Mainos

Kummola ”rakentaa” Tampereelle jäähallin -seurantaketju

  • 1 311 924
  • 3 959

Smeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Ei Suomeen näköjään mihinkään paikkakunnalle mitään uusia halleja tai gardeneita saada aikaiseksi. Hakametsän kunnostus ja fasiliteettien parannus taitaa lopulta olla realistisempi vaihtoehto. Helsingissähän vanhan jäähallin remontoimisessa älyttömät rajoituksensa asettaa museovirasto.

Helsingin ja Tampereen jäähalli kun ovat arkkitehtuuresti vielä hyvin lähellä toisiaan niin jopa vessojen laajennus on jostain pois ja reilusti. Nordiksella kun oli tälle kaudelle noita laajennettu niin oli jouduttu sulkemaan osa jos legendaariseksi muodostuneesta käytävästä joka oli oiva paikka kiertää koko halli.

Kova betoni, johon molemmat hallit on muurattu, on kovin vaikea ja kallis materiaali edes remontoida nykyaikaiseksi.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Helsingin ja Tampereen jäähalli kun ovat arkkitehtuuresti vielä hyvin lähellä toisiaan niin jopa vessojen laajennus on jostain pois ja reilusti. Nordiksella kun oli tälle kaudelle noita laajennettu niin oli jouduttu sulkemaan osa jos legendaariseksi muodostuneesta käytävästä joka oli oiva paikka kiertää koko halli.

Kova betoni, johon molemmat hallit on muurattu, on kovin vaikea ja kallis materiaali edes remontoida nykyaikaiseksi.

Eivät nuo DDR-hallit nyt varmasti mahdottomia olisi remontoida, mutta aikaavieviä ja hankalia toki. Jos radikaalisti purkaisi / räjäyttäisi betoniset katsomorakennelmat sisältä kokonaan ja tekisi uuden, toimivamman katsomo- & oheistilat. Kattoa myös korkeammaksi eikä varmasti sivuttais tai pitkättäis-suunnassakaan lisätila olisi pahitteeksi. Hintavaksihan tälläinenkin remontti toki tulisi.

Toinen asia tietenkin, että minkälaisille katsojamäärille hallissa pyritään ja pelaako esim. IFK tulevaisuudessa jotain Euroiigaa etc. Tarvitseeko IFK oikeasti esim. mitään megahallia? Tälläisessä kompleksissa pitäisi olla rajusti muunkinlaista toimintaa, konsertteja, messuja, näyttelyitä pelkkien jääkiekko-otteluiden lisäksi, että tälläinen suurhalli edes jollain tapaa kannattaa, tämän asian on näyttänyt niin Hartwall, kuin nykyinen HK-areena Turussa. Tuo Garden toki siitä erilainen toteutusmalli, että samassa yhteydessä ilmeisesti olisi kylpylää, hotellia? kauppakeskusta ja elokuvateatteria etc. Tälläinen konseptti voisi tuoda myös jääkiekko-otteluihin satunnaisiakin katsojia.

Porissa mm. lopulta tultiin vuosikausien jahkailun jälkeen siihen tulokseen, että Isomäen jäähalli kunnostetaan. Toki eihän vanhoista ikinä uutta saada ja uuden rakentaminen tulee yleensä jollain aikaperiodilla lopulta kannattavammaksi, kuin vanhojen kiinteistöjen tekohengitys.
 

holvius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara,Red Wings
Vuodet vaihtuu ja utopia ei edisty. Vakavasti ottaen, ei tämä mikään yllätys ole. Ilman kaupunkin rajua subventointia, ei tästä tule koskaan mitään.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues

Ymmärtääkseni HIFK tutki jossain vaiheessa mahdollisuutta muuttaa Nordis nykyaikaiseksi monitoimihalliksi, mutta tätä ei nähty taloudellisesti kannattavaksi ja/tai Museovirasto ei antanut suostumusta.

Arvelisin, että kuvailemasi kaltainen totaaliremontti maksaisi suunnilleen saman verran kuin kokonaan uuden hallin rakentaminen, mutta edes perusteellisen remontin jälkeen Nordis tai Hakametsä eivät tietyiltä osin olisi uuden veroisia. Lisäksi joukkueet joutuisivat lähtemään tuollaisen remontin tieltä evakkoon, mikä olisi ainakin Tampereella melkoinen ongelma, kun 50 km säteellä ei ole toista liigatason hallia.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ilman kaupunkin rajua subventointia, ei tästä tule koskaan mitään.

Miksikä kutsuisit kaupungin 22miljoonan panostusta kanteen ja kiinteistöverovapautusta 30-vuodeksi, ellet subventioksi?

Kaupungin kannalta kansihanke on järkevä ja kannattava. Kalevantien, aseman ja papintiensillan välistä aluetta aletaan myös suunnitella ja kansia ois varmaan tulossa lisääkin.

Hallin ongelma lienee, että siitä on suunnitltu liian isoa ja kallista. Joku Karlstadin Löfbergs Lila arena ois hyvä esimerkki kannattavan kokosesta hallista Tamperetta pienemällä talousalueella. Hinta ois huomattavasti halvempi käytettävyyden juurin tippumatta.
 

holvius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara,Red Wings
Miksikä kutsuisit kaupungin 22miljoonan panostusta kanteen ja kiinteistöverovapautusta 30-vuodeksi, ellet subventioksi?

Onhan kaupunki maksellut vielä suunnittelukulujakin vinon pinon. Vielä vaaditattaneen hörskän omistusosuutta eli osallistumasta utopian rakentamiseen ja lainojen takaamista. Lopulta utopia kaatunee joka tapauksessa kaupungin niskaan.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Onhan kaupunki maksellut vielä suunnittelukulujakin vinon pinon. Vielä vaaditattaneen hörskän omistusosuutta eli osallistumasta utopian rakentamiseen ja lainojen takaamista. Lopulta utopia kaatunee joka tapauksessa kaupungin niskaan.

Suunnittelu kuuluu kaupungin tehtäviin ihan normisti, samoin kunnallisinfra. Kansi rakennettas vauhdilla jo nyt kaikkea muuta varten, jollei kaupunkikehitysjarrut olisi jouduttu höynäyttään mukaan Halli ensin kompromissillä. Helsingissä näyttäs sama kuvio toistuvan kun parkkipaikan rakentamista asunnoiksi ja halliksi koitetaan estää jollain "vastustetaan kaikkea" asenteella
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tänään päivätyssä tamperelaisessa on taas uutta tietoa hankkeesta. Jokohan rupeaisi valoa näkymään tunnelin päässä. Enkä tarkoita nyt rantatunnelin rakentamista.

Keskusareena-pomo: Nyt on edettävä | Tamperelainen
Eipä tuossa juuri uutta tietoa ollut. Bjurström jälleen lupailee ja lupailee ja...kerjää rahaa.

Jos tämä lainaus olisi totta:
- Kyllähän se käytännössä tarkoittaa sitä, että rakentamispäätös voidaan tehdä. Kuviot ovat selvät. Asiassa on nyt edettävä. Me emme voi enää odottaa julkisen puolen miljoonien saamista. Yksityinen rahoitus ei ole ongelma.

Hallia rakennettaisiin jo. Minkä hemmetin takia Bjurström odottelee jotain Tampereen rahoja jos se raha kerran järjestyy yksityiseltä puoleltakin?
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Keskusareena 124 miljoonaa, Sulkavuoren hanke n. 250 miljoonaa, Tunneli 180 miljoonaa... (Nämä tuolta Tamperelaisen sivuilta)

Kyllä riittää Tampereella rakennettavaa lähivuosina ja raha liikkuu.

E: mikäs sen Ratikan kustannusarvio on, jota Tampereellekin puuhataan? Päästäänkö yli miljardin hankkeiden summassa?
 
Viimeksi muokattu:

holvius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara,Red Wings
Päästäänkö yli miljardin hankkeiden summassa?

Niin. Nuo vertailuluvut ovat budjetteja. Tunnetusti Tampere, rakentaminen, budjetti johtaa siihen, että rakentamiskustannukset eivät pysy raameissa ja kustannukset voidaan johtaa kertotaulusta.

Hätää ei kuitenkaan ole, koska lisää maksajia saadaan höpöäänestyksillä ja kaapaamalla viereiset kunnat.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Keskusareena 124 miljoonaa, Sulkavuoren hanke n. 250 miljoonaa, Tunneli 180 miljoonaa... (Nämä tuolta Tamperelaisen sivuilta)

Kyllä riittää Tampereella rakennettavaa lähivuosina ja raha liikkuu.
?

Jep, varsinkin kun tuo tunneli on täysin turha :D.

Saas nähdä valmistuuko Areena ennen 2020.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Tampereella ihmiset luokitellaan kolmeen: Pyhäjärvi-, Koulukatu- ja Hakametsä-ihmisiin. Pyhäjärvi-ihmiset pitivät siirtymistä tekojäälle Koulukadulle homona, eivätkä enää tulleet Koulukadulle. Koulukatu-ihmiset pitivät siirtymistä sisätiloihin Hakametsään homona, eivätkä enää tulleet Hakametsään. Hakametsä-ihmiset pitävät siirtymistä kaupalliseen ostoskeskukseen homona, eivätkä enää tule ostoskeskukseen. zorbas on Hakametsä-ihminen, eläköön Haka1. Jalallanikaan en sinne astu.
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Niin. Nuo vertailuluvut ovat budjetteja. Tunnetusti Tampere, rakentaminen, budjetti johtaa siihen, että rakentamiskustannukset eivät pysy raameissa ja kustannukset voidaan johtaa kertotaulusta.

Hätää ei kuitenkaan ole, koska lisää maksajia saadaan höpöäänestyksillä ja kaapaamalla viereiset kunnat.

No joo, niinhän se on, että on konsultin hinta, suunnittelijan hinta ja rakentajan hinta... Konsultti saa pyörät liikkeelle (yleensä liian alhaisella hinnalla), suunnittelija korottaa hinta-arvioita sen verran että toimeksiantoa ei keskeytetä ja sitten kun rakentaja (tai urakoitsija) alkaa kirjoittamaan laskuja urakasta (jonka luulit olevan tarjouspyyntöjen hintainen), niin niitä lisälaskuja alkaa tulla ja sitten riidellään mistä onkaan sovittu (kun konsultti ja suunnittelija eivät ole kaikkea huomioon ottaneet eivätkä välttämättä aina osanneetkaan)...

Totetuneet kustannukset ovat kuin talvi: molemmat tulevat aina "yllätyksenä".
 

kovalev

Jäsen
Tänään päivätyssä tamperelaisessa on taas uutta tietoa hankkeesta. Jokohan rupeaisi valoa näkymään tunnelin päässä. Enkä tarkoita nyt rantatunnelin rakentamista.

Mielenkiintoista.
Tämän päivän verkko-Aamulehdessä on maksullinen juttu, jonka otsikko kuuluu:

"Keskusareenan rahoitus yhä epäselvä – Tampere ei halua maksaa enempää"

Jos joku on tuon jutun lukenut, niin voisi ystävällisesti referoida sen sisällön tänne. Itse en ole enää Tunnelisanomia tilannut pariin vuoteen.

Joka tapauksessa lienee päivänselvää, että jo pitkään jatkuneelle täydelliselle hiljaisuudelle on selvä syy: rahaa ei ole eikä tule - tarpeeksi.
Traumatisoivan tunnelifiaskon jälkeen lisärahoituksen kerjääminen kaupungilta tapahtuu huonoimpaan mahdolliseen aikaan.
 

"Jalkakynä"

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Mielenkiintoista.
Tämän päivän verkko-Aamulehdessä on maksullinen juttu, jonka otsikko kuuluu:

"Keskusareenan rahoitus yhä epäselvä – Tampere ei halua maksaa enempää"

Jos joku on tuon jutun lukenut, niin voisi ystävällisesti referoida sen sisällön tänne. Itse en ole enää Tunnelisanomia tilannut pariin vuoteen.

Joka tapauksessa lienee päivänselvää, että jo pitkään jatkuneelle täydelliselle hiljaisuudelle on selvä syy: rahaa ei ole eikä tule - tarpeeksi.
Traumatisoivan tunnelifiaskon jälkeen lisärahoituksen kerjääminen kaupungilta tapahtuu huonoimpaan mahdolliseen aikaan.

Lyhyesti: Valtion piti lähteä mukaan 10 miljoonalla eurolla. Tällä hetkellä näyttää, että valtio tukee hanketta 4 miljoonalla. Yksityisiltä ei haluta kerjätä puuttuvaa 6 miljoonaa vaan toivotaan kaupungin apua. Kaupungin yksi korkeimmista virkamiehistä (entinen talousjohtaja) Yli-Rajala kertoo, että kaupungilla ei ole aikomusta laittaa kuutta miljoonaa halliin. Aikovat kuitenkin istahtaa alas ja katsoa, mitä voidaaan asialle tehdä.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Rakentakaa pienempi halli ja tehkää siitä hyvä. Sellainen 10 000 naamaria huipussaan vetävä pytinki on täysin riittävä näille kulmille.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Lyhyesti: Valtion piti lähteä mukaan 10 miljoonalla eurolla. Tällä hetkellä näyttää, että valtio tukee hanketta 4 miljoonalla. Yksityisiltä ei haluta kerjätä puuttuvaa 6 miljoonaa vaan toivotaan kaupungin apua. Kaupungin yksi korkeimmista virkamiehistä (entinen talousjohtaja) Yli-Rajala kertoo, että kaupungilla ei ole aikomusta laittaa kuutta miljoonaa halliin. Aikovat kuitenkin istahtaa alas ja katsoa, mitä voidaaan asialle tehdä.

Ihan käsittämätöntä, jos kaupunki tuon maksaa. Muutenkin kuitenkin tuosta käytännössä yksityiset kerää voitot ja kaupunki kantaa riskit, niin yksityiseltä ne loputkin rahat sitten kerran, jos ei vielä tarpeeksi ole.

Rahaa tuntuu tosiaan riittävän, kun ratikkaa pakko rakentaa, tunnelikin pakko saada ja vielä tämä halli päälle. Mikään ei tosiaankaan olisi pakollinen hanke, mutta jostain kummasti rahat löytyy...
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mikään ei tosiaankaan olisi pakollinen hanke, mutta jostain kummasti rahat löytyy...

Mikään tosaankaan ei ole pakollinen hanke. Keskusareena on yksityinen hanke, ja sen tulemme varmasti näkemään lippukustannuksissa, ja yleismyynnissä hallin pisteissä.

Paikalleen ei voi myöskään jäädä. Ratikka on yleishyödyllinen ja maksaa itsensä takaisin varmasti

Tunneli on pähkähullu.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Mikään tosaankaan ei ole pakollinen hanke. Keskusareena on yksityinen hanke, ja sen tulemme varmasti näkemään lippukustannuksissa, ja yleismyynnissä hallin pisteissä.

Paikalleen ei voi myöskään jäädä. Ratikka on yleishyödyllinen ja maksaa itsensä takaisin varmasti

Tunneli on pähkähullu.

Näistä aika pitkälti samaa mieltä.

Ratikkaa varauksella vielä kannatan, jos vain sillä saadaan lisää käyttäjiä julkiseenliikenteeseen ja sitä kehitettyä.

Tunnelissa nauratti perusteina ruuhkan purkamiset, kun Tampereella esiintyy "ruuhkia" n.1-2h päivässä ja nekin hyvin vähäisiä. Ennemmin siitä otettu murto-osa rahasta ja käytetty sitten kehittämään julkista liikennettä ja sen tehokkuutta/laajuutta.

Mutta nyt karkasin jo OT. Mielenkiintoista nähdä kyllä kumpi on aiemmin valmis Tammelan mahdollinen uusi stadion vai suurhalli.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tunnelissa nauratti perusteina ruuhkan purkamiset, kun Tampereella esiintyy "ruuhkia" n.1-2h päivässä ja nekin hyvin vähäisiä.


OT, mutta missä ihmeessä tunnelia on perustelut ruuhkilla? Jos joku hörhö sellaista kirjottelee yleisönosastolla, niin se ei tarkoita, että se olisi ollut suunnittelun perustana. Tunnelin idea oli saada arvokkaat keskustan ranta-alueet asunto ja liikerakentamiselle.

(ylipäätään autoille uhrattu maa-ala läpiajoliikenteen ja asukaspysäköinnin osalta on maankäytöllisesti keskustoissa kannattamattominta toimintaa Kaupungin kannalta)

Se on eriasia onko tuo tarpeeksi hyvä syy, mutta tuo on se syy ollut kokoajan, ei ruuhkat.
 
Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
Hakametsän kunnostus ja fasiliteettien parannus taitaa lopulta olla realistisempi vaihtoehto. Helsingissähän vanhan jäähallin remontoimisessa älyttömät rajoituksensa asettaa museovirasto.

Sama virasto suojelee kynsin ja hampain myös Hakametsän hallia ja varsinkin niitä tukikaaria, muutenhan ahtaita käytäviä olisi levennetty jo aikaa sitten.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Sama virasto suojelee kynsin ja hampain myös Hakametsän hallia ja varsinkin niitä tukikaaria, muutenhan ahtaita käytäviä olisi levennetty jo aikaa sitten.
Tuo remontti vaan tulee todella kalliiksi kun ne tukivaijerit menevät jään alle eli jos jostain haluat "leventää" niin pitäisi purkaa käytännössä kaikki.
Kun kyseessä on Tampereen kaupungin laitos niin tuota ei tule tapahtumaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös