Kyläkouluista!

  • 1 421
  • 6

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Itsekin olen ala-asteeni käynyt pienessä koulussa, oppilaita oli nelisenkymmentä. Muistot ala-asteajalta ovat pelkästään positiivisia. Ylä-asteen kävin koulussa, jossa oli yläaste ja lukio samassa. Oppilaita yhteensä kuutisensataa.

Pienen ala-asteen parhaisiin puoliin kuuluvat mielestäni selkeästi tutustuminen hyvin suureen osaan oppilaista hyvin, sekä se että opettajilla on oppilasta kohden varsin hyvin aikaa yksilölliseen opastamiseen. Vaikka ala-asteella luokkia olikin kaksi samassa luokkatilassa, en muista kertaakaan että tarkempaa neuvoa opettajalta olisi joutunut kovin pitkään odottamaan. Huonot puolet liittyvät suurelta osin siihen, että budjetti on luonnollisesti varsin rajallinen.

Itse koen tärkeänä sen, että kenenkään ala-asteikäisen ei tarvitsisi koulumatkaa tehdä yli kymmenen kilometrin, joten kyläkoulut kyllä puoltavat asemaansa. Yläasteelle ja lukioon koulumatka kesti linja-autolla aamuisin tunnin ja iltapäivällä 40 minuuttia, johtuen toki suurelta osin siitä, että harvaan asutulla alueella linja-auto kiersi maita ja mantuja. Joka tapauksessa tuollainen parin tunnin lisä koulupäivään oli omiaan tappamaan motivaatiota opiskeluun. Lukion aikana motivaatio etenkin läksyjen tekoon oli niin alhaalla, että matematiikka oli ainoa aine, josta poikkeuksetta läksyt tein. Muutamassa muussa aineessa tunnilla jaksoin olla sen verran hyvin mukana, että ysejä löytyy lukion päättötodistuksesta mukavasti.

Silti näen hyvänä asiana, että yläastetta ei lähempänä ollut. Kauempana käymällä mahdollistuivat erittäin hyvät valinnaisainemahdollisuudet. Sellaiset, joita pieni yläaste ei olisi pystynyt tarjoamaan. Motivaatio on yksilöllistä, mutta väitän, että motivaatio nimenomaan heikoimmin motivoituneilla säilyy sitä parempana, mitä lähempänä koulupäivän kesto on sitä aikaa jonka oppitunnit konkreettisesti vievät.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Minäkin kävin ala-asteen pienessä 40 oppilaan kyläkoulussa (nykyään kuulemma sielläkin yli 70 oppilasta). Hyvinä puolina tosiaa se, että tuntee kaikki oppilaat koulussa ja opettajatkin oppii tuntemaan nopeasti.
Huonoina puolina tosiaan se, että meitäkin 5-6 luokalla oli tasan 3 poikaa, eli kaverit olivat aika vähissä. Pahiten pienuus näkyi liikuntatunneilla, eli varusteet olivat vanhoja ja tilat pienet.

Kun siirryin yläasteelle ehdin puoli vuotta kulkea 17 kilomteriä suuntaansa matkaa koululle ja luonnollisesti bussilla. EI ne matkat kyllä mitään herkkua ole.
Sitten muutimme kaupunkiin missä kävin loput yläasteesta lähes 700 oppilaan koulussa.(tämä koulu on nykyään jaettu kahia)
Oman ikäryhmän kaveripiiri lisääntyi suorastaan radikaalisti ja puitteet olivat muutenkin komeat.

Lukion kävin myös koulussa josta meitä kirjoitti samana vuonna 216 opiskelijaa, eli taitaapi yksi Suomen suurimmista lukioista olla. Tässä sitten tutustui edelleen omiin ikätovereihin todella laajasti.

Yhteenvetona sanoisin, että kyllä tuollainen ala-aste jossa on alle 40 oppilasta alkaa olla jo kaikin puolin turhan pieni. Resurssit ovat pieniä yms.

Mitään erityisen pahaa sanottavaa minulla ei ole yhdestäkään koulustani.

-ipa rules
 
Kävin ala-asteeni pienessä Maksniemen koulussa, Simon kunnassa, Oulusta 100km pohjoiseen. Koko kylä (Maksniemi) on noin 1000 asukkaan pieni yhteisö jossa kaikki tunsivat kaikki. Ala-aste aika oli aivan huippua, olen sitä mieltä että parempaa kuin kaupunkien rajatuilla aitauksilla ja asvaltin peittemillä pihoilla. Syksyt ja keväät potkittiin jalkapalloa ja talvella oli joka ikinen välitunti kovat tossupallopelit (Siis kaukalopallomailat, maalit ja tennispallo) Se oli totista hommaa se. Vapaa-ajallakin koko kylän penskat kokoontuivat leikkimään pimeäpiilosta ja pelailemaan pesäpalloa. Koulussa on aina ollut tasaiseti sen 100 oppilasta ja meidän luokalla oli 23, poikia 12 ja tyttöjä 11. Meidän luokka oli varmasti koko koulun historiassa urheilullisin, sillä kaikki pojat pelasivat jotakin joukkuelajia, ja tytöistäkin vain muutama ei pelannut mitään. Ala-asteelta jäi hyvät kaverit ja aivan loistavat muistot. Vielä pidetään yhteyttä vaikka olen muuttanut toiselle paikkakunnalle... Ah niitä aikoja...

Hyviä puolia koulussamme oli hyvät opettajat, kaverit ja muutenkin siellä oli mukavaa. Huonoja puolia ei ollut juuri ollenkaan. Kylässä vain ei ollut kauppaa, joten ostokset täytyi tehdä 12 km päässä Kemissä.

Ainakin oma lapsuuteni oli ala-asteen osalta loistavaa aikaa ja olen ehdottomasti näiden kyläkoulujen kannalla. Näitä muistoja muistellaan sitten kiikkustuolissa...

Maksniemen Ala-aste
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Minä olen myös kyläkoulun kasvatti ja lämmöllä muistelen aina joskus wanhaa koulua. Opettajat eivät tosin taida ihan yhtä lämmöllä muistella minua. Sääli, että nykyään näitä pieniä kouluja lakkautetaan ja laitetaan lapset kulkemaan kauheita koulumatkoja.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Viestin lähetti Pullamössö
Kävin ala-asteeni pienessä Maksniemen koulussa, Simon kunnassa, Oulusta 100km pohjoiseen. Koko kylä (Maksniemi) on noin 1000 asukkaan pieni yhteisö jossa kaikki tunsivat kaikki. Ala-aste aika oli aivan huippua, olen sitä mieltä että parempaa kuin kaupunkien rajatuilla aitauksilla ja asvaltin peittemillä pihoilla. Syksyt ja keväät potkittiin jalkapalloa ja talvella oli joka ikinen välitunti kovat tossupallopelit (Siis kaukalopallomailat, maalit ja tennispallo) Se oli totista hommaa se. Vapaa-ajallakin koko kylän penskat kokoontuivat leikkimään pimeäpiilosta ja pelailemaan pesäpalloa. Koulussa on aina ollut tasaiseti sen 100 oppilasta ja meidän luokalla oli 23, poikia 12 ja tyttöjä 11. Meidän luokka oli varmasti koko koulun historiassa urheilullisin, sillä kaikki pojat pelasivat jotakin joukkuelajia, ja tytöistäkin vain muutama ei pelannut mitään. Ala-asteelta jäi hyvät kaverit ja aivan loistavat muistot. Vielä pidetään yhteyttä vaikka olen muuttanut toiselle paikkakunnalle... Ah niitä aikoja...

Hyviä puolia koulussamme oli hyvät opettajat, kaverit ja muutenkin siellä oli mukavaa. Huonoja puolia ei ollut juuri ollenkaan. Kylässä vain ei ollut kauppaa, joten ostokset täytyi tehdä 12 km päässä Kemissä.

Ainakin oma lapsuuteni oli ala-asteen osalta loistavaa aikaa ja olen ehdottomasti näiden kyläkoulujen kannalla. Näitä muistoja muistellaan sitten kiikkustuolissa...

Maksniemen Ala-aste
Itse olen myös käynyt ala-asteeni kyläkoulussa :) tähän pullamössön tekstiin vain oli nyt pakko tarttua kiinni.

Itse olen nimittäin käynyt ala-asteeni saman kunnan alueella, kouluna oli vain Ylikärpän ala-aste. Ylikärppä on n. 200 asukkaan kylä Simojokivarressa, Simosta Ranualle päin n. 45km. Oppilaita oli minun aikanani jotain reilu 30 ja välituntiaktiviteetit olivat suurinpiirtein samoja kuin pullamössö tuossa ylempänä toteaa :) se oli kyllä huoletonta aikaa :) lähikylissä sijaitsevat koulut ovat nyt jo lakkautettu, mutta Ylikärpän ala-aste vielä hengittää. Ja tulee varmasti vielä hengittämäänkin niin kauan, kun kylällä lapsia riittää, sillä nyt seuraavaksi lähimpään ala-asteeseen taitaa olla jo matkaa se 45km. Toivottavasti ainakin kylä saa vielä pitää koulunsa :)
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kannatan kyläkoulujen säilyttämistä. Itselleni jäi hyvät muistot ala-asteesta. Se oli sellanen 10-15 oppilaan kyläkoulu. Siirtyminen 1000 oppilaan yläasteelle tuntui vittumaiselta silloin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös