Kun suosikkiseura on tuossa äänestyksessä ja vastaparista löytyy lähes vähiten mielekkäät joukkueet, niin jätän suoraan äänestämättä. Jos jyväskyläläisten ja Tapparan matsi on vaihtoehto, niin valitsisin sen toisen vaihtoehdon käytännössä aina, vaihtoehdosta riippumatta. Jos kyseessä on Jokerien matsi, niin valitsen tuon käytännössä aina toisesta otteluparista riippumatta.
Isossa kuvassa kiinnostukseen kuitenkin vaikuttavat pääasiassa, vaikkakaan ei niihin rajoittuen, seuraavat seikat. Alkaen tärkeimmästä, päätyen vähiten merkittävään.
- Oma joukkue. Jos samaan aikaan pelataan, niin vain hyvin harva matsi menisi mulla Jokerien edelle. Käytännössä joku olympiafinaali, Stanley Cupin mahdollisesti ratkaiseva ottelu tai vastaava menisi edelle. Jos vaihtoehdot olisivat Suomi pelaamassa MM-kisojen finaalissa ja Jokerit runkosarjaa, todennäköisesti molemmat pyörisivät taustalla, ääni vaihtelisi tilanteen ja fiiliksen mukaan. Ja juu, tiedän hyvin, että käytännössä noita mainittuja esimerkkejä ei ihan heti ole Jokerien matsin kanssa samaan aikaan pelata monestakaan syystä.
- Pelaavat joukkueet, jos oma ei pelaa. Karu fakta on se, että tiettyjä seuroja sympatiseeraan, tiettyihin en ihan positiivisesti suhtaudu ja valtaosaan suhtaudun neutraalisti. NHL:ssä mulla ei ole varsinaista suosikkia, mutta Bruinsin ja erityisesti Flyersin pelit menevät ykköspriolle silloin, kun aika on sopiva ja vaihtoehtoja on. Liigassa katson käytännössä aina HIFK:n tai SaiPan matsin, jos vaihtoehtoja on tarjolla. Tapparan tai JYPin kohdalla taas täytyy olla joko vaihtoehtoja aika vähän tai matsissa panosta, jotta jaksaisi tuota katsoa. Enkä mä tätä sano millään pahalla, henkilökohtaisesti vain en kuulu kyseisten joukkueiden ystäviin irrationaalisista syistä.
- Matsin panos. Mitä suurempi panos, sitä enemmän matsi kiinnostaa. Joku tiistaina räntäsateiden aikaan vedelty runkkariläpsyttely ei matsina kiinnosta suoraan sanoen yhtään otteluna. Joukkueen tai joukkueiden kautta saattaa löytyä kiinnostusta, mutta that's it. Finaalipeli, karsintamatsi tai kauden päätöksen kannalta oleellinen matsi taas kiinnostaa joukkueista riippumatta. 9.4.2009 muistan lähteneeni vanhemmilleni katsomaan Ässien ja Sportin matsia vain siksi, että noin kovaa panosta harvoin näkee lätkässä. Itse matsista mulla ei ole lopputulosta enempää muistikuvia, mutta tuollaiset matsit sytyttävät ja noiden takia voi nähdä vaivaa seuraamisen osalta, riippumatta tunnesiteestä tai sen puutteesta joukkueisiin.
- Matsin taso. Jos suosikkeja tai inhokkeja ei pelaa ja panoksen osalta ei kahden matsin välillä mainittavaa eroa ole, valitsen lähes aina paremman tai sellaiseksi odottamani. MM-kisojen aikaan katson mielummin Kanadan ja Venäjän matsin, kuin jonkun Puolan ja Kirgiisian, olettaen että panoksessa ei ole mainittavaa eroa. Jos mulla ei ole tunnesidettä mihinkään joukkueeseen ja lopputuloksen merkitys ei pahimmillaan tai parhaimmillaan ole vuoria siirtävä, valitsen viihdyttävimmän.
- Matsin vaikutus omaan joukkueeseen. Kun Jokerit pelasi Liigaa, seurasin erittäin aktiivisesti muiden joukkueiden matseja. Kun Jokerit siirtyi KHL:aan, rupesin enemmän seuraamaan KHL:aa. Jos HIFK voittaa nyt Kärpät, ei sillä ole mitään merkitystä Jokerien sijoitukseen. Jos Traktor voittaa SKAn, voi sillä olla merkitystä Jokereille. Puhumattakaan siitä, että pysyy kartalla miten samaa sarjaa pelaavat joukkueet suorittavatkaan.
Kokonaisuutena näen, että vastakkainasettelu kahden eri otteluparin osalta on verrattain turha. Ainakin omasta näkökulmastani tilanne on se, että äänestyskäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät ovat niin merkittäviä, että ilman niiden avaamista ei äänestystuloksesta välttämättä saa mitään irti.