Kummola ”rakentaa” Tampereelle jäähallin -seurantaketju

  • 1 310 838
  • 3 967

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No, nyt se sitten alkaa.

Nimittäin yhden ikuisuusprojektin rakennustyöt Tampereella.
Aamulehti

Katsokaapa tuota kuvaa, ja silhuettia sen taustalla. Mikä se siellä luuraa?

Ajatellaanpa positiivisen salaliittolaisesti.

Tuon tornihotellin, ja keskusareenan puuhamiehet ovat tietoisia toisistaan, ehkä läheisestikin.
Olisi loogista, että tornihotellin rakennuspäätökseen olisi vaikuttanut se, että keskusareenan rakentamisen aloittamisesta ollaan riittävän varmoja.

Keskusareena valmistuessaan lisää myöskin hotelliyöpymisiä kaupungissa.

Hyvä uutinen, ja varmasti nyt (huonolla) ajalla on osasyy, että juuri nyt aloitetaan.

Kahden suuren työmaan aloittaminen suurinpiirtein yhtäaikaa tuo monenlaisia synergiaetuja molemmille.

Halpoja Puolalaisia, ja Virolaisia pyörii paikkakunnalla, eikä rakennustarvikehankinnatkaan ainakaan heikkene, jos sattuvat rautakauppaan yhtäaikaa hotellin ja jäähallin ostomiehet nääs.
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
En jaksanut kahlata koko ketjua läpi, onko täällä ollut jo puhetta tästä samasta asiasta.

Onkohan junanradan päälle rakennettavan keskusareenan idea lainattu Bostonista, jossa Bruinsin kotiareena on rautatieaseman päällä? Sekä vuosina 1928-1995 toiminut legendaarinen Boston Garden että nykyinen 1995 valmistunut TD Garden on rakennettu North Stationin päälle. TD Garden rakennettiin lähes kiinni Boston Gardeniin rautatieaseman laiturien päälle. Sitten vanha Garden purettiin ja TD Gardenin vieressä oleva tontti on nyt ainakin toistaiseksi areenan parkkipaikka.

Tässä muutama Boston Gardenin kuva 30-luvulta (1, 2 ja 3) sekä taiteilijan näkemys ajalta, jolloin raideliikenne vielä kulki maanalaisen tunnelin sijasta tien päällä olevaa ilmarataa pitkin pitkin, kuten monessa Yhdysvaltojen suurkaupungeissa olikin pitkään tapana. Viimeinenkin pätkä Bostonin ilmaradasta poistui käytöstä vuonna 2004.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Todenäkösemmin Malmostä, jossa on samantyyppinen konsepti liikerakentamisen ja hallin kanssa. Sielläkin osin radan päällä ja kokonaan uusi kaupunginosa.
Kokonaisuudessa on tosiaan aika paljon samaa. Itse halli ja suurin osa kokonaisuudesta ei tosin näyttäisi olevan radan päällä, vaan raiteiden yllä oleva kansi on jotain Pasilan aseman kokoluokkaa. Halli näyttäisi olevan myös useamman kilometrin päässä Malmön keskustasta, mutta raideyhteys taitaa kompensoida tuon mahdollisen haittatekijän. Kööpenhaminan vilkkaalta lentokentältäkin on näköjään vain 12 minuutin matka Juutinrauman yli 20 minuutin välein kulkevilla junilla. Joka tapauksessa hyvä esimerkki, kuinka fiksusti Ruotsissa on hoidettu myös jäähalliasiat.
 

meiji

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juuri tuossa pari viikkoa sitten käväisin katsomassa Malmössä RedHawksien ottelun Leksandia vastaan ja jos Tampereelle tulee mitään vastaavaa, niin onnea! Etäisyys keskustasta oli tosiaan aika monta kilometriä, mutta kävellen minä sinne silti menin. Hallista lähdettyäni olin alle kymmenessä minuutissa junassa matkalla Kööpenhaminaan. Asema on tosiaan aivan kiinni hallissa, jos vaikka vertaa Jaffa-Areenaan niin matka on 1/2 siitä mikä etäisyys Ilmalan asemaan on.

Ottelussa oli yleisöä joku 6400, mutta koska yläosa oli verhoiltu, niin tunnelma oli todella tiivis. En itseasiassa meinannut edes huomata koko "puuttuvaa" yläosaa, sillä se oli verhoiltu "aavistuksen" verran paremmin kuin Turussa.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onkohan junanradan päälle rakennettavan keskusareenan idea lainattu Bostonista, jossa Bruinsin kotiareena on rautatieaseman päällä?

Madison Square Garden New Yorkissa on rautatien, tai ainakin metroaseman päällä. Toronton Air Canada Centre on rakennettu aivan rautatieaseman kylkeen, ei kuitenkaan itse radan päälle.
 

tumba17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jo vuodesta 1971
Nyhtän tässä on hyvä vedonlyönnin kohde, kumpi halli on ennemmin pystyssä, Helsingin vai Tampereen? Itse löisin kyllä vetoa Helsingin puolesta.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mitäs tälle hankkeelle kuuluu noin yleisesti? Onko "kansi", vai mikälie lava onkaan, jo suunnitteluvaiheessa ja hallin rahoitus kunnossa vai pitääkö odottaa seuraavia Kummolan klaanin ryöstökisoja Suomeen?
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyhtän tässä on hyvä vedonlyönnin kohde, kumpi halli on ennemmin pystyssä, Helsingin vai Tampereen? Itse löisin kyllä vetoa Helsingin puolesta.
Pahoin pelkään, että Helsingistä löytyy samanlaisia ammattivalittajia kuin Tampereeltakin, jotka kyllä tulevat lyömään jokaisen löytämänsä kapulan - sinänsä hienon - sunnitelman rattaisiin. He eivät vain ole vielä ehtineet ryömiä koloistaan...
 

Noma

Jäsen
Mitäs tälle hankkeelle kuuluu noin yleisesti? Onko "kansi", vai mikälie lava onkaan, jo suunnitteluvaiheessa ja hallin rahoitus kunnossa vai pitääkö odottaa seuraavia Kummolan klaanin ryöstökisoja Suomeen?

Suunnitelmat kaiketi ovat jos ei nyt 100%:sti niin ainakin hyvin lähelle sitä valmiina. Rahoituksestakin suurin osa taitaa olla kasassa jo. Edellisen kerran kun keskustelin hanketta lähellä olevan henkilön kanssa aiheesta, hän sanoi että todennäköisintä on että rakentaminen päästään aloittamaan keväällä 2014.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Pahoin pelkään, että Helsingistä löytyy samanlaisia ammattivalittajia kuin Tampereeltakin, jotka kyllä tulevat lyömään jokaisen löytämänsä kapulan - sinänsä hienon - sunnitelman rattaisiin. He eivät vain ole vielä ehtineet ryömiä koloistaan...

Stadissa on selkeästi vähemmän ammattivalittajia, kuin meillä Hämeessä. Se ininä on joku saatanan hämäläinen kansantauti: ollaan turpa kiinni ja mutistaan itsekseen, kunnes jotakin edistyksellistä päätetään tehdä - ja kas, johan on yleisönosastot täynnä ja hallinto-oikeus ylityöllistetty.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Stadissa on selkeästi vähemmän ammattivalittajia, kuin meillä Hämeessä. Se ininä on joku saatanan hämäläinen kansantauti: ollaan turpa kiinni ja mutistaan itsekseen, kunnes jotakin edistyksellistä päätetään tehdä - ja kas, johan on yleisönosastot täynnä ja hallinto-oikeus ylityöllistetty.


Valittajan ei tarvitse olla paikkakuntalainen.

Esim. kun Hartwall-areenaa suunniteltiin, valittaja oli turkulainen.

Sitäpaitsi, stadissa on valittajia suhteellisesti enemmän, kuin muualla.
Perustuu tilastoarviointiin.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ihme, että Hämeenlinnassa Ahveniston moottoriradan vastustusryhmän aktiivisin on myös turkulainen.

Hulluja nuo turkulaiset.

Ku ei tänne olla pitkää aikaa rakennettu mittää mist me voitais valittaa, tai no nyt meinaa tulla pennisilta ja toriparkki, mut valitetaan niist.

Offtopiciks meni, mut pakko valittaa.

Ennen tätä ketjua en edes tiennyt, että Tampereelle on tulossa uusi jäähalli. HIFKin halli taas oikein lensi naamalle uutisissa. Vähän kyllä uskon, että Helsingin halli tulee olemaan nopeammin valmis kuin TRE:n, vaikka hiljattain Ilves jotain twiittaili, että kaupunki sallii jääkiekkokaukaloiden tms pystyttämisiä, mutta se taisi liittyä johonkin ihan muihin kuin jäähalliin.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Ennen tätä ketjua en edes tiennyt, että Tampereelle on tulossa uusi jäähalli. HIFKin halli taas oikein lensi naamalle uutisissa. Vähän kyllä uskon, että Helsingin halli tulee olemaan nopeammin valmis kuin TRE:n

Tässäpä ne samat asiat on, mitä itsellä tämä ketju herätti ajatuksia. Ajatellaanko Tampereella, ettei Turusta sitten löytyisi valittajia jos pidetään asia omana tietona? Nyt kun on vähän seurannut tätä ketjua ja HIFKin vastaavaa, voi todeta pelkästään niiden pohjalta Tampereen meiningin maistuvan vähän puuhastelulta. Toivottavasti sielläkin kuitenkin ollaan tosissaan ja saadaan pytinkiä pikkuhiljaa lähemmäksi realismia.
 

Fordél

Jäsen
Vähän kyllä uskon, että Helsingin halli tulee olemaan nopeammin valmis kuin TRE:n, vaikka hiljattain Ilves jotain twiittaili, että kaupunki sallii jääkiekkokaukaloiden tms pystyttämisiä, mutta se taisi liittyä johonkin ihan muihin kuin jäähalliin.

Vaikea uskoa tähän. Prosessit ovat ihan eri vaiheissa. Helsingissä asia on vasta alkumetreillä ja tosta on hyvin pitkämatka siihen, että kaivurit kolauttavat kauhansa ko. parkkipaikan asfalttiin. Eihän siellä ole edes suunnitelmaa siitä minkälainen halli tulee olemaan. Tampereella kaikki on valmiimpaa aina rahoituksesta suunnitelmaan. Rakennustöiden aloitus on lähellä.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Vaikea uskoa tähän. Prosessit ovat ihan eri vaiheissa. Helsingissä asia on vasta alkumetreillä ja tosta on hyvin pitkämatka siihen, että kaivurit kolauttavat kauhansa ko. parkkipaikan asfalttiin. Eihän siellä ole edes suunnitelmaa siitä minkälainen halli tulee olemaan. Tampereella kaikki on valmiimpaa aina rahoituksesta suunnitelmaan. Rakennustöiden aloitus on lähellä.

Nopeastipa sieltä löytyi vastaus. Hyvä niin, ehkä siitä sitten aletaan uutisoimaan Tampereen ulkopuolellakin kun rakennustyöt alkavat. Kiekkoasiat kiinnostavat koko maata, eivät vain paikallisia.
 

Gemini

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nopeastipa sieltä löytyi vastaus. Hyvä niin, ehkä siitä sitten aletaan uutisoimaan Tampereen ulkopuolellakin kun rakennustyöt alkavat. Kiekkoasiat kiinnostavat koko maata, eivät vain paikallisia.

No kyllähän hallin rakentaminen Tampereelle tuntuu varsinaiselta ikuisuusprojektilta. Välillä asia putkahtaa paikallismediassa pinnalle ja esitellään hienoja suunnitelmia, mutta mitään konkreettista ei tunnu olevan esittää rakennusajankohdasta. Varsinaista juupas eipäs meininkiä! Villi veikkaus on että Hifki-halli on aikaisemmin valmiina.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Villi veikkaus on että Hifki-halli on aikaisemmin valmiina.

Villi veikkaus ei toteutune. Tampereella valitus/lupakäytännöt on hoidettu keskusareenalle myönteisesti.

Tuo, että Hifk-halli sai aikaiseksi kollektiivisen orgasmin koko pääkaupungin väestössä ei tarkoita tyhjää isompaa.
Pääkaupungin hankkeet saavat aina enemmän huomiota kuin maakunnissa tehtävät.

Saahan Hifk ja Jokerit mediahuomiota eniten juuri siksi, että iltapäivälehtien suurin lukijapotentiaali asuu pääkaupunkiseudulla.
Pelin taso, tai urheilullinen menestys ei siihen vaikuta.

Uskon mieluummin siihen, että Hifk-hallin suunnittelun tulo julkisuuteen laittaa vipinää Tampereen hankkeen puuhamiesten lahkeisiin.

Tampereella todellakin voitaisiin tuoda lapiomies paikalle vaikka tunnin kuluttua, koska rakentamisen esteitä ei ole.
Olenkin vakuuttunut, että Tampereella pohditaan nyt hankeen aloituksen aikaistamista 2014 keväästä, joka lienee nyt jonkunlainen aloitusarvio.
 

Puster

Jäsen
Tampereella todellakin voitaisiin tuoda lapiomies paikalle vaikka tunnin kuluttua, koska rakentamisen esteitä ei ole.
Olenkin vakuuttunut, että Tampereella pohditaan nyt hankeen aloituksen aikaistamista 2014 keväästä, joka lienee nyt jonkunlainen aloitusarvio.
Eikös Tampereella suurin este tai hidaste rakentamisen aloittamiseen ole VR? Ei änkyrävalittajana vaan ihan sillä perusteella, että kannen rakentaminen vaatii raidejärjestelyjä yms puuhasteluja ja nämä on helpointa aikatauluttaa kevääseen. Ensi kevät tulee liian nopeasti ja siksi on päädytty tuohon vuoden 2014 kevääseen.
 

kovalev

Jäsen
Kiirettä Tampereella kannattaa pitää senkin vuoksi, että vielä tällä hetkellä on kaksi ainakin jollakin lailla toimintakykyistä liigajoukkuetta. Eihän tuossa tietysti jääkiekolla ole kuin oma rajattu roolinsa, mutta kiimaisimmat Kale-Gardenin kannattajat tuntuisivat sitä haluavan nimenomaan kiekollisin perustein.
No, toki sinne voi sitten saada myös jotain mm-kisojen alkuhöntsiä. Sitten tulevaisuudessa.

Faktaa pöytään, jos jollakulla sellaista on: mikä on tuon rahoituksen tilanne tällä hetkellä?
Useampi vuosi on jo hoettu, että suurin osa on koossa. Onko kenelläkään mitään konkreettisempaa, tai sanotaan "uskottavampaa" tällä saralla?
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eikös Tampereella suurin este tai hidaste rakentamisen aloittamiseen ole VR? Ei änkyrävalittajana vaan ihan sillä perusteella, että kannen rakentaminen vaatii raidejärjestelyjä yms puuhasteluja

Tuosta paljon puhutaan, että raiteita on järjesteltävä ennen paalutuskoneita, mutta tuollainen projekti sisältää satoja työvaiheita.
Työt ainakin periaatteessa voitaisiin aloittaa toisesta kohtaa.

Rakentaminen on vähän kuin elokuvan tekeminen. Sekin voidaan aloittaa vaikka loppukohtauksen kuvaamisella.

Tosin, jäädytyslaitteiden asentamisella sitä ei voi aloittaa. Sen verran rakentamisesta minäkin ymmärrän.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Faktaa pöytään, jos jollakulla sellaista on: mikä on tuon rahoituksen tilanne tällä hetkellä?
Useampi vuosi on jo hoettu, että suurin osa on koossa. Onko kenelläkään mitään konkreettisempaa, tai sanotaan "uskottavampaa" tällä saralla?

Samaa voi kysyä Hifk-hallin hehkutuksesta. Faktaa pöytiin 400 miljoonan euron yksityisestä rahoituksesta. Mistä muualta ne tulevat, kuin vekselivetoisella pankkirahalla?

Yksityiset puuhamiehet niin Tampereella kuin Helsingissäkään eivät tule rahoituksen faktatietoja yksityiskohtaisesti julkistamaan, koska ne ovat yrityssalaisuuden piiriin kuuluvia asioita.

Julkisen rahan osuus on julkistettava, laki vaatii nääs....
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Eikös Tampereella suurin este tai hidaste rakentamisen aloittamiseen ole VR?

Jos ihan tarkkoja ollaan, ei VR:llä ole asiassa paljon sanomista, mutta rataverkon hallinnoimmalla Liikennevirastolla sen sijaan on.

Eikö suurin este kuitenkin ole edelleen epäselvä rahoitus, vai mikä tämän tilanne on tällä hetkellä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös