Kuuluvatko virolaisvangit Viroon?

• 3 025
  • 31

zore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
YLE24
Silminnäkijä Linnasta linnaan

Suomi siirtää virolaisia vankeja Viroon istumaan rangaistustaan. Ovatko Suomen viranomaiset seuranneet, millaisiin oloihin vangit joutuvat?

Minä tunnen useinkin sympatiaa vankeja kohtaan ja mielestäni asialliset olot on taattava kaikille. Jossakin menee kuitenkin minullakin raja, ja se menee tässä. Minä en voinut sietää ohjelmassa ollutta virolaisvankien valitusta siitä kun heitä siirretään Viroon kärsimään rangaistuksiaan. "Suomen vankiloissa on enemmän tilaa ja olot ovat muutenkin paremmat. Jos Suomen vankiloissa sanotaan olevan ahdasta niin sanoja ei ole nähnyt Viron vankiloita. Suomessa vankilasta vapautuu nopeammin jne." Poistakaa minun käsitykseni siitä, että sen vuoksi virolaiset tulevat mieluummin Suomeen tekemään kolttosiaan kun Suomessa kiinni jäädessä pääsee helpommalla. Minun mielestä vankien siirto Viroon on selkeä viesti: "Suomen vankiloihin ei tulla "lomailemaan", jos on pakko tehdä rikoksia niin tehkää kotonanne." Onko Suomi joku ihmeen vankilaparatiisi? Joihinkin muihin maihin verrattuna varmasti kyllä. Enkä tietenkään tarkoita, että virolaisen vangin ihmisarvo olisi yhtään huonompi kuin suomalaisenkaan, jossakin vain mättää mutta missä?

Minun puolestani virolaiset, venäläiset sun muut ulkomaalaiset kelmit vaan kotimaidensa vankiloihin, kunhan vaan kärsivät tuomionsa loppuun. Olisi varmaan myös esim. venäläisrosvolle jonkin sortin peloite, että päätyy Katajanokan paratiisin sijasta Siperiaan.

Ps. Muistaakseni muutama vuosi sitten Yhdysvaltain vankilaviranomaiset olivat sitä mieltä, että Suomen vankiloissa on liian hyvät oltavat.

Suosikkijoukkue
D-Kiekko, Teräs-Kiekko, Eka-Kiekko
Hazardipakki kirjoitti:
Minun puolestani virolaiset, venäläiset sun muut ulkomaalaiset kelmit vaan kotimaidensa vankiloihin, kunhan vaan kärsivät tuomionsa loppuun. Olisi varmaan myös esim. venäläisrosvolle jonkin sortin peloite, että päätyy Katajanokan paratiisin sijasta Siperiaan.

Ps. Muistaakseni muutama vuosi sitten Yhdysvaltain vankilaviranomaiset olivat sitä mieltä, että Suomen vankiloissa on liian hyvät oltavat.

Katajanokan vankilahan ei ole muutamaan vuoteen enää vankilakäytössä ollutkaan. Paratiisista ei ehkä tässä kohden muutenkaan kannata puhua, sillä tsaarinaikaisen rakennuksen puutteista huomautettiin usein eurooppalaisista instansseista käsin.

Pitäisikö muuten vastaavan logiikan mukaan myös maailmalla istuvat suomalaisvangit kärrätä isiensä maille istumaan? Ruotsista tulisi heti useampi kymmenen, ellei muutama sata...

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Kyllä. Hiuksista v*ttuun kaikki ulkomaalaiset vangit kärsimään rangaistuksiaan. Miettikää tilannetta sitten kun vanki vapautuu, meno jatkuu Suomessa samanlaisena?

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
zore kirjoitti:
Minä tunnen useinkin sympatiaa vankeja kohtaan ja mielestäni asialliset olot on taattava kaikille. Jossakin menee kuitenkin minullakin raja, ja se menee tässä. Minä en voinut sietää ohjelmassa ollutta virolaisvankien valitusta siitä kun heitä siirretään Viroon kärsimään rangaistuksiaan. "Suomen vankiloissa on enemmän tilaa ja olot ovat muutenkin paremmat. Jos Suomen vankiloissa sanotaan olevan ahdasta niin sanoja ei ole nähnyt Viron vankiloita. Suomessa vankilasta vapautuu nopeammin jne."

Täytyy epäillä vankien herättävän sinussa usein sympatiaa, jos tuo ohjelma vain vihastutti. Virolaisvankien valituksen yhtä hyvin muotoilla esimerkiksi niin, että "Murrun vankilan epäinhimilliset parakit eivät voi taata ihmisen perusoikeuksia, kuten fyysistä koskemattomuutta". Sävy muuttuu aika paljon ja viestisi samalla ristiriitaiseksi. Jos siis olet sitä mieltä, että asialliset olot täytyy taata kaikille.

Ja mitä toiseen puoleen tulee, todellakin on minun oikeustajun vastaista, että Suomessa tiettyyn rangaistukseen tuomittu joutuu siirron takia kärsimään pidemmän tuomion kotimaassaan. Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että vieraan maan kansalaiset ovat eri asemassa oikeusistuimen edessä, ts. ajatus siitä, että rangaistuksen nimellinen pituus ja rangaistuskäytäntö eivät ole toisiinsa sidotussa suhteessa tuomiota annettaessa tuntuu järjettömältä.

Ne ääliöt (mikä yllätys, ovat espoolaisia), jotka muodostavat zoren viestin perusteella kuvan ohjelman sisällöstä ja tulevat tänne huutelemaan, saisivat katsoa ensin ohjelman.

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Solomon kirjoitti:
Ne ääliöt (mikä yllätys, ovat espoolaisia), jotka muodostavat zoren viestin perusteella kuvan ohjelman sisällöstä ja tulevat tänne huutelemaan, saisivat katsoa ensin ohjelman.

Aika paljon saa ohjelman sisältö vaikuttaa, että mielipide muuttuisi. Voinet varmasti valaista asiaa?

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Juhaht kirjoitti:
Aika paljon saa ohjelman sisältö vaikuttaa, että mielipide muuttuisi. Voinet varmasti valaista asiaa?

Zoren viestistä saa kuvan, että virolaiset nimenomaan haluavat Suomen luksusvankiloihin. Ohjelmassa Viron suurimmasta vankilasta, Murrun vankilasta, annetun kuvan kuvan perusteella kyse on enemmänkin siitä, että suurin osa ihmisistä olisi valmis tappamaan pelkästään sen takia, ettei joutuisi tuohon neuvostoaikaiseen huumeparakkiin.

Kyse on siis siitä, että olot ovat epäinhimilliset. En toki kuvittele, että mielipiteesi sen perusteella muuttuisi.

zore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Solomon kirjoitti:
Täytyy epäillä vankien herättävän sinussa usein sympatiaa, jos tuo ohjelma vain vihastutti. Virolaisvankien valituksen yhtä hyvin muotoilla esimerkiksi niin, että "Murrun vankilan epäinhimilliset parakit eivät voi taata ihmisen perusoikeuksia, kuten fyysistä koskemattomuutta". Sävy muuttuu aika paljon ja viestisi samalla ristiriitaiseksi. Jos siis olet sitä mieltä, että asialliset olot täytyy taata kaikille.

Ja mitä toiseen puoleen tulee, todellakin on minun oikeustajun vastaista, että Suomessa tiettyyn rangaistukseen tuomittu joutuu siirron takia kärsimään pidemmän tuomion kotimaassaan. Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että vieraan maan kansalaiset ovat eri asemassa oikeusistuimen edessä, ts. ajatus siitä, että rangaistuksen nimellinen pituus ja rangaistuskäytäntö eivät ole toisiinsa sidotussa suhteessa tuomiota annettaessa tuntuu järjettömältä.

Epäile pois. En minä sanonut, että ohjelma vain vihastutti, sanoin, että kommentit ärsyttivät. Sinunko korvaan kuulosti ihan asialliselta, että syyllinen teki itsestään uhrin? Kyllä tuossa minun kirjoituksessa tiettyä ristiriitaa onkin, mutta minä olen monessa asiassa sellainen, että tiettyyn rajaan/vaatimuksiin asti olen/ajattelen jotain, ja kun raja ylittyy niin voin olla/ajatella ihan päinvastaista päinvastaista. Suomessa lienee satoja virolaisvankeja, jotka eivät liene vankilassa "sattumalta". Siirtojen myötä määrä vähenee, tämä siirron uhka (toivottavasti) toimii myös osittain ennaltaehkäisevänä. Suomen vankiloiden tehtävänä on turvata asialliset olot vangeille ja tässä pystytään suomalaisten veromarkkojen avulla parempaan tulokseen kuin monessa muussa maassa - vaikka puutteita onkin. Suomalaisille vangeille taataan tuolla järjestelyllä paremmat olot. En vain hyväksy, että suomalaista vankeinhoitoa "käytetään hyväksi" ja tullaan Suomeen rötöstelemään. Viron on kyettävä takaamaan asialliset olot omalla maaperällään oleville vangeille. Voidaan kiertää koko maailma ja todeta, että olot ovat joko asiallisia tai epäasiallisia, koskaan niitä ei saada yhdenmukaisiksi. Tuollainen ruikutus vain ärsyttää ja jostain ongelmaa on lähdettävä purkamaan. Tuo on minusta oikea suunta; tehdään Suomen vankilat ulkomaalaisille vähemmän houkuttelevimmiksi, pysyvät ehkä paremmin kaidalla polulla. Sen jälkeen pitää toki huolehtia siitä, että Virossa kyetään tavalla tai toisella järjestämään paremmat olot. Jostakin se savotta on vain aloitettava. Olisiko sinun mielestä oikein, että otettaisiin Virosta Suomeen vankeja, jotta edes Suomen ja Viron vangeilla olisi yhtä asialliset oltavat?

Minun mielestäni rikolliset muunmaan kansalaiset voidaan hyvillä mielin lähettää "omiin" vankiloihinsa. Jos maassaan on huonot vankilaolot niin pysykööt sitten kaidalla polulla. Suomessa vankilapelote ei ilmeisesti olisi riittävän kova, jos virolainen tietäisi, että saa suorittaa tuomionsa kokonaan Suomessa. Kovin hyvä se ei liene nytkään. En minä tiedä, minä vain mietiskelen. Siinäkin mielessä asian voi katsoa oikeaksi koska onhan kansalainen ulkomailla vastuussa omalle maalleen, minkälaista kuvaa antaa kyseisen valtion kansalaisista. Virolaiset ovat varmasti mainettaan parempia ihmisiä, mutta jotenkin vain se pohjasakka eksyy tänne Suomeen rötöstelemään - minkä vuoksi?

Ja eikös se ollut niin, että määrätty tuomio ei kasva omassa maassa, vaan käytännössä tuomio kasvaa sen vuoksi, että Suomessa päästetään aikaisemmin (kuin on "sovittu") pois..? Kumpi on sitten oikeampi tapa, siitäkin voidaan olla montaa eri mieltä

zore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Solomon kirjoitti:
Zoren viestistä saa kuvan, että virolaiset nimenomaan haluavat Suomen luksusvankiloihin. Ohjelmassa Viron suurimmasta vankilasta, Murrun vankilasta..
Nyt sinun täytyy muistaa, että suuri osa vangeista on vankilassa "omasta valinnastaan", oli taustalla sitten mitä tahansa, niin kyllä se tuomioon johtanut teko yleensä on oma valinta. Varmasti vielä suurempi osa jos otetaan huomioon Suomen vankiloissa olevat virolaiset. Tähän tuskin tarvitaan edes mitään tutkimusta tueksi..

Mietipä itsesi virolaiseksi, joka on valinnut laveamman tien. Missähän mieluummin niitä rikoksia harjoitat kun kiinnijäädessä Virossa joudut Murrun vankilaan, ja Suomessa kiinnijäädessä joudut suomalaiseen vankilaan, joka varmasti Murrun vankilaan verrattuna on luksusvankila..? Eli eiköhän siellä ole taustalla tuo mainitsemasi "halu" kun ajatellaan kiinnijäämisen mahdollisuutta.

Ihan hypoteettinen kysymys, jos Suomen vankiloissa olisi asiat heikommin kuin Viron vankiloissa niin olisiko meillä yhtä paljon virolaisia vankeja?

Siinä olemme samaa mieltä, että etenkin Viron vankiloiden olot ovat epäinhimilliset ja niitä on saatava paremmiksi. Kaikkia maailman vankiloita emme valitettavasti voi kuitenkaan parantaa.

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
zore kirjoitti:
Sinunko korvaan kuulosti ihan asialliselta, että syyllinen teki itsestään uhrin?

Toinen haastatelluista vangeista vaikutti tosiaan kokevan itsensä uhriksi ja väitti myös olevansa syytön. Sinua tämä ärsytti, mikäs siinä. Ymmärrän sen.

Mutta tuon perusteella on aika typerää alkaa selittämään virolaisten rikollisten motiiveja ja antaa siinä sivussa väärä kuva ohjelmasta. Jos teoriaasi on uskominen, on Tartto (niin hieno uusi vankila, ettei Suomalaisetkaan vedä vertoja) maailman paras paikka rötöstellä. Ja varmasti sinne ne rötöstelijät nyt suuntaavatkin.

zore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Solomon kirjoitti:
ja antaa siinä sivussa väärä kuva ohjelmasta
Millaisen (väärän) kuvan minä olen antanut ohjelmasta, ja millainen olisi oikea kuva ohjelmasta? Mitä sillä itseasiassa on edes merkitystä koska topiikin aiheena oli "kuuluvatko virolaisvangit Viroon?". Siihen sinä et ole vielä vaivautunut vastaamaan, olet vain epäillyt minun mielipiteideni oikeellisuutta..

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
zore kirjoitti:
Millaisen (väärän) kuvan minä olen antanut ohjelmasta, ja millainen olisi oikea kuva ohjelmasta?

Sanot aluksi, että mielestäsi jokaisen vangille on taattava asianmukaiset olot. Sitten valittelet sitä, että virolaisvangit eivät halua kotimaahansa kärsimään rangaistusta vaan haluavat pysyä Suomessa, jossa olo on leppoisaa. Olisi kohtuullista tuoda esille myös se, että yksi esitetyistä Viron vankiloista ei voi mitenkään täyttää kategoriaa "asianmukaiset olot".

zore kirjoitti:
Mitä sillä itseasiassa on edes merkitystä koska topiikin aiheena oli "kuuluvatko virolaisvangit Viroon?". Siihen sinä et ole vielä vaivautunut vastaamaan, olet vain epäillyt minun mielipiteideni oikeellisuutta..

En osaa sanoa kuuluvatko virolaisvangit Viroon, mutta en näe siirroille mitään estettä sitten, kun voidaan olla varmoja siitä, että olosuhteet siirtokohteessa täyttävät tehtävänsä ja käytännöt rangaistusten suorittamisesta ovat yhdenmukaiset niin, ettei vanki joudu Virossa todellisuudessa istumaan huomattavasti pitempään kuin Suomessa.

zore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Solomon kirjoitti:
Sanot aluksi, että mielestäsi jokaisen vangille on taattava asianmukaiset olot. Sitten valittelet sitä, että virolaisvangit eivät halua kotimaahansa kärsimään rangaistusta vaan haluavat pysyä Suomessa, jossa olo on leppoisaa.
Olen edelleenkin samaa mieltä: Kaikille vangeille on taattava asianmukaiset olot. Suomalaisen vankeinhoitolaitoksen on tehtävä se Suomessa, ja Viron vankeinhoitolaitoksen Virossa. Ei Suomen tule ottaa tehtäväksi muiden maiden kurjien vankiolosuhteiden "tasaamista" omien olosuhteiden kustannuksella. Suomen vankilat ovat täynnä, niissä on liikaa vankeja, ja niissä on paljon virolaisia. Virolaisia vankeja Viroon lähettämällä saadaan Suomessa tuomiotaan kärsiville paremmat olosuhteet. Ehkä (ja toivottavasti) Virossa herätään sen myötä tajuamaan puutteet ja rakennetaan lisää niitä uusia luksusvankiloita. (Turha toivo?) Onhan tuon mainitsemasi vankilan rakentaminen jo merkki siitä. Kehitys kun tapahtuu monesti suurissa hyppäyksissä. "Pienen ylimäärän" vuoksi ei vielä uutta vankilaa rakenneta, mutta sitten rakennetaan kun on pakko. Silloin sitä tilaa tulee kerralla edullisesti suuremmallekin tarpeelle.

Olisi mielenkiintoista tietää paljonko Suomessa on ulkomaalaisia vankeja, ja paljonko suomalaisia on vankeina ulkomailla. Toimimmeko me jonkinlaisena "tasaajana" siinä suhteessa? Minun mielestäni vangin tulisi aina kärsiä tuomionsa kotimaassa. Oli sitten kyse suomalaisesta tai virolaisesta niin tuntuu väärältä, että mennään toiseen maahan, syyllistytään rikoksiin ja sitten vielä jäädään vieraan yhteiskunnan elätettäväksi.

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Solomon kirjoitti:
En osaa sanoa kuuluvatko virolaisvangit Viroon, mutta en näe siirroille mitään estettä sitten, kun voidaan olla varmoja siitä, että olosuhteet siirtokohteessa täyttävät tehtävänsä ja käytännöt rangaistusten suorittamisesta ovat yhdenmukaiset niin, ettei vanki joudu Virossa todellisuudessa istumaan huomattavasti pitempään kuin Suomessa.
Tietenkin virolaisvangit kuuluvat Viroon ei ole Suomen eikä suomalaisten veronmaksajien tehtävä maksaa vieraan valtion kansalaisten elätystä sen jälkeen kun rikoksia on tehty Suomessa.
Eikä missään tapauksessa tule tukea mahdollisuuksia luoda rikollisia kontakteja Suomeen päin.

Kukaan ei joudu pakosta vankilaan se täysin henkilökohtainen valinta ja siinä vaiheessa on turha sitten valittaa jos olosuhteet voivat olla heikot ei vankilan tule olla olosuhteiltaan ainakaan Suomessa yhtään sen parempi paikka kuin esim. armeija.

zore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Sanotaanko vielä näin, että olen valmis perumaan mielipiteeni vankien lähettämisestä kotimaahansa jos joku osoittaa minulle, että suomalaisia on enemmän vankeina ulkomailla kuin ulkomaalaisia on Suomessa. Jos näin on niin sitten minulla on ollut täysin väärä käsitys.

Suomen vankilakapasiteetin tulee olla oikein mitoitettu suomalaisia rikoksentekijöitä varten. Jos osa näistä rikoksentekijöistä "asuu" ulkomailla niin miksei "tyhjille" paikoille voitaisi esim. virolaisia ottaakin, vaikka se vitusti yhteiskunnalle maksaisikin. Saavathan suomalaiset vangit ulkomaillakin käsittääkseni ilmaisen majapaikan..? Nyt on kuitenkin tilanne niin, että Suomessa on ahtaat vankilat. Jos se johtuu pelkästään suomalaisista vangeista (yhteenlaskettu määrä meillä + muualla) niin sitten se on Suomen vastuulla rakentaa lisää istumapaikkoja.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Saakeli, Viro on EU-maa, kylllä sinne pitää pystyä vangit lähettämään. Se että tilanne ei siellä ole kunnossa on asia, johon EU:n pitäisi puuttua, ei Suomen viranomaisten.

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
En ymmärrä miksi me Suomessa ollaan niin helvetin lepsuja näitä krimiksiä kohtaan muutenkin, varsinkin ulkomaalaisia. Passi käteen ja kauas täältä. Paskat siitä miten niitä kohdellaan omissa maissaan. Itsepä valitsivat tiensä, kärsikööt!

Alkaa ärsyttämään tämä sinisilmäisyys ja ymmärtäminen. Meitä kusetetaan järjestelmällisesti ja käytetään häikäilemättä hyväksi. Niille veroeuroille olisi muutakin käyttöä kuin hyysätä kaikenmaailman paskasakkia!

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Katselin tuon silminnäkijä ohjelman. Kysehän ohjelmassa oli siitä, että Suomessa joutuu kärsimään ensikertalainen annetusta tuomiosta puolet. Virossa kärsitään 2/3 osaa. Ei 9 vuoden tuomio yhtään pitene, se on sen 9 vuotta, täällä siitä kärsitään 4,5 vuotta ja Virossa 6-7 vuotta. Sinne vaan konnat, kotimaahansa lusimaan, kuten täällä on jo moni ehtinyt toteamaan, "tarttis vähän ajatella ensteks".

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
zore kirjoitti:
Olen edelleenkin samaa mieltä: Kaikille vangeille on taattava asianmukaiset olot. Suomalaisen vankeinhoitolaitoksen on tehtävä se Suomessa, ja Viron vankeinhoitolaitoksen Virossa. Ei Suomen tule ottaa tehtäväksi muiden maiden kurjien vankiolosuhteiden "tasaamista" omien olosuhteiden kustannuksella.

Kerrattakoon vielä. Minä olen samaa mieltä vastuusta, vastuu Murrun parakkien modernisoinnista kuuluu vain ja ainoastaan Viron valtiolle. Ohjelmassa asiaa pahoiteltiin ihan ministeritasolla, joten asia on siellä tiedossa. Toivottavasti tekevät sille jotakin ja pikaisesti. Ellei, on isien painostus tätäkin nuorta EU-vesaa kohtaan varmasti tarpeen.

Mutta: jos tiedetään, että siirrettävä vanki ei tule pääsemään asianmukaisiin olosuhteisiin, ei vankia pitäisi voida siirtää. Sillä, tulisiko etelänaapurimme vankeinhoito olla direktiivien tai siirtosopimuksen mukaan paremmassa kunnossa, ei ole tässä merkitystä. Se, että asioiden pitäisi papereiden ja sopimusten mukaan olla paremmalla nojalla, ei riitä siirron perusteeksi.

zore kirjoitti:
Sanotaanko vielä näin, että olen valmis perumaan mielipiteeni vankien lähettämisestä kotimaahansa jos joku osoittaa minulle, että suomalaisia on enemmän vankeina ulkomailla kuin ulkomaalaisia on Suomessa. Jos näin on niin sitten minulla on ollut täysin väärä käsitys.

Eikö esittämäsi argumentti eli se, että valtioiden tulee olla vastuussa vain omien vankien hoidosta, tosiaankaan päde ellei se ole Suomelle nykytilanteessa edullinen?

Älä turhaan potki itseäsi polveen.

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyynikko kirjoitti:
Alkaa ärsyttämään tämä sinisilmäisyys ja ymmärtäminen. Meitä kusetetaan järjestelmällisesti ja käytetään häikäilemättä hyväksi. Niille veroeuroille olisi muutakin käyttöä kuin hyysätä kaikenmaailman paskasakkia!

Erittäin samaa mieltä.

Suomessa pitää olla syyllinen vakavaan rikokseen joutuakseen vankilaan. Tai ainakin h-vetin moneen vähemmän vakavaan. Miksi yhteiskunta haluaa nuolla tämän roskasakin persettä? Kuolemanrangaistusta vaan kehiin ja vankilat erittäin vittumaisiksi paikoiksi; niin vittumaisiksi, ettei niihin kukaan halua lomailemaan. Ja kenen oikeustaju siinä on muka koetuksella, jos joku lapsenraiskaaja tai moninkertaisista pahoinpitelyistä tuomittu sankarikansalainen saa kuulan kalloonsa?

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Schwalbe kirjoitti:
Ja kenen oikeustaju siinä on muka koetuksella, jos joku lapsenraiskaaja tai moninkertaisista pahoinpitelyistä tuomittu sankarikansalainen saa kuulan kalloonsa?
Sen, jonka syytön omainen tapetaan valtion toimesta.

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Solomon kirjoitti:
Mutta: jos tiedetään, että siirrettävä vanki ei tule pääsemään asianmukaisiin olosuhteisiin, ei vankia pitäisi voida siirtää.

Miksei? Itsehän ovat polkunsa valinneet, kärsikööt nahoissaan. Ja ei, minä en usko kovinkaan suuren prosentin muuttuvan "kunnon kansalaisiksi" linnatuomion suorittamisella "paremmassa" vankilassa. Väittäisin MuTulla ettei vankilaolot vaikuta tuohon rikoksen uusimisasteeseen edes prosenttiyksikön vertaa.

Virolaiset lusimaan Viroon ja suomalaiset Suomeen, hyvin yksinkertaista. Suomi voisi oikeastaan vankiloiden korkean täyttöasteen johdosta alkaa ostamaan vankilapalvelua vaikkapa Venäjältä, pistetään osa porukasta kärsimään tuomioitaan Siperiaan. Tällä ainakin estettäisiin muutaman tyypin hakeutuminen vankilan mukaviin oloihin esim. talveksi. Tiedän tällaisiakin tapauksia, tehdään joku pikkuryöstö, ollaan talvi linnassa ja kesäksi ulos, sitten sama uudestaan seuraavana syksynä.

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
Samaa mieltä kuin monet muut: virolaisten vankien paikka on Virossa. Suomessa vankiloiden kapasiteetti paukkuu yli monessakin paikassa ja virolaisten vankien määrä täällä vain kasvaa koko ajan. Prosentuaalisesti virolaisten vankien määrä on Suomessa aika kovassakin kasvussa ja kaikki syyt viittaavat siihen, että tämä prosentti ei ainakaan tule laskemaan. Hyvä, että tähän asiaan puututaan tässä vaiheessa. Suomalaisten tutkintavankien reissaaminen poliisivankiloista eteenpäin helpottuu samalla.

Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Saku #11 kirjoitti:
Sen, jonka syytön omainen tapetaan valtion toimesta.
... on siis pakko olla jotain mieltä, miksen siis provoilisi?

Itse aiheeseen? Kyllä, ehdottomasti vangit kotimaahansa lusimaan. Toisaalta, siinä piilee se ongelma, että esimerkiksi suomalaisena kun islaminuskoisissa maissa rötöstelet, pääset kuin koira veräjästä, Suomeen "lusimaan"... Sekä sama kääntäen. Vaan siitäkin huolimatta, kyllä, ehdottomasti saa puolestani ampua vaikka kuuhun ilman asianmukaista varustusta, tuo väki joka ulkomaan passin kera on Suomen vankiloihin lomailemaan kirjautumassa.

Ei siellä vankiloissa todellakaan ihan vahingossa olla.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy