatteine ja puheenparsineen. Kyllä 70-luvusta saadaan ihan hyviä juttuja tai aletaan näyttää Naapurilähiötä uudelleen. Eikös yksi sen näytteljöistä pelannut HIFK:n junnumaalivahtina ?

Viimeksi muokattu:

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Re: Re: Kysymys pöytälätkästä (Me Stallarit)

Viestin lähetti Eino_Mies
Itse muistan saaneeni pöytäjääkiekkopelin joululahjaksi vuonna 1978 ja siinä oli kyllä muoviset pelaajat, eli ei tuollaisia peltisiä ukkoja.

Kyllä. Saman lahjan samana vuonna sain minäkin. Muoviset ukot - punaiset ja keltaiset. Pleksin sai päätyihin ja punalamppu syttyi maalin merkiksi. Maalin taakse ei päässyt. Pleksit ja lamput hajosivat melko pian ja sittemmin äiti astui pelin päälle joten muoviukot otettiin käsipelikäyttöön ja pelialusta oli lattia.

Stallarit oli loistava sarja! Kerrankin jotain erilaista.

Oates

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Arvasinkin, että tähän tulee vastauksia :)

Carrols tosiaan avattiin 1975 ja muutama jakso sitten paikan avaamisesta epäsuorasti puhuttiin, joten se vuoden 1976 maajoukkueen juliste on tässä tapauksessa periaatteessa moka. No tuskin tästä sarjasta ihan autenttista on yritettykään tehdä.

Ilmeisesti siis ne muoviukoilla varustetut pelit ovat tulleet markkinoille jo 70-luvun alussa. 80-luvun alussa pelaamassani pelissä oli Toronton ja Montrealin peltiukot ja eihän se peli uusi ollut, mutta itse olisin veikannut esim. valmistusvuodeksi 77-78.

Selvisihän tämäkin.

Sarja oli muuten ainoa suomalainen TV-sarja, jota olen katsonut moneen vuoteen säännöllisesti. Eihän se mitään suurta taidetta ollut, mutta ihan leppoisaa viihdettä. Lisäksi tuo 70-luku toi siihen huomattavasti lisää mielenkiintoa.

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Oates
Carrols tosiaan avattiin 1975 ja muutama jakso sitten paikan avaamisesta epäsuorasti puhuttiin, joten se vuoden 1976 maajoukkueen juliste on tässä tapauksessa periaatteessa moka. No tuskin tästä sarjasta ihan autenttista on yritettykään tehdä.

Tiedä sitten tästä tapauksesta, mutta usein leffoihin ja sarjoihin saatetaan "piilottaa" joitakin pieniä historiallisia yms. "mokia" ikään kuin signeerauksena ja senkin vuoksi, että sinäkin voisit niitä sieltä etsiä ja löytää.

Yhtäkkiä ei tule muuta esimerkki-"mokaa" mieleen kuin Häjyt-elokuvan virheellinen Kossu-etiketti. Jos sekään nyt moka on.

jepujee

Jäsen
Suosikkijoukkue
PK-seudun joukkueet
Minäkin äidyin ruuduun ääreen kun huomasin siellä pelattavan tasan samanlaista peliä, kuin minkä joulupukki toi allekirjoittaneelle jouluna -75. Tässä pelissä oli irrotettava päätypleksitkin, tämän muistan erityisen traumaattisena kokemuksena lapsuudestani, sillä ensimmäisenä yönä kävin vielä ihailemassa peliäni pimeässä ja kompuroin toisen puolen pleksit kappaleiksi. Voi sitä tuskaa, mutta onneksi isukki osasi fiksata pleksit "lähes uuden veroisiksi"...

Niin ja muoviset ukot, Ruotsi ja Tsekkoslovakiahan tuossa pelasivat, oma bravuurini oli vispata punaista maalivahtia pelin sietokyvyn rajoille asti edestakaisin ja huutaa samalla "Holecek ,
Holecek!!"

Viimeksi muokattu:

Haukka68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä itsellänikin oli pöytäjääkiekko peli jo -70 luvun puolivälissä, ja ukot oli muovilevykä, joihin oli varsinaiset pelaajat liimattu tarroilla. Toinen joukkue oli vihreä, olisiko ollut Minnesota, ja toinen punainainen, ehkä Montreal?
Kaikki pelaajat olivat ilman kypärää, sekä kiekko oli musta muovinen jonka sisällä oli iso metallikuula. Itse asiassa raskaan kuulan ansiosta "lämärit" oli todella lujia.
Kaukalon laidat olivat peltiä.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
OATES HALOO!

Niin, siis huomaa mies ylösnostamani viestiketju nimeltä "EHL-lätkää pelattiin jo 1970-luvun alussa"....

Lue sieltä lisätietoja "peltiukoista".

Anteeksi, että toistan itseäni. Olen kyltymätön pelle.

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Viestin lähetti NorthenAxe
Tuossa kuvassa on identtinen versio mun ensikokemuksesta Stigan peleihin http://www.tablehockeycentral.com/photos/stiga/games/prohky1973/1.jpg

Samaisesta pelistä on täälläkin saatu ensikokemukset pöytälätkään. Nostalgia oikein kohosi kun näki nuo "maagiset punalamput". Tarkaa vuotta en enää muista, mutta tuo 73 voi hyvinkin olla vaikka oikea(lähellä kuitenkin). Muoviset nuo ukkelit kuitenkin jo olivat, mutta mailat olivat metallia kun kerran niitä käyristeltiin :). Tämä peli oli niin ahkerassa käytössä, että se jouduttiin korvaamaan uudemmalla painoksella myöhemmin(valkoiset ukkelit oli tässä ainakin toiset).

Kaverilla oli muuten noihin aikohin sellainen peli jossa oli "pahviukkelit". Tälle tietysti pikkaisen naureskeltiin. Muistaakseni toinen joukkue tässä pelissä oli Minnesota?
Lisätty: Katselin niin kauan tuota kuvaa, että ehti muitakin viestejä mukaan ;). Olisikohan tässä samasta pelistä kysymys mistä Haukka68 mainitsi? Montreal meinaan tuli tosta viestistä mieleen.

Viimeksi muokattu:

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Sniff... Nostalgiseksi vetää täälläkin päin. Sain pöytälätkäpelin joululahjaksi about -73 ja siinä oli peltiset ukot. Omassa pelissäni pelasivat Suomi ja Ruotsi. En muista minkä merkkisiä namä pelit olivat, mutta niitä oli kaikilla kavereilla. Jollain oli Suomi - Neuvostoliitto ja jollain Ruotsi - Länsi-Saksa (!). Järjestettiin koko päivän kestäviä turnauksia. Peliaika mitattiin vanhanaikaisella vedettävällä herätyskellolla ja kun erätauon aika tuli, niin herätyskello toimi myös summerina.

Itse Me Stallarit -sarja kiinnostaa ' jonkin verran'. Ehkä parasta sarjassa onkin kaikki tuo vanha -70-luvun kama; tapetit, vaatetus ja muu esineistö. Eilisessä jaksossa korvaan pisti Kössi-enon 'Totta Mooses'-sanonta. Olikohan käytössä jo tuolloin - itse olen sitä kuullut käytettävän vasta paljon paljon myöhemmin.

Oates

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Tack, Predator.

Jos muuten joku on kiinnostunut ostamaan peltiukkojääkiekkopelin, niin tuo linkittämäni kuvan peli ei ole ainakaan mennyt kaupaksi www.huuto.netissä.

Myymättä jäänyt

Tekisi mieli itsekin ostaa, mutta kun Stiga löytyy jo sängyn alta.

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Viestin lähetti Haukka68
No tuo alkaa olla jo saman näköinen mikä minulla oli, tosin kiekko näyttää erilaiselta, eikä kulmissa ollut noita peltikulmia. Pelaajat näyttää juuri samanlaisilta, tosin siniset ukot oli vihreitä minulla.

Menikö maalivahti tai toinen laitureista maalin taakse? Muistaisin että kaverin pelissä olisi mennyt ja tosian nuo peltikulmat puuttui.

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Viestin lähetti Nahkaparturi
Sniff... Nostalgiseksi vetää täälläkin päin. Sain pöytälätkäpelin joululahjaksi about -73 ja siinä oli peltiset ukot. Omassa pelissäni pelasivat Suomi ja Ruotsi. .

Eiköhän tämän ketjun voi laajentaa jo yleiseksi pöytäjääkiekosta lätisemiseksi.Itse olen käsittääkseni lajissa maailman paras.

Ensikosketus lajiin on minullakin ilmeisesti samalla pelillä kuin Nahkaparturilla ja ajankohta myös n. joulu 73 ja siitä eteenpäin.Kaikki Suomen peltiukot olivat Pappa Lindströmin näköisiä.Veskaria ohjattiin keskeltä ja sitä sai vain pyöritettyä.
Naapurin Haralla oli NHL-peli,jossa veskari liikkui vain sivuttain.Serkku sai samoihin aikoihin Stigan hitech-muoviukkopelin maalilamppuineen kaikkineen.

Nykyinen Stigan monopoliasema on tuonut lajiin ikäviä piirteitä .Peli on huomattavasti huterampi kuin 70- ja 80 - luvun versiot(90-luvun pidin välivuosikymmentä).Osat hajoavat entistä helpommin peliä talloessa.Varasosia ei kannata ostaa missään tapauksessa,sillä parin pelaajan ja ohjaustangon hinnalla saa jo uuden pelin.

Nykyinen joukkueeni on Syyria,joka ei ole hävinnyt kuin Burundille ja senkin yhdellä kädellä tasoituksen vuoksi pelaten.

Stallareista vielä:Kerran tuli jotain 70-lukulaisen toosasta ja vähän kattelin,että tämmöinenkö se Stallarit sitten on,että eipä kummoistakaan ajankuvaa.Oli kummiskin sitten ihan eri sarjaa Muodollisesti pätevä tms.

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti jepujee
Minäkin äidyin ruuduun ääreen kun huomasin siellä pelattavan tasan samanlaista peliä, kuin minkä joulupukki toi allekirjoittaneelle jouluna -75. Tässä pelissä oli irrotettava päätypleksitkin

Meillä on tuona vuonna -75 siis ollut ilmeisen saman sisältöinen joulu.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy