Mainos

Kusipää

• 12 895
  • 44

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ted Raikas kirjoitti:
Tuo on myös ihan totta. Läheisriippuvuus on varmasti yksi tekijä ja kun tälläinen läheisyydestä riippuvainen ihminen elää tietyn ajan toisen kanssa ja tutustuu häneen riittävästi, niin ajatus eroamisesta ja tuttujen kuvioiden katoamisesta tuntuu mahdottomalta ja ahdistavalta. Tässä kohtaa siis on yhdessä kaksi omalla tavallaan sairasta ihmistä, joista toinen alistuu osin tietoisestikin toisen manipuloinnille ja hyväksikäytölle.

Uskoisin, että persoonallisuushäiriöiselle tälläinen kohde on aina oiva kumppani, koska toinen palvoo häntä, eikä henno jättää häntä ylitsevuotavan ja uskollisen rakkauden vuoksi. Näin persoonallisuushäiriöinen ihminen voi mellastaa ja touhuta mitä haluaa ja toinen ottaa hänet aina lämmöllä vastaan.

Täsmennetään nyt sen verran, että tällaisessa tapauksessa kumpikin olisi persoonallisuushäiriöinen (jos heidät olisi diagnosoitu), toinen (mies) asosiaalisesta persoonallisuushäiriöstä tai narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivä ja nainen taasen olisi riippuvainen persoonallisuus. Tällaisessa suhteessa naisen olisi, kuten Ted Raikas totesi, vaikea irrottautua suhteesta vaikka mies käyttäisi häntä kuinka hyväksi ja olisi ketjun nimen mukainen "kusipää".

Muuten sanoisin ettei näitä "diagnooseja" kannata maallikon viljellä suruttomasti, riippuu tosin testaajasta mutta persoonallisuushäiriöisen diagnoosia ei välttämättä ihan helpolla itselleen saa tai sitten sen määrittely voi olla vaikeaa.

vlad.

flatfoot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kirkkonummen Salamat
En haluaisi millään muotoa provota..itsestäni voin todeta sen: mikä on !"päällä", siitä "saarnaan"!

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
flatfoot kirjoitti:
Nää typethän saattavat olla, kuten täällä jo aiemmin spekuloitiin, aika älykkäitä ja kaikin puolin pärjääviä yksilöitä. NE lukee ihmistä ja toimii sen mukaan.
Ehdottomasti näin. Psykopaateistahan tiedetään kertoa, että he pärjäävät yleensä esim. liike-elämässä lähes poikkeuksesetta todella hyvin. He ovat usein menestyjiä, varakkaita jne. Heillä on synnynnäinen kyky manipuloida, eivätkä he tunne syyllisyyttä käyttäessään vääriä tai arvelluttavia otteita. Kaikki avut siis toimia liiketoiminnan ja johtamisen huipulla.

Uskoisin, että jotkut naiset viehtyvät siihen vaaran tunteeseen ja miehen voimalliseen itseluottamukseen ja se on omiaan kyykyttämään. Psykopaatit totta vie osaavat vetää oikeista langoista.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
flatfoot kirjoitti:
En haluaisi millään muotoa provota..itsestäni voin todeta sen: mikä on !"päällä", siitä "saarnaan"!

Jos tarkoitat tämän minulle vastaukseksi viestiini jossa kirjoitin:

"Muuten sanoisin ettei näitä "diagnooseja" kannata maallikon viljellä suruttomasti, riippuu tosin testaajasta mutta persoonallisuushäiriöisen diagnoosia ei välttämättä ihan helpolla itselleen saa tai sitten sen määrittely voi olla vaikeaa."

Niin todettakoon, että en millään muotoa yksilöinyt viestiäni tarkoittamaan ketään erityistä kirjoittajaa vaan yleisluontoisesti leimakirvestä ei kannata heiluttaa tapauksissa joista ei ole täyttä varmuutta. Olen vaan huomannut, että on tavattoman helppoa leimata sellainenkin ihminen persoonallisuushäiriöiseksi joka ei todellisuudessa sitä ole - siihen taatusti syyllistyin itsekin ennen kuin pääsin tutustumaan tähän aiheeseen toiselta puolen eli sairastuneen kantilta, täsmennetään vielä sen verran, minua ei ole diagnosoitu asosiaaliseksi tai narsistiseksi persoonallisuushäiriöiseksi vaan ihan muuksi.

vlad.

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Suo siellä, vetelä täällä

Cube kirjoitti:
Itse kallistuisin ennemminkin kasvatuksellisten seikkojen suuntaan. Esimerkiksi siten, että kun poikalapselle opetetaan alusta alkaen, että mies ei saa olla heikko, rakentaa tämä huomattavasti todennäköisemmin omasta olemassaolostaan narsistille tuttuja pilvilinnoja, joilla huijata itseään ja muita. Se kun onnistuu aika paljon helpommin kuin se, että ei ole heikko. Koska sitähän ihminen aina kuitenkin pohjimmiltaan on.

Niin, ja jos poikalapselle ei opeteta em. asioita, hänestä tulee uhri.

Täältä tähän

flatfoot

Jäsen
Suosikkijoukkue
vlad kirjoitti:
Olen vaan huomannut, että on tavattoman helppoa leimata sellainenkin ihminen persoonallisuushäiriöiseksi joka ei todellisuudessa sitä ole - siihen taatusti syyllistyin itsekin ennen kuin pääsin tutustumaan tähän aiheeseen toiselta puolen eli sairastuneen kantilta, täsmennetään vielä sen verran, minua ei ole diagnosoitu asosiaaliseksi tai narsistiseksi persoonallisuushäiriöiseksi vaan ihan muuksi.

vlad.

Olet oikeassa. Pilkkakirveistä tiedä, taisi vaan liipata sen verran
läheltä, että oli pakko kommentoida. Ja kyllä, reagoin nimenomaan sinun
kirjoitukseesi 'vlad'...miten sen hiffasit menee kyllä yli mun ymmärryksen!

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
flatfoot kirjoitti:
NE lukee ihmistä ja toimii sen mukaan.
Vähän vaikea ajatella, että nämä NP:t osaisivat lukea kanssaihmisiään. Jos osaavatkin eivät sitten näköjään välitä tippaakaan siitä mitä mieltä heistä suurin osa kanssaihmisistä on. Näillä tyypeillä kun ei juurikaan ole kestäviä ystävyys-suhteita. Yleensä löytyy vain se puoliso joka jostain syystä kestää tällaista tyrannia. Jokunen vaihtuva kaveri voi aikuisen elämän alkutaipaleella vielä olla, mutta keski-iässä he ovat kyllä jo kaikkien kanssa ns, napit vastakkain.
Näyttää siltä että he haluavat olla vuorovaikutuksessa vain itsensä kanssa ja lopun sisällön saavat elämälleen nauttiessaan puolison palvonnasta ja muiden ihmisten perusteettomasta arvostelusta.

Vaan miksi näitä ihmisiä kohdellaan silkkihansikkain sekä työelämässä että perheen kesken ?
Työkaverit naureskelee takanapäin ja välillä vähän edessäkinpäin mutta kukaan ei yleensäkään sano totuutta ääneen.
Kotona puoliso tekee aaltoja aina kun tämä typerys suunsa avaa. Pahana päivänä perhe kulkee niska kyyryssä ja katselee ”kuningasta” kun hiiri mukista, peläten milloin tuo mahtaa räjähtää.
Vaikka sama se mitä näille sanoo tai tekee, eivät oikeesti usko olevansa vaikeita tapauksia. Arvostelijat ovat vaan ilkeitä ja kateellisia ihmisiä.

Terveisin koo

flatfoot

Jäsen
Suosikkijoukkue
koo kirjoitti:
Vähän vaikea ajatella, että nämä NP:t osaisivat lukea kanssaihmisiään.
Terveisin koo

No joo, myönnetään että pikkaisen yleistävässä mielessä tuon oman juttuni heitin. Mutta minun ex-mieheni nimenomaan "luki" kanssaihmisiään. Kaikki
mitä sanoi tai teki saattoi päätyä hänen "arsenaaliinsa", kuten hän asian
ilmaisi. Ja mikään ikinä ollut hänen vikansa, koko maailma oli vaan häntä vastaan. Hieman OT ehkä mutta onnekseni kyseinen läheisriippuvuus on pääasiassa ohi. Pääasiassa siksi, että hän kuitenkin on lapseni isä ja onneksi myös varsin hyvä sellainen.

Viimeksi muokattu:

Dave T

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Yhden tällaisen kusnarsistin tiedän, en tunne kovin hyvin, mutta olen vierestä saanut tai joutunut seuraamaan. Mies on ilmeisesti aika tyypillinen tapaus. Erinomainen seuramies, joka puhuu pelkkää paskaa, ja vielä taitavasti.

Hän oli hyvän ystäväni kaveri, mutta pelasi lopulta itsensä liian pahaan pussiin. Kaverini tiesi kyllä, että narsistin jutuissa oli värikynää, mutta se ei haitannut tiettyyn rajaan asti.

Ongelmallisinta asiassa on se, että tyyppi muutti uudelle paikkakunnalle ja alkaa opiskella luokanopettajaksi. Tätä alaa hän muuten opiskeli jo monta vuotta sitten...

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Rööri kirjoitti:
Pippaloissa joissa olen ollut samaan aikaan tämän sankarimme kanssa, hänen pitää aina olla kaiken tapahtuvan keskipisteenä. Jos joku aloittaa jotain tarinaa, niin kertoja ei pääse alkua pidemmälle, kun pässin pitää päästä pätemään. Aina hän, tai vähintään hänen kaverinsa, on ollut pikkuisen kiperämmässä paikassa ja hieman hienommissa mestoissa kuin kertoja. Oli aihe sitten synnyttäminen taikka kalastus, tai mitä muuta hyvänsä mitä ei edes ole kokeillut.

Tämä on niin tuttua juttua. Vaimon kanssa käytämme termiä Seremoniamestari. Aina löytyy "asiantunteva" kommentti esim synnyttämiseen, rakentamiseen, autoihin, imettämiseen, siivoamiseen ja tietenkin parisuhteen hoitoon ja lasten kasvattamiseen. Kommenttien sävyä usein vielä muokkaa alkoholi, jota tämä seremoniamestari käyttää "hallitusti", eli on aika nopeasti ns. vittuilukunnossa. Jos alkoholitarjoilu on niukkaa voi tietenkin nappailla salapullosta, uuh pelkkä ajattelukin alkaa ahistaan.

Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
mekabyte kirjoitti:
Tämä on niin tuttua juttua. Vaimon kanssa käytämme termiä Seremoniamestari. Aina löytyy "asiantunteva" kommentti esim synnyttämiseen, rakentamiseen, autoihin, imettämiseen, siivoamiseen ja tietenkin parisuhteen hoitoon ja lasten kasvattamiseen. Kommenttien sävyä usein vielä muokkaa alkoholi, jota tämä seremoniamestari käyttää "hallitusti", eli on aika nopeasti ns. vittuilukunnossa. Jos alkoholitarjoilu on niukkaa voi tietenkin nappailla salapullosta, uuh pelkkä ajattelukin alkaa ahistaan.

Kaiken lisäksi nämä "seremoniamestarit" ovat usein erittäin taitavia sanankäyttäjiä, näennäisesti mukavia ja lupsakoita ihmisiä, jotka hallitsevat manipuloinnin jalon taidon. Näin ollen he saavat helposti puolustuskyvyttömämmän kuuntelijan lumoihinsa ja uskomaan ison osan jutuistaan. Ja annas olla, jos tällaisen seremoniamestarin kanssa edes yrittää olla eri mieltä jostakin...

Cube

Jäsen
ervatsalo kirjoitti:
Niin, ja jos poikalapselle ei opeteta em. asioita, hänestä tulee uhri.

Hmm.. Niinpä kai, tietyssä mielessä. Tasapainon löytämisestä on tässäkin asiassa varmaan pitkälti kyse. Tarkoitus ei ole tietenkään opettaa lasta heikoksi (kuten tunnuit yllä ymmärtävän), vaan että on hyväksyttävää olla paikoin heikkokin, koska sitä ihminen aina kuitenkin pohjimmiltaan on. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin. Ettei se oma ilmeinen heikkous yritä sitten isona piiloutua narsistisen persoonallisuuden taakse.

Ja nämä teoriani (joiden psykologinen arvo on tosiaan kyseenalaistakin kyseenalaisempaa) koskevat yhtälailla poika- ja tyttölapsia.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
koo kirjoitti:
Näyttää siltä että he haluavat olla vuorovaikutuksessa vain itsensä kanssa ja lopun sisällön saavat elämälleen nauttiessaan puolison palvonnasta ja muiden ihmisten perusteettomasta arvostelusta.

Näkisin myös asian siten, että he kyllä ovat (vuoro)vaikutussuhteessa muiden kanssa mutta tämä suhde on yhdensuuntainen. He keräävät ympärilleen ihmisiä joita heidän on helppo manipuloida tai jotka saa helposti riippuvaiseksi heistä, jos joku asettuu poikkiteloin tämän narsistisen pers.häiröisen henkilön kanssa seurauksena on likimain poikkeuksetta välien rikkoutuminen sillä tämä persoonallisuushäiriöinen ihminen ei käsittääkseni siedä sitä, että häntä arvostellaan tai hänen toimiaan kritisoidaan vähäisimmässäkään määrin.

Taasen asosiaalinen persoonahan saattaa elää jopa huomattavan huomaamatonta elämää naapuruston mielestä, hän saattaa onnistua kätkemään julman puolen itsestään tyystin ulkopuolisilta, jopa pahimmassa tapauksessa läheisiltään, tällainen henkilö elää tavallaan kahta elämää sitä mikä välittyy lähipiiriin mikä on usein näyteltyä ja sitten sitä missä heidän asosiaaliset piirteet pääsevät oikeuksiinsa jopa hyvinkin julmalla tavalla. Toki asosiaalinen persoona on hyvin useissa tapauksissa "ihmishirviö" myös läheisimmilleen. Hän saattaa kuitenkin persoonana olla vaikeammin tulkittavissa kuin narsistisesta persoonallisuushäiriöistä kärsivä ihminen.

Kumpiakin persoonallisuushäiriöitä yhdistää ainakin se, että tarpeen vaatiessa he osaavat (ja kykenevät) olemaan hyvinkin häikäilemättömiä ja julmia, toisaalta myös äärimmäisen "kovia" ihmisiä työelämässä ja saattavat päästä huomattavankin tärkeään asemaan yhteisöissä ja yrityksissä ja jopa yhteiskunnissa. Mikään tae menestykselle tällainen persoonallisuushäiriö ei kuitenkaan ole.

vlad.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
vlad kirjoitti:
he osaavat (ja kykenevät) olemaan hyvinkin häikäilemättömiä ja julmia, toisaalta myös äärimmäisen "kovia" ihmisiä työelämässä ja saattavat päästä huomattavankin tärkeään asemaan yhteisöissä ja yrityksissä ja jopa yhteiskunnissa.

Mahtaisi syntyä vipinää, jos esmes Venäjän, Kiinan tai USA:n johtomieheksi onnistuisi luiskahtamaan tässä ketjussa kuvailtu narsissihärö!

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Piti nostaa tämä nyt ylös, koska tässä ketjussa aikaisemmin mainitsemani, henkilökohtaisesti tuntemani "perhetuttukusipää" on nyt sitten samassa työpaikassa minun kanssani. Arvatkaa onko kivaa? Onneksi olen (ainakin tällä hetkellä) esimiesasemassa hänen suhteensa, mutta eipä tämä tilanne nyt mikään ihmeempi onnela ole. Aika näyttää mitä tämä kyseinen mies saa tässä työyhteisössä aikaiseksi. Eniten minua vituttaa, että asemani takia en voi kertoa kyseisen tyypin menneisyydestä työkavereilleni - en siis voi varoittaa heitä etukäteen.

Kyllä tässä nyt on etiikka kovilla.

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Psykopatiasta ilmiönä kiinnostuneille suosittelen erinomaisen mielenkiintoista kirjaa "Ilman omaatuntoa", kirjoittanut Robert Hare. Kirja kertoo siitä, miten tunnistaa psykopaatti ja selvitä hänestä, kun psykopaatit eivät eivätkä paranna tapojaan eivätkä opi kokemuksistaan.

Muistaakseeni kanadalainen filosofian tohtori Hare on yksi maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia psykopatian asiantuntijoita. Kirjoittaa tyylillä, jota ei-psykologiaakin lukenut ymmärtää.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tunnen kaksi tällaista ihmistä. Toinen on enemmän psykopaatti, toinen on vähemmän.

Se, joka on enemmän, kuuluu sukulaisiini. Vittuilee vaimolleen lastensa edessä, on läski, karvainen ja idiootti.

Se, joka on vähemmän on ystäväni. Ihme kyllä tulemme toimeen. En tiedä miksi juuri minä olen se ihminen jolle tämä ei vittuile ja mussuta?!

Anyway (Genesiksen parhaita biisejä, mä sanon tämän JUST SULLE, DC++ laulamaan!), kusipäillä on paljon TUTTUJA ja kavereita, ystäviä taas vähemmän. Kusipäällä on ystäviä, mutta kusipää ei ole kenenkään ystävä.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paitselo kirjoitti:
Piti nostaa tämä nyt ylös, koska tässä ketjussa aikaisemmin mainitsemani, henkilökohtaisesti tuntemani "perhetuttukusipää" on nyt sitten samassa työpaikassa minun kanssani. Arvatkaa onko kivaa? Onneksi olen (ainakin tällä hetkellä) esimiesasemassa hänen suhteensa, mutta eipä tämä tilanne nyt mikään ihmeempi onnela ole. Aika näyttää mitä tämä kyseinen mies saa tässä työyhteisössä aikaiseksi. Eniten minua vituttaa, että asemani takia en voi kertoa kyseisen tyypin menneisyydestä työkavereilleni - en siis voi varoittaa heitä etukäteen.

Kyllä tässä nyt on etiikka kovilla.

Just.

"Työyhteisössäni" on tällä hetkellä KOLME naista "korvien välin lataamislomalla" kuvailemani "työtoverin" takia.

Minä jumaliste kadun sitä päivää kun siirryin hallintopuolelle perkele.

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Paitselo kirjoitti:
Minä jumaliste kadun sitä päivää kun siirryin hallintopuolelle perkele.

Ihme hallinto teillä, jos ette yhdelle syöpäläiselle saa fuduja järjestettyä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy