ReijoRotta
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Metsänreuna since 1975!!
Kuten aistinkin niin tämä keskustelu ajautui pisteeseen mihin meikäläisen pälli ja musiikkimaku ei vaan enää riitä. :)
Totta vitussa haisee.Ja alkaako metsään kuolleen karhun raato haista ollenkaan, jos ei kukaan mene metsään sitä haistelemaan?
Älä ollenkaan vähättele tuntemuksiasi. Olit omassa sanomassasi ihan yhtä oikeessa kuin muutkin. Musiikkimaustasi en tiedä kun et ole sitä riittävän voimakkaasti tuonut esille.Kuten aistinkin niin tämä keskustelu ajautui pisteeseen mihin meikäläisen pälli ja musiikkimaku ei vaan enää riitä. :)
Ei voi haista jos ei ole nenää.Totta vitussa haisee.
Oikea vastaus puuttui vaihtoehdoista. No kerron sen teille:
Suattaapi olla
Väittäisin aika monen muunkin olevan sitä mieltä, ettei HPK voittanut Suomen mestaruutta 2018. Tai siis aika harva näki moista tapahtuvan. Pitäisikö siis uskoa ennemmin niitä, jotka tuota eivät nähneet vai niitä, jotka moisen tapahtuman väittävät nähneensä?Stevie Wonder voi olla sitä mieltä, että HPK ei voittanut mestaruutta 2018, koska hän ei nähnyt sitä. Mutta emme anna Wonderin ukon sanoille painoarvoa.
Joo. Olen ollut 31-34 asteen lämmössä viikon. Kyllä siellä pää pehmenee.väittäisin aika monen muunkin olevan sitä mieltä, ettei HPK voittanut Suomen mestaruutta 2018. Tai siis aika harva näki moista tapahtuvan. Pitäisikö siis uskoa ennemmin niitä, jotka tuota eivät nähneet vai niitä, jotka moisen tapahtuman väittävät nähneensä?
Mene nyt hyvä ihminen jo poppamiehen vastaanotolle! Todella vaarallisella tasolla huitelee lämpösi.Joo. Olen ollut 31-34 asteen lämmössä viikon. Kyllä siellä pää pehmenee.
Toisaalta, ei nähnyt Wonder HPK:n mestaruutta 2018 eikä 2019.
Linguistic confusion is strong with this one.Suurin osa ns. filosofisista ongelmista liittyvät käsitteisiin. Jos kysytään vaikka, mikä on elämän tarkoitus, niin pitää kysyä, mitä tarkoitetaan käsitteellä "tarkoitus". Viime kädessähän se on ihmisen luoma käsite, tapa havainnoida maailmaa kuten muodot, aika, paikka (ks. Immanuel Kant ja järjen kategoriat).
Kyseessä on kompakysymys. Metsässä on määritelmän mukaan useita puita. Juuri tulleen tiedon mukaan puut voivat kuulla äänet, vaikkei niillä olekaan korvia. Sen sijaan puissa on ääniaaltojen aiheuttamille painevaihteluille herkkiä proteiineja. Tai jotain.
Joten aina kun puu kaatuu metsässä, niin joku kuulee sen. Jos ei ihminen tai eläin niin toinen puu. Jos ei sitten kyseessä ole metsän viimeinen puu - mutta silloinhan ei sitten olekaan enää kyse metsästä.
Juuri tulleen tiedon mukaan puut voivat kuulla äänet, vaikkei niillä olekaan korvia. Sen sijaan puissa on ääniaaltojen aiheuttamille painevaihteluille herkkiä proteiineja. Tai jotain.
Tämä on minun maailmankuvaani hieman kiinnostava tulos, siis tuo puiden painevaihteluiden huomiointi. Osaavatko ne reagoida tuuliin, joukkueena pelata?
No mitä olet mieltä jos noista kolmesta joku olisi äänestettävä tai tulla mestatuksi liian filosofisena kopperfieldnikuksena?Vastaus kysymykseen riippuu tietysti siitä, mitä sillä äänellä tarkoitetaan. Jos äänellä tarkoitetaan ääniaaltoja, niin tottakai ääni tulee, vaikkei kukaan ole sitä havaitsemassa. Jos sen sijaan äänellä tarkoitetaan ainoastaan aistikokemusta, niin se tarvitsee ihmisen kuulohavainnon. Vähän kuin taideteos aktualisoituu vasta aistimuksessa.
Mutta tuo filosofimääritelmäsihän on oikeastaan aika uljas ja jalo ja magee näin humanoidin näkövinkkelistä: joku asia saa merkityksen vasta kun humanoidi saadaan paikalle todistaa tapahtumaa. En vedä mitään merkityksiä mihinkään, kunhan ihmettelen mukana.
Eikö tämän puunkaatumispulman sukulainen ole se, että onko jokin asia ylipäätään olemassa jos sitä ei olla juuri just siinä aistihavainnoin kokemassa?
Nyt ollaan erittäin jännän äärellä. Kiva kun löytyi palstalta ihka elävä filosofi. Voin aina kääntyä puoleesi ainakin mielikuvissani jos askarruttaa vaikka joku Tero Lehterän kryptinen lausunto pressitilaisuudessa.Ihminen luo koko ajan merkityksiä ... ...
Ihminen luo koko ajan merkityksiä ja havainnoidessaan maailmaa. Ajatellaan vaikka luonnon kauneutta: mitään kauneutta ei objektiivisesti ole olemassa, me vain koemme asiat niin. Jos viet humanoidin katsomaan Lapin maisemaa, niin ei se hänen mielestä olisi kaunis. Hänellä tuskin edes olisi merkitysjärjestelmässään käsitettä kauneus. Hänellä ei välttämättä edes olisi merkitysjärjestelmää, koska merkitys itsessään on jo käsite. Meneekö liian heviksi?
Perusfilosofinen kysymys: mitä on olemassaolo? (Ks. ontologia.) Otetaan neljä esimerkkiä: koti, Kuun pimeä puoli, Titanic-elokuva, väkivallan uhka. Kotini on olemassa, eikö niin? Huomaan tämän, kun olen kotona ja kun palaan muualta kotiin, niin siellä se edelleen on. Voin väittää, että epäilen kotini olemassaoloa, mutta kaikki huomaavat, että käyttäydyn sen mukaisesti, että uskon kotini olevan olemassa - tulen aina töistä kotiin. Mutta entä Kuun pimeä puoli? En ole ikinä nähnyt sitä, joten miten voin tietää sen olevan olemassa? Entä Titanic-elokuva, joka sai monta Oscaria. Jos elokuva on olemassa, niin missä?
Kauneuden käsitettä vaikeampi luovutettava on varmaan objektiivinen oikea ja väärä. Ehkä jopa mahdoton. Jos humanoidille näyttää, kun joku Epsteinin porukka vähän raiskaili lapsia, niin se katsoo vaan että mitä sitten. Ei välttämättä synny moraalista raivoa ja paheksuntaa humanoidin aivoissa, ei ehkä ole sellaisia käsitteitäkään.
Mutta Titanic-elokuvan tiedän kyllä, missä se on konkreettisesti. Filmikelalla se on. Näin kun kantoivat sitä näytöksen jälkeen projektorihuoneesta varastoon.
Jos joku vaikkapa amerikkalainen haluaisi nähdä elokuvan, niin pitäisikö hänen hakea kyseinen filmikela kyseisestä varastosta?
Ei varmaan sama kela tarvitse olla, kyllähän siitä uskoakseni tehtiin useita kopioita. Amerikassa on varmaan joku niistä.