Kylmä ja lämminveriset

  • 17 657
  • 4

Lexa

Jäsen
Ei, tässä ketjussa ei keskustella raviurheilusta...vaan

Kesän ainaista "liian kuuma, liian kylmä" keskustelua seuratessa tuli mieleen avata asian tiimoilta erillinen ketju. Tässä ketjussa voisi keskustella ihmisten eroista lämpö/kylmäkestävyyden suhteen.

On olemassa ihmisiä, jotka inhoavat yli 20 asteen lämpötiloja, koska tuntevat olonsa tukalaksi. Toisessa ääripäässä on olemassa ihmisiä, joiden mielestä kaikki alle 20 astetta on kylmää. Mutuilemalla voisi kuvitella, että vitivalkoiset ja auringossa lähinnä ravuksi muuttuvat ihmiset kokevat helteen kaikkein ahdistavammaksi, kun taas ihonväriltään tummemmat ja helposti ruskettuvat nauttivat? Muita asiaan vaikuttavia tekijöitä voisi olla esim. ylipaino ja mahdollinen lääkitys.

Onko kyseisestä asiasta koskaan tehty tieteellistä tutkimusta? Eli minkälaiset ihmiset kokevat helteen ahdistavaksi ja ketkä nauttivat niistä täysin siemauksin? Ja vastaavasti minkälaiset ihmiset palelevat talvisin 24/7 ja ketkä eivät?

Ainakin ihmisten "termostaateissa" on selkeitä eroja. Jotkut voivat käyttää t-paitaa vuoden ympäri ja takkia tarvitaan lähinnä vain ulkoilessa. Sitten on olemassa ihmisiä, jotka voivat jättää hiat vain helteellä. Tietyillä ihmisillä on asunnossa 16-18 astetta ja tämä on heidän mielestään optimi. Toisaalta tietyillä ihmisillä on asunnossaan 26-28 astetta kesät talvet ja tämä on heidän mielestään optimi. Sitten on olemassa ihmisryhmä, joiden mielestä paras lämpötila on jossain tuossa välissä.

Miten mahtaa onnistua yhteiselo parisuhteessa, jossa toinen on "kylmäverinen" ja toinen "kuumaverinen", kompromissi(ko) jossa molemmat kärsivät?

Kun selvästi näyttää siltä, että ihmisten lämpöjärjestelmissä on selkeitä eroja, niin ääripäät voisivat yrittää ymmärtää toisiaan. Media hehkuttaa aina kesäisin kuinka hienoa on kun helteet saapuvat ja "kylmäverisiä" tämä taatusti vi****aa. Samalla "lämminverisiä" vi****aa "kylmäveristen" kesäinen "liian kuuma" tuskastelu. Eikö olisi molemmille osapuolille helpompaa hyväksyä tosiasiat, kuin väitellä niistä vuosi vuoden jälkeen?

Itse pidän lämpimästä ja kesästä, mutta toisaalta mukaudun talveen suuremmitta ongelmitta. Optimi sisälämpötila voisi olla jossain 22-23 asteen tuntumassa.

Mihin ryhmään itse kuulut?

Sana on vapaa.
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Joo, aihe jota on tullut pohdittua paremman puoliskon kanssa =)

Eli nukkumaan mennessä tämän huomaa, emäntä ottaa peiton korville, kun itse potkin peittoa pois.. ja talvella tulee monesti mentyä ulos ihan t-paita päällä, kun kaverit vetää takin niskaan. Eli tarkenen ihan kohtuu hyvin talvella vähilläkin vaatteilla. Mm. viime talvena ei tullut pitkiä kalsareita pidettyä jalassa kovin usein, jos satuin jalkaan pitkät vetämään niin pakkasta sai sitten olla pitkälle yli -20'c...
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lexa kirjoitti:
Ainakin ihmisten "termostaateissa" on selkeitä eroja. Jotkut voivat käyttää t-paitaa vuoden ympäri ja takkia tarvitaan lähinnä vain ulkoilessa.
Itse kuulun juuri tähän ryhmään. Ympäri vuoden pääsääntöinen asuste on (housujen lisäksi) t-paita, nollan alapuolella vedän päälle fleece-paidan ja <-10 asteessa toppatakin ilman fleeceä. Alle miinus kahdenkympin laitan joskus molemmat, jos joutuu olemaan pitempiä aikoja ulkona. Pitkiä kalsareita käytän vain, jos tiedossa on useamman tunnin sessio kovassa pakkasessa.

Vähänkään enemmillä asusteilla alkaa ahdistamaan ja sisätiloissa järjetön hikoaminen. Kotona olen tästä syystä aina shortseissa/bermudoissa. Saunomisesta tykkään, mutta liian kuumassa (minulle siis yli 60 astetta) tulee todella heikko olo. Toisaalta helle ei juurikaan haittaa, koska voi pitää kevyempiä asusteita.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Helle = hell - e

Sir von Auliksen kanssa samoilla linjoilla. On pitkässä kuusessa se pitkien kalsarien jalkoihin vetäminen. Viime talvena taisivat olla kerran kierroksessa kun pakkasta oli 28 astetta. T-paita on ihan vitun jees varuste talvisella parvekkeella, sopivasti vilpoisa.

Intissä ei palellut ikinä, kuuma oli melkein aina. Etenkin kun joku noheva sotilas kuumensi kaminan mansikaksi. Mainitsin, hän peljästyi. Kun itse olin kipinävuorossa, poijjaat nukkua pussuttivat kuni pienet porsakset, mutta herättyään ja makuupussista kömmittyään kalisi heillä hammas. Kuumuus on unen vihollinen. Makuuhuoneessa muija goisii talvisin kolmen peiton alle/sisään kääriytyneenä ja mulle riittää pelkkä pussilakana.

Parvekkeellakin on tullut nukuttua syksyisin.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Meikäpoika viihtyy viileämmässä ilmassa. Tosin ei lämmin sää kesällä haittaa meikäläistä. Pitkät helle aallot ovat poikkeus. Töissä on ollut melkoista helvettiä lämmön suhteen. Lämpötila sisällä on ollut 27-31 asteen välillä huhtikuun alusta lähtien. Lämpöä ei voi muka laskea kun jotkut muka palelevat tuossa lämmössä. Sisällä helle lukemat jo reilut kolme kuukautta. Talvella varmaan pitää nostaa lämmitys johonkin 40 asteen paikkeille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös