Jokohan tämmöiset katastrofiäänestysprosentit viimein herättäisivät tarpeeseen siirtyä äänestämisen osalta 2020-luvulle. Aika surkeaa, että ilmeisesti erittäin monissa kunnissa äänestysprosentti jäi alle 50:een.
Nämä olivat poikkeukselliset vaalit ajankohta ja koronatilanne huomioiden. En vetäisi kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Olen myös wanha jäärä, ja minulle henkilökohtaisesti äänestäminen on vaalipäivän rutiini (perinteisesti). Sen sijaan milleniaaleille ja etenkin näille Z-sukupolven jonneille ja jonnettarille tuo nykyinen äänestyskäytäntö on semmoinen, joka ei sovi niiden mindsetiin edes vähää alusta. Eivät voi ymmärtää moista lipukkeiden ja lyijykynien kanssa säätämistä etenkin, kun se vaatii liikahtamista jonnekin koululle jonottamaan boomereiden kanssa.
Kyllä käytäntöjen pitäisi muuttua yhteiskunnan mukana, jotta kansanvallan maksimaalinen toimivuus saadaan turvattua.
Tämä kuulostaa minusta inasen liioittelulta. Eivät kaikki nuoret ole mitään stereotyyppisiä some-jonneja, jotka eivät osaa tehdä mitään muuta kuin norkoilla netissä tai ostarilla.
On ihan loogista, että nuoret eivät ole kovin innokkaita äänestäjiä. Kun oma kosketus "aikuisten elämään" on vielä tunnusteluvaiheessa, voi olla vaikea ottaa kantaa johonkin kaavoitus- tai talousasioihin. Nuoria kiinnostavat teemat taas eivät juuri näy keski-ikäisten linnoittamissa valtuustoissa ja eduskunnassa, mikä voi myös laskea innostusta.
Ainakin itsellä on ymmärrys politiikasta ja yhteiskuntaelämän eri osa-alueista alkaneet kypsyä vasta parikymppisenä. Joskus 18-vuotiaana vaalit saattoivat olla täysin irti omasta arkitodellisuudesta, jolloin äänestäminen ei luonnollisesti ollut kovin houkuttelevaa. Tuskin olen ainoa.