Mainos

Kumpi on sairaampi, Myyrmannin pommimies vai Washingtonin ampuja?

  • 3 265
  • 45

Kumpi ansaitsisi pidemmän tuomion, jos se olisi vielä mahdollista (=Gerdt eläisi)?

  • Myyrmäen pommimies

    Ääniä: 22 19,6%
  • Washingtonin ampuja

    Ääniä: 90 80,4%

  • Äänestäjiä
    112

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: PolviPete

Viestin lähetti Spencer
Edelleen, Likainen Hartsa. Eli Dirty Harry.

*Täällä punastellaan* Meni jotenkin ohi tuo sinun kommenttisi ylempää.

EDIT: ja itse äänestyksestä: varmaan yksi turhimmista äänestyksistä täällä. Siksi en ole osallistunut tähän(kään).
 

Aksu

Jäsen
Pitäisi kai lopettaa uutisten seuraaminen kokonaan kun joka puolella tapetaan väkeä päivittäin. Nyt Italiassa joku vartijana työskennellyt heppu ampui seitsemän omaistaan ja naapuriaan 5 minuuttia kestäneessä ammuskelussa. Lopuksi kaveri ampui itsensä.

Maailma makaa mielenkiintoisesti. Pääuutislähetyksen alusta saa varata huoletta 10 minuuttia ns. huonojen uutisten listaamiseen.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viestin lähetti Matwee
Jokohan tästä Washingtonin pyssymiehestä on elokuva tekeillä? Peri amerikkalaiseen tapaan oikeudet on varmaan ainakin jo hankittu jonkun elokuvayhtiön toimesta. Saako Washingtonin osavaltiossa kuolemantuomion, vai "vain" elinkautisen? Nimittäin jos saa vain elinkautisen tulee tästä ampujasta häkkiin jouduttuaan TODELLA rikas kirjailija. Sitten se vierailee jossain Late Night showssa jalkaraudoissa ja kertoo kuinka kamala lapsuus sillä oli ja kuinka verottaja on kiusannut sitä koko sen pienen elämän. Ja kissakin kuoli samana päivänä kun se täytti seitsemän.

Hollywood on hereillä...tai siis jo laittanut leffan levolle.
Enemmän asiasta täällä.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Mitäs olette oikein mieltä tuosta videopeliteoriasta? Minusta nimittäin tuntuu aika uskomattomalta, että kukaan oppisi PC:tä pelaamalla noin tarkaksi ja taitavaksi aseenkäsittelijäksi. Hänhän on ilmeisesti osunut joka laukauksellaan todella pitkän matkan päästä ja vain kaksi (?) kertaa on uhri jäänyt eloon.

Jos pitää paikkansa, että Counter Strikeä pelaamalla oppii noin tarkaksi niin suosittelen kaikille suomalaisille armeijaan menijöille Counter Striker pelaamista. Kuntsari on taattu.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Timi
Mitäs olette oikein mieltä tuosta videopeliteoriasta?

Mielenkiintoista että tuolla onnen maassa tehdään jo analyyseja siitä mistä ampuja on tapansa oppinut, vaikka hänestä ei vielä tiedetä käytännössä mitään. Ehkä jollain on vain ollut tylsää, ja hän on päättänyt hankkia vähän jännitystä elämään. Kiinni jäätyään kuuluisuuskin on taattu, ja ainakin naisia riittää.
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Pitää sen verran todeta, että tietokonepelien pelaaminen tosiaan auttaa huomattavasti oikealla aseella ammuttaessa. Varsinkin vakauden ja rytmin suhteen. Tämähän säikäytti tutkijat USA:ssa. Äidin pikku piltit ovatkin todellisia tappokoneita jos päässä vinksahtaa ja ase on käden ulottuvilla.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Timi
Mitäs olette oikein mieltä tuosta videopeliteoriasta? Minusta nimittäin tuntuu aika uskomattomalta, että kukaan oppisi PC:tä pelaamalla noin tarkaksi ja taitavaksi aseenkäsittelijäksi. Hänhän on ilmeisesti osunut joka laukauksellaan todella pitkän matkan päästä ja vain kaksi (?) kertaa on uhri jäänyt eloon.

Minusta kyseinen teoria haisee ja rankasti. (Kaikkiahan voi olla mahdollista mutta siitäkin huolimatta tuntuu melkoiselta olettamukselta ko. teoria).

Kuten tässä ketjussa jo joku taisi tuoda esille, tietokonetta pelaamalla ei opita ampumaan, eikä aseen käsittelyä todellisessa tilanteessa. Simulaatioharjoituksissa tietokone voi olla paikallaan mutta tuolloin usein henkilö itsessään omaa jo kokemusta aseista.

Sekään ei tee vielä hyvää tarkka-ampujaa vaikka olisikin taitava ampuja, Romanian kansannousun aikaan useat maajoukkuetason kilpa-ampujat taistelivat vanhaa hallitusta vastaan ja he sanoivat, että ihmisen ampuminen on aivan eri asia kuin taulun. Varsinkin tämä tuli esille niiden ampujien kohdalla jotka toimivat tarkka-ampujina, he ampuivat yksilöitä eivät epämääräistä "massaa" joten voidaan olettaa, että tehtävä vaatii hivenen erikoista luonnetta, ainakin kylmähermoisuutta.

Enkä jaksaisi uskoa, että kyseessä on mielipuolisen häiriintynyt henkilö (vrt. jotkut massamurhaajat) koska ampujan toiminta on niin tehokasta ja ammattimaista, kuten toit ilmi, vain kaksi kertaa hän on epäonnistunut - näiden uhrien onneksi. Epäilisin henkilöllä olevan jotain ammatillista taustaa, tai ainakin vankka kokemus aseista ja lisäksi kyky toimia kylmähermoisesti kerta toisensa jälkeen. Toinen vaihtoehto on se, että kyseessä on Yhdysvalloissa vuosia asunut ulkomaalainen terroristi (mahdoll. useampi) joka on nyt ryhtynyt aktiiviseksi.

vlad#16.
 

Taateli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Ottawa Senators
Viestin lähetti Milhouse Nixon
Pitää sen verran todeta, että tietokonepelien pelaaminen tosiaan auttaa huomattavasti oikealla aseella ammuttaessa. Varsinkin vakauden ja rytmin suhteen.

Ja lehmätkin lentäisi, jos niillä olisi siivet.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Viestin lähetti Milhouse Nixon
Pitää sen verran todeta, että tietokonepelien pelaaminen tosiaan auttaa huomattavasti oikealla aseella ammuttaessa. Äidin pikku piltit ovatkin todellisia tappokoneita jos päässä vinksahtaa ja ase on käden ulottuvilla.

Vapise Grönholm. Olen takonut Colin McRae Rallya Pleikkarilla. Ensi vuonna mestaruus on minun, jos vain saan 206:sen käden ulottuville.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Shayne


Vapise Grönholm. Olen takonut Colin McRae Rallya Pleikkarilla. Ensi vuonna mestaruus on minun, jos vain saan 206:sen käden ulottuville.


Äläs ole noin varma, täälläkin päässä on jo varsin vankka kokemus, lähdetään Ranskaan testaamaan niin nähdään kuka on kuka!

Ja sen jälkeen joku voisi antaa mulle Boeing 747:n, niin paljon on tullut lenneltyä MSFS:llä että oikeallakin onnistuu ihan varmasti.

Myöskin EA:n NHL-versioita on tullut tahkottua monta vuotta, jokohan saisin diilin änhooällään?

Mutta eiköhän se nyt ole niin että ei näppiksellä ja hiirellä mitään ampumaan opi. Juttu on kuitenkin kiinni käden vakaudesta, oikeasta asennosta ja liipasimen käytöstä.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Voi, älkää tappako nauruun

Niin, mitä tulee siihen, että videopelien pelaaminen tekee loistavaksi aseenkäsittelijäksi ja ampujaksi, niin täytyy todeta, että älkää nyt nauruun tappako.

Tekeekö sitten esim. pornoleffojen katsominen ihmisen hillittömäksi himoköyrijäksi? Vastauksen jo melkein arvaakin.

Täältä tähän
 

erpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mina olen kasittanyt, etta nama ihmiset ovat ajatelleet miehen oppineen ampumaan tallaisilla arcade peleilla joissa on "oikea" kivaari ja niin edespain. Siita nyt voi jotain hyotya ollakin vaikkakaan en koko homppaan uskokaan.

Hesarissa oli sitten tanaan, etta kaveri on lyhyt, laiha ja Lahi-Idasta. Siitahan se riemu repeaa taas jos kaveri on oikeasti joku terroristi, eika vain jenkkilainen sekopaa.


edit: ei siis oikea vaan "oikea"
 

Pitkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Palaan aiheeseen, kun sen vedin esille.

Ei pelaamalla opi aseella ampumista, autolla ajamista tai lentämistä. Kyllähän pelit ja peliohjaimet kehittyvät jatkuvasti yhä todentuntuisemmiksi, ja peleissä on yhä voimakkaampi immersio, paikalla olemisen tuntu. Silti peleistä opittu rajautuu pelin aihepiirin laajuuteen suhteutettuna hyvin pieniin detaljeihin, kuten Cessnan mittariston lukemiseen, tai eri aseiden teknisten ominaisuuksien opetteluun. Asioihin, jotka oppii pelejä paremmin kirjastossa käymällä.

Pelasin eilen illalla Empire Earthia. Pelissä ohjaamani kansa kukoistaa ja kukistanee illalla töistä päästyäni massiivisella liikekannallepanolla vihollisensa. Olenko voitettuani pelin valmis kansakunnan johtajaksi? Pääsisinköhän tällä meriitillä eduskuntaan säätämään lakeja pelaajia vastaan edes Kreikassa tai muussa pelit varmuuden varalta jo kieltäneessä maassa?

Toinen tekijä oppimisen lisäksi, johon pelien demonisoijat vetoavat, on pelien mahdollinen turruttava vaikutus pelaajaan. Kun päivittäin niputtaa pikseli-Uzilla tai virtuaaliviikatteella pelihahmoja ja pikku-ukkoja ketoon, laskee väitteen mukaan kynnys ottaa nirri pois myös elävältä olennolta. Epäilen tuotakin väitettä, vaikka se onkin huomattavasti vakavammin otettava teoria kuin se, jonka mukaan hiirtä liikuttamalla ja näppäimistöä näpyttämällä oppisi ampumaan tarkkuuskiväärillä kahdeksan osumaa päähän yhtä monella yrityksellä.

Todellisuus on vielä hyvin kaukana pelien maailmasta, joka saattaa näyttää ja kuulostaa aidolta, mutta jossa maailmassa ei juurikaan ole tunteita, jotka ohjaisivat pelaajaa tekemään ratkaisuja, tai estäisivät pelaajaa tekemästä asioita.

Tekevätkö pelit siis ihmisistä tunteettomia, vai onko pelien maailma vain vakiintunut paikaksi, johon on helppo imeytyä juuri siksi, että siellä voi toteuttaa myös sellaisia asioita, jotka tosielämässä saattaisivat olla täysin mahdottomia, jopa vastenmielisiä ja järkyttäviä edes ajateltuina?

Tuntuu, että ihmisistä on tullut karaistuneempia tiedotusvälineiden kertomille raakuuksille, mutta niin on tullut myös niistä ihmisistä, jotka eivät ole peleihin vilkaisseetkaan. Tosipaikan tullen, kun maailman tapahtumien mittapuussa mitättömänkin onnettomuuden joutuu kokemaan paikan päällä ensimmäisenä paikalle ehtivänä, ei kukaan terve ihminen ole niin turtunut, että ajattelisi asioita kylmän rationaalisesti ja laskelmoivasti, järkyttymättä viimeistään tapahtuneen ollessa ohi.

Sellaiset kaaoksen hetket muistaa lopun elämänsä ajan - vaikka olisi kuinka pelejä tahkonnut, kuten minäkin vuosimallin -79 Space Invadersista lähtien.

Third person shooterien kehityskulun läpi kolunneenakin olin armeijassa aivan paska ampuja. Jokainen armeijan käynyt tietää, että tällaisen asian tunnustaminen vaatii, että sen täytyy olla myös totta. Kaikilla muillahan on jälkeen päin muisteltuna kultainen ampumamerkki, tosin osalla hukassa.
 

TommyT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Carlos

Ja sen jälkeen joku voisi antaa mulle Boeing 747:n, niin paljon on tullut lenneltyä MSFS:llä että oikeallakin onnistuu ihan varmasti.

Itse asiassa tuo lienee ihan mahdollista. Lentosimujen pelaaminen todella opettaa lentämään. Nykyaikaisissa lentokoneissa kun ei enää minkäännäköistä "perstuntumaa" siihen lentämiseen ole, niin kyllä lentosimujen pelaajat helposti saavat jonkun suht. standardin matkustajakoneen nousemaan ilmaan, suunnistamaan jonnekin, ja parhaat vielä alaskin.

Veljeni pärjäsi aikanaan erittäin hyvin Finnairin simulaattoreissa, kun pääsi joitakin tunteja lentelemään siellä.

Peltilintuja voi todellakin oppia lentämään lentosimuja pelaten. Ei MSFS -kokemuksella tietenkään kapteeniksi Finskille pääse, mutta kyllä kokenut konkari Airbusia pystyy pyörittelemään hyvissä olosuhteissa.

-TommyT-
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti TommyT


Itse asiassa tuo lienee ihan mahdollista. Lentosimujen pelaaminen todella opettaa lentämään.

Muutamista tapauksista olen itsekin lukenut joissa tietokoneen lentosimujen avulla lentämään opetellut jannu on saanut oikeankin lentokoneen ilmaan ja vieläpä ehjänä alas. Siihen en ota kantaa, että ovatko kaikki kerrotut tosi tapauksia vai uutisankkoja, mutta voinen uskoa, että jos jotain tapausta käsitellään jopa ilmailualan julkaisuissa on kyseinen tapaus todella tapahtunut. (Muistelen mm. Flight Internationalissa olleen tämän suuntaisen uutisen).

Kaikesta huolimatta poikkeavia tapauksia kyseiset ovat, ja tuntuu todella vaikealta kuvitella, että henkilö jolla ei ole aseista lainkaan kokemusta oppisi ampumaan noinkin taitavasti vain tietokonetta pelaamalla. Kuten mainitsin aiemmin, tietokonetta voi käyttää apuna simulaatioharjoituksissa ammunnassakin mutta tuolloin henkilöllä on lähes poikkeuksetta laaja kokemus ampumisesta oikeilla aseilla.

vlad#16.
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Kaikkihan lähti liikkeelle siitä, että USA:ssa pari vuotta sitten 10-vuotias ala-asteelainen ampui ilman minkäänlaista kokemusta aseista koulussa oppilaita. Oppilaan ammuskelutyyliä kuvailtiin FBI:n taholta pelottavan ammattitaitoiseksi. On puhdas fakta, että ammuntapeleistä oppii toimintamalleja. Tätä voi myös kutsua mielikuvaharjoitteluksi. Tietysti kaiken voi näennäisesti kiistää tekemällä analogioita muihin asioihin ja liioittelemalla vaikutusta. Eihän ammuntapelejä pelaamalla todellakaan mestareiksi tosielämässä tulla, mutta jos esim. katselisin videolta jotain futiskikkaa 10 tuntia putkeen niin varmasti se auttaisi itse suorituksen toteutuksessa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pitkältä asiallinen ja kiintoisa kirjoitus aiemmin.

Viestin lähetti Milhouse Nixon
Kaikkihan lähti liikkeelle siitä, että USA:ssa pari vuotta sitten 10-vuotias ala-asteelainen ampui ilman minkäänlaista kokemusta aseista koulussa oppilaita. Oppilaan ammuskelutyyliä kuvailtiin FBI:n taholta pelottavan ammattitaitoiseksi. On puhdas fakta, että ammuntapeleistä oppii toimintamalleja. Tätä voi myös kutsua mielikuvaharjoitteluksi...

Tästä Milhouse Nixon'in kirjoituksesta tuli mieleeni eräs persoonallisuustyyppi, osin Pitkä kirjoituksessaan hivenen sivusi aihetta, joten sopii oikein mainiosti tähän jatkoksi.

Huomautan vielä, vaikka tietokonepelit ja tietokoneet yleensä joutuvat seuraavassa suht kriittisen tarkastelun kohteeksi on pidettävä mielessä, että puhutaan todella marginaaliryhmästä yksilöitä - tätä ei voi yleistää suureen massaan. Enkä tämän havainnon perusteella ainakaan itse lähtisi tuomitsemaan tietokonepelejä tai kieltämään niitä, tai mikäli joku lähtisi niin sitä voisi verrata siihen, että kielletään autoilu kaikilta koska jotkut ajavat autoa humalassa.

Tälle persoonallisuustyypille tietokoneet, varsinkin pelit, avaavat maailman johon he pääsevät siirtymään todellisuudesta, hyvin usein nämä henkilöt ovat ei-sosiaalisia persoonia josta voi seurata se, että sosiaalisten taitojen kehittyminen voi jäädä puolitiehen ja heidän maailma muotoutuu näin hyvin minä-keskeiseksi. Itseasiassa he voivat lakata pitämästä muita ihmisiä todellisina, he kokevat heidät ennemminkin vain hahmoina samaan tapaan kuin vastustajat tietokonepeleissä. Tällaisen ihmisen maailma voi pitää sisällään vain hänet itsensä, usein kuitenkin joitain samalla tavalla ajattelevia ihmisiä - mutta hyvin suppean piirin kuitenkin, ja näihin "omiin" ei välttämättä olla fyysisessä kontaktissa lainkaan. Mitä tästä voi seurata?

Pidemmän päälle se, että henkilö eriytyy todellisuudesta paljon, jopa niin paljon, että alkaa pitämään oikeaa todellisuutta uhkana hänelle itselleen ja poistaakseen uhan hän voi ryhtyä toimimaan tavalla jonka on oppinut pelien välityksellä. Koska hän ei välttämättä pidä muita ihmisiä ihmisinä, hänen on jopa suhteellisen helppo tappaa heidät. Eihän hän kadu "kohteiden" tappamista pelissä niin miksi hän surisi näidenkään "kohteiden" perään.

Pelien pelaaminen ei siis välttämättä tee henkilöstä hyvää ampujaa mutta pelit voivat muokata hänen persoonaansa siten ettei hän koe tuskaa tai tunteita ampuessaan oikeita ihmisiä. Päätettyään toimia pelien opastamalla tavalla, hän voi mennä ja ottaa aseen ja ampua ihmisen silmääkään räpäyttämättä.

Jos pelit kiellettäisi ja tietokoneet niin tällainen käyttäytyminen ilmenisi jollain muulla tapaa. Oppi - roolimalli - voisi tulla television, kirjallisuuden tai oman mielikuvituksen kautta. Pelit luovat vain otollisen maaperän kehittymiselle.

Koska tällainen käyttäytyminen voi tulla esille/tulee esille jollain muotoa lähes aina, ei kosmeettisista korjauksista ole hyötyä, eli on puututtava perusteisiin tällaisen ihmisen kohdalla.

vlad#16.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No mitä tuohon nyt vastaisi? Myyrmanni tuntuu tietysti niin paljon lähemmältä, mutta jos olisi pakko valita, haluaisinko että Myyrmannin tapaus tapahtui täällä vai Washingtonin murhamies olisi täällä, tyydyn nykytilanteeseen.

Kyllä tuo Washingtonin tapaus tuntuisi harvinaisen vastenmieliseltä, jos se olisi käynnissä kotinurkilla. Vastenmieliseltä toki nytkin, mutta kuitenkin niin kaukaiselta.

Äänestän kumminkin tyhjää.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tuota tulipahan mieleen että onko Nixon tai muut jotka tuota videopeliteoriaa tukevat ampuneet tarkkuuskiväärillä tai vastaavasti metsästyskiväärillä.
Siis sellaisella aseella jonka kaliiperit alkavat jostain 7,62X53R:stä ja menevät vain ylöspäin.

Olen myös pelaillut jonkun verran tietokoneella ja pitää kyllä sanoa että kyllä se _hieman_ erilaiselta se Dragunovin potku oikeasti tuntui kuin Operation Flashpointissa.

En tiedä minkäkokoisella aseella hemmo ammuskelee mutta aika varmaa on ettei kukaan opi ampumaan "isoilla" aseilla vaikka kuinka vääntäisi jotain arcade-laserasetta tms.

Noptel-aseilla kyllä oppii laukaisurytmin ym. rynkylle mutta kun luotiin isketään painoa lisää->lisää ruutia-> potkaisee enemmän.
Ei sitä pelihallien vehkeissä voi mitenkään simuloida.

Virikkeen voi toki saada peleistä(mikä on todella helppoa) mutta taidot..ei.

Tämä on siis vain oma mielipiteeni satojen tuntien pelikokemuksella ja kahden tarkka-ampujakiväärin IRL-kokemuksella.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
case closed.

Tietokonepelien pelaajat voivat huokaista helpotuksesta, syyttävä sormi ei enää osoita teihin.

"Tutkimuksiinsa liittyen poliisi etsintäkuulutti afroamerikkalaiset John Allen Muhammadin ja John Malvon keskiviikkoiltana. Vielä tuolloin heitä ei varsinaisesti epäilty sarjamurhaajiksi."

http://ww2.yle.fi/pls/show/frameUutiset?id=209005

Kyseinen J. A. Muhammad on Persianlahden veteraani, entinen sotilas. Tulipa vaan mieleeni, onkohan tällä jotain yhteistä ns. "Persianlahden syndrooman" kanssa, hyvin monet Persianlahdella sotineet kärsivät ko. syndroomasta ja monilla se on päättynyt väkivaltaiseen ongelmien ratkaisuun.

vlad#16.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös