Kodytek potkaisi terällä. Horkyn tapauksessa teräosa ei osunnut Ohtamaata. Kodytekin teko tahallinen vahingoittamis yritys kättelyssä. Tämä turhautunut huiskaisu, kun Ohtamaa sai maata päällä vaikka kuinka pitkään eikä pilli soinut. Eikös terällä tehty isku ole aina vaarallisempi? Ja kyllä typerä muroihin kuseminen ja ulos oikea tuomio. Pari peliä pelikieltoakin oikein.
Kärppäfaneilta todella asiallinen suhtautuminen tilanteeseen pisteet siitä. Ei samanlaista uikutusta kuin IFK faneilta jatkuvasti Tyrväinen sitä Tyrväinen tätä.
Kodytek ei potkaissut terällä vaan luistimen kärjellä. Kuitenkin kun potkaiset et voi olla lopulta lopputuloksesta varma, kun siihen vaikuttaa sinun potkun ja ajatuksen lisäksi, se miten kohde reagoi joko vaistomaisesti, tahattomasti tai muuten.
Potkut on aina siis vaarallisia ja niille pitäisi olla ehdoton nollatoleranssi ja kovat rangaistukset. Kodytekille annettiin lopulta kova rangaistus, itse olisin antanut kovemmankin. Nyt toivottavasti Horky saa älyttömyydestään myös kovan rangaistuksen, vastaava kuin Kodytekille on täysin perusteltu.
En oikein ymmärrä, miten näille hölmöilyille aina löytyy puolustajia ja ymmärtäjiä, toki ymmärrän että tärkeän pelaajan mahdollinen menetys ärsyttää, mutta kyse hieman isommista asioista kun seuraavat pisteet. Kyse on pääosin terveydestä ensisijaisesti, hieman pienempi sitten yleinen lajinkunnioitus ja nämä potkut teki sitten kuka hyvänsä vaarantaa molemmat perusteellisesti.
Ja miten se Tyrväinen kuuluu tähän keskusteluun? Aivan ei mitenkään.
Kovin vaikeaa tuntuu toisille olevan edelleen sen ymmärtäminen, että Kodytekin teossa itse potku oli lähinnä sivujuonne ja törkeintä teossa oli konteksti, jossa se tehtiin. Kättelyjonossa perseily on raukkamaisuuden ja epäurheilijamaisuuden huipentuma. Itse teot aikalailla yhtä "vaarallisia", mutta tuollaisen vääntötilanteessa pimeneminen nyt on sentään jollain tavalla ymmärrettävissä oleva asia. Väärin sekin toki on ja ulosajo + peli tai kaksi pelikieltoa siitäkin kuuluu antaa.
Niinhän minä ainakin kokoajan sanonut, että Kodytekin teossa törkeyttä nosti konteksti, ja tässä Horkyllä pelitilanne on lieventävä asiahaara. Itse potku oli kuitenkin Horkyllä vaarallisempi ja nostaa täten rangaistavuutta.
Ja kuten jo monesti todettua kaikista potkuista pitäisi plla kovat rangaistukset ja ehdoton nollatoleranssi. Ei kuulu lajiin sitten mitenkään ja pistää jopa suruksi kun noin innolla löytyy jälleen kuten myös Kodytekin teon jälkeen teon puolustajia ja ymmärtäjiä.