Edelleen asian vierestä, mutta tuohon varjon pätkään heikosti liittyen:
Tässä viime aikoina olen huomannut, miten paljon lukio loppujen lopuksi vaikuttaakaan ihmisten yleissivistykseen. Vaikka sen hyötyä vähätellään, ei silti voi olla huomaamatta eroa keskimääräisen ylioppilaan ja ammatillisen tutkinnon suorittaneen välillä. Aivan, tähänhän lukiossa pyritäänkin, mutta viime aikoina olen käytännön elämässäkin huomannut sen eron. Kaveri- ja tuttavapiirissäni on paljon kumpiakin tapauksia, ja eron huomaa vaikkapa arkikielessä yleistyneiden sivistyssanojen käytössä ja ylipäätään monissa asioissa, joita nyt käsitetään nimikkeen yleissivistys alle kuuluviksi. Tämä ei todellakaan liity millään tavalla ihmisten älykkyyteen, koska viisas voi olla täysi idiootti tunneälyltään ja monet tuntemani ammatillisen tutkinnon suorittaneet puolestaan pystyvät hahmottamaan asioita aivan samalla tavalla kuin minäkin, ero saattaa sitten ilmetä niissä pohjatiedoissa. Ja voihan amitsujamppakin sivistää itseään muulla tavoin, mutta noin yleisesti ottaen plää plää plääää...
Tulipahan kirjoitettua.
:o
Edit: Tuollaiset perusasiat, joita varjo mainitsi, tulisi olla kyllä jokaisella tiedossa. Surukseni olen saanut kuitenkin huomata, ettei näin aina ole.