Mainos

Kusipää

• 12 887
  • 44

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Laulussa sanotaan, että "kusipää kun kuolee, aina syntyy uus".
Näinhän se on. Kusipäitä on maailma pullollaan. Nykyisin näiden tyyppien pääluonteenpiirrettä kutsutaan hienostuneemmin nimityksellä NARSISTINEN PERSOONALLISUUSHÄIRIÖ.

Tunnetko tyypin vai huomaatko jopa katsovasi itseäsi peilistä:

- oirehtymään kuuluvat esim. itsekeskeisyys, hallitsevuus ja tunteettomuus. Tällaiselta ihmiseltä puuttuvat myötäelämisen kyky, omatunto ja syyllisyydentunto. Hän ei myöskään pysty kokemaan katumusta. Mitkään seuraukset eivät narsistia kiinnosta. Hän pelaa vain omaa peliään, jossa kanssaihmiset ovat vain pelinappuloita.
Narsisti totuttaa ympärillään olevat ihmiset siihen, etteivät nämä saa arvostella hänen sanojaan tai tekojaan. Jos "oppi" ei mene perille, narsisti saa raivokohtauksia. Käyttäytymisestään narsisti sitten syyttää muita - nämä ovat omilla ilmeillään, puheillaan tai puhumattomuudellaan aiheuttaneet sen, että narsisti menettää malttinsa. Narsistin raivo on yliammuttua eikä siihen ole yleensä todellista syytä.
Narsisti "välittää" muista ihmisistä niin kauan kuin heistä on hänelle hyötyä. Todellisia tunteita hänellä ei ole, mutta hän näyttelee sellaisia erittäin taitavasti.

Narsisti kerää usein ympärilleen "hovin". Ihmiset, jotka alistuvat ja mielistelevät häntä, ovat käyttökelpoisia. Monet ihailevat narsistin näennäistä voimaa. Hän antaa vaikutelman tehokkaasta ja jämerästä ihmisestä.
Jos ihmiset lakkaavat toimimasta hänen mielensä mukaan,he joutuvat terrorin kohteeksi. Narsisti loukkaa, vähättelee ja nöyryyttää heitä. Hän löytää tuhansia kieroilukeinoja.

Narsisteja on kaikissa roduissa, kulttuureissa, yhteiskuntaluokissa ja kaikkien ammattien piirissä. He näyttävät ulkoisesti terveiltä. He saattavat olla älykkäitä, hurmaavia ja hyviä puhumaan/esiintymään. Monesti narsisti toimii johtavissa tehtävissä, koska heitä houkuttaa vallankäyttö. Narsisti on kuitenkin useammin mies kuin nainen.
Narsisti on riippuvainen yhteiskunnan arvostuksesta. Peliin kuuluvat työtoverit, kollegat, ystävät, sukulaiset, naapurit ja puoliso. Narsistin ulkokuori on usein täysin tahraton. Mainettaan hän pyrkii varjelemaan tarkoin. Useimmat pitävät häntä rehellisenä, ahkerana, säännöllisenä, hyvänä vanhempana ja jopa uskonnollisena.

Narsisti valehtelee muille päin naamaa ilmeenkään värähtämättä. Itse hän ei edes tunne puheitaan valheiksi, hänelle ne ovat ainoa totuus. Jos joku uskaltautuu kyseenalaistamaan tuota totuutta, narsisti leimaa epäilijän vähäjärkiseksi tai hulluksi. Jos uhri vaatii selityksiä, hän saa pian kuulla, että vika onkin hänessä. Tavallista on myös, että narsisti kieltäytyy puhumasta koko asiasta. Kaikin mahdollisin keinoin hän yrittää estää uhriaan puhumasta. Hän uhkailee, kiristää ja syyttää.

Onko kokemuksia kusipäistä - anteeksi, siis narsisteista?

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eikös tuota kuvailemaasi kusipäätä kutsuta myös nimellä: psykopaatti.

Mielestäni nuo oireet ovat nimenomaan psykopaatin tunnuspiirteet.

Jossain määrin ärsyttävä voin olla, mutta psykopaatti en varmasti ole. Tai sitten olen niin psykopaatti, etten edes itse tajua olevani sellainen.

bluefox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tälläkin palstalla kirjoittelee muutaman kyseisen piirteen omaava henkilö. Tai ainakin sellaisen kuvan saa joidenkin kirjoituksista. En nyt nimimerkiltä mainitse, mutta kusipäät itsekin varmasti tietävät olevansa sellaisia.

Olen itse siinä hyvässä tilanteessa tällä hetkellä, ettei kusipäitä ole lähipiirissä. Joskus olen tuntenut, mutta järkevänä ihmisenä yritän näitä nykyisin välttää. Välttely vaan yleensä ei ole mahdollista esim. työelämässä.

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kerro, kerro kuvastin...

Predator kirjoitti:
.

Tunnetko tyypin vai huomaatko jopa katsovasi itseäsi peilistä...

Onko kokemuksia kusipäistä - anteeksi, siis narsisteista?

Niin, narsistihan ei kaiketi peiliin katsoessaan halua nähdä itseään, vaan paistattelee mielummin sen harhan lumoissa, jonka itsestään on muille luonut. Kuvajaisessa, jota muut palvovat ja ihailevat. Mikäli tuohon kuvaan tulee säröjä tai ryppyjä katsojan kannalta, saa illuusiostaan havahtunut hännystelijä poistua katsomosta. Seisaallaan taputtavat saavat jäädä.

Itsessäni on joidenkin mielestä narsistisia luonteen piirteitä, kuten nimim. Predatorissakin. Enkä pidä sitä edes pahana. Kusipäänäkin pitävät monet asiaan vihkiytymättömät, mutta oikeastihan omaan vain terveen itsetunnon –ja luottamuksen myöntääkseni tietyt tosiasiat näinkin tutulle miehelle kuin olen. Ei se minusta kuitenkaan narsistia tee.

Yhden aidon narsistin tunnen kuitenkin. Emme juurikaan tapaa muulloin kuin suvun yhteisissä kissanristiäisissä, sillä muutoin hän välttelee minua, koska tietää diaknoosinsa paljastuneen. Kaveria pidän enemmän säälittävänä kuin kusipäänä kuitenkin. Lemppari kälyäni vain käy sääliksi – rikkoo reppana vielä mielensä moisen kanssa.

Juohtuipa vain mieleeni...

Cube

Jäsen
bluefox kirjoitti:
Eikös tuota kuvailemaasi kusipäätä kutsuta myös nimellä: psykopaatti.
Juurikin näin. Narsisti ja psykopaatti tarkoittaa käsittääkseni samaa. Usein termistö sotkeutuu näistä asioista puhuttaessa ja jostain syntyy virheellisiä oleutksia, jonka mukaan psykopaatista voidaan puhua vasta ihmisen käyttäytyessä julman rikollisesti tms.. Lisäksi usein psykopaatteja 'glorifioidaan' tietyssä mielessä - heitä pidetään esimerkiksi erityisen vahvoina ihmisinä. Tämähän ei pidä paikkaansa, sillä narsisti - tai psykopaatti - on poikkeuksellisen heikko ihminen, joka on luonut koko itsekeskeisen todellisuutensa puhtaasti omasta heikkoudesta ja riittämättömyydentunteestaan.

bluefox kirjoitti:
Tälläkin palstalla kirjoittelee muutaman kyseisen piirteen omaava henkilö. Tai ainakin sellaisen kuvan saa joidenkin kirjoituksista. En nyt nimimerkiltä mainitse, mutta kusipäät itsekin varmasti tietävät olevansa sellaisia.
En olisi ihan varma tästä. Olen ainakin antanut itseni ymmärtää, että narsisti johtaa itseään harhaan enemmän tai vähemmän samalla tavalla kuin uhrejaan. Eiköhän jokainen meistä itseään kutakuinkin normaalina pidä siihen saakka, että jotain diagnooseja tehdään.

Nyt tietysti kävi niin, että minä olin yksi niistä nimimerkeistä ketä Bluefox pitää narsistina.

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Nettitotuus

bluefox kirjoitti:
Tälläkin palstalla kirjoittelee muutaman kyseisen piirteen omaava henkilö. Tai ainakin sellaisen kuvan saa joidenkin kirjoituksista..

Niin, en jaksa olla edelleenkään ihmettelemättä, miten jotkut uskovat vielä 2000-luvullakin ihmisten olevan netissä tosissaan.

Mitä tulee omiin vähäisiin kokemuksiini näistä narsisteista tai narsistisen mielialahäiriön kourissa olevista henkilöistä tuolta ihan oikean elämän puolelta, on sanottava, että valitettavasti tälläisen henkilön oikean minän oppii tuntemaan vasta jälkeenpäin.

Täältä tähän

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
ervatsalo kirjoitti:
Niin, en jaksa olla edelleenkään ihmettelemättä, miten jotkut uskovat vielä 2000-luvullakin ihmisten olevan netissä tosissaan.
Sanos muuta, tai jotkut uskovat ihmisten olevan elävässä elämässäänkin ihan tosissaan. Tavatonta.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Oli sitten kyse kusipäisyydestä tai perverssiydestä, kaikki on mielestäni hyvin niin kauan kuin malttaa, jaksaa ja tekee mahdolliset vääristymänsä selväksi jo alkuvaiheessa...nottei se sitten tule kenellekään yllätyksenä. Mallia "Team Reilukerho".

Liekö yksi oireyhtymä allekirjoittaneella vastaavaa sorttia kun joskus tulee tilanteita joissa tajuaa reagoivansa lapsellisesti, tyhmästi tai ilkeästi...muttei suuttumukseltaan tai tilanteen arkuuden vuoksi kuitenkaan toimi järkevästi ja oikein, vaikka tajuaisi mitä tekee väärin, esim. kilahtaa turhasta.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Golden AWe, jospa kyse onkin ihan siitä, että olet ihminen after all? Voisiko se olla mahdollista? Olla ihminen siis?

Onko heikkoutta tunnustaa olevansa ihminen?

Cube

Jäsen
ervatsalo kirjoitti:
Mitä tulee omiin vähäisiin kokemuksiini näistä narsisteista tai narsistisen mielialahäiriön kourissa olevista henkilöistä tuolta ihan oikean elämän puolelta, on sanottava, että valitettavasti tälläisen henkilön oikean minän oppii tuntemaan vasta jälkeenpäin.
Aivan täysin näin. Narsistiin on varmaan usein saatava riittävä etäisyys, että edes kykenee huomaamaan, miten totaalisen mielenvikainen ja itsekeskeinen henkilö kyseessä onkaan.

Golden AWe kirjoitti:
Oli sitten kyse kusipäisyydestä tai perverssiydestä, kaikki on mielestäni hyvin niin kauan kuin malttaa, jaksaa ja tekee mahdolliset vääristymänsä selväksi jo alkuvaiheessa...nottei se sitten tule kenellekään yllätyksenä. Mallia "Team Reilukerho".
Ööh.. Ethän nyt vaan ole tosissasi, ethän? Tai sitten minä ymmärsin taas väärin. Mutta koko narsismissahan on kyse siitä, että ei edes nähdä niitä mahdollisia omia vääristymiä, vaan koetaan, että ne johtuvat aina ja täysin muista.

Alan sivuilta lainattua:

"Yleensä he tulevat hoitoon aivan jonkun muun syyn johdosta. He yleensä ennemmin tai myöhemmin ajautuvat konfliktiin ihmisten kanssa, koska he loukkaavat muita, eivät osaa lukea tunteita tai tunnelmia oikein eivätkä kykene empaattiseen myötäelämiseen. Heille tulee helposti vihamiehiä. Siitä heille tulee pettymyksiä, mikä aiheuttaa masennusta. He saattavat tulla hoitoon masennuksen ja ahdistuksen vuoksi ja sanovat terapeutille, että muut ihmiset ovat niin pahoja ja vainoavat heitä, mutta taustalta paljastuukin, että he ovat se ongelma eivätkä muut."

Usein käynee vieläpä niin, että narsisti saa lähellään olevat ihmisetkin jotenkin vakuutettua siitä, että he ovat ongelma, ei hän. Itsessään narsisti ei näe mitään vikaa. Päinvastoin, sivistyssanakirjan määrittää narsismin kutakuinkin (ei sanatarkka lainaus) syväksi ihastumiseksi tai rakastumiseksi omiin fyysisiin tai psyykkisiin luonteenpiirteisiinsä. En sitten tiedä onko tuo tulkinta vain sensaationhakuista psykologian raiskausta (oireyhtymän korrekti nimihän on tosiaan "narsistinen persoonallisuushäiriö"), mutta oikealta se joka tapauksessa vaikuttaisi. Narsisti ei näe maailmaa itensä ulkopuolella, joten tuo teoria omien vääristymien esiintuomisesta tuntuu - anteeksi nyt vain - lapsellisen yliyksinkertaiselta.

Ja millä tavalla se esim. narsistin lasta edes auttaisi, jos isi tai äiti tekisi "vääristymänsä selväksi" jo alkuvaiheessa? Lapsuus siinä silti päin vittua tulee menemään.

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joskus ihmisestä voi tulla kusipää senkin takia että on saanut aina kuulla "susta ei tule koskaan mitään" ja sitten on päässyt hetkeksi sinne mitä itse mieltää "joksikin". Silloin on ylpeä itsestään, ehkä vähän liiankin näkyvästi.
Näin kävi mulle :)

edit: eipä avauduta sittenkää liikaa..
edit2: enkä kuitenkaan ihan sairaudeksi asti ehtinyt jalostaa, eli sinällään offtopic.

Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Cube kirjoitti:
Ööh.. Ethän nyt vaan ole tosissasi, ethän? Tai sitten minä ymmärsin taas väärin. Mutta koko narsismissahan on kyse siitä, että ei edes nähdä niitä mahdollisia omia vääristymiä, vaan koetaan, että ne johtuvat aina ja täysin muista.

Usein käynee vieläpä niin, että narsisti saa lähellään olevat ihmisetkin jotenkin vakuutettua siitä, että he ovat ongelma, ei hän. Itsessään narsisti ei näe mitään vikaa. Päinvastoin, sivistyssanakirjan määrittää narsismin kutakuinkin (ei sanatarkka lainaus) syväksi ihastumiseksi tai rakastumiseksi omiin fyysisiin tai psyykkisiin luonteenpiirteisiinsä. En sitten tiedä onko tuo tulkinta vain sensaationhakuista psykologian raiskausta (oireyhtymän korrekti nimihän on tosiaan "narsistinen persoonallisuushäiriö"), mutta oikealta se joka tapauksessa vaikuttaisi. Narsisti ei näe maailmaa itensä ulkopuolella, joten tuo teoria omien vääristymien esiintuomisesta tuntuu - anteeksi nyt vain - lapsellisen yliyksinkertaiselta.

Ja millä tavalla se esim. narsistin lasta edes auttaisi, jos isi tai äiti tekisi "vääristymänsä selväksi" jo alkuvaiheessa? Lapsuus siinä silti päin vittua tulee menemään.

Viittasin omalta kohdaltani aika vaarattomiin oireisiin, eli "perverssiyden" kohdalta siihen notta on tiettyyn rajaan asti parempi puhua kiinnostuksistaan kokeilla vähän kaikkea viehättävää liikkuvaa, myös varattua, avoimesti jo alusta asti. On mielestäni myös parempi sanoa ääneen että saa kicksejä ystävättärensä, esim. luokkasiskon, lutkahtavasti revenneistä sukkahousuista kuin sitten kuuden vuoden rauhalliseen tuntemisen jälkeen tarttua häntä kiinni pakaroihin duunin tupakkapaikalla. Tämä osuus koski siis ihan "normaalia" himojutskatouhua luonteenpiirteenä.

Narsismin osalta tarkoitin myös suhteellisen lievää luonteenpiirrettä, eli sitä joskus väkisin puskevaa huomiohuora-tunnetta, suuttumusta siitä kun ei saa tahtoaan läpi jossain pikkuasiassa, vaikka tajuaisi sen olevan pikkuasia. Painotus sanalla pikkuasia, esim. musiikkiin, kyyditykseen, tv-kanavan valitsemiseen liittyviin juttuihin. Eli ei varsinaisen narsistin touhuja, näkisin että silloin olisi kyse paljon suuremmistakin asioista.

Ymmärrän huomiosi lapsuus-vanhemmat -juttujen suhteen. Tuolloin aikuisen on pakko pystyä kantamaan vastuunsa eikä mikään turha selvittely eikä selittely auta kiertämään sitä vastuuta.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Rööri kirjoitti:
Yhden aidon narsistin tunnen kuitenkin. Lemppari kälyäni vain käy sääliksi – rikkoo reppana vielä mielensä moisen kanssa.

Kappas vaan, Rööri on kovin samantyyppisessä tilanteessa kuin minä. Tekee nimittäin pahaa katsella sivusta miten "hyväksi jätkäksi" luulemansa lähisukulainen osoittautuu totaaliseksi psykopaatiksi. A.o. kusipää jäi nimittäin ns. rysän päältä kiinni (siis hänen oma vaimonsa, hänen 3-vuotias lapsensa ja minä yllättimme kundin nusaisemasta vierasta naista erään juhlintatilanteen aikana) - seuraus oli se, että mies kieltää kaiken ja väittää vaimonsa ja minun olevan vainohulluja jotka näkevät näkyjä. Karmeinta asiassa on se, että vaimoparka rakastaa tätä raivokohtauksia saavaa miestään aivan hillittömästi ja hän on minulle maininnut yrittävänsä "rakastaa miehensä terveeksi". Eipä tule onnistumaan. Narsistilla ei ole minkäänlaista kykyä ottaa lämpöä vastaan.

Uhrin osa näissä jutuissa on aina kamala. Uhrin tahto ja käsitys itsestään murretaan ja alistetaan narsistin tahtoon. Uhrin itsetunto heikkenee ja hän alkaa pitää itseään huonona ihmisenä. Eläminen jatkuvassa pelossa on loukkaavaa ja tuhoisaa. Uhrilla on usein epätodellinen olo, josta saattaa seurata koko tapahtuman kieltäminen tai tunne siitä, että on itse aiheuttanut kaiken.

Narsisti pyrkii osoittamaan sekä uhrille itselle ja ulkopuolisille, että uhri on henkisesti häiriintynyt. Tämä tekee uhrille entistä vaikeammaksi hakea apua. Narsisti osaa esittää asiansa hyvin ja pystyy monesti harhauttamaan viranomaisia. Alistaakseen kiusaamalla uhrinsa, narsisti voi tehdä rikosilmoituksia, lastensuojeluilmoituksia (kuten tuossa kertomassani esimerkkitapauksessa on käynyt nyttemmin), hakea uutta oikeudenkäyntiä ja hyppyyttää uhria taitavasti. Näin uhri uupuu ja hermostuu - aivan kuten oli tarkoituskin.
Oikeudessa narsisti sitten tekeytyy uhrin rooliin, kyynelehtii vuolaasti ja kertoo, kuinka hän on "vain yrittänyt parhaansa" eikä enää kohta jaksa elää esim. "vaimon ja vaimon sukulaisten aiheuttamassa ajojahdissa". MOT

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Muistelisin lukeneeni, että tälläinen narsistinen käytös ja psykopaattiset piirteet etenkin ovat yleisempiä miehillä kuin naisilla. Toki naisissakin löytyy psykopaatteja, mutta ilmeisesti prosentuaalisesti selvästi vähemmän.

Mites, onko kukaan jatkoajan runsaslukuisesta miesmassasta törmännyt naiseen, tai naisiin, joista löytyisi näitä piirteitä? TOJ:n vastauksia ei kelpuuteta tähän, valitan.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
ervatsalo kirjoitti:

Miksei netissä yhtälailla kuin todellisessakin elämässä voi olla tosissaan? Mikä tekee netistä niin erityisen paikan ettei täällä tarvitsisi olla tosissaan? Mutta kaipa sekin kertoo ihmisestä itsestään jotain jollei netissä uskalla tai kykene olemaan oma itsensä.

Niin lapsellinen en kuitenkaan ole, että luulen kaikkien olevan täällä tosissaan mutta ihmettelen vaan sitä, että mikä tarve terveellä aikuisella ihmisellä on olla joku muu kuin oma itsensä - no, kaipa siitäkin jotain tyydytystä saa kun vetää jotain roolia.

vlad.

Viimeksi muokattu:

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ted Raikas kirjoitti:
Muistelisin lukeneeni, että tälläinen narsistinen käytös ja psykopaattiset piirteet etenkin ovat yleisempiä miehillä kuin naisilla. Toki naisissakin löytyy psykopaatteja, mutta ilmeisesti prosentuaalisesti selvästi vähemmän.
Epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö, joka on kai paremminkin oikea diagnoosi psykopaatille esiintyy muistaakseni 10/1 miesten "hyväksi". Tätä EP:tä esiintyy noin kolmella prosentilla väestöstä.
Narsistinen persoonallisuushäiriö on myös ns. miesten juttu mutta suhdelukuja en muista. NP:tä esiintyy vain prosentilla väestöstä.
Enkä mene valalle tuosta persoonallisuushäiriöiden luokittelusta mutta muistini mukaan noin ne menee.
Tavalliset narsistit on kuitenkin ihan oma lukunsa niinkauan kun narsismi ei aiheuta kohtuutonta haittaa itselle tai ympäristölle.

NP-tyyppejä tunnen kaksi, aivan hulluja, umpihulluja. Toisen kanssa on pakko olla jonkinlaisissa tekemisissä, toinen näyttää pelkäävän minua kuollakseen, mutta tiedä sitten pelkääkö oikeasti vai hautooko kostoa.

Terveisin koo

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
koo kirjoitti:
Epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö, joka on kai paremminkin oikea diagnoosi psykopaatille esiintyy muistaakseni 10/1 miesten "hyväksi". Tätä EP:tä esiintyy noin kolmella prosentilla väestöstä.
Narsistinen persoonallisuushäiriö on myös ns. miesten juttu mutta suhdelukuja en muista.
Kiitoksia tarkemmasta selonteosta! Ero miesten "hyväksi" tosiaan oli suurempi vielä, kuin oletin.

Jaa-a... mitä lie kertoo meistä miehistä? Ehkä sen, että keskimäärin huonommin osaamme ilmaista ja tuoda esiin tunteitamme kuin naiset. Onko se joku miesten geenin osa-alue, joka altistaa tälläiselle, tunteiden ilmaisun vähyydelle ja sitä kautta synnyttää epäsosiaalisuutta?

Cube

Jäsen
Ted Raikas kirjoitti:
Onko se joku miesten geenin osa-alue, joka altistaa tälläiselle, tunteiden ilmaisun vähyydelle ja sitä kautta synnyttää epäsosiaalisuutta?
Itse kallistuisin ennemminkin kasvatuksellisten seikkojen suuntaan. Esimerkiksi siten, että kun poikalapselle opetetaan alusta alkaen, että mies ei saa olla heikko, rakentaa tämä huomattavasti todennäköisemmin omasta olemassaolostaan narsistille tuttuja pilvilinnoja, joilla huijata itseään ja muita. Se kun onnistuu aika paljon helpommin kuin se, että ei ole heikko. Koska sitähän ihminen aina kuitenkin pohjimmiltaan on.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Predator kirjoitti:
Kappas vaan, Rööri on kovin samantyyppisessä tilanteessa kuin minä. Tekee nimittäin pahaa katsella sivusta miten "hyväksi jätkäksi" luulemansa lähisukulainen osoittautuu totaaliseksi psykopaatiksi. A.o. kusipää jäi nimittäin ns. rysän päältä kiinni (siis hänen oma vaimonsa, hänen 3-vuotias lapsensa ja minä yllättimme kundin nusaisemasta vierasta naista erään juhlintatilanteen aikana) - seuraus oli se, että mies kieltää kaiken ja väittää vaimonsa ja minun olevan vainohulluja jotka näkevät näkyjä. Karmeinta asiassa on se, että vaimoparka rakastaa tätä raivokohtauksia saavaa miestään...
MOT

En tiedä tämän kyseisen veijarin viehtymyksistä vieraan pimpsan perään, koska käly ei asiasta avaudu langolleen. Eikä oikein jaksa kiinnostaakaan, nimittäin jos tuon asian tiimoilta kivitysjonoon vuoronumeroita viattomuuden perusteella jaettaisiin, niin kaveri olisi jo vainaa ennen kuin pääsisin oman murikkani kera muurille rankomaan. Muutoin olen kyllä kuullut ja nähnyt seuraamuksia tuon muista tulistumisista.

Pippaloissa joissa olen ollut samaan aikaan tämän sankarimme kanssa, hänen pitää aina olla kaiken tapahtuvan keskipisteenä. Jos joku aloittaa jotain tarinaa, niin kertoja ei pääse alkua pidemmälle, kun pässin pitää päästä pätemään. Aina hän, tai vähintään hänen kaverinsa, on ollut pikkuisen kiperämmässä paikassa ja hieman hienommissa mestoissa kuin kertoja. Oli aihe sitten synnyttäminen taikka kalastus, tai mitä muuta hyvänsä mitä ei edes ole kokeillut.

Vapaamuotoisen remuamisen muassahan moinen paskanjauhaja menee ikään kuin oheisnumerona, mutta ristiäisissä tai ylioppilasjuhlissa papin taikka liikuttuneen isän puhetta ei välttämättä ole soveliasta keskeyttää silkkaa huomionkipeyttään. Näin on kuitenkin käynyt - ja käy vastakin. Sitten tuo tollo vielä pitojen päätteeksi raivoaa ja rikkoo irtainta kotonaan, koska häntä ei kuulemma oltu huomioitu juhlissa tarpeeksi – vaikka puolet kutsutuista on huuli pyöreänä kuunnellut juttujaan.

Mielenkiintoiseksi tapauksen tekee kuitenkin se, että äijä pärjää ymmärtääkseni duunissaan hyvin. On johtavassa asemassa ja keräilee työnsä tuloksillaan bonuksia ihan mukavasti. Ei pelkällä paskan jauhamisella ja lumeosaamisella voi vuosia pärjätä, vai voiko? Tuntuukin, että kälyni on pikemminkin ”rakastunut” rahaan(jota ei kuitenkaan saa käyttöönsä) ja titteliin kuin tuohon häntä alati alistavaan mieheen. Vai viitsisikö hän muutoin tosissaan tivata tavatessamme joka ainoa kerta sankariltaan: ”Mitä eroa on, Ilboi (nimi muutettu), insinöörillä ja diplomi-insinöörillä?” Ja Ilboi (nimi muutettu) kertoo kärsivällisen seikkaperäisesti eroavaisuudet kerta toisensa jälkeen luomet puolitangossa kuuntelevalle mielitietylleen – loppujen lopuksi hehän ovat kuin luodut toisilleen, nyt kun oikein aloin järkeilemään!

Ei kun läskiä seipäille!

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Rööri kirjoitti:
Tuntuukin, että kälyni on pikemminkin ”rakastunut” rahaan(jota ei kuitenkaan saa käyttöönsä) ja titteliin kuin tuohon häntä alati alistavaan mieheen.
Eikös se ilkeän karkean yleistävästi sanottuna mene niin, että mies rakastuu naisessa ulkonäköön ja nainen miehessä statukseen.

Selittää sen, miksi rikkailla rumilla ja vaikutusvaltaisilla miehillä on aina kauniita nuoria naisia käsipuolessa.

flatfoot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kirkkonummen Salamat
Yksi vaihtoehto on, että miehellä on se kovin "tyypillinen" narsistinen persoonallisuushärö ja nainen taas on sairastunut ns. läheisriippuvuuteen..

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
flatfoot kirjoitti:
Yksi vaihtoehto on, että miehellä on se kovin "tyypillinen" narsistinen persoonallisuushärö ja nainen taas on sairastunut ns. läheisriippuvuuteen..
Tuo on myös ihan totta. Läheisriippuvuus on varmasti yksi tekijä ja kun tälläinen läheisyydestä riippuvainen ihminen elää tietyn ajan toisen kanssa ja tutustuu häneen riittävästi, niin ajatus eroamisesta ja tuttujen kuvioiden katoamisesta tuntuu mahdottomalta ja ahdistavalta. Tässä kohtaa siis on yhdessä kaksi omalla tavallaan sairasta ihmistä, joista toinen alistuu osin tietoisestikin toisen manipuloinnille ja hyväksikäytölle.

Uskoisin, että persoonallisuushäiriöiselle tälläinen kohde on aina oiva kumppani, koska toinen palvoo häntä, eikä henno jättää häntä ylitsevuotavan ja uskollisen rakkauden vuoksi. Näin persoonallisuushäiriöinen ihminen voi mellastaa ja touhuta mitä haluaa ja toinen ottaa hänet aina lämmöllä vastaan.

Itse tunnen lähisuvusta erään naispuolisen henkilön, joka on eläissään ruvennut seurustelemaan tai jopa mennyt naimisiin psykopaatin kanssa. Näin on tapahtunut useammankin kerran. Tiettyihin naisiin puree tälläisten henkilöiden näennäisen makeileva ja alati huomioiva tyyli, joka ennen pitkää paljastuu vain valheeksi, kun todellinen luonne astuu esiin. Tässä sukulaiseni tapauksessa alkoi tulla veitsellä pelottelua ja tappouhkauksia häntä ja hänen poikaansakin kohtaan.

flatfoot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kirkkonummen Salamat
Ted Raikas kirjoitti:
Tiettyihin naisiin puree tälläisten henkilöiden näennäisen makeileva ja alati huomioiva tyyli, joka ennen pitkää paljastuu vain valheeksi, kun todellinen luonne astuu esiin.

Ja taas yksi vaihtoehto on ettei se ihan noin mene..ainakaan minun kohdalla.
Nää typethän saattavat olla, kuten täällä jo aiemmin spekuloitiin, aika älykkäitä ja kaikin puolin pärjääviä yksilöitä. NE lukee ihmistä ja toimii sen mukaan.Golden Awen "kusetus"ketjusta saattaa löytää tän suuntaisia tyyppejä...nimim. En ole katkera mutta kuitenkin..

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy