Kummalista suomikuvaa maailmalla

  • 3 299
  • 38

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
stop the bullshit

tieto on valtaa jne.. mutta niita kokemuksia olisi kíva lukea enemmän.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Jenkeissä tosiaankin riippuu tuo yleistiedon (ei siis tyhmyyden) taso paljonkin siitä missä päin ollaan. Minulle on sanottu, että jenkeissä "tyhmyys" kasvaa mitä etelämmäksi mennään. Kaverini, joka kertoi näistä jenkkien muiden maiden "tiedoista", olikin vaihto-oppilasvuotensa Teksasissa.
Itse olen käynyt vain New Yorkissa ja siellä ainoa henkilö, jonka kanssa pidempään juttelin tiesi Suomen, pääkaupunkimme ja muutaman muunkin kaupungin (esim. Espoon!!? ;)). Se on varsin paljon tietoa maasta, joka ei keskivertojenkkiä kiinnosta tippaakaan.

Mutta lisää "Suomi-tietoutta" tänne vaan. Näitä on hauska lueskella, kunhan ei ota liian vakavasti (varsinkaan itseään).
 

Cube

Jäsen
Viestin lähetti Jaska85
(herättää ajatuksen laketaanko esim.rattijuoppojen päälle ajamiset tähän mukaan)

Hieno esimerkki siitä, miten yhdyssanan kirjoittamatta jättäminen muuttaa täysin koko lauseen merkityksen ;)
 

Cube

Jäsen
Viestin lähetti punaiset_lasit
Jenkeissä tosiaankin riippuu tuo yleistiedon (ei siis tyhmyyden) taso paljonkin siitä missä päin ollaan. Minulle on sanottu, että jenkeissä "tyhmyys" kasvaa mitä etelämmäksi mennään. Kaverini, joka kertoi näistä jenkkien muiden maiden "tiedoista", olikin vaihto-oppilasvuotensa Teksasissa.

Näinhän se, ainakin stereotypia, tuppaa olemaan. Kukapa voisi unohtaa South Parkin legendaarista "Alabama Man"-nukkea tai Conanista tuttua W-Virginian mainoslausetta; "West-Virginia, celebrating 10 years of indoor plumbing" :)

Totuus ei kuitenkaan varmasti ole noin radikaali ja kyllä eteläosavaltioistakin älykkyyttä ja yleistietoa varmasti löytyy.
 

Demon Allbran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaipa nyt jokaisen kuuluisi osata sijoittaa mikä tahansa maa edes suunnilleen oikeaan paikkaan maapallolla. Tuo taito todella puuttuu hämmästyttävän monilta amerikkalaisilta - ja suomalaisilta. Itselleni muutama viikko sitten Maailman ympäri -ohjelmaa katsellessa selvisi, että Vanuatu onkin saari Tyynellämerellä eikä eräs Afrikan pikkuvaltioista. :o
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Yleisestihän "tiedetään", että Nokiaa pidetään maailmalla japanilaisena merkkinä. Niin minäkin luulin ennen. Olin pari vuotta sitten Malesiassa, ja vaalean ulkonäköni takia paikalliset olivat melko innokkaita tutustumaan minuun. Suunnilleen yhdeksän kymmenestä tiesi Suomesta Nokian, Häkkisen ja porot. Aika moni tiesi Abloy-lukot ja Linuxin, ja ehkä vähän alle puolet Finlandia-vodkan. Taksikuskien mielestä skandinaavit ovat ehdottomasti mukavimpia turisteja, ja muutaman kerran hämmästykseksemme taksi pyöristi mittarihinnan alaspäin lähimpään tasasummaan. Pieneksi ja syrjäiseksi maaksi Suomi tuntui keränneen yllättävän paljon faneja sielläpäin. :cool:
 

Akseli

Jäsen
USA

Olenko ymmärtänyt oikein kun olen ymmärtänyt, että Amerikan Yhdysvalloissa historian opetus paikallisessa peruskoulussa käsittää vain oman maan historiaa?
Olisin mielelläni väärässä, mutta mm. nykyisen presidentin maailmankäsitys ei ole suureltakaan osin poistamassa käsitystä.
Jos ei kukaan kerro koulussa Hollannista, niin kyllä tiedot ko. maasta perustuvat merkillisiin mielikuviin.
Olen työni puolesta jonkin verran tekemisissä yläasteikäisten junnujen kanssa. Törmäsin semmoiseen yksityiskohtaan, että paikallaolleista n. kymmenestä nuoresta yksikään ei osannut sanoa mihin maanosaan kuuluu Chile. Itseasiassa vastauksiin kuului semmoisia maanosia kuin Portugali ja Espanja. Joten noin yhtäkkiä meilläkin on hyvät mahdollisuudet osallistua maailman urpoin kansa - kilpailuun.
Yleissivistys on iloinen asia

Kuitenkin jonkun täytyy opettaa meille sekin, että Suomessa ei kasva appelsiineja.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Joo siis ei Suomessakaan hyvin mene. Muistan vielä armeijassa kun koksuporukassa "kiusattiin" tupakalle/sodeen pyrkiviä "vaikeilla" kysymyksillä kuten "Milloin Suomi itsenäistyi?" "Milloin Talvisota alkoi?".
Vastausten kirjo alkoi vuodesta 1912 vuoteen 1962 ja kumpaankin kysymykseen saatiin vastaus tuolta väliltä. Säästivätpähän keuhkojaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti Jaska85

Tarkoitukseni oli herättää muutkin huomaamaan kuinka paljon me tiedämme muista maista ja jos U.S.A:laiset ei tiedä meistä jotain niin miten me tiedämme esim.burundista jotain.

Niin, tätä samaa minäkin yritin edellisessä viestissäni. Jenkit eivät välttämättä tiedä kaikkia maita pääkaupunkeineen, mutta emme mekään pahemmin muista kaikkia osavaltioita. Kuten juntti sanoi, oma maa on jo tarpeeksi suuri opeteltavaksi eri osavaltioineen ja niiden erilaisine lakeineen. Mutta se mitä minä hain takaa viestini lopussa, oli se, että keskimäärin suomalainen lukion käynyt jamppa tietää tuon mitä juntti luetteli. Ja lukio sen vuoksi, että suurinosa nuorista suorittaa sen nykyään.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Monet ovat kertoneet, miten huono Suomi-tietous ulkomaalaisilla on. No, ainakin Brittein saarilla tiedetään ihan yleisesti, etta Nokia on Suomesta ja ettei Suomi ole entinen Neuvostotasavalta vaan Euroopan unionin jäsen, missä on korkea teknologia ja tasokas koulutusjärjestelmä. Voihan se olla, etten pyörinyt reissullani tarpeeksi tavallisen "rahvaan" seurassa, mutta ihmettelen kyllä noita juttuja siitä, ettei Suomesta muka mitään tiedettäisi. Sama tietous tuntui vallitsevan yleisesti myös muiden Euroopan maiden ihmisten keskuudessa, keitä kohtasin. Olin itsekin positiivisesti yllättynyt. Ehkä meillä on vain huono itsetunto?

ps. Olen selkä, ellei joku jo skandien palaamisesta sitä huomannut... :)
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Skotlannissa Edinburghissa syksyn -99 viettäneenä voin sanoa, että siellä ainakin yleinen käsitys Nokiasta oli se, että se olisi Saksalainen yhtiö. Joitakin hajaääniä sai Amerikka.

Vodafone teleoperaattorilla oli sillon kilpailu paikallisessa myymälässä jossa kysyttiin Nokian kotimaata. Kaverini voitti sitten puhelimen ja vuoden ilmaiset puhelimet minulta saamallaan tiedolla.

-ipa rules
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kaverini voitti sitten puhelimen ja vuoden ilmaiset puhelimet minulta saamallaan tiedolla.
Ai kun kiva. Saiko ihan 365 kappaletta? ;)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Edelleen asian vierestä, mutta tuohon varjon pätkään heikosti liittyen:
Tässä viime aikoina olen huomannut, miten paljon lukio loppujen lopuksi vaikuttaakaan ihmisten yleissivistykseen. Vaikka sen hyötyä vähätellään, ei silti voi olla huomaamatta eroa keskimääräisen ylioppilaan ja ammatillisen tutkinnon suorittaneen välillä. Aivan, tähänhän lukiossa pyritäänkin, mutta viime aikoina olen käytännön elämässäkin huomannut sen eron. Kaveri- ja tuttavapiirissäni on paljon kumpiakin tapauksia, ja eron huomaa vaikkapa arkikielessä yleistyneiden sivistyssanojen käytössä ja ylipäätään monissa asioissa, joita nyt käsitetään nimikkeen yleissivistys alle kuuluviksi. Tämä ei todellakaan liity millään tavalla ihmisten älykkyyteen, koska viisas voi olla täysi idiootti tunneälyltään ja monet tuntemani ammatillisen tutkinnon suorittaneet puolestaan pystyvät hahmottamaan asioita aivan samalla tavalla kuin minäkin, ero saattaa sitten ilmetä niissä pohjatiedoissa. Ja voihan amitsujamppakin sivistää itseään muulla tavoin, mutta noin yleisesti ottaen plää plää plääää...

Tulipahan kirjoitettua.

:o

Edit: Tuollaiset perusasiat, joita varjo mainitsi, tulisi olla kyllä jokaisella tiedossa. Surukseni olen saanut kuitenkin huomata, ettei näin aina ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös