Kuka Jeesus oli?

  • 20 873
  • 275
G

Guest

Antakaa nyt jokainen oma rehellinen arvionne tästä 2000 vuotta sitten Palestiinassa eläneestä miehestä, joka olemassaolollaan muutti historian ja josta ajanlasku aloitetaan.

Oliko hän kenties tavallisen työmiehen poika, jonka tekoja ja sanoja on myöhemmin paisuteltu?

Oliko hän kenties kiertelevä saarnaaja-parantaja, jolla oli erikoinen kyky parantaa ihmisten sairauksia ja jolla oli erinomaiset puheenlahjat?

Vai oliko hän se joka oli tuleva, se josta Vanhan Testamentin profeetat ennustavat, elävän Jumalan ainoa Poika?
 

Abu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, Jokerit
Muusikot ovat tarjonneet vaihtoehdoiksi mm. mutakuonoa ja venäläistä kantorakettia, mutta molemmat tuntuvat näennäisesti fiksuudestaan huolimatta aika kaukaa haetuilta.

Luulen, että hän on ollut nimenomaan kiertelevä saarnaaja-parantaja, joka on puhunut ihmisiä pyörryksiin. On kyllä ollut tosi lahjakas puhuja, kun vieläkin kiistellään siitä, kuka hän itseasiassa olikaan.
 

Abu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, Jokerit
Muusikot ovat tarjonneet vaihtoehdoiksi mm. mutakuonoa ja venäläistä kantorakettia, mutta molemmat tuntuvat näennäisesti fiksuudestaan huolimatta aika kaukaa haetuilta.

Luulen, että hän on ollut nimenomaan kiertelevä saarnaaja-parantaja, joka on puhunut ihmisiä pyörryksiin. On kyllä ollut tosi lahjakas puhuja, kun vieläkin kiistellään siitä, kuka hän itseasiassa olikaan.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Sorry:Tuli myäs mulla tuplana,vaikka en ole vielä juonut mittään!!!!
 
Viimeksi muokattu:

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Kuka Germanicus oli?

Oliko hän kuuluisa sotapäälikkö,vaiko myyttinen hahmo?Kysyypi nim.Epätietoinen.

Jessestä en ole niin kiinnostunut,asia kyllä sivuaa minun kiinnostuksen kohdetta(Antiikin Rooma),mutta en ole koskaan saanut otetta kyseiseen ihmiseen.Kristittyjen vainoista olen kyllä lukenut hyvinkin paljon,sillä kuten tiedät,Roomalaiset eivät alussa kovinkaan paljon kyseistä uskontoa arvostaneet.

Oma mielipiteeni tästä kyseisestä hemmosta on,että aikojen saatossa teot ovat kasvaneet myyttisiin mittoihin.Varmasti oli hyvä puhuja/saarnaaja,mutta mikään yli-ihminen hän ei ole ollut.

KAUTTA JUPPITERIN!!!!!!
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Eniten tämän Jessen kohdalla tavallista taulapäätä ihmetyttää se hänen syntymisensä. Siis miten voi olla mahdollista, että Maria oli raskaana, vaikka hän ei ollut "sillai" Josefin kanssa? Eikös tuo "pyhästä hengestä paksuksi tuleminen" ole vähän liian scifiä?
Scifiä tosin on koko uskontokin taivaineen ja helvetteineen. Minä kamalasti haluaisin kyllä "uskoa", mutta olen kai sitten niin realisti etten usko mitään, mitä en omin silmin ole nähnyt. Olishan se kivaa jos tämän maallisen kituuttamisen (sairaudet, velat, stressit, sodat ja nälänhädät ym. hauskaa) jälkeen olisi tiedossa jokin taivaallinen jäähalli, jossa palvelu pelaa aina ja ikuisesti, eikä jonoja juuri ole... ja jos niitä jonoja on, niin Jesse kumppaneineen heittää kehiin kaksi kalaa ja viisi leipää, ettei tarvitse jonottaa nälkäisenä.
Olen kyllä ihmetellyt myös sitä Jeesuksen aikoinaan aikaansaamaa vaikutusta. Kun tietää miten hitaasti silloin TIETO kulki paikasta toiseen, niin epäilen kyllä vahvasti että Palestiinassa suurin osa tavallisesta kansasta ei tiennyt Jessen tempauksista yhtään mitään. Ei silloin katsottu CNN:n uutisista iltaisin ihmeparantumisia tai kansankiihotuspuheita. Joten JOTAKIN erikoista se mies on kuitenkin eläessään tehnyt, koska siitä vielä nykyäänkin kovasti uhotaan. Uskon siis siihen, että henkilö nimeltä Jeesus on joskus tällä Telluksella elänyt, mutta ne hänen ihmetekonsa ovat minun mielestäni aikojen kuluessa "kansan suussa" muodostuneet (vertaa esim. KALEVALA).
Olen myös sitä ihmetellyt, että miksi Jeesus ei tehnyt jälkeläisiä? Jos hän oli niin "julkkis", kuin annetaan ymmärtää, niin varmasti hän jossakin vaiheessa olisi päässyt tutustumaan vastakkaiseen sukupuoleen perheenperustamistarkoituksessa (hups, tuli kiva yhdyssana). Kielsikö Jeesuksen isä, siis Jumala, tämän jälkeläisten tekemisen? Miksi? En ole tähän asiaan ainakaan Raamattua lukiessani törmännyt. Tosin olen "Isoa Kirjaa" aika huonosti lukenut.
Siinä nyt joitakin juttuja vastaukseksi Jagrille. Eiköhän tästäkin otsikosta saada taas oikein maratooniketju aikaiseksi....
 
Viimeksi muokattu:

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Siihen edelliseen ketjuun onkin sitten varmaan turha odottaa vastausta?
 

D2

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaikuuko täällä?

Jos nyt sitten oletetaan, että Jeesus on ollut olemassa, niin hän on varmaan ollut joku sen ajan Juhan af Grann. Kyllähän kuka tahansa voi väittää olevansa Jumalan poika ja tekaista uuden uskonnon.
 
G

Guest

Kiitoksia vaan asiallisista vastauksista (Yhtään vittuilua ei mukaan mahtunut. Positiivinen yllätys!).

Sitten kaikille jotain. Itse uskon Jeesuksen jumaluuteen ja uskolleni on olemassa vankka perusta. Vaikkei hermeneutiikan ja uskontotieteiden tuntemukseni ole alan parhaiden asiantuntijoiden tasolla, olen kuitenkin hankkinut sen verran tietoa että uskon voivani perustella Jeesuksen jumaluutta järkiperustein tiettyyn pisteeseen asti. Lopullista uskoa ei voi saavuttaa pelkän järjen avulla, sillä järki tappelee aina ihmisen jumaluutta vastaan. Olen itsekin luonteeltani skeptinen ja joskus ihmettelen tätä uskoani. Mistä se tulee?

Kiistaa historiallisen Jeesuksen olemassaolosta ei enää nykyisellään juuri ole. Suurin osa jopa kristinuskolle vihamielisistä tutkijoista myöntää, että Jeesus Nasaretilainen todella eli ja vaikutti aikanaan voimakkaastikin.

Mutta miksei Jeesus jäänyt vain viisaan opettajan tasolle? Miksi hänestä tuli jotain niin suurta, että silminnähden älykkäät ihmiset pitävät häntä Jumalana läpi vuosisatojen ja -tuhansien? Miksei Jeesus tyytynyt olemaan kuten Aristoteles tai Buddha?

Mielestäni meillä on vain kaksi vaihtoehtoa:

1. Jeesus oli huijari, joka sai ihmiset uskomaan omaan jumaluuteensa ja houkuttelemaan tuhannet ja taas tuhannet ihmiset seuraamaan itseään. Aikamoinen huijaus, jos sellainen oli todella kyseessä!

2. Jeesus oli se, joksi Raamattu hänet kuvaa. Jumalan Poika.

Mitään välimuotoa ei mielestäni ole. Jeesuksesta on yritetty tehdä milloin mitäkin: opettajaa, saarnaajaa, kommunistia, hippiä, jopa äärioikeistolaista natsia! Mutta evankeliumien Jeesus ei ole mitään näistä. Meille jää siis vain nuo kaksi edellämainittua vaihtoehtoa: Jumala vai huijari?

Miksi uskon Jeesuksen olleen oikeassa itsestään? Seuraavassa kerron muutaman syyn:

1. Vanhan Testamentin profetiat kieltämättä sopivat Jeesukseen. Hän syntyi juuri oikeaan aikaan. Profeetta Danielin mukaan Messiaan voiteleminen pitää tapahtua vuonna 27 jKr., joka oli sama vuosi milloin Johannes Kastaja kastoi Jeesuksen Jordanilla. Jeesus syntyi oikeassa paikassa, sillä profeetta Miika ennustaa juutalaisten kuninkaan syntyvän Beetlehemissä. Jeesus syntyi oikeista sukujuurista, sillä profeetta Jesaja ilmoittaa Messiaan olevan "Iisain juurivesa". Iisai oli kuningas Daavisin isä, ja sekä Joosef että Maria olivat Daavidin sukukuntaa. Hänestä käytetän myös nimeä "Juudan Jalopeura", ja Daavidin suku todella pohjautui Jaakobin 4. vanhimmasta pojasta Juudasta.

Jeesus oli myös sellainen "kärsivä Messias", jonka Vanha Testamentti ennusti. Jesajan 53. luku puhuu "Kärsivästä Palvelijasta", joka kantaa kaikki maailman synnit harteilla ja jonka hänen oma kansansa lävistää. Tämä sopii jälleen Jeesukseen erinomaisen hyvin. Vanhassa Testamentissa on lisäksi paljon muita ennustuksia, jotka sopivat hyvin Jeesus Nasaretilaiseen. Jeesus on juuri sellainen Messias, josta Vanha Testamentti puhuu.

Nyt pitää lopettaa. Kirjoitan viestin loppuun myöhemmin illalla.
 
G

Guest

Viestin lähetti D2
Kaikuuko täällä?

Jos nyt sitten oletetaan, että Jeesus on ollut olemassa, niin hän on varmaan ollut joku sen ajan Juhan af Grann. Kyllähän kuka tahansa voi väittää olevansa Jumalan poika ja tekaista uuden uskonnon.


Uups! Ei malta olla vastaamatta lyhyesti ennen kuin menen nuorteniltaan!

Sopii poika yrittää perässä! Eihän toki sellainen, että saa ihmiset uskomaan omaan jumaluuteensa 2000 vuoden ajan ole temppu eikä mikään!
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Mitä arvokkaita resursseja Jugoslaviassa on, mitä ei saa antaa "vihollisten käsiin"? =)
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Jagr68, valista meitä...

Nimittäin et vieläkään vastannut kysymykseeni, että miksi Jeesus ei tehnyt jälkeläisiä? Mikä on oma mielipiteesi tästä asiasta? Eihän tarujen mukaan Jeesus kovin vanhaksi ehtinyt elää, mutta kai hänellä oli normaalit ihmisen halut ja vietit? Ainakin hän muistutti inhimillisesti IFK:n fania, kun hän kyrpiintyessään pani temppelissä rahanvaihtajien tiskit säpäleiksi. Kai Jesselläkin joskus oli stondis? Miten hän hoisi asian pois päiväjärjestyksestä? Oliko hänellä reissuillaan "irtosuhteita"... vai oliko hän kenties "poikiin päin"?
Ja tiedoksi YLLÄPIDOLLE, tuo ei ole Jumalanpilkkaa... ei ainakaan minun mielestäni, joten Toimi Kankaaniemellä ja Suvi Lindenillä ei liene syytä puuttua tämän kirjoituksen takia Jatkoaika.comin asioihin...
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Saalistaja

Onneksi silloin joskus ei ollut 7-päivää lehteä,kyllä he olisivat löytäneet "jessestä"paljonkin kirjoitettavaa(luulisin).Itse asiassa minuakin ihmetyttää sama asia.Jessehän kuolla kupsahti parhaassa iässä joten luulen kyllä,että muutama elli "kaatui"hänen allensa.Noista jälkeläisistä sen verran,että mikä ihmeteko se raskauden keskeytys olisi,on hän parempaakin pystynyt.

Tuosta fani hommasta sen verran,että itse olisin toivonut "Jesseä"scoutti hommiin.Ihmetekoja tarvitaan kyllä silläkin saralla....kelaa vähän:Jesse kävelee vetten päällä(Atlantin yli)ja hoitaa meille kohtuu pelurit sopivin hinnoin,samalla "Jesse"hoitaa suhteet jatkoa ajatellen kuntoon siihen suuntaan."Jesse"voisi myöskin tehdä vielä sellaisen "ihmeen",että lippujen hinnat laskisivat...vai mitä?Sen jälkeen varmasti "Jessellä"stondaa,sillä yleisö(Hifk-fanit)on ekstaasissa ja hurraa kybällä Jesselle ja Pentille(arkkienkeli)

Pentille rakennetaan tämän jälkeen temppeli,jossa hän ylistää kiitosta "ihmemiehelle".

ps:Tämä ei todellakaan ollut vittuilua,kyllähän te minut tunnette?
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tietosanakirjoissa kristinusko määritellään seuraavasti: "Uskontosuuntaus, joka sai alkunsa noin 2000 vuotta sitten eläneen Jeesus Nasaretilaisen opetuksista."

Tuo on aika lähellä omaa käsitystäni, Jeesus oli uskovainen, sen ajan radikaali, joka halusi uudistaa silloista uskontoa. Eli siis vanhempi versio Martti Lutherista.

Nuo Jeesuksen ihmeteot ovat puolestaan mielestäni puhdasta legendaa. Samanlaista, kuin Kalevala tms. kansantarustot. Se, että niistä kerrotaan Raamatussa, ei tee niistä minun korvissani sen uskottavampia.

Niin, onhan näitä ihmemiehiä ollut muitakin, kuten Yuri Geller... oliko hänkin sitten Jumalan poika? Entäpä McGyver?:)

Tuo, että oliko Jeesus huijari vai ei... Jagrin kommenttiin "Aikamoinen huijari, täytyy sanoa" seuraavanlainen vastakysymys:

Mitenkäs sitten Buddha tai profeetta Muhammed? He saivat myös suuret ihmislaumat taakseen... Ja heillä kaikilla on suhteellisen erilaiset opetukset verrattuina Jeesukseen... joku heistä on ainakin väkisinkin huijari siis... vai?

Ja tuohon: "Menehän yrittämään itse moista!"
Tietysti voidaan olettaa, että menen keksimään huijaususkonnon, mutta sen uppoaminen nykyajan ihmisiin... Aika mahdotonta nykyaikana, syy tähän on, että ihmiset ovat nyttemmin viisaampia, kuin ennen. Tällä tarkoitan sitä, että tiede on kehittyneempi ja selvittämättömämpiä asioita on huomattavasti vähemmän. Jos olisin itse elänyt noihin aikoihin, ja olisin hyvä puhuja, niin olisin voinut ihan hyvin saada ihmisiä mukaani tässä huijausprojektissa... nykyaikana tuo on mahdotonta, sillä auttamatta tulee muutama valkotakkinen mies rahtaamaan Hesperiaan... Tässä yhteiskunnassa, jossa suurin osa ihmisistä kuuluu kirkkoon vain perinteen takia - ei uskonsa, ja jolla on jokaisella suhteellisen selkeä käsitys maailmankaikkeudesta - ei Raamatun käsitys, vaan aurinkokeskeinen, by Galileo Galilei, on suhteellisen mahdotonta yrittää enää väittää tuollaista omaa projektia (sorry, saamarin pitkä kapulakielinen lause)... ihmiset ovat liian sivistyneitä siihen. Huijaus ei vain mene läpi! Tai no, joihinkin uppoaa, onhan näitä 'Korkein totuus' ja 'Auringon temppeli' -järjestöjä.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Aika tyypillinen temppu uskovaiselta, palataan palstalle niinkuin mitään ei olisi tapahtunut kommentoimatta ollenkaan edellisen ketjun kysymyksiä ja vastauksia.

Itse aiheesta sanoisin että kyseessä oli sen ajan suuri hihhuli, joka sai ideansa uppoamaan otolliseen kuulijakuntaan. Onhan niitä tyyppejä nykyäänkin maailma pullollaan, jotka uskovat olevansa jonkun jumalan poika tai itse jumala, ja sellaisia ihmisiä jotka vieläpä uskovat näitä juttuja. Surullista.
 

D2

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sopii poika yrittää perässä! Eihän toki sellainen, että saa ihmiset uskomaan omaan jumaluuteensa 2000 vuoden ajan ole temppu eikä mikään!

Nykyäänhän maailman synnystä ja maailmasta ylipäätään on jo sen verran faktatietoa, että itsekeksimien tarujen levittäminen tosiasioina on vaikeampaa. ;)

Sitäpaitsi pitäväthän miljoonat kärpäsetkin paskasta.
 
G

Guest

Jatketaan siitä mihin jäätiin...

On mielestäni olemassa neljä historiallista argumenttia sitä teoriaa vastaan, että evankeliumeissa on legendanomaista ainesta.

1. Evankeliumit on kirjoitettu muutama vuosikymmen jälkeen niiden tapahtumien, joista ne kertovat, eikä sinä aikana ehdi syntyä legendanomaista ainesta.

2. Evankeliumit on kirjoitettu tilanteessa, jossa vihamielinen suhtautuminen kristinuskoon oli omiaan estämään legendanomaisen aineksen syntymisen.

3. Mikäli odotetaan, että legenda-ainesta syntyi, sitä odottaisi löytyvän evankeliumien myöhemmistä kerrostumista, mutta ei varhaisemmista. Monet 1700- ja 1800-luvun liberaaliteologeista yrittivät puhua tämän puolesta. Juttu kaatui omaan mahdottomuuteensa. Varhaisin aines on yhtä täynnä ihmekertomuksia kuin myöhemmätkin. Itse asiassa Paavalin kirjeissä Jeesuksen jumaluutta pidetään kiistattomana, ja useat hänen kirjeistään on kirjoitettu ennen evankeliumeja. Jeesuksen elämän yliluonnolliset piirteet olivat mukana alusta alkaen.

4. Mikäli evankeliumeissa olisi mukana historiallista ainesta, tämän aineksen ei luulisi täyttävän aiemmin mainittuja "historiallisia kriteerejä" yhtä hyvin kuin niiden sisältämän "ei-legendanomaisen" aineksen. Näin ei kuitenkaan ole.

Mielestäni ylösnousemuksen tukena on vahvempia todisteita kuin minkään muun Jeesuksen elämään liittyvän tapahtuman!!! Vahvempia kuin monien muiden historiallisten tapahtumien.

1. Ylösnousemuksesta kertoo viisi itsenäistä lähdettä (Matteus, Markus, Luukas, Johannes ja Paavali). Nämä vielä viittaavat myös muihin lähteisiin, kuten Pietariin ja Jaakobiin (1. Kor. 15). Lähteiden suuri määrä on omiaan lisäämään suuresti kunkin yksittäisen lähteen uskottavuutta. Väitetään, että Luukas ja Matteus lainasivat materiaalia Markukselta heidän ylösnousemuskertomustensa tueksi.

On kuitenkin kiinnostavaa, että heidän ylösnousemuskertomuksensa poikkeavat täysin niin Markuksen kertomuksesta kuin toisistaan! Itse asiassa heidän todistuksissaan on kussakin enemmän itsenäistä kuin yhteistä materiaalia. Tämä toki tekee kertomuksen yhteensovittamisen hankalaksi. Mutta vielä hankalampaa on selittää, miksi kukin kirjoittaja kirjoittaa itsenäisesti ylösnousemuksesta ja yleensä kirjoittaa siitä ollenkaan - ellei ylösnousemusta tapahtunut.


2. Kaikki olivat hyvin selvillä Jeesuksen haudan sijainnista, joten jos Jeesus ei olisi noussut kuolleista, jos Hänen ruumiinsa olisi yhä ollut haudassa, asia olisi ollut helppo tarkistaa. Sekä Jeesuksen seuraajilla (jotka joutuivat vainotuiksi uskonsa tähden) että Jeesuksen vastustajilla (joiden etujen mukaista oli vääristellä kristittujen väitettä) olisi ollut perusteltu motiivi tarkistaa asia. Mutta kaikki olivat yhtä mieltä siitä, että hauta oli tyhjä. Miten tämä yksimielisyys on selitettävissä?


3. Kohtaan 2 liittyen, kukaan ei ollut asettanut kyseenalaiseksi sitä, että kristillinen seurakunta sai alkunsa vain muutama viikko Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeen. Se alkoi kasvaa räjähdysmäisesti. Ja tämän räjähdyksen aiheuttaneen sanoman ydin oli, että Jeesus on Messias, kaiken Herra, ja että tämän todisteena olivat Hänen ihmetekonsa ja kuolleistanousemisensa. Kuulijakunnalle ei puhuttu jostakusta tuntemattomasta, joka oli elänyt joskus kauan aikaa sitten, vaan heidän aikalaisestaan! Miten tämä kasvu on siis selitettävissä?


4. Kuten monesti on todettu, evankeliumeissa ei ole myöhemmin syntyneille legendakertomuksille ominaisia piirteitä. Sitä vastoin ne sisältävät monia sellaisia piirteitä, jotka ovat tunnusomaisia varhain syntyneille, silminnäkijöiden selontekoihin perustuneille kertomuksille. Ne sisältävät mm. paljon kertomuksen kulun kannalta turhia yksityiskohtia. Yhden esimerkin mainitakseni Markus ilmoittaa sen miehen nimen, joka lahjoitti Jeesukselle hautakammion. Tämä arimatialainen Joosef oli Suuren neuvoston, Sanhedrinin, tunnettu jäsen. Ei kukaan lisäile tällaisia yksityiskohtia keksittyyn tarinaan, eikä varsinkaan ota ohimennen mukaan näin tunnetun henkilön nimeä. Jooseftahan olisi helposti voitu kuulustella asiasta.

Mukana on myös runsaasti kertomuksen kulun kannalta haitallista materiaalia. Legendoissa ei tällaista piirrettä ole. Esimerkiksi naisten osuus kertomuksessa oli tuon ajan tilanteessa yksinomaan kirjoittajien todistuksen uskottavuutta heikentävä seikka. Naisia pidettiin parantumattomina valehtelijoina.

Lisäksi nämä kertomukset eivät sisällä ollenkaan teologista pohdiskelua. Myöhemmin syntyneissä legendakertomuksissa ei jätetä mitään selittämättä, mutta evankeliumeissa on monia hämmentäviä piirteitä, jotka kirjoittajat vain raportoivat mutta jättävät lukijan hämmennyksen valtaan. Esimerkiksi Jeesus sanoo Magdalan Marialle Joh. 20. luvussa: "Älä koske minuun. Minä en vielä ole noussut Isän luo." Miksi Maria ei olisi saanut koskea Häneen? Sitä ei kirjoittaja sano. Voisin esittää myös muita vastaavia esimerkkejä.


5. Paavalin kääntymys on mahdotonta selittää muuten kuin hänen oman selityksensä pohjalta: hän sai kohdata ylösnousseen Herran. Tässä oli mies, joka vastusti kristinuskoa henkeen ja vereen. Hän oli jopa seuraamassa erään kristinuskon saarnaajan kivittämistä, ja sitten vaan kääntyy yks kaks! Jeesuksen veli Jaakob ei myöskään uskonut Jeesukseen, ennenkuin Herra ilmestyi hänelle (tästä epäuskosta kerrotaan Markuksen ja Johanneksen evankeliumeissa. Taasen evankeliumien uskottavuuden kannalta haitallista materiaalia!) Tämän kääntymyksen ainoa selitys on, että ylösnousemus on todella tapahtunut.

6.Paavali oli tallettanut muistiin vanhan luettelon ylösnousemuksen todistajista. Tämä luettelo on kirjoitettu 15-20 vuotta ylösnousemuksen jälkeen. Paavali pyrkii vakuuttamaan jollekin korinttilaiselle, että Jeesus todella on noussut kuolleista. Hän kertoo Jeesuksen ilmestyneen apostoleille ja Jaakobille sekä "samalla kertaa yli viidellesadalle veljelle, joista useimmat ovat yhtä elossa (1. Kor. 15:6). Mainitessaan ison joukon eläviä ihmisiä, jotka olivat nähneet ylösnousseen Kristuksen, Paavali haluaa tähdentää, että "ellette usko minua, muitakin todistajia on vielä jäljellä. Menkää kysymään silminnäkijöiltä". Missä tahansa tuomioistuimessa tätä pidettäisiin vahvana todisteena.


7. Opetuslapsissa tapahtunutta muutosta on mahdotonta selittää muuten kuin ylösnousemuksella. Tämänhän he itsekin ilmoittavat ylösnousemuksen syyksi. Jos verrataan opetuslapsia ennen ylösnousemuksen jälkeisiä ilmestyksiä ja sitten niiden jälkeen, havaitaan valtava ero. Vielä eilen he pelkäsivät ja piileksivät, mutta tänään he menevät vihamielisten kuulijoiden eteen saarnaamaan ylösnousemuksesta (mistäpä muustakaan! :))


8. Vielä pitää muistuttaa, ettei opetuslapsilla ollut mitään motiivia tällaisen kertomuksen keksimiseen. He eivät voineet odottaa hyötyvänsä siitä mitään. Sen sijaan heillä oli kyllä syytä pelätä kaiken menettämistä. Lisäksi mikään ei viittaa siihen, että he olisivat olleet taipuvaisia keksimään tällaisen kertomuksen ja että heidän luonteensa olisi ollut sellainen, että he olisivat kyenneet näin uskomattoman tarinan sepittämiseen (evankeliumi antaa opetuslapsista jopa lapsekkaan yksinkertaisen kuvan). Eikä myöskään mikään viittaa siihen, että he olisivat kyenneet selviämään näin uskomattomasta huijauksesta, vaikka olisivat yrittäneetkin.


Lyhyesti sanottuna ylösnousemuksen kiistäminen historiallisena hypoteesinä ei tunnu kovin uskottavalta, kun taas päinvastainen näkemys tuntuu erittäin hyvin perustellulta.
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Turhia ketjuja. Jatkaisit niihin edellisiin ketjuihin. Vai jäikö niihin liikaa kiusallisia, vastaamattomia kysymyksiä?

Tuskin täällä kukaan tietää jeesuksesta sen enempää kuin kuukausi sittenkään.
 
G

Guest

Predator,

"Siis miten voi olla mahdollista, että Maria oli raskaana, vaikka hän ei ollut "sillai" Josefin kanssa? Eikös tuo "pyhästä hengestä paksuksi tuleminen" ole vähän liian scifiä?"

Miten on mahdollista että elämää syntyy? Se on Jumalan luomisteko. Samalla tavalla kuin Jumala loi maailman ensimmäiset ihmiset ja antoi heille elämän hengen, antoi Hän Marian tulla raskaaksi samasta luomisvoimasta jolla hän loi maailman. Minun Jumalani ei ole niin pieni, etteikö pystyisi luomaan elämää tyhjästä.


"Scifiä tosin on koko uskontokin taivaineen ja helvetteineen. Minä kamalasti haluaisin kyllä "uskoa", mutta olen kai sitten niin realisti etten usko mitään, mitä en omin silmin ole nähnyt."

Minusta on suurempaa realismia uskoa luoja-Jumalaan kuin olla uskomatta. Se, onko kyseessä Raamatun Jumala, onkin sitten uskon asia.


"Olishan se kivaa jos tämän maallisen kituuttamisen (sairaudet, velat, stressit, sodat ja nälänhädät ym. hauskaa) jälkeen olisi tiedossa jokin taivaallinen jäähalli, jossa palvelu pelaa aina ja ikuisesti, eikä jonoja juuri ole... ja jos niitä jonoja on, niin Jesse kumppaneineen heittää kehiin kaksi kalaa ja viisi leipää, ettei tarvitse jonottaa nälkäisenä."

Usko poika vaan! Ikuinen paratiisi on täyttä totta. Vielä tuo aika ei ole koittanut, mutta olemme erittäin lähellä tämän maailmanajan loppua ja koittaa ikuinen rauhan aika maailman historiassa. Vielä vähän aikaa...Sen, minkä Herra on luvannut sen Hän myös pitää.



"Olen kyllä ihmetellyt myös sitä Jeesuksen aikoinaan aikaansaamaa vaikutusta. Kun tietää miten hitaasti silloin TIETO kulki paikasta toiseen, niin epäilen kyllä vahvasti että Palestiinassa suurin osa tavallisesta kansasta ei tiennyt Jessen tempauksista yhtään mitään."

Jeesus oli Palestiinassa erittäin tunnettu henkilö mm. kiistattomien ihmetekojensa kautta, mutta Palestiinan ulkopuolella hän ei luonnollisesti ollut kovin tunnettu ennen kristillisen seurakunnan leviämistä myös ns. pakanamaihin. Jeesus oli kuuluisuutensa huipulla samana pääsiäisenä kuin hänet ristiinnaulittiin. Kansa tervehti häntä Jerusalemin porteilla kuin kuningasta huutaen: "Hoosianna Daavidin pojalle!". Miljoonat juutalaiset olivat tuolloin viettämässä pääsiäistä Jerusalemissa ja Jeesus oli kaikkien tapahtumien keskipiste. Miten mielenkiintoista olisikaan ollut olla paikalla tuona pääsiäisenä, joka lopullisesti muutti koko maailmanhistorian!!



"Joten JOTAKIN erikoista se mies on kuitenkin eläessään tehnyt, koska siitä vielä nykyäänkin kovasti uhotaan. Uskon siis siihen, että henkilö nimeltä Jeesus on joskus tällä Telluksella elänyt, mutta ne hänen ihmetekonsa ovat minun mielestäni aikojen kuluessa "kansan suussa" muodostuneet (vertaa esim. KALEVALA)."


Mielestäni syyllistyt virhepäätelmään. Kun muistetaan että ensimmäiset evankeliumit kirjoitettiin jo 60-luvulla jKr., noin 30 vuotta Kristuksen ylösnousemuksen jälkeen, niin varmasti Jeesuksen teot olivat vielä erittäin monien ihmisten muistissa. Mikäli ihmetekoja ei olisi tapahtunut, olisi tällaiset puheet helposti kuitattu valheena. Muistetaan, että juutalaiset eivät koskaan KIELTÄNEET Jeesuksen tehneen ihmeitä. He vain väittivät hänen tekevän ne saatanan voimalla. Kalevalaan vertaaminen on ajanhukkaa, sillä kukaan Kalevalan henkilöistä ei ole historiallinen henkilö.



"Olen myös sitä ihmetellyt, että miksi Jeesus ei tehnyt jälkeläisiä?"

Jumalan Pojan tehtävä ei ollut siittää jälkeläisiä, vaan vapahtaa maailma sen synneistä!


"Jos hän oli niin "julkkis", kuin annetaan ymmärtää, niin varmasti hän jossakin vaiheessa olisi päässyt tutustumaan vastakkaiseen sukupuoleen perheenperustamistarkoituksessa (hups, tuli kiva yhdyssana)."

Jeesuksen seurassa liikkui myös paljon naisia. Kaikki tuntevat esimerkiksi Maria Magdaleenan, entisen porton. Mutta Jeesus ei ollut tekemisissä vastakkaisen sukupuolen kanssa "sillä tavalla". Evankeliumit ovat erittäin rehellisesti kirjoitettu, joten jos tällaista olisi tapahtunut, olisi siitä myös mainittu.

Kuten sanoin Jeesuksen tehtävä ei ollut perustaa perhettä eikä siittää lapsia. Jeesus oli ja on Jumalan Karitsa, täydellinen vikauhri kaikkien ihmisten syntien peittämiseksi, mikäli nämä katuvat syntejään elävän Jumalan edessä. Koko Jeesuksen elämän tarkoitus oli vain kuolla ristillä ja kertakaikkisesti sovittaa ihmiskunta Jumalan kanssa. Tämä huippupiste saavutettiin Golgatalla, joka on samalla sekä maailmanhistorian kauhistuttavin että onnellisin hetki. Jumalan viha, jonka olisi kuulunut langeta ihmiskunnan päälle, lankesikin tuolla hetkellä Kristuksen päälle. Kristuksen, tuon ainoan viattoman ihmisen joka koskaan on elänyt maan päällä! Tuolla hetkellä yhdistyivät ainutlaatuisella tavalla viha ja rakkaus, sekä tuomio ja anteeksianto!
 
G

Guest

Viestin lähetti Johnny99
Turhia ketjuja. Jatkaisit niihin edellisiin ketjuihin. Vai jäikö niihin liikaa kiusallisia, vastaamattomia kysymyksiä?

Tuskin täällä kukaan tietää jeesuksesta sen enempää kuin kuukausi sittenkään.

Koska ne kaikki tuntuvat aina ajautuvan evoluutiokeskuluiksi, joilla on erittäin vähän tekemistä mm. ylösnousemuksen kanssa. Joten eiköhän pidetä tämä ketju puhtaasti Jeesus-ketjuna!
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Jagr68
Jeesus ei ollut tekemisissä vastakkaisen sukupuolen kanssa "sillä tavalla". Evankeliumit ovat erittäin rehellisesti kirjoitettu, joten jos tällaista olisi tapahtunut, olisi siitä myös mainittu.

Tottakai.
 
G

Guest

Sistis,

"Tietosanakirjoissa kristinusko määritellään seuraavasti: "Uskontosuuntaus, joka sai alkunsa noin 2000 vuotta sitten eläneen Jeesus Nasaretilaisen opetuksista."

Tuo on aika lähellä omaa käsitystäni, Jeesus oli uskovainen, sen ajan radikaali, joka halusi uudistaa silloista uskontoa. Eli siis vanhempi versio Martti Lutherista."

- Mutta Jeesuksen ylösnousemus ja hänen puheensa omasta jumaluudestaan poikkeavat täysin kaikkien muiden uskonnollisten vaikuttajien puheista ja teoista. Lutherin vertaaminen Jeesukseen osoittaa mitä suurinta asiantuntemattomuutta.


"Nuo Jeesuksen ihmeteot ovat puolestaan mielestäni puhdasta legendaa. Samanlaista, kuin Kalevala tms. kansantarustot. Se, että niistä kerrotaan Raamatussa, ei tee niistä minun korvissani sen uskottavampia."

- Niinpä niin. Evankeliumit kirjoitettiin muutama vuosikymmenen Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen. Mikäli ihmeitä ei olisi tapahtunut, olisi kristinuskon vastustajilla ollut helppo kumota kristittyjen väitteet. Näin ei kuitenkaan tapahtunut eivätkä kristittyjen vastustajat edes yrittäneet väittää etteikö ihmeitä olisi tapahtunut.


"Mitenkäs sitten Buddha tai profeetta Muhammed? He saivat myös suuret ihmislaumat taakseen... Ja heillä kaikilla on suhteellisen erilaiset opetukset verrattuina Jeesukseen... joku heistä on ainakin väkisinkin huijari siis... vai?"

- Et ymmärtänyt mitä tarkoitin. Ei Muhammed eikä Buddha koskaan sanonut itseään Jumalaksi Jeesuksen tavoin. Muhammed on muslimeille Allahin suuri profeetta ja Buddha buddhalaisille heidän ylimmäinen opettajansa. Jeesus sen sijaan kutsui itseään taivaan ja maan Luojaksi. Jeesus sanoo: "Minulle on annettu KAIKKI VALTA taivaassa ja maan päällä." Kuka täysijärkinen voisi sanoa näin vakavasti, ellei todella tarkoittaisi sitä? Mikäli Jeesuksen suurelliset väitteet eivät pidä paikkaansa, on hän varmasti kaikkien aikojen suurin narsisti ja huijari.


"Tietysti voidaan olettaa, että menen keksimään huijaususkonnon, mutta sen uppoaminen nykyajan ihmisiin... Aika mahdotonta nykyaikana, syy tähän on, että ihmiset ovat nyttemmin viisaampia, kuin ennen."

Monta harhakuvitelmaa.

1. Ihmiset eivät ole viisaampia nykyisin kuin 2000 vuotta sitten. Meillä on enemmän tietoa, mutta informaation määrä ei ole sama asia kuin viisaus. Eivät ihmiset silloin olleet sen tyhmempiä kuin nykyisetkään (Jatkoaikaa seuraamalla nykyihmisten viisaudesta ei kovin kummoista kuvaa saa :D )

2. Ennen kuin kutsut kristinuskoa huijaususkonnoksi, sinun pitää todistaa se. Jeesuksen ylösnousemuksen puolesta puhuu erittäin monta historiallista seikkaa. Useat asiaan perehtyneet tutkijat ovat päätyneet siihen, ettei ole olemassa mitään muuta loogista ratkaisua kristinuskon syntymiselle, kuin Jeesus Nasaretilaisen ylösnousemus.



"Tällä tarkoitan sitä, että tiede on kehittyneempi ja selvittämättömämpiä asioita on huomattavasti vähemmän. Jos olisin itse elänyt noihin aikoihin, ja olisin hyvä puhuja, niin olisin voinut ihan hyvin saada ihmisiä mukaani tässä huijausprojektissa... "

- "Tiede" ei edelleenkään pystyisi ratkaisemaan ylösnousemuksen arvoitusta. Se olisi sen keinojen ulottumattomissa. Ei tiede pysty luomaan elämää, joten se ei voisi myöskään selittää ylösnousemusta. Luomisvoima on tieteen keinojen ulkopuolella ja tulee aina olemaankin.

Jeesuksen aikana oli varmasti paljon hyviä puhujia. Silti vain yksi heistä jäi historiaan. Miksi? Vastaus on jälleen ylösnousemus. Ylösnousemus on koko kristillisen uskon peruskivi.



"ei Raamatun käsitys, vaan aurinkokeskeinen, by Galileo Galilei, on suhteellisen mahdotonta yrittää enää väittää tuollaista omaa projektia (sorry, saamarin pitkä kapulakielinen lause)... ihmiset ovat liian sivistyneitä siihen. Huijaus ei vain mene läpi! Tai no, joihinkin uppoaa, onhan näitä 'Korkein totuus' ja 'Auringon temppeli' -järjestöjä."

- Missään kohden Raamattua ei sanota auringon kiertävän maata. Käsitys on peräisin muinaisista babylonialaisista mysteeriuskonnoista, joista Roomalaiskatolinen kirkko omi paljon oppeja ensimmäisen vuosituhannen pimeinä vuosisatoina.
 
G

Guest

Viestin lähetti Johnny99


Tottakai.

Selvitin miksi evankeliumeja voidaan pitää myös historiallisesti luotettavina dokumentteina aikaisemmassa postissani. Sättiviestien sijaan voisit ottaa osaa keskusteluun, jos siihen kykenet.
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ottaa osaa keskusteluun? "Tottakai" oli osan ottamista. Halusin ilmaista tukeni sille, että evankeliumit on rehellisesti kirjoitettu, kuten kerroit. Näinhän on asian oltava, ei ole muuta mahdollisuutta. Muuhun en osaa tässä keskustelussa ottaa kantaa. Ei kykene.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös