Viestin lähetti Juhaht
Miksi sitten esimerkiksi Tukonen ei ole miesten liigassa kyennyt vielä samoihin tehoihin, vaikka fysiikkaakin löytyy? Pelaajat itsehän tuppaavat puhumaan ajan ja tilan vähyydestä. Se voi olla suurin syy, mutta varmasti osansa on henkiselläkin puolella. Tästä hyvänä esimerkkinä Bluesin a-junnuikäisten hyökkääjien otteet nyt pelattavissa säälipleijareissa.
Itse uskoisin, että tämä ajan ja tilan vähyys on yksi suurimmista syistä. Oman eri lajiin liityvän peliuran aikana huomasi omalla kohdalla ja mukaan tulevissa junnuissa sen, että tempoon tottumisessa meni oma aikansa. Sitten kun mukaan alkoi pääsemään, niin otteet paranivat melko huimaa tahtia. Myös fyysisellä puolella on suuri merkitys. Antti Miettinen oli ensimmäisellä kunnon kaudellaan vielä todellinen raakile fyysisesti. Kesän jälkeen Jalonen mainitsi Miettisen nimeltä ja sanoi, että pojasta on tullut mies. Kuten kaikki tietävät, niin Miettinen oli liigan parhaita hyökkääjiä seuraavalla kaudella.
Itse näkisin, että kiekollisella pakilla on melkeinpä suurimmat haasteet liigaan siirtymisessä. Oma peli on perustunut siihen, että pitää paljon kiekkoa ja avaa peliä. Peliaika kuitenkin putoaa paljon ja kiekollista vastuuta on tarjolla vain niukasti. Varsinkin, jos oman pään pelissä on puutteita, joita on junnuissa korvattu kiekollisella osaamisella, niin tie huipulle on pitkä. Aikaa ei enää kentällä ole, ja virheitä tulee. Pakilla nuo virheet vielä usein näkyvät tulostaululla melkoisen helposti. Eniten on tullut luonnollisesti seurattua kerhoa, josta löytyy hyvä esimerkki. Tuomas Immonen oli nuorissa maajoukkuetta myöten hyvä kiekollinen pakki. Kaksi kautta on odotettu läpimurtoa, mutta tälläkin kaudella on penkki kutsunut usein virheiden seurauksena. Itse olen kuitenkin loppukautta kohden huomannut, että kiekko alkaa miehen lavasta lähtemään entistä nopeammin, eikä samanlaisia paniikkitilanteita ole tullut kuin aikaisemmin. Pleijarit ovat todellinen koetinkivi ja samalla myös tilaisuus nostaa oma itseluottamus sellaiselle tasolle, josta on hyvä lähteä seuraavaan kauteen.