Mainos

Kysymys Moderaattoreille kirosanoista?

• 3 002
  • 26

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen huolestuneena seurannut kirjoituksissa käytettäviä kirosanoja ja niiden väärinkäyttöä.Täällä olevista kirjoittajajista, monet ilmeisesti kirjoittavat chatteihin, joissa on kirosanojen tunnistusohjelma käytössä? Mielestäni on perin harmillista, että laadukkaita kirosanoja raiskataan tuputtamalla niihin kysymys-, tähti- ja prosenttimerkkejä.

Moderaattoreiden kantaa kirosanojen käytöstä en edes tiedä, mutta mielestäni tämä kirosanojen raiskaus pitäisi asettaa pannaan! Sen pitäisi olla rangaistavampaa kuin kirosanojen oikea käyttö?

Kiitos vastauksista

Ohmi

edit: vanha nicki

Viimeksi muokattu:

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
En tiedä kirosanojen tunnistusohjelmista, mutta henk. koht. voimasana on paikallaan kun sitä tarvitaan. Oikeastaan ainoa kirosana jota on silloin tällöin sensuroitu on vittu ja sekin yhteyksissä "Vitun Kortelainen" tms.

Huuhaa

Jäsen
Viestin lähetti t4
Mielestäni on perin harmillista, että laadukkaita kirosanoja raiskataan tuputtamalla niihin kysymys-, tähti- ja prosenttimerkkejä.

Moderaattoreiden kantaa kirosanojen käytöstä en edes tiedä, mutta mielestäni tämä kirosanojen raiskaus pitäisi asettaa pannaan! Sen pitäisi olla rangaistavampaa kuin kirosanojen oikea käyttö?
Kiitos vastauksista
t4

"Laadukkaita kirosanoja raiskataan". Kirosanatko muka ovat laadukkaita?!

"Rangaistavampaa, kuin kirosanojen oikea käyttö?". Hullua puhetta....

Tämän (viesti)ketjun aloitusviesti on mielestäni kyllä täysin järjetön viesti. :o
Lienekö edes tosissaan kirjoitettu....

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Re: Re: Kysymys Moderaattoreille kirosanoista?

Viestin lähetti Huuhaa
"Laadukkaita kirosanoja raiskataan". Kirosanatko muka ovat laadukkaita?!
Yksi maailman parhaimmista sanoista on Perkele!. Sen kun päästää suustaan missä tahansa, kaikki tietävät heti että se kirosana. Ehdottomasti laadukas sana, jota voisi käyttää useimminkin. Kaikenmaailman pirskatit ja himputit voi poistaa käytöstä.

Lust4life

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä tässä on selvä pointti. Kirosana on välillä enemmänkin kuin paikallaan, ja ne ovat tärkeä osa kieltä. pistä huuhaa silmät kiinni jos et kestä.

Tässä meidän kielessämme on verraten vähän, mutta sitäkin jämäkämpiä voimasanoja. Ruotsalaisten kiroilu on surkeaa, sikäläinen kirosanasto on totaalisen alikehittynyt. Sen sijaan itänaapuristamme löytyy monipuolisin ja kuvaavin voimasanasto mitä minä tiedän. Yhdellä tai kahdella sanalla pystytään selvästi viestittämään että mielestäni äitisi harjoittaa irtosuhteita kotieläinten kanssa jne.

pykli

Jäsen
Jep, sensuuri on aika huvittavaa. Sigames.comin boardilla on automaattinen semmoinen, ja eräästäkin Charltonin futarista tulee Danny S***tu ...

--- pykli

F

Flonaldo

Se on vaan niin, että tämä chattisukupolvi pilaa ne hyvin käyttökelpoiset kirosanat käyttämällä niitä välimerkkeinä ja muutoinkin useimmiten aivan väärissä kohdissa. Joskus kirosana on aivan paikoillaan, mutta jos viestissä ei paljon muuta sisältöä olekaan kuin kirosanoja, niin se näyttää erittäin huonolta.

Ja täysin samaa mieltä näistä himputeista ja hitseistä. Jos pitää sanoa "Perkele!", niin silloin sanotaan "Perkele!".

Huuhaa

Jäsen
No, HIMPUTTI soikoon!....

Myöntäkää nyt edes se, että tuo on TÄYSIN järjetön idea, että se olisi rangaistavaa, jos tähän nyt kirjoitan, että voihan HIMPUTTI ja voihan HITSI vieköön!.... :confused:

Periaatteessa vähän sama juttu, jos siitä rankaistaisiin, jos joidenkin kielioppi ei ole hallussa, jos esimerkiksi pilkkuja jää puuttumaan.... :rolleyes:

Viimeksi muokattu:

Abu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, Jokerit
Kyllähän t4:llä pointti on, kun kiroillaan niin se on sitten tehtävä kunnolla, kuten periaatteessa täytyisi tehdä kaikki mihin ryhtyy. Tyylittömyydestä ei tietenkään voida rangaista, vaikka kirosanan väärinkäyttö onkin melkoisen paha virhe, sillä tyylittömiä viestejä on niin paljon, etteivät moderaattorit ehtisi puuttua kuin murto-osaan. Himputeilla ja hitseillä turmellaan muuten niin kaunis suomen kieli.

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Kirosanojen oikea käyttö on erinomaisen vaativa taito, jota valitettavasti suuri osa suomen kielen käyttäjistä ei oikealla tavalla hallitse.

Kirosanat kuuluvat mielestäni suomen kieleen ehdottomasti enemmän ja välttämättömämmin kuin surulliset hymiöt. Hymiöt ovat taitamattomien kirjoittajien tapa vahvistaa omaa kantaansa. Mikään ei ole mielestäni huonompi tapa tuoda oma kantansa julki, kuin koristelemalla teksti keltaiseksi.

Minulla olisi esittää tähän rinnakkaisidea, jonka joku näppärä kopterihattu voisi toteuttaa:

Voisiko valmiit hymiöt, joita teksteihin voi lisäillä, korvata valmiilla kirosanamalleilla? Olisi helpompaa valita tarkoitukseen sopivat sanat valmiista valikosta. Tämä voisi sitäpaitsi uudistaa kielen käyttöä muillakin: jos kirosanoja käytettäisiin samalla innolla kuin nykyään hymiöitä, kielemme voisi pelastua.

Demon Allbran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Tunkki
Kirosanat kuuluvat mielestäni suomen kieleen ehdottomasti enemmän ja välttämättömämmin kuin surulliset hymiöt. Hymiöt ovat taitamattomien kirjoittajien tapa vahvistaa omaa kantaansa. Mikään ei ole mielestäni huonompi tapa tuoda oma kantansa julki, kuin koristelemalla teksti keltaiseksi.

Väärin. :p

Hymiöt ovat harvinaisen hyvä keksintö. Kun kyse on keskustelupalstasta, ovat hymiöt sekä hyödyllisiä että välttämättömiä. Kuvat ja ilmeet kertovat enemmän kuin tuhat sanaa (where have I heard that before?), ja on kohtuutonta vaatia ihmisiä kirjoittamaan lukuisia viestejään sellaiseen muotoon, että esim. leikiksi tarkoitetut kohdat erottaisi helposti. Syväanalyysiin joka viestin kohdalla kenelläkään ei kuitenkaan ole halua tahi aikaa. Hyvään nettikielenkäyttöön kuuluvat hymiöt, halusit sitä tai et. :)

Pakinan tapaiset viestit, joita olen nähnyt sinun harrastavan, ovat asia erikseen. Niiden koko (?) ideahan on saada lukija miettimään tarkasti lukemaansa.

Edit: Eihän keltaisia palleroita tarvitse tekstiinsä tunkea, ne saa kytkettyä poiskin. Muutamalla pallonaamalla koristeltu teksti kuitenkin näyttää ainakin minun silmissäni houkuttelevammalta kuin pitkä, mustanharmaa liuska.

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Viestin lähetti Tunkki
Kirosanojen oikea käyttö on erinomaisen vaativa taito, jota valitettavasti suuri osa suomen kielen käyttäjistä ei oikealla tavalla hallitse.

Minulla olisi esittää tähän rinnakkaisidea, jonka joku näppärä kopterihattu voisi toteuttaa:

Voisiko valmiit hymiöt, joita teksteihin voi lisäillä, korvata valmiilla kirosanamalleilla? Olisi helpompaa valita tarkoitukseen sopivat sanat valmiista valikosta. Tämä voisi sitäpaitsi uudistaa kielen käyttöä muillakin: jos kirosanoja käytettäisiin samalla innolla kuin nykyään hymiöitä, kielemme voisi pelastua.

Olenpa ollut viisas jo vuosia sitten.

Miksi, rakkaat kanssapalstalaiset, kirjoitatte kirosanojen sisälle tähtiä (*)? Jos on pakko käyttää voimasanoja, voisitteko kirjoittaa ne niinkuin ne oikeasti on. Rupeaa vituttamaan tuollaiset s**t*n* v*tt* p*r*e*e -jutut.

Kirosanat kunniaan!

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Tunkki
Jos on pakko käyttää voimasanoja, voisitteko kirjoittaa ne niinkuin ne oikeasti on. Rupeaa vituttamaan tuollaiset s**t*n* v*tt* p*r*e*e -jutut.

Kirosanat kunniaan!
Täysin samaa mieltä.

Itsehän yleensä käytän puhuessani tiettyjä kirosanoja vahvistaakseni (yleensä varsin turhaa) sanomaa, ja sama pätee kirjoitusteni kohdalla. Näiden tähtien käyttö sensuroimismielessä on aivan älytöntä, sillä jos voimasanoja ei tohdi kunnolla käyttää, jätettäköön ne silloin tyystin pois.

Kukaan täällä ei takuulla suutu teille, vaikka satunnainen pillu lipsahtaisikin viestienne joukkoon, karvoineen kaikkineen. Pidättekö puhuessannekin pienen hiljaisuuden näiden sensuroitujen kirjainten kohdalla?

Esimerkki:

Miksi ilmaista itsensä näin...
J******r L**e H****t o*i a***n v***n n******avan n******n M**3:n m*******i-e********a.

...kun näinkin voi sanoa.
Jennifer Love Hewitt oli aivan vitun nussittavan näköinen MTV3:n maanantai-elokuvassa.

Kapo 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vituttaa oikein urakalla nuo kirosanafiltterit. Oliskohan moinen ääliömäinen/tekopyhä keksintö peräisin jenkeistä? Taitaa olla joillakin tottumiskysymys tuo kirosanojen raiskaaminen tähdillä tai vastaavilla. Ainakin kannattamani joukkueen keskustelusivuilla on sellainen vittumainen automaatio toiminto mikä muuttaa oikein kirjoitetut kirosanat risuaitojen ja tähtien yhdistelmiksi.
Mutta tuo kirosanafiltteri on viellä pieni harmi verrattuna sen ja seipään nielleen tekopyhän moderaattorin yhdistelmään. Tätä edellä mainittua yhdistelmää esiintyy jostain kumman syystä erityisen paljon Atlantin toisella puollella.
Esimerkiksi HFboards:n moraalinvartija katsoi tarpeelliseksi ojentaa allekirjoittanutta kirosanafiltterin ohittamis yrityksestä (No f*ckin way!) Edellä mainitusta loppukaneetista tuli yksityisviestinä pitkän oloinen ripitys siitä mikä on sopivaa ja mikä ei! ja tietenkin koko viesti poistettiin.
VittuPerkeleSaatana!

Viimeksi muokattu:

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Hymiöitä tyhmille

Viestin lähetti Demon Allbran
Väärin. :p

Hymiöt ovat harvinaisen hyvä keksintö. Kun kyse on keskustelupalstasta, ovat hymiöt sekä hyödyllisiä että välttämättömiä. Kuvat ja ilmeet kertovat enemmän kuin tuhat sanaa (where have I heard that before?), ja on kohtuutonta vaatia ihmisiä kirjoittamaan lukuisia viestejään sellaiseen muotoon, että esim. leikiksi tarkoitetut kohdat erottaisi helposti.

Niin, itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että hymiöt ovat suunnattu typerämmälle kansanosallemme, joka ei osaa kirjoituksensa sävyllä ilmaista millä mielellä ollaan liikkeellä.

Vastaavasti tyhmemmät lukijat ymmärtävät noiden idioottipalleroiden avulla itkeäkö vai nauraa.

Itse olen fiksuna jannuna tajunnut lähes aina, mihin sävyyn ihmiset kirjoittelevat.

Itse pidän hymiöitä käyttävää kirjoittajaa itseäni huomattavasti alempiarvoisena ja tyhmempänä.

Mitä tulee kirosanoihin, päädyn tokaisemaan, että onhan se perkele kumma, jos ei suomenkielen sanastoa saa saatana käyttää kaikessa laajuudessaan.

Täältä tähän

Viimeksi muokattu:

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kaiken näköisiä ketjuja sitä ihminen on mennyt Jatkoaikaan availemaan. No, asia on edelleen ajankohtainen eikä se ole siitä miksikään muuttunut kolmen vuoden aikana.

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Re: Hymiöitä tyhmille

Viestin lähetti ervatsalo
Itse pidän hymiöitä käyttävää kirjoittajaa itseäni huomattavasti alempiarvoisena ja tyhmempänä.
Eikö hymiöitä käyttävä kirjoittaja ole ennemminkin viisaampi kirjoittaja? Hänhän ottaa huomioon myös vastapuolella sijaitsevat kyvyttömämmät tapaukset, eikä kirjoita ainoastaan ervatsalolle.

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Kirosanat

Kirosanat ylenmäärin käytettynä menettävät tehonsa ja kuulostavat sekä näyttävät kirjoitetussa tekstissä irvokkailta. Mutta harkiten käytettynä ja jotain omasta mielestään tärkeää asiaa tehostamaan ne ovat kyllä varsin oiva ja hyväksyttävä keino itsensä ilmaisuun, enkä usko moderaattoreidenkaan asiaan silloin puuttuvan. Jos puuttuvat, niin ompa todella pikkuasioihin takertumista.

Ompa saatanan vaikea ilmaista itseään kirjallisesti.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kiroilu on suomalaiselle niin perkeleen tärkeä juttu. Se kumpuaa suoraan identiteetistä tai jostain vitun äidinmaidosta. Mistä minä tiedän? Ihan sama kuin kieltäisi koiraa haukkumasta tai lintua lentämästä, saatana.

Antakaa helvetti soikoon suomalaisen kiroilla jos sen mieli tekee! Ollaan muuten niin hiton sulkeutuneita ja varautuneita ihmisiä.

Paska.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kirosanojen käyttöön tyylikeinona viehtyneet kirjoittajat voisivat lukaista joutessaan Veikko Huovisen jutun Tyylioppia, joka on miehen kokoelmassa Kuikka. Siinä vasta nasevasti perehdytään tuollaisenkin tyylikeinon saloihin.

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Kyllä se on niin, että ruma sana sanotaan niinku se on.

Itse olen pari kertaa sortunut käyttämään noita tähtiä, mutta vain sellaisissa keskusteluissa, joissa olen kokenut keskustelevani selkeästi lasten tai vähintäänkin lapsenmielisten kanssa, enkä ole halunnut järkyttää heidän henkistä tasapainoaan millään vittusaatananäpäräperkeleillä.

Ne kirosanafiltterit on kyllä perseestä. Eräällä suomalaisella boardilla (!) en saanut millään erästä kuvatiedostoa linkitettyä, koska siinä tiedostonimessä oli sattumalta sana "dick", joka sattuu olemaan kuvassa esiintyneen henkilön nimi, eikä mikään suunnattoman seisovan kyrvän kuva. Järjetöntä paapomista.

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Re: Kirosanat

Viestin lähetti Tosiveteraani
Ompa saatanan vaikea ilmaista itseään kirjallisesti.
Tuo on kyllä totta, mutta tuskin olen ainoa, joka olisi siitäkin huolimatta suositellut Nykäsen Matille taiteellisuutensa pääasialliseksi hengitystieksi kirjailijan uraa laulamisen sijaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy