Kuukausimaksut juniorijoukkueissa

  • 3 325
  • 4

Astna One

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool, ManU, Real Madrid, Barcelona
Nyt kun keskustelua käydään yleisestä juniorikiekon tilasta Suomessa, avataanpa uusi otsikko junioreiden kuukausimaksuista joukkueissa.

Minkä suuruisia ovat junioreiden kuukausimaksut tällä hetkellä? Entä onko hinnoissa ollut nousua viimeisen 10 vuoden aikana?

Itse olen jäähallilla käynyt ainoastaan katsomon puolella, mutta esim. 90-luvun alussa kun muutama kaveri pelasi C-junioreissa, niin maksu per kuukausi oli noin 45 euroa (markoista muutettuna). Tuntui sinänsä kalliilta, kun omassa lajissani vuosilisenssi maksoi suunnilleen saman verran.

Mielenkiintoista olisi myös tietää, onko kuukausimaksuissa suuria eroja paikkakunnittain.
 

Glove

Jäsen
Päästiinpä mieliaiheeseeni, juniorikiekkoon.

Suoraan sanottuna en muista mitä pelaaminen maksoi 80-luvulla kun itse pelasin, mutta viimeiseltä kymmeneltä vuodelta minulla on tarkempaakin tietoa, ainakin omalta alueelta.

Kustannusrakenne riippuu paikkakunnasta, hallihinnoista jne. Tunnin jäävuoron hinta on tietämissäni paikoissa liikkunut välillä 0-125 €. Vuoroja kun on vuodessa noin 80-200 tasosta riippuen niin Elon laskuopin mukaan tuosta tulee jopa (200*125) 25000 €. Jos tuo jaetaan 25 pelaajan kesken niin pelkkiin jäävuoroihin menee tonni / naama. Toisaalta omilla valinnoilla voidaan niihin kustannuksiin vaikuttaa, montako jäätä, montako peliä, turnauksia kotimaassa/ulkomailla.

Jossain ketjussa mainittiin Kärppien C-junnujen SM-sarja joukkueen kausibudjetin olevan 70000 €, eli noin 3000 € per pelaaja. Samalla rahalla pelannee ainakin alempia sarjoja sekä B- että A-junnuissa. SM:n pelimäärät taitavat olla vähän suuremmat, joten kulutkin ovat suuremmat. Pienemmissä junnuissa sitten aika paljon vähemmän.

Olin mukana viime vuosituhannen loppupuolella E-D juniorijoukkueissa, joilla joukkueen budjetti oli luokkaa 20000-25000 €. Suurin menoerä oli jäävuorot, jotka lohkaisivat tuosta määrästä hieman yli puolet. Yksi pitempi turnausreissu kaudessa (noin 3000 €) ja pari kolme turnausta lähialueella ilman yöpymisiä. Loput meni sitten tuomareihin, pelimatkoihin, ruokailuihin, huoltoon jne.

Vertailun vuoksi viime kaudella paikallinen (eri paikkakunta kuin edellisessä) E-junnuporukka käytti kauteen noin 10000 €. Jäävuoroihin vajaa puolet ja loput muihin edellä mainittuihin kuluihin. Pitempää turnausreissua ei tehty.

Jos noista esimerkeistä laskisi suoran kuukausimaksun joka kuukaudelle niin oltaisiin haarukassa 30-250 €/kk. Pitää tietysti ottaa huomioon, että tulopuolella on yleensä muutakin kuin pelkät kuukausimaksut, talkoita, sponsoreita, avustuksia yms. Eiköhän tuo haarukka ole aika lähellä oikeaa, ainakin meilläpäin.
 

the beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kallista!

Porissa on ainakin perkeleen kallista! B-junnuissa kk-maksu on noin 200-250€!
C-junnuissa n. 100-200€! Että kaikilla ei juurikaan mahdollisuuksia ole kalliiden kk-maksujen takia.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Porissa on ainakin perkeleen kallista! B-junnuissa kk-maksu on noin 200-250€!
C-junnuissa n. 100-200€! Että kaikilla ei juurikaan mahdollisuuksia ole kalliiden kk-maksujen takia.
Joo ja juniorituki avustaa nykyään ainoastaan "lahjakkaita" junioreita, eli jos et mahdu ikäluokan edustukseen ei ole toivoakaan saada tukea. Esim tuolla etelässä sikäläinen juniorituki avustaa kaikkia maalivahteja varustehankinnoissa.

Tänään just juteltiin erään toisen junnukiekkoilijan isän kanssa näistä maksuista ja hän sanoi että 80-luvun lopulla oli C-junnuissa maksanut 1500 mummoa/ kausi. Nykyisin C:ssä menee euroissa sama summa.

Mutta kyllä iso osa on kiinni myös vanhempien aktiivisuudesta, jos tehdään joukkueelle talkoilla rahaa niin se on kuukausimaksusta pois.

Itse tiedän sen verran että Ässien korttelikiekko maksaa 160E/kausi, ja tästäkin osa kuitataan kioskinpidossa yms. kertyneillä rahoilla, viime vuonna maksoin mielestäni rahalla vähän toistasataa euroa.
 

pucken

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Etelä suomi

Ei taida etelän D-junnutkaan pärjää alle 1000€ kausimaksuilla.

Aika kallista lystiä tämähän on, mutta ei tämä suinkaan kallein laji ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös