Realcowboy
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- SaiPa
Yliopistolla kertoilin tupakkihuoneessa usein eräälle proffalle tarinoita nuoruusvuosieni Lieksasta. Tarinoissa vilahteli Arttu, Tinis, Lammenaavan Erkki, Erwin Tuppurainen, Icella, Härkä-Rami, väkivaltaa, alkoholismia, Liru ja Mötsä, pilvenpolttoa, traagisia ihmiskohtaloita, juoppo kaupunginjohtaja, Reunatie, paitansa sisään oksentava kaupunginsihteeri, Rykäle, Pankakosken asujaimiston yhteenlaskettu ÄO (82,3), rikosylikonstaapeli Arvo Mutanen, tähtitalo...
Lopulta tämä korkeasti koulutettu herra sai epäuskonsa seasta todettua, että ei tuollaista pitäjää voi olla olemassa. Ei uskonut koko paikkakunnan olemassaoloon. Piti ihan twinpeaksina, tai Fingerporina ennen Fingerporia.
Kirjoita tarinat talteen ja julkaise sitten eläkeikäisenä muistelmateos.
Olen aiemminkin maininnut ketjussa kirjasta ”Hullun kirjoissa. Näkökulmia suomalaiseen kylähulluuteen”. Kirja kannattaa lukea. Siinä esitellään muun muassa Kiikassa asunut Oskar Valin, joka joutui käräjille häiriköityään suojeluskunnan itsenäisyyspäivän marssia. Käräjät olivat tuttuja myös Sääksmäellä asuneelle Ananias Vesterlundille, Perskeles-Anille, joka oli esitellyt itsensä käräjillä: ”Minä olen Ananias Vesterlund Sääksmäen emäseurakunnasta, herra tuomari ja korkea oikeus, olen totuuden mies.
Yksi kirjan artikkeleista on Marjut Huuskosen ”Koko maailman palomestari.” Siinä kerrotaan entisestä muurarista Lauri Laaksosesta, joka on muistellut lapsuutensa Raunistulaa, joka nyt kuuluu Turkuun. Hänen tarinoissaan mainittiin varpaansa palennuttanut luutakauppias, kukkien siemeniä kaupannut balsamimuija, pokasahalla halkoja tehneet ukot, venäläiset sotilaat ja yleisiä saunoja pitäneet Koskinen, Sauna-Jaakko, Terva-Aaltonen ja Jumalamamma.
Ketjun aiheeseen liittyy Raunistulassa asunut Kirveen Antti, ” Koko maailman palomestari ja Ruotsin varakuningas.” Hän oli vuoden 1916 paikkeilla saanut viraltapannulta palopäälliköltä tämän virkahatun, mihin ystävällinen läkkiseppä oli tehnyt kokardin, missä luki ”Koko maailman palomestari ja Ruotsin varakuningas.” Kirveen Antti esiintyi näissä rooleissa ainakin palokunnan juhlissa, ja nämä olivat olleet suosittuja. Marjut Huuskonen löysi tästä syvempiä näkökohtia, ihmiset nauroivat itse asiassa ennemminkin virkavallalle kuin Antin esitykselle. 1920-luvun työläiskaupunginosassa tämä ei olisi muutoin ollut mahdollista. Antin kuollessa kesällä 1940 palokunnan torvisoittokunta esiintyi hautajaisissa.
Yle/uutiset-artikkelissa kerrotaan Raunistulan monipuolisesta elinkeinorakenteesta. Olisiko kauppaansa sloganilla "Maitoa ja dynamiittia" mainostanut Marjanen ollut kylähulluksi luokiteltava?