Kuka olit ’edellisessä elämässäsi’?

• 3 347
  • 23

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joskus elävästi kirjoitettu kirja, hyvä elokuva, tai jopa sielun kieliäsi soittava musiikki voi siirtää sinut toiseen aikaan ja paikkaan. Otsikosta huolimatta ketjun tarkoitus ei ole lähestyä teemaa jälleensyntymisen de facto kannalta, vaan hyvinkin pinnalta sipaisten – mikä aikakausi on sinulle läheinen, jopa niin läheinen, että voisit kuvitella eläneesi silloin? En hae rajatietokokemuksia tai ruumista irtautumisia, vaikka mikäpä estää niistäkään keskustelemasta :)

Mutta tuntuuko joku paikka sinulle läheiseltä, vaikka olisit siellä ensimmäistä kertaa? Onko joku historian henkilö sinulle ennalta-aavistettavan tuttu ja helposti avautuva? Joku ajanjakso niin rakas, että tunnet kuuluvasi sinne? Joku maa, maanosa tai kaupunki huomattavasti läheisempi kuin muut?

Omia tärkeitä paikkojani ja aikojani ovat 40-luvun New York, Harlem ja sen musiikkielämä, Cotton Club ja siellä esiintyvät artistit. Rotuerottelu esiintymispaikoilla, takahuoneiden huumehuuruisen synkät ja varjoisat salaisuudet, rankat kokemukset, viha ja rakkaus. Fyysisesti en voisi olla kauempana mustasta miehestä, mutta jostain syystä tunnen ihmeellistä sielunveljeyttä sinne suuntaan.

Oma mieltäkääntävä kokemukseni oli Claude Brownin kirja ’Ihmislapsi luvatussa maassa’, jonka taisin lukea sopivan herkässä iässä. Kirja on omaelämänkerrallinen ja sijoittuu 1940- ja 50-luvuille. Reaalimaailmassa elettiin 60-lukua: mustien kansalaisuusliikkeen aikoja ja Vietnamin sodan vaikeita vaiheita. Martin Luther King ja Bobby Kennedy murhattiin silmiemme edessä so to speak, ja olin hyvinkin ’tietoinen’ (tämä oli muotisana silloin) ja sodanvastainen. Woodstock tuli, näki ja voitti, ja aika kyhverö sai olla jos ei jotenkin osallistunut ajan henkeen.

Toinen tärkeä ajanjakso oli 1700-luvun loppupuoli/1800-luvun alku Ranskassa, Napoleonin aika, ja sen yhteydessä Jean-Baptiste Bernadotten muutto Ruotsiin kuninkaaksi. Tämä nappasi n.10-vuotiaaseen Greduun varmasti myös prinsessa/prinssitarinana. ’Desireé’ oli kirjan nimi, ja se kertoi Napoleonin entisestä rakastetusta, josta tuli Bernadotten vaimo, ja nykyisten Ruotsin kuninkaallisten esiäiti.

Lievää intohimoa ovat herättäneet myös muskettisoturien aika, Rooman gladiaattorit ja Skotlannin ja Englannin hallitsijasisarukset Maria Stuart ja Elisabet I. Unohtaa en voi myöskään Amerikan intiaanien taistelua, enkä juutalaisten muuttoa Israeliin. Kaikkien näiden lähteenä on enemmän tai vähemmän hienoja kirjoittajia, jotka ovat saaneet mielikuvitukseni liikkeelle.

Kaupungeista Rooma tai Pariisi eivät ole koskaan tuntuneet samalta kuin Lontoo – ja kuitenkaan mikään näistä kiinnostuksen kohteistani ei liity Lontooseen. Silti tuntui siltä sinne vihdoin mentyäni, että tiesin minne mennä ja missä mitäkin on ensi askeleista lähtien. Skotlannissa koin väristyksiä Stirlingin linnan liepeillä, jossa ’Braveheart’ tarinan alkuperää mukaellen filmattiin, samoin kuin Wisconsinissa Blackhawk Ridgen intiaanisotien ympäristössä. Jenkkeihin menoa siirsin pitkään ja hartaasti, koska minulla oli epämääräinen tunne, että jos sinne jalkani laitan niin jään sinne. Toistaiseksi niin ei ole käynyt - ’famous last words’?

Ja omaan kysymykseeni vastaan: olin todennäköisesti 1940-luvulla musta badass-heebo nimeltään Bad, bad Leroy Brown :)

Kerrohan sinä seuraavaksi.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Minulla on jostakin syystä aina ollut sellainen tieto pääkopassani, että kuningatar Cleopatran iho maistui suolaiselta ja kuitenkin samalla makealta - ja siinä maussa oli mukana omituinen vivahde minttua.
Olen siis ollut jompikumpi Cleopatraa imeskelleistä roomalaisista - Julius Caesar tai Marcus Antonius. Tai sitten olen ollut se käärme, jonka puremaan Cleopatra kuoli.

Toisaalta olen voinut olla myös kanadalainen, Montrealista kotoisin ollut "rivimies" toisen mailmansodan aikana Ranskassapäin Normandian maihinnousun aikoina (samaan aikaan kun oma isäni taisteli rintamalla Karjalan kannaksella, eikä hänellä ollut vielä mitään tietoa tulevasta vaimostaan, siis minun äidistäni).
Tämä "tunne" pohjautuu siihen, että vaikka en ole koskaan käynyt Kanadassa ja etenkään Montrealissa, niin heti lapsukaisena rupesin Stadissa diggailemaan Hifkiä, koska se pelasi Montreal Canadiensin väreissä. Tykkään myös kanadalaisesta whiskystä, ranskalaisesta punkusta/rapeasta patongista ja minulla on aina ollut sellainen tunne, että olen kuollut tuskaisesti rantaveteen - selvinpäin kuitenkin, ehkä. Joten ehkäpä minut suolasi konekiväärillään suolaiseen meriveteen vuonna 1944 joku germaaninpaskiainen Normandian maihinnousun aikana.
Tosin tykkään myös skotlantilaisesta whiskystä, joten ehkä olen ollut vain joku tavallinen tuurijuoppo jossakin Skotlannin Ylämailla ja sitten kännipäissäni pudonnut mereen ja hukkunut...

Viimeksi muokattu:

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Jos voisin vapaasti valita ajan, paikan ja sosiaalisen aseman, haluaisin olla viktoriaanisen ajan englantilainen lordi. Minulla olisi linna Englannin maaseudulla omassa kreivi/herttua/jokumuu -kunnassani. Lisäksi tietysti mukavia kaupunkiasuntoja maailman tärkeimmissä metropoleissa. Linnassa tulisi ehdottomasti olla ainakin kirjasto jyhkeine nahkanojatuoleineen, tupakkasalonki, biljardihuone, sekä oma huone omistettuna kaikille maanosille (Afrikka, Etelä-Amerikka, Aasia...) täynnä matka- ja metsästysmuistoja siirtomaista.

Koska olisin lordi, minun ei tarvitsisi tehdä mitään hyödyllistä, ellen tahtoisi. Kuitenkin monet tieteen historian merkkimiehistä ovat olleet juuri aatelisia, joten saattaisin päätyä nykyelämäni tavoin luonnontieteiden pariin. Muuten elämääni kuuluisi tietenkin matkailua ympäri siirtomaita (täytettä edellä mainittuihin huoneisiin). Olen aina inhonnut matkustamista, mutta kun mukaani tulisi tusinan verran palvelijoita ja muutama matka-arkullinen välttämättömiä tavaroita niin eiköhän senkin kestäisi.

Kaiken kaikkiaan tuossa elämässä kiehtoisi sellainen tietynlainen kiireettömyys ja täsmällisyys. Pitkiä rattoisia sikarihetkiä sanomalehden parissa, tee tarjottaisiin tasan kello viisi jne.

Olisi se vain elämää se.

EDIT: Niin joo, olinkohan minä sitten edellisessä elämässäni vaikkapa lordi Kelvin ;)

Viimeksi muokattu:

Viljuri

Jäsen
Jos ihan vain tilastoja tarkastellaan, niin todennäköisiä vaihtoehtoja "aikaisemmille elämille" ovat varmasti olleet:

1) kätkytkoullut
2) hylätty jorpakkoon kuolemaan sylivauvana syystä tai toisesta (ml. myös täysin irrationaaliset syyt, kuten esimerkiksi pahat enteet)
3) aliravitsemukseen kuollut jo nuorella iällä
4) vanhuuteen ja peltotyön rasituksiin kuollut lapsena tai viimeistään alle 30-vuotiaana
5) sairauteen kuoleminen nuorena tai viimeistään alle 30-vuotiaana
6) sotajoukkojen tappamana kuollut (joko "omat" tai vieraat, aivan sama asia vielä keskiajalla)

Tuossa muutamia vaihtoehtoja. Ihan nimien tasolle ei liene tarvetta mennä.

EDIT: Ps. Ja naisille toki vielä synnyttämiseen kuoleminen. Taisipa olla kolmen tappavimman syyn joukossa.

Viimeksi muokattu:

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paitselo kirjoitti:
Olen siis ollut jompikumpi Cleopatraa imeskelleistä roomalaisista - Julius Caesar tai Marcus Antonius. Tai sitten olen ollut se käärme, jonka puremaan Cleopatra kuoli.
Jostain olen lukenut tiedon, että Kleopatra pystyi hoitelemaan sata roomalaista sadanpäämiestä yhdessä yössä, joten saatoit olla myös sadanpäämies numero 69 aamuyön tunteina.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
werther kirjoitti:
Jostain olen lukenut tiedon, että Kleopatra pystyi hoitelemaan sata roomalaista sadanpäämiestä yhdessä yössä, joten saatoit olla myös sadanpäämies numero 69 aamuyön tunteina.

No voi perkele. Ja minä olen aina ollut siinä uskossa, että Cleolle vain MINÄ olin se tärkein!
Ehkä minä olin sittenkin se kobra, joka kuningatarta puraisi viimeisen kerran.

EDIT: minulla on päässäni tämäkin omituinen "tieto" - kuningatar Cleopatra ei suinkaan ollut mikään Elizabeth Taylorin nököinen valkoihoinen, vaan hän on oli ihonväriltään noihin aikoihin muodissa ollut "nuubialainen". Cleopatra siis minun kosmisen tietopankkini mukaan oli neekeri...

Viimeksi muokattu:

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viljuri kirjoitti:
2) hylätty jorpakkoon kuolemaan sylivauvana syystä tai toisesta (ml. myös täysin irrationaaliset syyt, kuten esimerkiksi pahat enteet)

Vaikka ei nimien tasolle halunnutkaan mennä, niin kyllä tästä tuli Mooses mieleen :)

Et sattumalta tunne outoa viehtymystä istua B2:n keskellä ja/tai jakaa sen kahtia?

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Kleopatra

Paitselo kirjoitti:
Minulla on jostakin syystä aina ollut sellainen tieto pääkopassani, että kuningatar Cleopatran iho maistui suolaiselta ja kuitenkin samalla makealta - ja siinä maussa oli mukana omituinen vivahde minttua.
...

Niin, mainittakoon, että käyttämäni "minttu" oli kylläkin nuubialaista mirhamia, josta johtuen päädynkin sanomaan, että te miehet ette kyllä siihen (-kään) aikaan tienneet näistä tyttöjen ja eunukkien jutuista mitään.

Täältä tähän

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Paitselo kirjoitti:

Junius Paitselo: Non me tua fervida terrent dicta, ferox! Minä kyllä tiedän kuka sinä olit edellisessä elämässäsi. Nimesi oli Junius Brutus ja toimit legaattinani Galliassa. Gallian sodan jälkeen siirryimme Roomaan, jossa aloit punomaan juoniasi. Sinä tasavaltaa ihannoiva petturi! Suolaiselta taisi maistua sinun oma veresi kun iskit miekalla itseäsi. Muistatko lauseen, "Pakoon, kyllä, mutta tällä kertaa käsin, ei jaloilla".

Ave Caesar!!!

Kraztog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Ac Milan,ManU,KuPS, Penguins
Tuttuni kysyi "selvännäkijältä" menneistä elämistä,ja mistä minut tuntee.Hän osasi kertoa minusta mitään tietämättä että sodat kiehtovat minua,eivätkä jätä minua kylmäksi(jeps,olen sodista ja sota historiasta kiinnostunut).
Olen sotinut läpi historian,viimeisin "elämäni" ilmeisesti SS sotilaana itärintamalla,keski ajalla olin talonpoika jonka sota vei taas mennnessään jne.
Jokainen uskokoon miten tahtoo.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Germanicus kirjoitti:
Junius Paitselo: Non me tua fervida terrent dicta, ferox! Minä kyllä tiedän kuka sinä olit edellisessä elämässäsi. Nimesi oli Junius Brutus

Nii mutku eihän Brutus päässyt koskaan Cleopatran iholle? Minä taas olen ihan varma, että olen tuota jumalaista nuubialaiskaunotarta imaissut - ainaskin kerran. Veni, vidi, vici. Toisaalta, Errare humanum est, ehkä olin sittenkin se käärme? Tai sitten olen lukenut liikaa Asterixeja kun näyttää tuon latinan lätiseminenkin onnistuvan. Servicos, mapae et scopae.

Suosikkijoukkue
HIFK
Luultavasti Jack McGafferty, Laramien apulaissheriffi USA:n lounaisalueelta joskus sisällissodan jälkeen. Niillä seuduilla ruuti oli kuivaa ja ilolinnut povekkaita. En halunnut ottaa päävastuuta lainvartioimisesta, mutta deputyn hommat istuivat kuin nenä päähän. Saapasmäkeen jouduin Lambertin veljesten kirotussa sulkutulessa mennessämme pidättämään heitä joistakin rajaselkkauksista paikallisia pientilallisia vastaan.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sledge Hammer! kirjoitti:
Luultavasti Jack McGafferty, Laramien apulaissheriffi USA:n lounaisalueelta

Olikos tämä Laramie just se kaupunki jonka saluunan takana on kymmeniä hautakumpuja ja jokaiselle kummulle on pystytetty puinen risti - jokaisessa ristissä on sama teksti:

- TÄSSÄ LEPÄÄ PASKIAINEN JOKA YRITTI PELATA VIIDELLÄ ÄSSÄLLÄ

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Paitselo kirjoitti:
Nii mutku eihän Brutus päässyt koskaan Cleopatran iholle? Minä taas olen ihan varma, että olen tuota jumalaista nuubialaiskaunotarta imaissut - ainaskin kerran.

Gaius Paitselo: imaise sinä vaikka flinda koffia. Minä taasen olen varma, että aiemmassa elämässä olen ollut sodan jumala Mars. Tällä hetkellä onkin mukavaa viettää tavallisen kuolevaisen elämää. Olen ikäänkuin pekkasilla.

Kippis ja kulaus!

Duvel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Puuhasteluseura
Minä olen maailman valo; se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä

Kyllä, minä olin edellisessä elämässäni Jeesus, ja nyt minä jaan valoa pimeydessä kulkeville ihmisille hieman kehittyneemmällä tekniikalla.

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Paitselo kirjoitti:
Minä taas olen ihan varma, että olen tuota jumalaista nuubialaiskaunotarta imaissut - ainaskin kerran.

En halua särkeä illuusioitasi, mutta eikös jonkun tutkijaryhmän mukaan Kleopatra ollut itse asiassa ylipainoinen ja melko rumakin, perustivat näkemyksensä kai joihinkin kasvonaamioihin? Kauneus olisi ollut aikalaisten ns. hauska kasku. Jos joku aiheesta tietää enemmän, niin raportoikoon. Kauneus ja jumalaisuushan voi tietenkin ilmetä monella eri tavalla; tässä taitaa olla kysymyksessä ensimmäinen gangbang-queen, joten annabelchongit ja houstonit ovat sittenkin vain surkeita copycatteja.

Itse aiheesta; minä uskon olleeni Rasputin, tuo hullu gnostikko, joka sai naiset vaipumaan transsiin pelkällä puheellaan ja tietenkin isolla munallaan (vrt. allekirjoittaneen allekirjoitus). Niin, olikohan Katariina Suuri muuten Kleopatran inkarnaatio, hänhän tykkäsi myös ottaa useampaa kikkeliä yhtä aikaa?

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös Katariina harrastanut hevosiakin? Jos Rasputin oli legendaarinen varustukseltaan, niin mitäs sanotte siitä, että vielä nykypäivänäkin on kuultu Romanovin kivistä. Leffakin aiheesta on tehty.

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
werther kirjoitti:
Jostain olen lukenut tiedon, että Kleopatra pystyi hoitelemaan sata roomalaista sadanpäämiestä yhdessä yössä.
Tähän perimätietoon on enää vaikea uskoa tai sitten ennenvanhaan miehet ajattelivat aivan jotain muuta kuin näköä niissä hommissa, koska tutkijat ovat löytäneet tällaista tietoa arvon kuningattaresta.

Kyylä

Jäsen
Ohmi kirjoitti:
Kyllä, minä olin edellisessä elämässäni Jeesus, ja nyt minä jaan valoa pimeydessä kulkeville ihmisille hieman kehittyneemmällä tekniikalla.

Voi juma. Jeesuksia oli siis kaksi.

Ja meni porukoilla pikkuisen överiksi mitä tarkoitin. Meinasin vaan, että ihmiset kunnioittaisivat toisiaan ja olisivat kavereita.

Kaivanto

Jäsen
Aeroman kirjoitti:
Tähän perimätietoon on enää vaikea uskoa tai sitten ennenvanhaan miehet ajattelivat aivan jotain muuta kuin näköä niissä hommissa, koska tutkijat ovat löytäneet tällaista tietoa arvon kuningattaresta.

"Ohuet huulet ja terävä nenä"? Kuulostaa Michelle Pfeifferilta. "Rokonarpinen iho"? Toisin kuin kasvonpiirteet, jos nekään, ihon kunto ei ehkä aivan totuudenmukaisesti välity tuhansia vuosia vanhassa kolikossa. Pidän luotettavampana lähteenä Asterix ja Kleopatraa ja panisin edelleen!

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Olen usein pienessä hömpsässä miettinyt tätä ovelaa kysymystä ja olen tullut siihen tulokseen, että olen kaiken pahan alku eli kaikkien pissisten isä mutta en sen tarkemmin nimeä tiedä mutta perusteluita sen verta kun olen aina olevinani niin paljon nauranut ja pilkannut kaikkia pikkupissiksiä niin kaippa minä olen sitten pienessä boolissa mennyt ihkusti paneskelemaan jotakuta 20 v horopersettä jotenka syyttäkää minua jos tyttärenne käyttää sellaisia vaatteita jossa vain privaatti paikat on suojattu pienillä rääsyillä tai syyttäkää minua jos tyttärenne ei tunne sanaa EI ja jos tyttärenne ei tiedä paljonko on 1+1.

V*ttu mitä schaissea mutta antaa mennä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy