Aho hyppäsi viime kaudella Jypin puikkoihin kesken kauden, olisi ollut tyhmää lähteä muuttamaan pelitapaa kesken kauden varsinkin kun runko oli rakennettu robottikiekolle. Nythän pelitapa on mennyt kiekollisempaan suuntaan niinkuin itse kirjoitat, tietysti jyväskyläläinen identiteetti säilyttäen.
Mieltäni askarruttaakin että mistä kumpuaa Ahon maine ei-kiekollisena valmentajana? Mitäs jos mies sattuukin olemaan Marjamäen tapainen velho ja on nyt vain ollut pakotettu Jypin peräsimessä noudattamaan Dufvan rakentamia "perinteitä"?
Olen tehnyt saman havainnon. Bluesin ja JYP:n pelitapojen välimatka on kutistunut tällä kaudella. Ahon mainekin on varmasti osaksi RD:n ja JYP:n perintöä. JYP mielletään joksikin, mitä se ei enää samalla tavalla edusta. Perinne on ilman muuta edelleen olemassa ja miksei olisi? Onhan sillä tullut viime vuosina jo pari mestaruutta.
Ja tottakai jos Aho pystyisi tuomaan JYP:n vahvuudet mukanaan ja yhdistämään ne Bluesin vahvuuksiin niin tässähän voisi olla tuloksena helkkarin tuottoisa hybridi. Blues saisi valmentajan, joka on voittanut ja tietää tasan tarkkaan miten se tehdään. Kenties tämä on juuri se viimeinen silaus, jota Bluesin pitkä hyvä duuni kaipaa?
Eli ilman muuta tässä on mahdollisuudet todella positiiviseenkin juttuun. Silti lähtökohtaisesti itse lähtisin vahvistamaan Bluesin nykyistä identiteettiä sen sijaan, että reivaisin sitä takaisin Petun aikoja. Mutta aika näyttää a) tuleeko Aho ja b) mihin suuntaan pelaaminen kehittyisi. Kaikki tämä yllä olevahan on vain tällaisen amatöörin spekulaatiota.
Ihan varmasti alempiin kenttin tarvitaan kovaa duunariosastoa, en näe sitä miksikään ongelmaksi koska se on ollut vahva osa espoolaisen kiekkoilun identiteettiä jo vuosia. Nyttemmin se on ollut katoamaan päin ja omasta mielestäni sitä on jopa liian vähän nykyisessä jengissä, tosin se onkin jo sitten ihan toisen ketjun asia.
Ikosen ja Aaltosen tapaisia taitavia pelaajia ei toivottavasti jatkossakaan nosteta edustuksen alempiin kenttiin vaan niihin laitetaan työmiesosastoa. Tällä hetkellä meillä ei mielestäni ole kunnon jarrukenttää jollainen esim. oli viime kaudella Sailio - Töykkälä - Talaja. Kyllä minä haluan että Blues pelaa jatkossakin viihdyttävää peliä, muttei se sulje pois sitä etteikö Blues voisi olla myös ilkeä joukkue. Jengi jota vastaan on vittumaista pelata. Niinkuin jo aiemmassa viestissäni totesin: yksi heikkous tämän syksyn peleissä on ollut se, että vastustajalla on ollut liian mukavaa liikkua meidän päädyssä eikä meiltä ole toisaalta löytynyt tarpeeksi röyhkeyttä ajella vastustajan maalille.
Monessa jengissä riittää yksi duunarikenttä, mutta JYP:ssä on oikeastaan kaksi duunarikenttää (vaikkakin tällä kaudella alemmissa kentissä on pelannut mm. Myttynen). Tämä tekee JYP:ä vastaan pelaamisesta aika vittumaista. Nyt jos Bluesilta otetaan kaksi alinta kenttää pois ja täytetään ne sipiläisillä, jääskeläisillä ym. niin kyllähän silloin pelissä ja materiaalissa tapahtuu olennaisia muutoksia. Onko esimerkiksi jatkossa taitaville junnuille paikkoja pelata omassa roolissaan? Toisaalta kyllähän se Aaltonenkin nousi nykyiselle tasolle neloskentän pienen roolin kautta.
Mutta joo, hyviä pointteja teiltä asian puolesta. Itse vaan olen tykännyt todella paljon tästä suunnasta johon Bluesia on kehitetty viime vuosina enkä missään nimessä haluaisi, että sitä työtä aletaan vaarantamaan. Mutta jos se pystytään säilyttämään ja vain tuomaan siihen uusia vahvuuksia niin mikäpäs siinä.