Kun Juice Leskinen "kuoli"

• 12 873
  • 30

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Niin, muistaako kukaan kun Juice Leskinen kuoli? Itse omaan vain hämärän muistikuvan Neil Hardwickin talk showsta, jonka hän avaa surumielisesti jotenkin näin:

"Minulla piti tänään olla täällä vieraana suomalaisen musiikin pitkäaikainen vaikuttaja... mutta valitettavasti tämä hieno persoona ei voinut saapua paikalle, koska hän kuoli eilen. Tervetuloa, Juice Leskinen"

Sitten Juice marssi sisään, aivan älyttömästi laihtuneena ja kuihtuneena, ja kertoi tulevansa melkein suoraan sairaalasta, oli saanut jonkun kohtauksen tms. (Vai oisko ollut alkoholilla osuutta tapahtumaan, en muista). Lisäksi kertoi että Neumann oli pitänyt konsertissaan hiljaisen hetken "hyvän ystävänsä, Juice Leskisen muistolle". Koko Suomen yli oli siis jostakin syystä pyyhkäissyt huhu Juicen kuolemasta.

Olenko keksinyt tämän itse, vai muistaako joku muukin tapahtuneen? Vaimollani on myös hämäriä muistikuvia asiasta, joten ei kai tämä pelkkää kuvittelua sittenkään ole.

op777

<sama viesti postattu myös muusikoiden.nettiin>

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Muistan tapauksen.

Maksaan se liittyi ja mies oli jo julistettu kuolleeksi, mutta tiedä sitten miten heräsi henkiin.

Tarkemmin en muista, mutta juttu on siis kyllä tosi. Tai siis sen verran tosi kuin mediaan on uskomista. Mulla oli luennolla, että 95% ihmisistä uskoo sokeasti mediaan. Hyvinkin uskon tuon luvun. Itse kuulun siihen viiteen prosenttiin, mutta tiedän ihmisiä, ketkä sanoo, että "no älä nyt viitti, totta kai se on totta kun se oli Hesarissa."

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En muista tämmöistä Hardwickin talk show-juontoa, mutta vakavasti sairashan Juice oli 80-luvun puolivälin jälkeen. Avioero rassasi ja jatkuva ryypiskely aiheutti maksakirroosin, ja Juice oli pitkään sairaalassa kuoleman kielissä. Itse mies ei tajunnut tai halunnut sairaalaan, mutta ystävät hänet sinne toimittivat ja viime hetkellä. Sairaalanpetistä nousi rajusti laihtunut mies, mutta nousi kuitenkin vaikka siihen ei moni uskonut.

Pari-kolme vuotta sitten liikkui myös huhuja Juicen kuolemasta. Liittyisikö tuo Neumannin pitämä hiljainen hetki sitten tähän muutaman vuoden takaiseen tapahtumaan?

Minun silmissäni Juice "kuoli" jo 1983, jolloin hän jätti keikkailemisen ensimmäisen kerran. Sen jälkeen Juice ei ole ollut entisensä, ei keikoilla eikä levyillä. Juicen vankkumaton ihailija olen silti edelleen, ja aina tulen olemaankin.

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Tässähän ihan kotiviinin äärellä herkistyy kun miettii millainen persoona J.Leskinen on ollut. Ei tuollaisia nykynuorisosta tule enää, koskaan. *huokaus*

:(

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Viestin lähetti Roku

Pari-kolme vuotta sitten liikkui myös huhuja Juicen kuolemasta. Liittyisikö tuo Neumannin pitämä hiljainen hetki sitten tähän muutaman vuoden takaiseen tapahtumaan?

Ei kyllä tästä on aikaa varmaankin yli kymmenen vuotta. Ei ollut sillon laajoilla massoilla internetskua käytössä, ja silti huhu levisi kulovalkeana koko Suomeen. Mitenköhän nopeasti nykyään joku vastaava juttu leviäisi.... Jos vaikka heittäisin täällä että Suvi Linden on tukenut valtion rahoilla yhtä golfkenttää, johon omistaa myös osakkeen, oliskohan kohta iltapäivälehtin lööpeissä :P

op777

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Viestin lähetti op777

Ei kyllä tästä on aikaa varmaankin yli kymmenen vuotta. Ei ollut sillon laajoilla massoilla internetskua käytössä, ja silti huhu levisi kulovalkeana koko Suomeen. Mitenköhän nopeasti nykyään joku vastaava juttu leviäisi.... Jos vaikka heittäisin täällä että Suvi Linden on tukenut valtion rahoilla yhtä golfkenttää, johon omistaa myös osakkeen, oliskohan kohta iltapäivälehtin lööpeissä :P

op777

Jotain totuuspohjaa hyvä mies, ei kukaan tuollaista uskoisi!

(tähän hymiö)

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti op777

Ei kyllä tästä on aikaa varmaankin yli kymmenen vuotta. Ei ollut sillon laajoilla massoilla internetskua käytössä, ja silti huhu levisi kulovalkeana koko Suomeen.

op777

No sitten olisin melko varma, että tämä tapahtui juuri silloin -86 tai -87 kun Juice oli sairaalassa kirroosin takia. Mies oli nimittäin lähipiiriltäänkin kadoksissa, vain hänet sairaalaan toimittaneet henkilöt tiesivät missä hän oli, ja heidän pidettyään suunsa kiinni asiasta tämä huhu Juicen kuolemasta lähti liikkeelle.

Juice on kyllä usein tämänkin jälkeen ollut teillä tietymättömillä. Voi olla että näitä huhuja kuolemasta on liikkunut muitakin, itse tiedän vain tämän 80-luvun tapauksen sekä pari-kolme vuotta sitten liikkuneen huhun. Tämä jälkimmäinen huhu lähti liikkeelle myös sellaisesta asiasta, että Juice oli sairaalahoidossa, eikä tapansa mukaan ottanut kehenkään yhteyttä, joten kun miestä ei kantapaikoissaan näkynyt, joku pisti taas jutun kiertämään.

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Joo, siis itse muistan juuri tuon Neumannin heiton. En muista miksi se telkusta tuli, mutta jossain uutispätkässä tms. se kohta näytettiin, jossa Neumann juuri sanoi hyvän ystävänsä, Juice Leskisen kuolleen. Ehkä juuri tuon "uutisen" takia se sitten näytettiin.

Ja siitä on todellakin aikaa joku viitisentoista vuotta. Olin silloin suht snadi, mutta kyllä Juicea oli jo tullut kuunneltua. Ja kyllä mua sillon harmitti. Ei se muuten olisi mieleen jäänyt.

Tosin kyllä asiat kivasti mieleen jää, samoihin aikoihin kuuntelin lähes jatkuvalla syötöllä Pentti Oskari Kankaan Seitsemän Seinähullua Veljestä -kasettia, jossa on legendaariset Ooppera Karmee, Persinalaisella Torilla yms. No, tossa huomasin Kirjastossa jonkun kokoelman, jossa oli valtaosa sen levyn biiseistä. Toki lainasin, ja ihan hassuja ne jutut vieläkin on. Edellisestä kuuntelusta oli taukoa joku 15 vuotta, mutta ihan kuin olisi karaokea vetänyt, melkein kaikki sanat tuli vielä ulkomuistista. Tosin biisit olivan aivan älyttömän lyhyitä, mieleen oli jäänyt että ne olisivat kestäneet ainakin tuplasti kauemmin. Hassu fiilis! Ehkä vanhempana aika tosiaan kuluu nopeammin..?

St. Pat

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NUFC, Les Canadiens
Muistan jutun. Vuosi oli ehkä 1987 tai sitten 1988. Aprillipäivän kieppeillä se kuitenkin oli, sen muistan varmasti. Ilo oli silloin suuri kun herra Leskinen ilmestyi julkisuuteen langan laihana.

En muista tarkkaan olisiko k.o. juttu ollut Aamulehden aprillipila silloin, vai julkaistiinko "tieto" silloin muuten lehdessä.

Cheers,
St. Pat

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Noh, ei kaverilla mitenkään paremmin mene nykyään, sillä mies talutetaan keikoilla lavalle ja hän istuu koko keikan ajan penkillään. Vaikka Juice olisi kissa, alkavat henget olla lopuillaan.

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti polvipetteri
Noh, ei kaverilla mitenkään paremmin mene nykyään, sillä mies talutetaan keikoilla lavalle ja hän istuu koko keikan ajan penkillään. Vaikka Juice olisi kissa, alkavat henget olla lopuillaan.

Tarkoitat varmaan näitä Remun, Daven ja Juicen yhteiskeikkoja? Niillä keikoilla hän ainakin istui koko ajan, ja kertoi syyksi pitkäaikaisen flunssan joka vei voimat.

Lavalle taluttamisesta en tiedä, mutta sekään ei Juicen tapauksessa olisi mitenkään ennenkuulumatonta. Dopingia kun Juankosken pieni suuri mies on aina osannut käyttää, ennen keikkkaa ja keikan jälkeen.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vappuna näin Juicen Tampereella, Hämeensillalla. Kyllä tuo silloin ainakin omin jaloin kulki, mutta kovin, kovin kumarassa ja kuihtuneen näköisenä. Näytti miltei 20 vuotta vanhemmalta, kuin mitä pitäisi olla.

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal, ÄTPPOMK, Rikollislauma
Neil Hardwick-showssa hieno dialogia, kun mukaan tuli vieraaksi myös Irwin.

Juice: Kiva nähdä sua pitkästä aikaa selvinpäin
Irwin: Mutta enhän mä ole selvinpäin
Juice: Niin mutta mä olen.

Aika, jolloin molempien maksa vihelsi enemmän kuin laki salli;)

Kidd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alaska Aces
Neil Hardwickin showssahan se tapahtui. Juice ilmestyi näkyviin langanlaihana, ja täytyy sanoa ettei mies todellakaan Juicelta näyttänyt. Sittemmin Juice pääsi taas elämänmakuun ja turposi normaaliin Juice-lookkiinsa. Joskus Juice oli jautaa, nyttemmin biisit ovat Norjalainen villapaita-kamaa. Ikävää.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Korak
Neil Hardwick-showssa hieno dialogia, kun mukaan tuli vieraaksi myös Irwin.

Juice: Kiva nähdä sua pitkästä aikaa selvinpäin
Irwin: Mutta enhän mä ole selvinpäin
Juice: Niin mutta mä olen.

Aika, jolloin molempien maksa vihelsi enemmän kuin laki salli;)

Olikohan tuo se samainen show jossa Irwin sitten heitti livenä Rentun ruusun... tai YRITTI heittää... oli se kamalaa katsottavaa, mies oli tv-kameroitten edessä änkyräkännissä ja muisti biisin sanoista ainoastaan kohdan "saat multa horsman, se rentun ruusu on"... tuota sitten mies toisti kolmisen minuuttia kun taustabändi kiusaantuneena hoiti hommaansa...

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juice oli äsken TV Ykkösellä A-studion kesävieraana. Vaikkei mies vielä kuollut olekaan, niin haamulta hän minun mielestäni näytti. Lanttu silti leikkasi edelleen terävästi ja Juicemaisesti, vaikka ulosantikin tuntui olevan jo aika heikkoa.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
off-topic

"Tarkemmin en muista, mutta juttu on siis kyllä tosi. Tai siis sen verran tosi kuin mediaan on uskomista. Mulla oli luennolla, että 95% ihmisistä uskoo sokeasti mediaan. Hyvinkin uskon tuon luvun. Itse kuulun siihen viiteen prosenttiin, mutta tiedän ihmisiä, ketkä sanoo, että "no älä nyt viitti, totta kai se on totta kun se oli Hesarissa.""

Hmm jotenkin itse näen tuossa lievää ironiaa kun vakuuttelet ettet usko sokeasi mediaan mutta uskot _sokeasti_ luennolla annettuun varsin epämääräiseen prosenttilukuun.
Mikä erottaa luennon mediasta? Et kai vain itse sitten kuulu siihen X% ihmisiä jotka uskovat sokeasti auktoriteetteihin l. tässä tapauksessa siihen professoriin tms. joka tuonkin "faktan" sinulle kertoi.

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Outi Poppin Poppologia:

"Sairastuttuaan vuonna 1988 Juice vetäytyy julkisuudesta ja jotkut tiedotusvälineet ehtivät julistaa hänet kuolleeksi. JUICE: Silloinen naisystäväni haki työpaikkaa saattohoitokodista ja mä olin mukana... seuraavana päivänä lähdettiin Istanbuliin... kaveri... oli kertonut jollekin, että Leskinenkin sitten lähti. Samaan aikaan siinä talossa, jossa mulla oli työhuone, kuoli joku ja talkkari hinasi lipun puolitankoon."

Poppologiaan tuo on otettu Nivelet ruostuu-nimisestä opuksesta. Editointi allekirjoittaneen.

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
Viestin lähetti Roku
Juice oli äsken TV Ykkösellä A-studion kesävieraana. Vaikkei mies vielä kuollut olekaan, niin haamulta hän minun mielestäni näytti. Lanttu silti leikkasi edelleen terävästi ja Juicemaisesti, vaikka ulosantikin tuntui olevan jo aika heikkoa.

Minusta tuntuu, että musiikillisesti Juice taisi kuolla juuri 1980-luvun lopussa. 1990-luvun tuotanto oli hyvin heikkoa Slam/Grand Slam -aikakauden matskuun verrattuna.

msg

Jäsen
Niinkuin monella muullakin artististilla Juicenkin paras tuotanto on tehty ennen vuotta 1987. Yölentp albumi on viimeinen, jonka ostoa ei ole tarvinnut katua. Seuraavan persoonapromininialbumin ostoa olen katunut ja siitä viisastuneena jätin toisen pronominlevyn kaupan hyllylle.

Jossain komeroiden uumenissa on video haastattelusta jostain 80-luvun puolenvälin tienoilta. Silloin vielä juttu luisti ja huumoria riitti. Eilinen oli tavallaan surullista katsottavaa.

Ei kai tänä päivänä voisi samalla tavalla aiheuttaa pahennusta kuin 20 vuotta sitten? Pahkasika, Juice ja Sliipparit olivat aikansa ilmiöitä ja maailma ympärillä on muuttunut enemmän kuin nämä kolme koskaan varmaan uskoivatkaan?

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti Pateettinen
Minusta tuntuu, että musiikillisesti Juice taisi kuolla juuri 1980-luvun lopussa. 1990-luvun tuotanto oli hyvin heikkoa Slam/Grand Slam -aikakauden matskuun verrattuna.
Kyse lienee silti vain tyylin muuttumisesta. Harvempi jaksaa vääntää koko ikäänsä "Elämässä pitää olla runkkua" -tyylisiä biisejä. Lisäksi Juice taitaa keskittyä nykyisellään enempi kirjallisiin harjoitteisiin.

Tv:stä katsottuna, miehen suullinen ulosanti alkaa kylläkin luisua samaan suuntaan kuin eräällä toisellakin nimekkäällä suomalaisella muusikolla ja Porvoon kaupunginvaltuuston jäsenellä.

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Juicen musiikin tason "hiipumisesta" muistan sellaisen tapauksen, kun Juice sai vuoden runoilija -palkinnon (tai sitten se oli joku runokirjan julkistamistilaisuus). Joka tapauksessa joku YLEn tätitoimittaja aloitti haastattelunsa: "Paremmin muista yhteyksistä tunnettu Juice Leskinen..." Juice siihen, että "miten niin muista yhteyksistä; teksteistähän mut on aina tunnettu." Tarkoitus on vain sanoa, että suuri yleisö muistaa Juicen aina nuorena rock'n'roll-tähtenä ja kapinallisena. Kuitenkin ko. henkilön vahvimmat avut ovat nimenomaan teksteissä, jotka ovat aina olleet hyviä ja edelleen parantuvat. Se, että Juice ei jaksa enää keskittyä suuriin musiikillisiin spektaakkeleihin ja kikkailuihin, ei ainakaan omissa silmissäni vähennä yhtään musiikin arvoa. En tosin ole koskaan musiikista mitään ymmärtänytkään. Kirjallinen ulosanti on aina ollut Juicen ykkösjuttu, ja musiikki on käsittääkseni ollut Juicelle lähinnä vain rahantekoväline ja keino tehdä itseään tunnetuksi. (Tai ei mitään käsittääkseni, vaan omien sanojensa mukaan) Vai luuletteko, että 19-vuotiaan juankoskelaispojan runokirjoja lukisi kukaan ilman, että Heinolassa jyrää tms?

Tästä kyseenomaisesta tapauksesta sen verran, että itse en noiden aikojen uutisista muista juuri mitään muuta kuin Ben Johnsonin doping-käryn, mutta tällainen tapaus kyllä todellakin on käynyt, mikäli perimätieto pitää paikkansa.

armand

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kotiseudun joukkueet
kevät 89

Aivan kuten harva muisteli. Vietettiin kavereiden kanssa oikein muistajaiset. Juotiin yö ja kuunneltiin vanhoja Juicen levyjä. Ja kyllä siinä jokainen pirautti pari kyyneltäkin.

Oli tosiaan erikoista, kuinka huhu levisi niin nopeasti ilman chatteja, Jatkoaikaa tai muita nykyajan hömpötyksiä ;).

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Viestin lähetti Tykki
Kyse lienee silti vain tyylin muuttumisesta. Harvempi jaksaa vääntää koko ikäänsä "Elämässä pitää olla runkkua" -tyylisiä biisejä.
Näinpä. Itse tykkään juurikin näistä kolmesta 90-luvun alun levystä Sinä, Taivaan kappaleita ja Simsalabim Jim. Kaksi jälkimmäistä tosin vain omistan ja nekin C-kasetilla. Kekseliäitä tunnelmapaloja elämän eri saroilta, kuten Halintamyymälän aamutoimet, Anna miehen murjottaa, se yks tissibiisi ja muita. Kas, nuohan ovat kaikki Taivaan kappaleita -levyltä. Sehän taas johtuu siitä, että juhannuksena 1991 sammuimme kyseisen levyn ensisoitossa ja "repeat" jäi päälle.

Ei kaikki Juicesta tykkää. Esimerkiksi serkkupoikani kirjoitti kerran hiilellä uimakopin seinään "Juice-fanit on juiceja!" Tarkoittaen sillä jotain negatiivista.

Eikä Juice pelkää kuolemaa, vaikka ei aiokaan olla paikalla, kun se saapuu. Tämä eileisen haastattelun lopussa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy