Eilisessä haastattelussa Söde nimenomaan painotti sitä, että nyt edetään aina vain ottelu kerrallaan ja lähdetään voittamaan sitä seuraavaa peliä, eikä mietitä tulevaisuutta ja tulevia vastustajia. Toisin sanoen keskitytään siihen, mikä ja millainen vastustaja on kulloinkin vastassa ja lähdetään valmistautumaan peliin siltä pohjalta.
Juuri siksihän tämä kausi näyttää selvästi paremmalta ja nyt on HIFK tehnyt itse muutamia asiallisia nousuja 3. erässä. Tuo viittaus vastustajan ignooraamisesta tai vastaavasti oman pelikirjan tinkimättömästä noudattamisesta oli mielestäni selvästi nähtävissä parina edellisenä kautena, mutta asia ei kiinnosta mua tässä ja nyt pätkääkään - siis oikeasti. Mennään tätä kautta ja nyt on löytynyt variaatioita. Yksi osa asiaa on Stigun mainitsema turha kiltteys playoffympäristössä. HIFK pelasi viime keväänä ultraröyhkeästi vieraissa Kalpaa vastaan, itse asiassa toista kertaa peräkkäin, ja ilmassa oli selvästi asetelmien hakemista pleijareihin. Joihin sitten lähdettiin aivan sukkasillaan varoen. Luulin jo tämän ongelman itse asiassa kokonaan kaikonneeksi, mutta hieman säikähdin narrimatsin kahta ensimmäistä erää. Vanha painajainen nosti päätään, mutta pää katkaistiin. Älköön se nousko enää. Ja puhuvat palstan "ifk ei kuittaa" -pipertäjät muista joukkueista mitä tahansa noin kolmen näkemänsä HIFK-matsin perusteella, kaikkihan ovat huomanneet, että nyt on oltu ilkeitä ja lähetetty noutajaa ihan mukavasti pitkin runkosarjaa.
Mielestäni HIFK:n ongelmat omassa päässä ovat todellisia ja johtuvat siitä käytännön syystä, että joukkue on kasattu hyökkäyspainotteisesti ja joukkueen vahvuus on siten hyökkäys. Ei tässä niin joulu ole, että puolustaminen olisi samanaikaisesti kondiksessa. Tähänhän on kiva lääke: Kannattaa pysytellä pois sieltä omasta päästä ja mielellään keskialueeltakin ja painaa peli omalle vahvuusalueelle hyökkäyspäähän. Eilen HIFK karvasi aivan esimerkillisesti. Kalpa seisoi oman maalin takana leipomassa kiekkoa ja meillä oli 1-2-2 kuvio siten, että 1-2 olivat syvällä sisällä - kaunista!
edit: ultrarille - Kojon Kärpät hankki mielestäni pelaajia aina todelliseen tarpeeseen. Ykkösketju oli kasattu kuitenkin jo ennen kauden alkua ja uusina pelaajina muistan Chiodon, joka otettiin Tarkin möhellettyä ehkä kolmessa matsissa...krhm...näinkin saa siis tehdä, sekä uutena myöskin Haakanan, joka hankittiin tuomaan lihaa alakertaan. Ykköspariin hänelläkään ei ollut asiaa. Kyllä mä yhden profiili / isäntäpakin ottaisin, mutta jos Kuhta-Haataja-Micke-VP-Ramu-Ahtola-PW -osasto on kokonaan jalkeilla, niin mitä me tehdään jollain kaverilla, joka vie Järvisen, Liivikin tai Pöystin paikan? Jonkun on pakko puolustaakin.
Viimeksi muokattu: